Pátek 13. listopadu 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Radek Vondráček)

359.
Vládní návrh zákona o prověřování zahraničních investic
a o změně souvisejících zákonů (zákon o prověřování zahraničních investic)
/sněmovní tisk 834/ - třetí čtení

Poprosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček a zpravodaj garančního výboru, kterým je hospodářský výbor, pan poslanec Pavel Juříček. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 834/3, který byl doručen dne 21. října 2020. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 834/4.

Tak pan navrhovatel má zájem vystoupit před zahájením rozpravy ke třetímu čtení, prosím, máte slovo. A já poprosím, dámy a pánové, klid v sále! Děkuji.

 

Místopředseda vlády, ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy ČR Karel Havlíček: Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, rád bych do třetího čtení předložil tento vládní návrh zákona o prověřování přímých zahraničních investic, který - a to je důležité zdůraznit - České republice poskytne potřebný nástroj k obraně před rizikovými investory ze třetích zemí, kteří by mohli ohrozit bezpečnost, veřejný či vnitřní pořádek naší země.

Naším cílem je, aby Česká republika zůstala vůči zahraničním investorům velice otevřená. Zákon je proto navržen tak, aby investice, které žádné bezpečnostní riziko nepředstavují, nebyly zdržovány zbytečnou administrativní zátěží a aby celý mechanismus byl předvídatelný, transparentní. Rád bych rovněž podotkl, že podobné systémy zavádí stále více států, zahraniční investoři, kteří mají zájem investovat do strategických firem a uvědomují si nutnost tohoto mechanismu. Je to v souladu s chováním nejvyspělejších zemí v Evropě a ve světě. Ministerstvo průmyslu a obchodu bude zajišťovat, že prostřednictvím zahraničních investic nedojde k ohrožení naší bezpečnosti. Zároveň že Česká republika dále posílí své otevřené investiční prostředí.

Byla zde předložena celá řada pozměňovacích návrhů. Já je nebudu teď všechny číst ani je nebudu komentovat v tuto chvíli, jsem připraven nicméně pochopitelně potom v rámci diskuse se k nim průběžně vyjádřit.

Současně bych chtěl jenom ještě uzavřít svoji úvodní řeč tím, že návrh zákona bere odpovědně v potaz zájmy zahraničních investorů i českých firem, do kterých chce zahraniční investor vstoupit. Abychom to ovšem zvládli, musíme mít co možná nejširší škálu nástrojů, které by mohl případný rizikový aktér využít k narušení bezpečnostního vnitřního pořádku naší země a tak dále, což je zejména v době, kdy některé firmy oslabují v rámci covidu, nesmírně důležité. Může hrozit potenciální atak těchto firem ve smyslu akvizic, ve smyslu kapitálového vstupu, a je dobré na to být připraven právě v této době.

Proto děkuji za to, že jsme tento zákon dokázali v relativně rychlém režimu v těch posledních týdnech dostat až do tohoto třetího čtení, a dovolím si vás požádat o podporu v souladu s naším stanoviskem. Děkuji vám mockrát.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Také vám děkuji. Otevírám rozpravu. Vidím pana zpravodaje, že chce vystoupit. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Juříček: Dobrý den, dámy a pánové. Tento tisk byl určen mně, člověku, který přece jenom se zahraničními investicemi má zkušenosti. Pohyboval jsem se nebo se pohybuji v řadě zemí v zahraničí. A jsem tomu rád, že tento tisk přišel k nám do Sněmovny, neboť je to i požadavek Evropské unie, abychom co nejdříve přijali tento tisk, nebo tento zákon. Musím říct, že řada zahraničních investorů se také na uzavření tohoto zákona velmi těší, neboť přece jenom očekává, že tento zákon by mohl vytvořit větší fair play hry i v České republice. (Hluk v sále.)

