(19.10 hodin)
(pokračuje Lipavský)
Co se týče toho národního dopravce, tak to by dávalo smysl, kdyby ta společnost létala z Prahy do Ostravy, z Prahy do Karlových Varů, do Brna a zpátky a v Praze jste mohli zase někam letět dál. Žádné takové lety provozovány nejsou. Dokonce do Ostravy teď létá LOT. Smartwings provozuje minimální počet linkových letů, pět destinací v Rusku a zbytek jsou sice linkové lety, ale do dovolenkových destinací typu Hurghady či řeckých ostrovů, převážně, 78 % toho tvoří letní sezóna. A potom samozřejmě to není jenom z Prahy, ale je to také z Varšavy, Paříže, Budapešti atd. Bylo mi oponováno, že se může jednat o strategickou firmu, protože se ve strategických dokumentech České republiky, ve vládním koncepčním dokumentu Koncepce letecké dopravy pro období 2016 až 2020, uvádí následující: Vzhledem ke strategickému významu obchodní letecké dopravy... a tak dále z pohledu České republiky bude potřebné podporovat existenci vyvážené struktury českých leteckých dopravců... a tak dále.
A já se ptám, jestli tohle má tedy sloužit jako ta argumentace, proč je Smartwings strategický podnik. Protože tam je napsáno českých společností, ne čínských, ne nizozemských, ne z Britských Panenských ostrovů. Strategický podnik je takový, který je nenahraditelný, například infrastruktura elektřiny, vody. Umím si představit, že se bude hovořit o opravdu velkých společnostech, jako je Lufthansa nebo Air France. Jak jsem říkal, Smartwings jsou aerolinky do dovolenkových destinací. Takže lze se důvodně domnívat, že hospodářská krize bude probíhat, a
především letectví je v bezprecedentní letecké krizi, a že prostě poptávka jak po dovolených, tak i po létání prostě poklesne.
Národní letecký dopravce. Smartwings ani ČSA nejsou národním leteckým dopravcem. Smartwings jím nikdy nebyly. Vždycky to byl ten low cost na dovolenou. ČSA byly dříve vlajkovým a národním dopravcem a byly tou vizitkou, ale po totálních redukcích flotily, destinací, počtu zaměstnanců, které provedli současní majitelé, mohli bychom to označit za éru Šimáněho, prostě vykazují znaky malých aerolinií, já si dovolím říct, rozvojových zemí. Navíc sám pan Šimáně nedávno v rozhovoru řekl, že ČSA národním vlajkovým dopravcem již nejsou, neboť koncept národních aerolinií státu je již dávno překonán. A i kdybych měl přistoupit na argumentaci, že Smartwings jsou strategickým podnikem, tak se ptám vlády, jak je možné, že je tedy z poloviny vlastněn Čínskou lidovou republikou skrze nepřehlednou strukturu na Britských Panenských ostrovech? Jak je možné, že ta společnost - a tady si dovolím tedy odcitovat část faktů, protože to je naprosto, naprosto zásadní.
Akcionář Smartwings, společnost Rainbow, je také stoprocentním akcionářem CITIC Europe Holding. Místopředsedou představenstva posledně jmenované společnosti je soudruh Ču Kao-ming, jenž je členem Podnikového výboru Komunistické strany Číny v CITIC Group Corporation a CITIC Limited a zástupcem generálního ředitele v CITIC Limited. Předsedou představenstva CITIC Europe Holding a. s. je soudruh Cchaj Chua-siang - pardon za tu výslovnost, omlouvám se - který je předsedou dozorčí rady a zástupcem tajemníka Podnikového výboru Komunistické strany Číny v CITIC Group Corporation.
Je obecně známo, že CITIC Group Corporation coby největší čínský státní průmyslově-finanční konglomerát je úzce napojen na nejvyšší patra Ústředního výboru Komunistické strany Číny, slouží pro krytí vlivových operací čínských zpravodajských služeb ve světě a je napojen na vedení Čínské lidové armády. Ostatně i postavení shora uvedených soudruhů Komunistické strany Číny ve zmíněných korporátních orgánech společností spadajících do probíraného konglomerátu je samo o sobě vypovídající.
Takže pokud je opravdu Smartwings strategická firma, nebo měla by být, pokud by platila ta hypotéza, tak já se ptám, jak to, že k tomu vláda nechala dopustit. A jenom připomenu, že poslední podíl ČSA byl prodán společnosti Smartwings, tehdy už se to asi, tuším, jmenovalo Travel Service, za éry ministra financí, kdy ten byl pan Andrej Babiš. Do dneška nevíme, za kolik to bylo prodáno. Spekuluje se, že cena byla poměrně, poměrně nízká. Takže to by šlo považovat za fatální selhání vlády České republiky při ochrany bezpečnostních zájmů našeho státu.
