Středa 21. října 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

Předcházející část projednávání bodu pořadu schůze

 

(pokračuje Vojtěch Filip)

3.
Vládní návrh zákona o kompenzačním bonusu
v souvislosti se zákazem či omezením podnikatelské činnosti
v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2
/sněmovní tisk 1055/- zkrácené jednání

Je to část, která bude třetím čtením. Podle § 99 odst. 7 našeho jednacího řádu může ve zkráceném jednání následovat třetí čtení návrhu zákona bezprostředně po čtení druhém. Tu pauzu na posouzení pozměňovacích návrhů jsme měli, a já tedy mohu zahájit třetí čtení.

Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí za to, že zaujala místo u stolku zpravodajů, stejně tak děkuji panu zpravodaji. A očekávám, že zpravodaj rozpočtového výboru pan poslanec Kamal Farhan bude spolu se mnou sledovat rozpravu, kterou tímto otvírám ve třetím čtení. Jako první eviduji přihlášku paní předsedkyně, paní kolegyně Věry Kovářové. A samozřejmě dalších přihlášených. Máte slovo. (V sále je velmi hlučno.)

 

Poslankyně Věra Kovářová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já vás přeruším, ještě než začnete. Požádám sněmovnu o klid! Prosím, pokračujte.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové. Ve světle nových událostí, nepříjemných událostí, kdy vláda oprávněně v podstatě vyhlásila nová omezující opatření, a vzhledem k tomu, že jsme schválili kompenzační, resp. druhé čtení kompenzačního bonusu proběhlo a bylo ukončeno ještě před vyhlášením těchto opatření, bych ráda navrhla, abychom tento návrh vrátili ze třetího čtení do čtení druhého, a to z toho důvodu, abychom mohli podat ještě pozměňovací návrhy, protože ta opatření, která byla vyhlášena, budou mít zcela významný a jiný dopad na veřejné rozpočty, tedy na rozpočty obcí, měst a krajů, než předpokládala důvodová zpráva tohoto zákona.

Myslím si, že už v návrhu původním, kdy vláda chtěla navrhnout kompenzaci obcím, konstatovala, že územní samosprávné celky se podílejí rovněž na financování výplaty kompenzačního bonusu, což má negativní dopad na výši jejich daňových příjmů, konkrétně na příjem daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti. Přechodné snížení daňových příjmů obcí by mohlo znamenat výrazné omezení jejich investiční aktivity a problém zajistit financování provozních výdajů, což by v první fázi znamenalo selektivní dopady na lokální ekonomiky a následně na ekonomiku celého státu. - To byla citace z návrhu, který vláda sice stáhla, protože návrh na kompenzaci obcím byl schválen. Nicméně vláda toto konstatuje.

Co tím chci říci? Výpadky příjmů budou velmi vysoké, a dopadnou tak na rozpočty obcí, měst a krajů. Proto předpokládám, že by bylo dobré, abychom zopakovali druhé čtení návrhu tohoto zákona a mohli obcím, městům a krajům kompenzovat výpadky z příjmů v důsledku schválení kompenzačního bonusu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní paní poslankyně Lucie Šafránková. Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych tímto chtěla stáhnout svůj pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 6455, protože je tam určitá duplicita, a zároveň bych vás chtěla požádat o podporu zbylých dvou pozměňovacích návrhů, které jsem předložila. První přiznává nárok na tento bonus všem společníkům všech společností s ručením omezeným, které mají zastavenou nebo významně omezenou činnost bez ohledu na počet společníků, kterými jsou tvořeny. Ten je pod číslem sněmovního dokumentu 6452.

A jako druhý pozměňovací návrh, který má za cíl snížit hranici předpokládaného obratu u s. r. o., jejichž společníci budou mít na bonus nárok, z navrhovaných 180 tisíc za rok 2020 na 120 tisíc korun, kdy žádná omezení neexistovala v roce 2019. Takže děkuji vám za podporu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Šafránkové. Kdo dál v rozpravě? Pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura, potom vidím Mikuláše Ferjenčíka. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Já myslím, že jsme v jiném stavu, než jsme byli, když bylo druhé čtení. Myslím, že mnozí z nás, možná všichni, jsme sledovali tiskovou konferenci vlády a nová opatření. A teď je nechci hodnotit, ani kritizovat, ani chválit. Ale myslím si, že máme šanci zareagovat poměrně rychle díky tomu, že máme třetí čtení, a že bychom měli ještě jednou zvážit případné pozměňovací návrhy, protože neměli bychom váhat s pomocí a neměli bychom se splést.

Já jsem jménem našeho klubu podal - resp. udělal to Marek Benda, omlouvám se, že jsem tady nemohl být v okamžiku, kdy probíhalo druhé čtení - tři pozměňovací návrhy. A já bych vás chtěl všechny bez ohledu na politickou příslušnost požádat, abyste je opravdu ještě jednou zvážili a abyste je nezamítli jenom proto, že například je podala opozice. Ty tři návrhy bych seřadil podle důležitosti. A ať se na mě mí kolegové - ať už stávající, nebo budoucí hejtmani, ať už stávající, nebo budoucí členové krajských zastupitelstev nebo staronoví hejtmani a staronoví členové zastupitelstva - nezlobí. Máme i tam ten pozměňovací návrh, který by řešil bonus pro kraje, 500 korun na občana kraje. Je sice důležitý, ale ty druhé dva jsou podle mého názoru mnohem důležitější.

Všichni dobře víte, že jsme se marně snažili několik týdnů prosadit dva nebo více, ale dva legislativní návrhy. Jeden, který by prodloužil program Antivirus C na září až prosinec, a jeden, který by ve stejném období odpustil minimální zálohy sociálního pojištění živnostníkům, osobám samostatně výdělečně činným. My jsme využili této šance, že tento bod je otevřen, a vlastně jsme je načetli jako pozměňující návrhy.

Chci říct, že u malých firem jsme vyšli z reality, a září je prostě pryč. Odvody za září jsou zaplaceny a firmy to nějak zvládly. Mluvíme zhruba o 100 tisících firmách. A v tom našem pozměňovacím návrhu se bavíme pouze už o třech měsících. To září jsme logicky vypustili, protože i kdybychom to schválili, neumím si představit ten byrokratický proces, kdyby Česká správa sociálního zabezpečení měla, já nevím, 110 tisícům firmám vrátit zaplacené pojistné, případně ho evidovat jako přeplatek do příštího období.