Nechtěl bych to příliš, příliš debatovat, ale musím vám říct, že je neobvyklé, jak zcela liberální trh při přijímání zahraničních investic má Česká republika. Samozřejmě to souvisí s desetiletími... (Vyčkává, po chvilce předsedající zvoní.) Děkuji. Souvisí to s těmi desetiletími, která jsme tady samozřejmě prožívali po 89. roce, kdy jsme byli naprosto otevřenou ekonomikou pro všechny zahraniční investice. Nicméně doba se postupně mění a je nutné si uvědomit, jaká rizika nám to skýtá. Svět se samozřejmě dělí, to všichni víme. Z hlediska národní bezpečnosti je bezpochyby potřeba, abychom některé věci uzavřeli.

Jenom pár věcí právě k těm pozměňovacím návrhům. Jsou tam tři pozměňovací návrhy, které jsou spíše specifikací, které se skrývají pod písmeny A1, A2 a A3. Všechny ostatní pozměňovací návrhy jakékoli vládě v budoucnosti by příliš omezovaly ten manévrovací prostor. Proto i mé stanovisko v těch ostatních pozměňovacích návrzích bylo velmi nesouhlasné. Mohu se k tomu vrátit v těch jednotlivých pozměňovacích návrzích. Ale ať už obsah anebo čas omezovat vládu, jakým způsobem bude prověřovat tu zahraniční investici, je zbytečně svazující. Ať vlády budou vypadat jakkoliv v budoucnu, tak všechny ty vlády by měly mít možnost právě se na to dostatečně precizně podívat, protože dneska není problém, abyste v řetězení firem skryli záměr toho konečného vlastníka, o co mu skutečně jde. A samozřejmě může to být i tak, že převzetí existujících firem může znovu skrývat jistá rizika. Proto se k těm jednotlivým pozměňovacím návrhům pak ještě vyjádřím, přestože hospodářský výbor na svém posledním zasedání některé z těch pozměňovacích návrhů doporučil. Ale myslím si, že to spíš bylo dáno tím, že tam došlo k jisté míře nepochopení. A dávat dodatečné termíny vládě, jak to musí udělat, si myslím, že je liché.

Mohu vám říct, že sám, když jsem investoval v Číně, tak jsem měl rok složené peníze na základní kapitál a rok jsem byl prošetřován, zda vůbec tu investici mohu zrealizovat. Takže jenom krátce, ty příběhy znám i ze Spojených států i z jiných zemí, takže si myslím, že by bylo velmi moudré, abychom to skutečně udělali podle stanoviska Ministerstva průmyslu a obchodu. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Ptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v rozpravě ve třetím čtení. Prosím, pan poslanec Lipavský.

 

Poslanec Jan Lipavský: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, děkuji za slovo. Mám velikou radost, že se zákon o prověřování zahraničních investic dostal do třetího čtení. My jsme z opozice tento zákon dlouhodobě podporovali a snažili jsme se o to, aby jej Sněmovna projednala řádně, ale bez zbytečného zdržování.

Je naprosto zásadní tuto normu přijmout, abychom měli nástroj, tak jak říkal pan vicepremiér, abychom měli nástroj, jak si i ohlídat klíčové investice a investice do klíčových odvětví a oborů, které mají vliv na obranu České republiky. Jsem velice zvědavý, až ten zákon projde, doufám, že v Senátu nebude žádný problém, a až ten zákon projde, jak jej začne český stát naplňovat.

K tomu, aby jej stát začal naplňovat, je potřeba několik věcí. Musí tomu dát opravdu na vládní úrovni prioritu, příslušná ministerstva si musí vybudovat dostatečně silný aparát k tomu, aby to prověřování investic skutečně probíhalo, aby to nebyla jenom nějaká formalita na papíře, a vláda potom musí mít tu politickou odvahu jít a být schopna říct, že například nějaká strojírenská firma nesmí skončit v ruských rukou tak, jak se to stalo letos na podzim v případě odprodeje jedné z fabrik ze Strnadova impéria. Historicky máme celou řadu příkladů, kdy například jednu společnost vyrábějící letadlo L-410 koupili ruští vlastníci. Dneska se ty plány přesouvají na Sibiř, letadla na Sibiři z českých hlav budou sloužit ruským výsadkářům. To jsou zcela konkrétní příklady, které můžeme doložit, kdy český stát selhal v ochraně toho národního bohatství, toho našeho know-how v průmyslu, protože i to je součást naší obranyschopnosti.