Na závěr. Aby to nebylo jenom čistě negativní, že něco nechceme, něco nechceme. My si samozřejmě uvědomujeme, že bude ekonomická krize, že letecké odvětví prochází hlubokou krizí, že je potřeba nějak pomoci ze státu. Ten svět se změní a není vhodné ze sentimentu držet při životě podniky, které prostě dříve byly užitečné, ale v novém světě po krizi nebudou nějakou dobu fungovat. Zatímco když byla ta umělá opatření, tak trhy nefungovaly a nebyly dobrým ukazatelem toho, která firma bude společensky prospěšná, nebo ne. Ale nyní musíme opět ty volné trhy využívat více a více.
Takže já bych ocenil, aby nám MPO, Ministerstvo průmyslu a obchodu, představilo ucelenou informaci o tom, jaká je situace v českém letectví, v českém leteckém průmyslu. Jak je tou koronavirovou krizí zasaženo, protože jak už jsem říkal, celé letectví prochází řadou problémů, a co jsou ty nejvýhodnější scénáře na jeho pomoci. Pokud by například hrozilo to, že se z Prahy nedostanete do světa, což věřím a uznávám, že je strategický zájem České republiky, aby občané mohli cestovat po celém světě, tak ať se vypíšou programy na tzv. rozlítání těch klíčových linek. To je podobné, jako když si kraje platí osobní dopravu do nějakých odlehlejších, méně lukrativních částí. Nemám s tím žádný problém, ale do takového programu se může přihlásit libovolná letecká společnost.
Pokud by například bylo ohroženo pražské letiště, které je stoprocentně vlastněno českým státem, ovládáno skrze Ministerstvo financí, tak ať vláda garantuje nějakou finanční stabilitu letišti. Já jsem zaznamenal, že už oznámilo nějaké úspory, a já věřím, že kdyby došlo na nějaké větší problémy, tak že se o něj vláda postará. Pokud bude hrozit, že budou některé velice specifické firmy, které hrají klíčové úlohy, ohroženy, řekněme, teoretickou insolvencí nebo pádem toho Smartwings, například letecký simulátor provozovaný na Řízení leteckého provozu, opět vlastněný státem, tak ať tam stát pošle nějaké peníze, ať se ta situace řeší. Nebránil bych se tomu, aby stát odkoupil ochrannou známku ČSA a spolu s tím i práva na lety do Ruské federace, které jsou založeny v bilaterálním ujednání mezi Českou republikou a Ruskou federací.
Nic z toho vláda neudělala. Máme pouze mediální vyjádření, rozhovory s panem vicepremiérem Karlem Havlíčkem a nějaké další rozhovory s paní ministryní financí Schillerovou, vicepremiérkou, a také se k tomu vyjadřoval pan premiér.
Dámy a pánové, já si uvědomuji, že jsem mluvil o něco déle. Ještě se nám to protáhlo o obstrukci ze strany pana předsedajícího. Uvědomuji si, že tato kauza má celou řadu nemravných a sporných bodů, takže já jenom velmi stručně shrnu. Já bych poprosil, aby ty komentáře z pléna nezaznívaly tak hlasitě. Děkuji.
Tři body: Za žádných okolností nejde považovat Smartwings za strategickou či národní firmu. Strategické společnosti jsou takové, které zajišťující služby, které nelze nahradit. Za druhé. Vlastnická struktura této společnosti je zcela netransparentní. Nevíme, kdo by čerpal ty peníze, a nitky vedou do nechvalně proslulých daňových rájů. A proti těm se hlasitě čelní představitelé hnutí ANO v kauze lithium vymezovali, ale také představitelé KSČM.
A já se domnívám, že by současní akcionáři, například pan Šimáně či čínské ministerstvo financí měli dát vlastní prostředky na záchranu této společnosti. A pokud je tam investovat nechtějí, tak ani nevidím důvod, proč by k tomu měli nutit daňové poplatníky. Opět připomínám, jde až o částku 2,5 miliardy korun.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Přečtu omluvy. Omlouvá se pan poslanec Marek Výborný od 19. hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů a omlouvá se pan poslanec Koten do konce dnešního jednacího dne z pracovních důvodů. V tuto chvíli... Prosím, do rozpravy.
Poslanec Lukáš Černohorský: Děkuji za slovo. Mé dotazy budou směřovány stěžejně asi k panu ministrovi zdravotnictví, protože pana ministra vnitra tady nemáme.
Já jsem si procházel to, co jste v minulosti tady říkal na půdě Poslanecké sněmovny, a procházel jsem si ještě i informace, které poskytoval právě předseda Státních hmotných rezerv, pan Švagr. A on informoval o tom, že již v únoru dostali požadavek na nákup 200 tisíc respirátorů, s tím, že následně vy jste tento požadavek zrušil, protože vláda rozhodla o centralizaci nákupů. Já jsem si dohledával usnesení, která se toho dotýkala, což pravděpodobně bylo asi to březnové, na které jste se odkazoval v rámci řeči zde.
Já jsem se jenom chtěl zeptat, proč jste nepostupovali v součinnosti s Ministerstvem vnitra, protože... případně nenechali ten nákup, když už to tedy bylo rozjeto, bylo rozjeto i výběrové řízení, proč to nezůstalo tedy na té Správě hmotných rezerv? A hlavně, proč jste nakupovali jako dvě ministerstva?***