Takže ten první pozměňující návrh, který je ve sněmovním dokumentu číslo 6543, navrhuje odpustit, odpustit sociální pojištění malým firmám do 50 zaměstnanců s těmi dvěma podmínkami, na kterých se shodly obě komory našeho Parlamentu. To znamená, aby měly alespoň 90 % počtu zaměstnanců z konce března a aby objem vyplacených mezd byl minimálně 90 % toho objemu vyplaceného v březnu. Plus tam jsou nějaké další podmínky, ale to jsou ty klíčové parametry, a to aby platilo za říjen, listopad a prosinec.

Myslím si, že dneska vláda rozhodla o uzavření ekonomiky. Ano, jsou tam výjimky. Ale já bych prosil nás všechny, abychom mluvili otevřeně a nazývali věci pravými jmény. Jsme v těžké situaci jako ČR a nepotřebujeme si hrát se slovíčky a přesvědčovat se, jestli je to úplný lockdown, nebo 90% lockdown nebo 80% lockdown. Prostě významná část ekonomiky je uzavřena z důvodu, abychom zvládli šíření viru, abychom zploštili ty křivky tak, jak o tom včera mluvil například ministr zdravotnictví. Já myslím, že se tomu dá rozumět.

Ale rezervy jsou vyčerpány. Ta těžká ekonomická situace vlastně trvá od března a nevíme, jaké budou další měsíce. Skutečně nevíme. A to, že se zavřou pouze některé, i když je to významná část ekonomiky, neznamená, že to nemá dopad na ty ostatní, které sice teoreticky mohou podnikat, ale díky tomu, že jiné firmy, jejich zákazníci (nesrozumitelné) prostoru, tak se jim snižuje prostor pro získávání zakázek. Tak chtěl bych naším jménem vás všechny požádat, abychom ulevili těmto malým firmám.

Ten odhad je zhruba 4,5 mld. měsíčně, což je za ty tři měsíce 13,5 mld. Před rokem by taková debata, kdy byl schodek 40 mld., vlastně byla jednoduše shozena se stolu možná ze všech politických stran zleva, zprava, odprostřed, že je to nějakých 25, 30, 35 % plánovaného deficitu. Když se podívám na ta čísla, nebudu mít ani kritiku, jenom je konstatuji, letošní deficit 500, příští rok 320, přespříští rok 280 a pak 220. Když to rychle sečtete, je to asi 1 bilion 400 miliard za čtyři roky. Nemusí to tak být, já myslím, že se na tom ještě dá popracovat. My jsme připraveni se na tom řešení a debatě podílet.

Ale dneska nestojíme před otázkou, jestli máme 13,5 mld., nebo nemáme. Nemáme. Všechno děláme na dluh. To si musíme přiznat. Dluh bude půl bilionu. Ale otázka stojí: Není to nakonec levnější řešení než masivním způsobem zvýšit počet nezaměstnaných? Není to mnohem lepší pro společnost, aby ti lidé měli práci, než aby ji v tak těžké době, kdy jsou omezeny sociální kontakty, omezené toto, nejsou to, není to dluh na ty správné účely? My si myslíme, že ano.

Já jsem říkal minule, když jsme o tom mluvili, že to je 100 tisíc firem a zhruba 800 tisíc zaměstnanců. A kdyby každá firma propustila jednoho z ekonomických důvodů, tak je to 100 tisíc nových nezaměstnaných. A není to žádné masivní propouštění, že se to musí hlásit na úřad práce, že se zavírá jedna fabrika. Ale tyhle malé kapky by mohly udělat pořádnou řeku. Takže bych vás moc poprosil, abyste to podpořili.

To samé je vlastně, ten samý princip je v pozměňujícím návrhu v dokumentu číslo 6544 a je to odpuštění minimálních záloh sociálního pojištění pro živnostníky. Tam jsme nechali i to září až prosinec, protože mnozí živnostníci platí víc než to minimální. A sociální správa to řešila velmi elegantně: všechno, co se zaplatí, od toho se odpočte minimální základ a ten přeplatek je na budoucí období. To znamená, kdo chce, může platit, ale nabízí stát úlevu těm, kteří ji opravdu potřebují. A věřte mi, že ty příští týdny a měsíce mohou být pro mnohé z těch malých firem a živnostníků prostě rozhodující. A už to trvá příliš dlouho. A nikdo z nás dneska neví, já myslím, že to neví ani vláda, ani opozice, a je to docela logické, jak dlouho ta opatření, která byla dneska vyhlášena, budou platit. Zda jsou poslední, zda nepřijdou nějaká další a horší. Nikdo si to nepřeje. Nikdo po tom nevolá. Ale nemůžeme to vyloučit. Můžeme ale už dneska říct, že to chápeme, že jsme připraveni pomoci tím, že odpustíme tyto platby. Je to nebyrokratické, je to jednoduché a pomůže to.

Ano, bude to dohromady, když to sečtu obě dvě ta opatření, někde kolem 20 miliard. Ale 700 tisíc živnostníků a 800 tisíc zaměstnanců v těch malých firmách podle našeho názoru za to stojí. Tak vás poprosím, abyste jednou zvážili a zkusili se přidat k nám. Já myslím, že celá opozice to pravidelně podporuje, že to není individuální návrh jedné politické strany. A chtěl bych požádat buď poslance vládních stran, nebo těch, kteří vládu podporují, aby se na to podívali racionálně. I oni ve svých volebních obvodech určitě znají řadu malých firem, a není to podpora těm velkým a bohatým, je to podpora těm malým, kteří se nikdy neodstěhují za investiční pobídkou, kteří nebudou hledat daňové prázdniny v jiných státech, kteří nepřestěhují výrobu. Oni chtějí podnikat tady, mají to těžké. A tím, že my to podpoříme, bychom jim mohli výrazně pomoci.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi Zbyňku Stanjurovi. Nyní pan Mikuláš Ferjenčík ve svém vystoupení ve třetím čtení. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych chtěl požádat o podporu především dvou pozměňovacích návrhů. Předkládám celkem tři, ale jeden už tady zmiňovat nebudu.

Především se jedná o otázku odvodů na sociální a zdravotní pojištění. My máme za to, že je naprosto logické, aby v případě, že stát vzal živnostníkům činnost a z toho důvodu jim dává kompenzační bonus, tak aby po nich nevyžadoval odvádění odvodů. Z toho důvodu jsme navrhli odpuštění odvodů živnostníkům, kteří dostávají kompenzační bonus, resp. budou dostávat. Chtěl bych poprosit o podporu tohoto návrhu.