Také jsem zvědavý, jak budeme takovouto normu aplikovat v případě toho megatendru na jednu elektrárnu Temelín II, kde bezpochyby také přijdou nějaké zahraniční investice do českého průmyslu, jak bude... (Poznámka od stolku zpravodajů.) Ano, ano, pane vicepremiére, mluvím o Dukovanech. Jak bude český stát silný při ochraně domácího průmyslu z bezpečnostních důvodů.

Takže my ten zákon podporujeme, my to vítáme, jsem za to opravdu rád, je to věc, na které se shodneme. Proto budeme pro tento návrh hlasovat, proto jej podpoříme. Nepodpoříme většinu těch pozměňovacích návrhů, které ten zákon rozmělňují, a budeme velice bedlivě sledovat, jak vláda České republiky tuto normu naplňuje. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Faktická poznámka, poslanec Dolínek.

 

Poslanec Petr Dolínek: Vážený pane předsedající. Já bych vaším prostřednictvím chtěl oslovit pana zpravodaje. Nebývá zde normou, aby někdo zpochybňoval suverenitu výboru. Výbor nějak hlasoval a nějaké doporučení dal. Nemůžeme si zde nikdo z nás osobovat právo, abychom řekli, že někdo hlasoval v omylu, v nepochopení nebo v něčem podobném. To je první věc.

A druhá věc. Za poslední tři roky jsem nezažil, že by zde někdo propagoval svoji ordinaci, kancelář nebo firmu. Tak poprosím pana zpravodaje prostřednictvím pana předsedajícího, abychom to zde také nedělali. Držme se ve třetím čtení věcnosti. Ve druhém čtení je to namístě, a tam jsem si vážil toho, že ve druhém čtení zazněly osobní zkušenosti. Ve třením čtení držme věcnost. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Ptám se, zda ještě někdo chce vystoupit v rozpravě k třetímu čtení tohoto tisku. Nikoho nevidím, rozpravu končím. Je zájem o závěrečné slovo, pane navrhovateli? Pane zpravodaji? Není. Zavolám tedy kolegy a přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích.

Já poprosím zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou hlasování, poté přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním k nim sdělil stanovisko.

 

Poslanec Pavel Juříček: Ano, děkuji. Dámy a pánové, dovolte, abych vám předložil tedy návrh na proceduru. A ta spočívá v tom, že navrhuji, aby pozměňovací návrhy A1, A2, A3, ve kterých se doplňují slova a vkládají slova "nebo poskytnou stanovisko v prodloužené lhůtě", tak abychom hlasovali dohromady. Všechny tři právě mají tento pozměňovací text.

Potom abychom hlasovali dohromady pozměňovací návrh A4, ve kterém se říká, že "na dobu delší než 60 dní může ministerstvo řízení přerušit pouze se souhlasem zahraničního investora", a bod A5, kde se hovoří, že "jestliže ministerstvo nevydá rozhodnutí podle odst. 1, 2 a tak dál, tak že zahraniční investice nepředstavuje ohrožení bezpečnosti České republiky". To znamená, navrhuji proceduru A4 a A5 hlasovat dohromady.

Následně jsou pozměňovací návrhy kolegy Adamce. Navrhuji pozměňovací návrhy B1 a B2 hlasovat dohromady. Jejich obsahem je, že v bodě 1 se nahrazují slova, respektive obsahem je, že ten investor má více jak nadpoloviční většinu. V zákoně je deset procent. A bod 2 se nahrazuje nebo zrušuje právě ten bod související s tím bodem 1. Takže pozměňovací návrhy B1 a B2 navrhuji hlasovat dohromady.

Další hlasování by mělo být o pozměňovacích návrzích kolegy Adamce B3, B5 a tam se říká, že v bodě B3 je "nejpozději však do šesti měsíců ode dne, kdy zahraniční investice ministerstvo dozvědělo". V bodě 4 je "do deseti let ode dne dokončení zahraniční investice" a v bodě 5 je, že se doplňuje do textu "nejpozději však do šesti měsíců ode dne, kdy se takové jednání ministerstvo dozvědělo".

Další pozměňující návrh je pozměňující návrh B6, ten navrhuji hlasovat separátně, neboť v něm se zrušuje jeden klíčový bod nebo klíčový odstavec, § 12 odst. 5. Pak navrhuji pozměňovací návrh B7 hlasovat odděleně, neboť v něm se říká, že "tento zákon se neuplatní na změny v osobě ovládající zahraničního investora, pokud k nim došlo před dnem nabytí účinnosti tohoto zákona". Takže B7 hlasovat odděleně.

Další pozměňovací návrhy jsou pozměňovací návrhy kolegy Birke a tady navrhuji, abychom pozměňovací návrhy pod písmenem C1, C2 a C3 hlasovali dohromady. Obsahově je to opět jisté omezení oznámení tu skutečnost ministerstvo nejpozději do 45 dnů ode dne doručení návrhu konzultací zahraničního investora a cílové osoby nebo vlastníků cílové věci. To je bod 1. Bod 2 je - dosavadní odstavec 6 se označuje jako odstavec 5 a bod 5 se opět zrušuje. A bod C3 je "neodešle-li ministerstvo ve lhůtě podle odst. 5 zahraničnímu investorovi oznámit zahájení řízení o prověřování zahraniční investice, platí, že zahraniční investice nepředstavuje ohrožení bezpečnosti republiky." Takže pozměňovací návrhy C1 až C3 navrhuji hlasovat dohromady.

Pak je pozměňovací návrh C4 a to je pozměňovací návrh, jehož obsahem je "jestliže ministerstvo nevydá rozhodnutí podle odst. 1 a 2 ve lhůtě 90 dní ode dne předložení věci k projednání, platí, že zahraniční investice nepředstavuje ohrožení bezpečnosti České republiky". Jinými slovy zase časové omezení. Takže to je pozměňovací návrh C4, který navrhuji hlasovat odděleně.

A pak poslední hlasování - hlasovat návrh zákona jako celek. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Já se omlouvám, pane zpravodaji, já si to jenom musím trochu vyjasnit. Garanční výbor navrhl A1 až A5 jedním hlasováním. Vy jste ale v úvodu navrhoval A1 až A3 a A4 a A5 zvlášť. (Poslanec Juříček: Ano.) Ale to musí být protinávrh. Když vystupujete za garanční výbor, vy byste měl říct tu proceduru tak, jak zazněla v hospodářském výboru. (Z místa se hlásí poslanec Černohorský.) K proceduře? Prosím na mikrofon.

 

Poslanec Lukáš Černohorský: Děkuji za slovo. Já bych dal tedy protinávrh, aby se A1 až A3 hlasovalo samostatně jedním hlasováním a A4 a A5 také samostatně. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Tak, teď je to správně. Děkuji. (Poslanec Juříček: Ano, děkuji.)