Pokud jste přesvědčeni, že takhle to nelze legislativně udělat, tak prosím tedy o podporu návrhu paní Kovářové na vrácení do druhého čtení, abychom mohli adekvátně zvýšit tu výši bonusu, aby odpovídala aspoň těm jarním měsícům. Sice je to z mého pohledu nelogické, abychom dali víc peněz, které potom následně ti živnostníci zaplatí státu, ale skutečně nemůžeme očekávat, že někdo přežije z 10 tisíc korun za měsíc podpory ve chvíli, kdy k tomu ještě má udržet firmu při životě. Protože bonus je sice 15 tisíc, ale dalších 5 tisíc ten člověk musí zaplatit na odvodech. Takže prosím, buď podpořte odpuštění odvodů, nebo vrácení do druhého čtení, a my načteme o těch 170 korun denně vyšší částku, což ty odvody na druhé straně tedy vykompenzuje, přestože mi přijde logičtější cesta odpuštění odvodů.

A za druhé jsem chtěl požádat o to, abyste podpořili návrh na druhou úroveň toho bonusu pro lidi, kteří mají omezené podnikání jenom na 30 až 80 %. Prostě ta hranice omezení činnosti z 80 %, která je v tom zákoně, aby člověk vůbec měl nárok na jakoukoli podporu, je skutečně velmi přísná. My navrhujeme nižší bonus 350 korun za den pro ty zasažené na 30 až 80 %. Přijde nám to naprosto logické, aby to bylo odstupňované, jinak vznikne zase pocit obrovské nespravedlnosti u těch lidí, co na to těsně nedosáhnou.

Děkuji za podporu těchto dvou návrhů.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji a s přednostním právem vystoupí pan místopředseda Sněmovny Vojtěch Filip. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vážený pane předsedající, členové vlády, paní a pánové, já jsem jenom považoval za nutné se nechat na chviličku vystřídat a požádat ty, kteří nyní navrhují odpuštění toho nebo onoho, navrhují jiné kompenzace, aby se omluvili alespoň za ty svoje řeči, které tady měli, když jsme hlasovali pro změnu státního rozpočtu s deficitem 500 mld. korun. Protože ano, tenkrát jste tady měli velké řeči o tom, jak je to nemorální, a teď tady říkáte, co všechno by se mělo. Ano, ale tu odvahu a tu odvahu k odpovědnosti za ten deficit jste neměli. Hlasovat jste pro to nechtěli a ty vaše řeči jsou na omluvu občanům České republiky.

 

Místopředseda PSP Tomáš Hanzel: Děkuji. S faktickou poznámkou pan poslanec Ferjenčík, pak v pořadí pan předseda Stanjura a pan předseda Kalousek.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já jenom stručně zareaguji na kolegu Filipa. Za prvé, my jsme byli připraveni o tom rozpočtu jednat, dokonce jsme o něm jednali. Bohužel vláda nebyla ochotná jakýmkoli způsobem snížit své výdaje a hledat jakékoli úspory ve svém provozu. To je důvod, proč jsme tehdy nepodpořili ten schodek. To za prvé.

Za druhé, vláda má v rozpočtu na tento rok - a bavíme se stále o tomto roce, protože ty peníze za kompenzační bonus budou vyplaceny v tomto roce - značnou rezervu právě kvůli řešení následků té ekonomické krize. A místo toho tyto peníze utrácí za předvolební sliby, za kompenzaci důchodcům. Já samozřejmě chápu, že důchodci chtějí dostat víc peněz, nicméně rozhodně se snad shodneme i s vládními poslanci, že skutečně v tuto chvíli nejsou ta nejvíce ekonomicky zasažená skupina. A pokud se v tom rozpočtu najde těch 15 miliard na toto opatření, tak nám přijde logické, aby se našly peníze na opatření pro ty, kterým stát zakázal podnikat. Děkuji. (Potlesk v pravé části sálu.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Faktická poznámka pana předsedy Stanjury. Ne? Řádnou přihlášku, prosím, s přednostním právem. Máte slovo, pane předsedo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Úplně si nejsem jistý, jestli to stihnu za dvě minuty, možná ano. Tak budu mluvit k vám, pane místopředsedo, nebudu říkat vaším prostřednictvím, to by bylo asi komické.

Já se nikomu omlouvat nebudu, protože jsem názor nezměnil. Když se podíváte do stenozáznamu, tak já když jsem vystupoval, tak jsem říkal, že paní ministryně takhle vzala věšteckou kouli a řekla 500 a že nejsem schopen posoudit, jestli je to dobré číslo, nebo špatné. Mohlo to být 520, 420, 440 a mělo by to stejnou váhu. Na těch slovech bych nic neměnil, jenom jsem říkal, ať počkáme například, až budeme mít výsledky za prvních osm měsíců, pak se k tomu vraťme. Podle mě nic akutního nehrozilo.

A teď se podívejme na skutečné výsledky, které byly k 30. září, jak je publikuje Ministerstvo financí. Spíše to dává za pravdu mně než těm, kteří hlasovali pro ten obří deficit. Ale není ani tak důležité to číslo - to je samozřejmě důležité - jako využití těch peněz. Na tom se možná shodneme, možná ne. Na tu přímou pomoc nešlo ani 100 mld. do konce září. A jsou tam i položky, které tam mohou být, a nemusí, jako např. oddlužení vybraných nemocnic, které, jak mi odpověděl tehdejší ministr zdravotnictví, když dostal dotaz naší COVID komise, řekl: ty už byly zadlužené ke konci loňského roku, to se muselo řešit. To nemělo žádnou souvislost s covidem, přesto těch 7 miliard je započteno ve výdajích. Ale budiž, nechceme si hrát na nějaký detail. Ale pořád je tam opravdu velká rezerva, která i když projdou naše pozměňovací návrhy, nebude vyčerpána. Nebude vyčerpána. Takže já si myslím, že než - příště bychom mohli říct, dáme si tam bilion dluh, rezerva, nikdy nevíte, kdy se vám to bude hodit. To je obecný princip. A myslím si, že máme zvažovat každou korunu.