 

Má ještě někdo něco jiného k proceduře? Jestliže ne, tak bychom nejprve hlasovali o proceduře v podobě protinávrhu, který přednesl pan poslanec Černohorský, to znamená A1 až A3, poté A4, A5 a zbytek je stejný jako v usnesení, které máte všichni k dispozici z garančního výboru.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro navrženou proceduru? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 304, přihlášeno 94 poslanců, pro 85, proti nikdo. Máme schválenou proceduru. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Pavel Juříček: Ano, děkuji. Takže dovolte, abych požádal předsedajícího, abychom hlasovali o těch návrzích A1 až A3 dohromady. Text už jsem vám říkal v tom předcházejícím projevu.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Ano, souhlas.) Stanovisko výboru? (Souhlasné.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 305, přihlášeno 94, pro 89, proti 2. Návrh byl přijat. Prosím.

 

Poslanec Pavel Juříček: Dovolte tedy, abych nechal hlasovat teď o pozměňovacích návrzích pod bodem A4 a A5.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Ne.) Stanovisko garančního výboru? (Doporučující.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 306, přihlášeno 93, pro 25, proti 31. Návrh nebyl přijat. Prosím.

 

Poslanec Pavel Juříček: Ano, děkuji. Takže přecházíme k pozměňovacím návrhům kolegy Adamce a v proceduře jsme si odsouhlasili, že hlasujeme dohromady B1 a B2.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Ne.) Stanovisko výboru? (Bez stanoviska.)

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 307, přihlášeno je 93 poslanců, pro 8, proti 47. Návrh nebyl přijat. Prosím.

 

Poslanec Pavel Juříček: Děkuji. Můžeme pokračovat. Odsouhlasili jsme si, že hlasujeme teď pozměňovací návrhy B3, B4 a B5 dohromady.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Ne.) Stanovisko garančního výboru? (Doporučující.)

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 308, přihlášeno je nás 94, pro 19, proti 30. Návrh nebyl přijat. Prosím.

 

Poslanec Pavel Juříček: Ano, děkuji. Dostáváme se k pozměňovacímu návrhu pod označením B6. Garanční výbor byl bez stanoviska.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Ne.)

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 309, přihlášeno 94, pro 20, proti 36. Návrh nebyl přijat. Prosím.

 

Poslanec Pavel Juříček: Děkuji. Dostáváme se k pozměňovacímu návrhu pod označením B7 kolegy Adamce. Garanční výbor doporučil.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Ne.) Stanovisko garančního výboru ještě jednou.

 

Poslanec Pavel Juříček: Stanovisko garančního výboru bylo doporučující.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Hlasování číslo 310, přihlášeno je 94, pro 21, proti 30. Návrh nebyl přijat. Prosím.

 

Poslanec Pavel Juříček: Děkuji. A jestli mohu pokračovat, tak se dostáváme k pozměňovacím návrhům kolegy poslance Birke. Tam jsme si odhlasovali v proceduře, že hlasujeme C1, C2 a C3 dohromady.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Ne.) Stanovisko garančního výboru? (Stanovisko garančního výboru bylo doporučující.)

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Hlasování číslo 311, je nás přítomno 94, pro 22, proti 30. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Pavel Juříček: Děkuji. Jestli mohu pokračovat, tak další pozměňovací návrh C4 jsme si odhlasovali, že hlasujeme separátně. Garanční výbor nezaujal stanovisko.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Stanovisko navrhovatele? (Ne.)

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?

Hlasování číslo 312, přihlášeno je 94, pro 19, proti 39. Návrh nebyl přijat. Tak to je zřejmě vše.

 

Poslanec Pavel Juříček: Ano, tím jsme vyčerpali všechny pozměňovací návrhy a požádal bych, jestli bychom mohli hlasovat návrh zákona jako celek.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Přikročíme k hlasování o celém návrhu zákona.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o prověřování zahraničních investic a o změně souvisejících zákonů (zákon o prověřování zahraničních investic), podle sněmovního tisku 834, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahájil jsem hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 313, přihlášeno 93, pro 88, proti 1. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji navrhovateli. Děkuji zpravodaji. Končím tento bod.

 

Otevírám další bod.

Aktualizováno 9. 12. 2020 v 10:07.




Přihlásit/registrovat se do ISP