Já jsem tady mluvil minule a dneska to připomenu, jak se rozevírají nůžky mezi těmi, kteří pracují pro stát, a kteří pracují v privátní sféře. Já nechci stavět ty skupiny proti sobě. Nechci. Ale tak se podívejme, co se děje letos. Ti, kteří pracují pro stát, jsou na svém, dostávají to, s čím počítali celý rok. Někdo možná víc, než chtěl, nebo někdo míň, než by chtěl, ale je to podle toho plánu, podle toho očekávání, což v privátní sféře naprosto neplatí. Ale tu veřejnou správu platí ti z té privátní sféry. Ti ji platí a oprávněně se ptají, a myslím, že nejenom nás, ale i vás: je to fakt spravedlivé, že jedna skupina nepocítí žádný dopad a my, kteří to celé financujeme, ten dopad cítíme? A když pak přijdeme s tím, abychom aspoň částečně něco odpustili, částečně to kompenzovali, tak slyšíme, že buď nejsou peníze, ti mají dost, vždyť se jim jako daří dobře, měli vatu, mají mít vatu a já nevím co všechno. Ale kdo financuje provoz státu? Daňoví poplatníci. Ještě jednou - daňoví poplatníci, a především střední třída. Ta drží náš sociální systém, důchodový systém, zdravotní systém. Ne pár miliardářů nebo ti, kteří mají nízké příjmy. A ta opatření, která my navrhujeme, mají pomoci především střední třídě, aby mohli financovat provoz státu i příště, za rok, za dva, za tři, ať jim aspoň trošku ulevíme. Tak tady neříkejte, že když si naplánujete deficit 500 milionů, a když bychom se bavili, k čemu ty peníze použijeme, že jste udělali dobře a že my, kteří chceme oprávněně zkoumat každou korunu, než ji stát vydá, tak že jsme udělali nějakou chybu. Neudělali.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan kolega Kalousek. Máte slovo. Potom paní ministryně financí.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Při poslední novele zákona o státním rozpočtu Sněmovna zvyšovala deficit o 200 mld., z čehož 63 mld. byl větší než původně předpokládaný propad příjmů, a o 137 mld. Sněmovna navyšovala výdaje. Já bych určitě nikdy nevyčítal Ministerstvu financí větší chybu v oblasti příjmů než statistickou. V těchto turbulentních časech se ty prognózy dělají mimořádně špatně a jsou zatíženy mnoha neznámými. Ale těch 137 mld. bylo na papíře, měli jsme je všichni před sebou. A minimálně ve výši 50 mld. vláda nebyla schopna říct, na co je použije, minimálně 50. A 50 mld. je obrovské číslo. Takže kdyby vláda skutečně jenom požádala o takové zvýšení výdajů, které by byla schopna specifikovat, a dnes na základě nové situace předložila další novelu zákona o státním rozpočtu, koneckonců tento postup navrhovala i Národní rozpočtová rada, tak by se to dalo akceptovat. Ale chtít 500miliardový deficit, nebo spíš chtít o 137 mld. více výdajů, a přitom o polovině těch peněz neumím říct, na co půjdou, to bylo od vlády velmi odvážné a od Sněmovny mimořádně nezodpovědné, že pro to hlasovala.

Já jsem dalek toho, abych tady kohokoliv vybízel k omluvám, pane místopředsedo Sněmovny, ale kdybych já hlasoval pro 50 mld., o kterých netuším, na co je vláda dala, a dal bych je vládě jako bianko šek, tak bych se svým voličům velmi omlouval, pravděpodobně bych to shledal takovým pochybením, že bych rezignoval na mandát.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Kdo dál do rozpravy? Pokud nikdo, tak rozpravu ve třetím čtení... Ještě v rozpravě, paní vicepremiérko? V rozpravě, prosím, tak v tom případě ministryně financí a místopředsedkyně vlády Alena Schillerová.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Myslela jsem, že budu dnes mlčet, ale nemohu.

No, pane předsedo Kalousku, vy byste měl využít svého práva mlčet, co se týče pomoci podnikání, a hlavně se zamyslet nad tím, jak jste pomohl v létech 2008 a 2009, protože já ta čísla mám v přepočtu na HDP. Mlčet.

V červnu jsem přišla s návrhem schodku 500 mld. Samozřejmě že jsem nebyla schopna se opřít o přesnou makroekonomickou prognózu, neměli jsme ji a nebylo to možné v tak turbulentním čase. Já už dneska sbírám čísla a budu je tady mít, až budeme projednávat rozpočet, z celé Evropské unie, do patnáctého musí eurozóna dát rozpočty do EU. To Německo, které je mi neustále předkládáno, je to těžké, protože všechny ty země žijí tak turbulentně jako my, že informace se těžko shánějí, ale dávám si je dohromady. Dávám si čísla zadlužení stavu veřejných financí, abych to prostě srovnávala s naším vývojem. V tom červnu to bylo zatíženo takovou chybou. A já se nevymlouvám, já si za tím stojím a nechám to až na historii, ať to zhodnotí, jak hodnotí váš postup v těch posledních krizových létech, tak počkáme, jak bude zhodnocen ten náš. Nebudu se tady bít v prsa, že jsme udělali to či ono nejlépe, to vůbec netvrdím. Ale bylo to zatíženo takovou chybovostí, kdy jsem nevěděla, zda budou pokračovat celoplošná opatření, nevěděli jsme v té době, kam bude padat ekonomika. 11,1 bylo na konci června - propad ekonomiky podle čísel Českého statistického úřadu. Před námi byly tři měsíce parlamentních prázdnin, to znamená, nebylo by možné tady jednat o novele státního rozpočtu.

Kdybyste nebyl bývalý ministr financí, tak bych tady teď prostě nehřímala, ale vy dobře víte, že to není jenom o tom, že máte nějakou výdajovou stranu, ale máte také propad příjmů. A ten rozdíl byl v tom, že jsme nevěděli, kam ten propad bude padat. Ano, v září to vypadalo báječně. 15. září minus 6,6, pokladní plnění se vyvíjelo velmi perspektivně, propad na DPH byla nějaká 2 %. Ale teď jsme v druhé vlně. Nezavíráme plošně, děláme jakási dílčí opatření, ale děláme je a zase nevím, kam se budou ubírat. Takže dnes jsem ráda, že ten prostor tam byl.

A vy dobře víte, že ve finále, když jsme udělali ten komplexní pozměňovací návrh, kde jsme dali částky odhadnuté do jednotlivých kapitol, tak proto dneska máme rezervu v MPSV na Antivirus, proto jsme měli rezervu, která už dneska skoro končí, na MPO na podnikatelské programy, které jsme teď zase upgradovali. Proto jsme měli rezervu v kultuře, protože jsme na to byli připraveni, a taky jsme dnes mohli přijít, když jsme udělali minulý týden ta opatření, a okamžitě ty programy startovat, a ne tady čekat a vést tady s vámi hodinové debaty o fiskálním úsilí a nevím o čem všem, čemu stejně občané nerozumějí, to si můžeme povídat my dva, protože vy jste bývalý a já jsem současný ministr financí, než bych ty peníze měla. A vy dobře víte, že bych nemohla vázat další výdaje, kdybych je v podstatě neměla pokryté. To znamená, že jsem byla v tom červnu de facto na nule a nemohli bychom jako vláda schvalovat další výdaje. Čili je to poměr propadu příjmu růstu výdajů.

A já jsem dnes ráda, že jsem si tehdy prošla tou pomyslnou uličkou hanby, to jsem vydržela, nakonec není to poprvé, ani naposled, ale dnes tam nějaký prostor je. A zase není nekonečný. Dobře víte, že na té rezervě nakonec bylo 37 mld., které dnes používáme na další programy, že jsme je použili ve veřejném sektoru, co jste kritizoval, na odměny zdravotníků a tak dále. Všichni jasně vědí, kam ty peníze šly, naprosto transparentně. O každé koruně jedná vláda. I když je to v kompetenci ministra, tak o tom jedná vláda.

A já si myslím, že to řekl pan místopředseda Filip dobře, že v podstatě oni byli jediní, kdo měli odvahu zvednout pro ten schodek ruku. A vy mnozí chodíte, nechci na nikoho ukazovat, a neustále dáváte další návrhy. Já nemohu podpořit pirátský návrh na to, abychom těm, kteří dostanou kompenzační bonus, odpustili sociální. To je selektivní. Sociální a zdravotní je postaveno na úplně jiných principech. Nevím, jak by to dělali. To nejsou daně, to není Finanční správa, která jede v úplně jiných systémech. Pak se samozřejmě nabízí plošné prominutí. Víte, že jsme ho udělali. V tuto chvíli je to skutečně nějakých 12, 13 mld., ke kterým se v tuto chvíli nemohu zavázat. My jsme nevypnuli plošně ekonomiku a já nevím, jaký ten propad dál bude. A v tuto chvíli prostě musím obezřetně přistupovat k tomu fiskálnímu prostoru, který tam máme a který musíme čerpat cíleně pro ty, kteří zůstali momentálně bez jakékoliv podpory.

A paní poslankyně Kovářová. No, musím se nadechnout. Já to znovu zopakuji, podle přesných čísel Finanční správa zprocesovala na kompenzačním bonusu za první vlnu téměř milion žádostí za asi 23 nebo 24 mld. Dostávám ta čísla každý týden. A skutečný propad byl 5,5 mld. u obcí a 2 mld. u krajů. To je naprosto přesné číslo. My jsme poslali na kompenzačním bonusu 13,4 mld., to znamená, že i kdyby to bylo vyšší než 3,9, které jsem uvedla, 3,9 bylo i se státním, i s veřejným, takže tam to vychází asi na miliardu pro obce, co jsem měla teď v těch propočtech, tak i kdyby to bylo více při úplně všech, protože to bylo plošné, ten kompenzační bonus, téměř všichni si požádali, to bylo 5,5 mld., takže teď to nebude prostě více. Teď říkáme miliarda, tak to bude možná o něco více, o ty provozy, zavíráme zhruba podle čísel, která uváděl pan vicepremiér Havlíček, asi 50 % obchodů, provozoven. Takže i kdyby to bylo více, pořád máme předplaceno. Takže mi připadá trochu - nebudu říkat žádný silný výraz, pro mě použiji výraz slušný, smutné, že něco takového požadujete.

A kraje zopakuji znova. Četla jsem vám tady ta čísla, mohu si je znovu vytáhnout, mám je za sebou. Bylo to téměř 22 nebo 23 mld., které jsme tam po dohodě s Asociací krajů postupně poskytli. Takže já si prostě myslím, a to je to, o čem jsem mluvila, o tom společném dýchání, že jsme tam ty peníze dali. A to jsem ještě připomněla dotační programy - 30 mld. nad rámec těch 13,4. Využíváme toho, že si půjčujeme levně, že si nikdo nepůjčí tak levně, jako si půjčí stát. Půjčujeme si ten průměrný úrok. Na desetiletém dluhopisu byl teď 0,8 %, v eurech je minusový. Samozřejmě musíme trefit splatnost, splácíme staré závazky, my si v eurech nepůjčujeme, naše vláda.

Takže toto sečteno a podtrženo je zdůvodněním toho všeho, proč vlastně nemohu zdvihnout pro váš pozměňovací návrh ruku - nebo nebudu souhlasit, samozřejmě záleží na této Sněmovně, já nehlasuji, s vrácením do druhého čtení, nemohu podpořit tyto návrhy a vysvětluji, jak to je s tím rozpočtem. A teď se ukazuje nakonec, že ta míra nejistoty se ukázala bohužel, to říkám bohužel, jako správná. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní vicepremiérce a ministryni financí Aleně Schillerové. Nyní s faktickou poznámkou Miroslav Kalousek. Máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Paní ministryně, pohlédnete-li do stena mého původního vystoupení, tak možná s překvapením zjistíte, že já jsem na začátku říkal, že za co bych nekritizoval nikdy Ministerstvo financí, je, že se příjmy odvíjejí jinak než v oné prognóze, neboť prostě ta prognóza byla zatížena obrovskou měrou nejistoty. Jestliže jsem za to Ministerstvo financí nekritizoval a nikdy bych to neudělal, moc nechápu, proti čemu jste se ohrazovala.

Ale na té výdajové straně, tam je ta jistota 137 schválených zvýšených miliard, a to prostě tady ta Sněmovna schválila, i když nejméně o 50 miliardách vůbec netušila, kam půjdou. A že to vláda umí doložit, kam je dala, to ano, ale Sněmovna to schvaluje ex ante, nikoliv ex post! To znamená, při této filozofii zrušme zákon o státním rozpočtu. Schvalme prostě 1,5 bilionu vládě, ať si s nimi dělá, co chce, ona nám to potom do koruny vyúčtuje. Ale tohle není filozofie schvalování státního rozpočtu. A tu Sněmovna porušila a to si myslím, že byla kardinální chyba těch poslanců, kteří pro to zvedli ruku. Nic více, nic méně a na tom si trvám.

Jinak máte pravdu, o fiskálním úsilí spolu my dva mluvit nemůžeme, protože vy jste za sedm let ani jednou, ani v těch nejlepších letech, nevyvinuli fiskální úsilí pozitivní. Buď neutrální, anebo negativní. Pozitivní nikdy. S vámi se o pozitivním fiskálním úsilí mluvit nedá. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Ještě Věra Kovářová, řádně přihlášená do rozpravy. Máte slovo.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Tak já tedy reaguji na to, co vy považujete za smutné. Já zase považuji za smutné, že to považujete za smutné.

Co se týče obcí a co se týče schvalovaného rozpočtu ve výši půl bilionu korun. My jsme navrhovali, abyste rozpustili peníze právě na dotační tituly, které jsou již vypořádány, kde spousta obcí a měst zůstala pod čarou. Vy jste to tehdy odmítli, nakonec jste to udělali až posléze, ale v takové době, že zrealizovat stavby z těch dotačních titulů už je velmi problematické do konce roku. Je to dobrá cesta a obce na rozdíl od státu mají připraveny projekty. A to, že jim necháte peníze, je jedině dobře. A vy jim je chcete znova sebrat právě prostřednictvím kompenzačního bonusu, protože to, co máte v důvodové zprávě, že pro obce bude výpadek příjmů v důsledku kompenzačního bonusu jedna miliarda, to prostě už dneska neplatí. A jestliže říkáte, že chcete podporovat ekonomiku, tak jediná a vynikající šance je, že ty peníze necháte právě obcím, městům a také krajům, protože to, že obce a města budou stavět, budou investovat, tak to znamená, že budou podpořeny nepřímo v podstatě malé a střední firmy, a to po celé republice a v regionech, kde víme, že není práce.

Ta demagogie, kterou vy tady používáte u krajů, ta je smutná. Tvrdíte, že jste krajům - a dáte krajům peníze na komunikace II. a III. tříd, a to ještě částečně prostřednictvím peněz z EU, ale to jsou v podstatě peníze, které jste jim už slíbili a každý rok jste jim je dávali. A neříkejte mi, že to ty předchozí vlády nedělaly. No protože na to skutečně neměly a byly rozpočtově zodpovědné. S určitými chybami možná, ale vy jste z toho potom celá léta jaksi v uvozovkách tyli.

Takže ten návrh na kompenzaci pro kraje je to, co jim vláda v podstatě sebrala. A to, že to necháte jak obcím, tak krajům, znamená, že nejenom stát, ale obce a kraje budou investovat, budou podporovat malé a střední firmy tímto a stát z toho bude mít svoji výhodu. Takže jestli toto považujete za smutné, tak jsem z toho smutná. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní kolegyni Kovářové. Kdo dál v rozpravě ve třetím čtení? Nikoho nevidím, rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova - paní ministryně? (Ne.) Pan zpravodaj? (Ne.) Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat.

Protože návrh paní kolegyně Kovářové není žádným způsobem omezen ani paragrafem 94, ani 95a, případně 54 odst. 6, tak o něm můžeme hlasovat, není tedy výjimkou, ač není výslovně uveden ve zkráceném čtení podle § 99 odst. 7. Takže o něm nechám hlasovat ještě předtím, než budeme hlasovat o pozměňovacích návrzích.

Zagonguji a podle dohody s předsedy poslaneckých klubů posečkám, než se srovná počet přihlášených, protože jsem vás všechny odhlásil, a požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami. Návrh na zamítnutí nebyl podán, tak o něm nebudeme hlasovat. Budeme tedy jenom hlasovat o návrhu na vrácení do druhého čtení. Myslím, že se počet přihlášených ustálil na ranním čísle.

 

Rozhodneme v hlasování číslo 83 o vrácení do druhého čtení. Zahájil jsem hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování číslo 83 z přítomných 98 pro 37, proti 44. Návrh byl zamítnut.

 

Můžeme se tedy vrhnout do hlasování o návrzích, které byly předloženy ve druhém čtení. Nejdříve bych požádal pana zpravodaje o návrh procedury. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Kamal Farhan: Pane předsedající, děkuji za slovo. Já bych si dovolil teď načíst proceduru. Ta procedura není úplně krátká, ale budu se snažit.

Další věc, kterou řeknu, pokud nebude nějakých námitek, tak až při hlasování bych vždycky aspoň jednou větou zmínil, čeho se daný pozměňovací návrh týká. Teď, abych to trochu zrychlil, tak bych četl po písmenech.

Takže legislativně technické změny nebyly.

Pak bychom hlasovali první bod - pozměňovací návrh písm. A1, A2. Je to sněmovní dokument 6452 paní poslankyně Šafránkové. Pokud bude přijat pod písmenem A1, A2, tak již nebudeme hlasovat D1, D2, což je 6472.

Dále se bude hlasovat A3 - 6454, také paní poslankyně Šafránková.

Trojka, jestli jsem dával pozor, což je A4, sněmovní dokument 6455, tak paní poslankyně stáhla, takže to nebudeme hlasovat.

Pak se dostáváme k pozměňováku pod písmenem B - 6496 poslance Volného. Pokud by bylo přijato B, tak již nebudeme hlasovat pozměňovací návrhy pod písmenem F2, což je 6500, F3 - 6502 a F4 - 6503.

Pak následuje bod pět, což je C1, C2 - dokument 6541 pana poslance Stanjury. Pokud bude přijat C1, C2, to je těch 6541, tak se již nebude hlasovat D3, D4, D5, což je dokument 6473, a E1 - 6512.

Pak následuje bod 5, což je C1, C2, dokument 6541, pana poslance Stanjury. Pokud bude přijat C1, C2, to je těch 6541, tak se již nebude hlasovat D3, D4, D5, což je dokument 6473 a E1 - 6512.

Dostáváme se na pozměňovací návrh C3 - 6544, pan poslanec Stanjura. Pokud bude přijat, to C3 - 6544, tak se již nebude hlasovat E2, což je 6514, F1 - 6499, G1, G2 - 6539.

Dostáváme se k C4, což je pana poslance Stanjury. Pokud bude přijat C4, tak se již nebude hlasovat E2, což je 6514, F1 - 6499, G1, G2, což je 6539.

Dostáváme se k pozměňovacímu návrhu D1, D2, dokument 6472, paní poslankyně Kovářová. Pokud by byl přijat předtím A1, A2, což bylo 6452, tak D1, D2 už by se nehlasovalo, což je těch 6472.

Dostáváme se k pozměňovacímu návrhu D3, D4, D5, což je 6473, paní poslankyně Kovářová. A zase tady máme, pokud by byl přijat už předtím C1, C2, což bylo 6541, tak by D3, D4, D5, což je 6473, se nehlasovalo. A pokud bude přijat D3, D4, D5, což je dokument 6473, tak se již nebude hlasovat pozměňovací návrh pod písmenem E1, což je 6512.

Dostáváme se do poloviny, což je E1 pana poslance Ferjenčíka. Pokud bude přijat C1, C2, což je 6541, nebo D3, D4, D5, což je 6473, tak se pod písmenem E1 - 6512 již nebude hlasovat.

Dostáváme se k písmenu E2, opět pan poslanec Ferjenčík. Pokud by bylo přijato C3 předtím - 6544 nebo C4, což je 6543, tak E2 - 6414 (6514) bychom již nehlasovali. Pokud by bylo přijato E2 - 6514, tak se nebude hlasovat F1 - dokument 6499 a G1, G2 - 6539.

Dostáváme se k dvanáctce, což je E3, E4, E5, pan poslanec Ferjenčík. Pokud zase by byl přijat E3, E4, E5, což je 6475, nebudeme hlasovat F4.

Dostáváme se k F1, pan poslanec Jurečka. Pokud by předtím byl přijat C3, což je dokument 6544, C4 - 6543 nebo E2 - 6514, tak F1 - 6499 by se nehlasovalo. Pokud by F1 - 6499 byl přijat, tak se nebude hlasovat už G1, G2, což je 6539.

Pak následuje F2, pan poslanec Jurečka. Zase, pokud by předtím bylo přijato B - 6496, tak F2 - 6500 již se nehlasuje. Pokud by bylo přijato F2 - 6500, což je toto, tak se nebude hlasovat F3, což je 6502, a F4, což je 6503.

Dostáváme se k pozměňovacímu návrhu pod písmenem F3, což je 6502, zase pan poslanec Jurečka. Pokud by zase byl přijat B, což je 6496, tak by F2 - 6500, tak F3 - 6502 se nehlasoval. A pokud by byl přijat F3 - 6502, tak se nebude hlasovat pozměňovák pod písmenem F4 - 6503.

Dále se dostáváme k F4, pan poslanec Jurečka. Pokud by byl přijat B - 6496, tak E3, E4, E5, což je 6475, F2, což je 6500, nebo F3, což je 6502, tak se pod písmenem F4 - 6503 již nebude hlasovat.

Dostáváme se k F5, pan poslanec Jurečka. Pak se dostáváme k F6, také pan poslanec Jurečka. A pak se dostáváme k F7, což je 6556, taky pan poslanec Jurečka.

Pak se dostáváme ke G1, G2, což je pod dokumentem 6539, paní poslankyně Adamová Pekarová. Pokud by byl přijat C3 - 6544, C4 - 6543, E2 - 6514 nebo F1 - 6499, tak potom G1, G2, což je 6539, se již nebude hlasovat.

Pak už bychom se dostali, kdy bychom měli hlasovat usnesení vlastně o zákonu jako celku. A pak tady mám ještě jednu. A pak tady máme ještě doprovodné usnesení pod číslem 6557 pana poslance Juránka.

Takže se omlouvám, že jsem možná byl trochu delší, ale chtěl jsem vám to říct. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: To byl návrh procedury. Má někdo alternativní návrh nebo změnu návrhu? Není tomu tak.

Můžeme tedy hlasovat o proceduře v hlasování číslo 84, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro schválení této procedury hlasování. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 84. Z přítomných 98 pro 98, proti nikdo. Procedura byla jednomyslně schválena.

 

Můžeme tedy začít jednotlivá hlasování. Požádám vždycky o stanovisko paní vicepremiérku, ministryni financí, a pana zpravodaje, aby přednesl návrh, respektive stanovisko výboru. První návrh.

 

Poslanec Kamal Farhan: Nemůžu... Jenom, já jsem chtěl říct, že vlastně výbor tyhle pozměňovací návrhy neprojednával. (Předsedající: Neprojednával.) Byly načítány vlastně po výboru. (Předsedající: Stanovisko.)

Takže máme A1, A2, paní poslankyně Šafránková. Jedná se o zrušení omezení počtu společníků s. r. o.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Paní ministryně? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 85. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 85. Z přítomných 98 pro 44, proti 43. Návrh byl zamítnut. Další návrh?

 

Poslanec Kamal Farhan: Dostáváme se k písmenu A3, což je dokument 6454, paní poslankyně Šafránková. Jedná se tam o snížení minimální hranice obratu s. r. o. v případě roku 2020.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko, paní ministryně? (Souhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 86. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 86. Z přítomných 98 95 pro, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Poslanec Kamal Farhan: A4 vlastně vynecháváme a dostáváme se k pozměňovacímu návrhu pod písmenem B - 6496 pana poslance Volného, který tady vlastně obhajoval pan poslanec Feranec. Jedná se o rozšíření bonusu pro dodavatele též na subjekty, které využívají uzavřené provozovny.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko, paní ministryně? (Souhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 87. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 87. Z přítomných 98 pro 93, proti nikdo. Návrh byl přijat. Další návrh?

 

Poslanec Kamal Farhan: Pak se dostáváme k písmenu C1, C2 pod dokumentem 6541 pana poslance Stanjury. Jedná se o rozšíření příspěvků krajům.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko, paní ministryně? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 88. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 88. Z 98 přítomných pro 46, proti 4. Návrh nebyl přijat.

 

Poslanec Kamal Farhan: Dále se dostáváme k písmenu C3, dokument 6544 pana poslance Stanjury. Jednalo by se o prodloužení prominutí placení záloh na pojistné na sociální zabezpečení podle zákona č. 136/2020.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko, paní ministryně? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 89. Ptám se, kdo je proti? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 89. Z 98 přítomných pro 46, proti 2. Návrh nebyl přijat. Další návrh?

 

Poslanec Kamal Farhan: Dostáváme se k pozměňovacímu návrhu pod písmenem C4 - dokument 6543, pan poslanec Stanjura. Jedná se o prodloužení prominutí pojistného na sociální zabezpečení podle zákona č. 300/2020 Sb.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko paní ministryně? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 90. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 90, z 98 přítomných pro 45, proti 1. Návrh nebyl přijat. Další návrh?

 

Poslanec Kamal Farhan: Dostáváme se k pozměňovacímu návrhu D1, D2 - dokument 6472, paní poslankyně Kovářová. Jedná se o rozšíření počtu společníků s. r. o. ze dvou na tři a rozšíření vymezení rodinných příslušníků.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování 91. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 91, z přítomných 98 pro 45, proti 3. Návrh nebyl přijat. Další návrh?

 

Poslanec Kamal Farhan: Dále bychom hlasovali pozměňovací návrh pod písmenem D3, D4, D5, což je dokument 6473, paní poslankyně Kovářová. Jedná se o rozšíření příspěvku krajům.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování 92. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 92, 98 přítomných, 45 pro, proti 1. Návrh nebyl přijat. Další návrh?

 

Poslanec Kamal Farhan: Hlasujeme pozměňovací návrh E1 - dokument 6512, pan poslanec Ferjenčík. Jedná se o rozšíření o příspěvek obcím a krajům.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 93. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 93, 97 přítomných, 45 pro, proti 2. Návrh nebyl přijat. Další návrh?

 

Poslanec Kamal Farhan: Dostáváme se k pozměňovacímu návrhu pod písmenem E2 - dokument 6514, pan poslanec Ferjenčík. Jedná se o omezení povinnosti platit zálohy a pojistné na veřejná pojistná.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 94. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 94, z přítomných 98 pro 45, proti 3. Návrh nebyl přijat. Další návrh?

 

Poslanec Kamal Farhan: Máme tady potom pozměňovací návrh pod písmenem E3, E4, E5 - dokument 6475, pan poslanec Ferjenčík. Jedná se o snížený bonus pro méně omezené dodavatele uzavřených provozů.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 95. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 95, 98 přítomných, 46 pro, proti 1. Návrh nebyl přijat. Další návrh?

 

Poslanec Kamal Farhan: Další návrh je pod písmenem F1 - pan poslanec Jurečka, omezení povinnosti platit zálohy a pojistné na veřejná pojistná. Je to dokument 6499.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 96 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 96, přítomných 98, pro 46, proti 1. Návrh nebyl přijat. Další návrh?

 

Poslanec Kamal Farhan: Teď jsme se dostali k sérii pozměňovacích návrhů F2, F3 a F4. Jak jsme si odhlasovali, tak jelikož byl přijat pozměňovací návrh B - 6496 pana poslance Volného - tak se tyhlety tři F2, F3, F4 staly nehlasovatelnými. To jenom pro pořádek, jestli jsem to správně řekl. (Předsedající: Dobře.)

A dostáváme se k bodu F5.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pan kolega Jurečka nic nenamítá proti.

 

Poslanec Kamal Farhan: Dostali jsme tedy k bodu F5, což je 6554, pan poslanec Jurečka. Jedná se o vypuštění podmínky, že subjekt bonusu nemůže být nespolehlivým plátcem DPH.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 97 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 97, z přítomných 98 pro 45, proti 4. Návrh nebyl přijat. Další návrh?

 

Poslanec Kamal Farhan: Jsme nyní u pozměňovacího návrhu F6 - dokument 6555, pan poslanec Jurečka - specifikace posuzovaného příjmu subjektu bonusu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 98 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 98, z 98 přítomných 44 pro, proti 2. Návrh nebyl přijat. Další návrh.

 

Poslanec Kamal Farhan: Jsme u pozměňovacího návrhu F7 - 6556, pan poslanec Jurečka - vypuštění zákazu souběhu bonusu a jiných forem podpory související s covidem.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko paní ministryně? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 99 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 99, z 98 přítomných 45 pro, proti 1. Návrh nebyl přijat. Poslední návrh.

 

Poslanec Kamal Farhan: Dostali jsme se k pozměňovacím návrhům pod písmenem G1, G2, což je dokument 6539 paní poslankyně Adamové Pekarové. Jedná se o omezení povinnosti platit zálohy a pojistné na veřejná pojistná.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Stanovisko? (Nesouhlasné.)

Zahájil jsem hlasování číslo 100 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 100, z přítomných 98 pro 46, proti 1. Návrh nebyl přijat.

 

Tím jsme vyčerpali všechny pozměňovací návrhy. Nemá nikdo pocit, že bychom ho obešli? Myslím, že ne. Můžeme tedy hlasovat o návrhu jako celku, protože doprovodné usnesení bude hlasováno v případě přijetí návrhu zákona.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, podle sněmovního tisku 1055, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahájil jsem hlasování číslo 101 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 101, přítomných 98, pro 96, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Nyní bychom, pane zpravodaji, jednali o doprovodném usnesení kolegy Juránka.

 

Poslanec Kamal Farhan: Asi bych ho přečetl. (Všeobecný nesouhlas v sále.) Ne? Radši ne. Dobře. Takže pokud není námitek, tak je tady doprovodné usnesení.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já se, pane zpravodaji, zeptám. Jsou všichni srozuměni s tím doprovodným usnesením, nebo ho má zpravodaj přečíst? Srozuměni. Děkuji. Nemusíte ho číst, pane zpravodaji.

 

Poslanec Kamal Farhan: Dobře. Výborně. V tom případě vlastně... Takže ho nečtu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Tak doprovodné usnesení přednesené v rozpravě by bylo součástí, pokud ho schválíme v hlasování číslo 102, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro to doprovodné usnesení. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování číslo 102 z přítomných 97 pro 46, proti nikdo. Doprovodné usnesení přijato nebylo.

 

Tím končím projednávání bodu číslo 3, tisku 1055. Děkuji paní vicepremiérce, děkuji panu zpravodaji a končím tento bod.

 

S přednostním právem se hlásí pan předseda Vít Rakušan. Máte slovo.

 

Poslanec Vít Rakušan: Děkuji vám za slovo, pane místopředsedo. My jsme podpořili tento návrh zákona, protože samozřejmě chápeme, že v té složité době jsou kompenzace pro podnikající osoby tím, co od nás veřejnost očekává, co podnikatelé potřebují, a nedovolili bychom si je pro nějaké partikulární zájmy v této době na jejich očekáváních omezovat a krátit.

Na druhou stranu mi dovolte říci, že zcela zbytečně proti sobě stavíme dvě entity v naší společnosti, stavíme proti sobě podnikatelskou veřejnost proti městům, obcím a krajům v České republice. Je to zbytečné. Mohli jsme dnes dosáhnout toho, že bychom přiznali i finanční plnění pro města, obce a kraje v České republice. A já tady pouze paní ministryni říkám, že se pokusíme toto napravit prací našich senátorů. A já velmi poprosím, pokud se tento zákon vrátí do Sněmovny, abychom ještě jednou podrobili nějakému kritickému zamyšlení to, zda v této krizové době proti sobě stavět dvě skupiny v naší společnosti. Je to zbytečné a nezodpovědné. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Tak budeme pokračovat bodem

Aktualizováno 9. 12. 2020 v 10:07.




Přihlásit/registrovat se do ISP