Úterý 5. května 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Radek Vondráček)

368.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb.,
o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními
v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2
/sněmovní tisk 830/2/ - vrácený Senátem

Senát vrátil návrh zákona s pozměňovací návrhy. Jeho usnesení jsme obdrželi jako sněmovní tisk 830/3. Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty. Vítám mezi námi senátora Tomáše Goláně a poprosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřila místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

Já poprosím, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, o klid v sále! Zaujměte své místa. Případně jestliže ještě řešíte uplynulé hlasování, běžte do předsálí, ale prosím o klid v sále! (Předsedající zvoní.)

Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, obsah návrhu zákona, kterým dochází zejména k prodloužení období, za které je osobám samostatně výdělečně činným poskytován kompenzační bonus, jsem zde již podrobně představila při minulém projednávání, kdy zde proběhla i detailní diskuze o jednotlivých tématech. Dovolím si tedy proto vyjádřit se pouze k pozměňovacím návrhům, které byly přijaty Senátem a se kterými nesouhlasím.

První z pozměňovacích návrhů rozšiřuje okruh subjektů kompenzačního bonusu i na zaměstnance nebo osoby pracující na dohodu o pracovní činnosti v případě, že jejich příjem nepřekročí 10 tisíc korun, a dále na dobrovolné pracovníky pečovatelské služby a pěstouny. Obdobný pozměňovací návrh byl Senátem přijat již jednou ke sněmovnímu tisku číslu 816, a to jako nepřípustný legislativní přílepek. Poslaneckou sněmovnou však tehdy nebyl schválen.

Můj nesouhlas s přijatým pozměňovacím návrhem je dán především tím, že klíčovým aspektem při poskytování vládních podpor zmírňujících dopad současné krize je zamezení jejich kombinací a souběhů, aby nedocházelo k neodůvodněným disproporcím mezi subjekty, kterým je podpora poskytována. Vládní podpora je tak rozložena mezi opatření Ministerstva práce a sociálních věcí programu Antivirus a opatření spočívající v aktivitě Ministerstva financí.

Zákon o kompenzačním bonusu má primárně saturovat osoby samostatně výdělečně činné, kterým zcela vypadl zdroj obživy, anebo vypadl významně. Nelze tedy souhlasit s kompenzací i pro osoby, které jsou obecně považovány za zaměstnance. Klíčová je zde existující hranice určená zákonem o nemocenském pojištění, která říká, kdo je a kdo není zaměstnancem. Zákon o kompenzačním bonusu tuto hranici nevytvořil, ale převzal pouze kritéria již existující v zákoně o nemocenském pojištění. Tato kritéria by měla být i nadále respektována. Rozšíření subjektů kompenzačního bonusu mimo okruh osob samostatně výdělečně činných zároveň komplikuje spravovatelnost kompenzačního bonusu ze strany finančních úřadů, protože tuto evidenci nemají.

Pokud jde o dobrovolné pracovníky pečovatelské služby, pak dobrovolnictví v tom pravém slova smyslu z daňového bonusu vyloučeno není. Taková osoba dosáhne na kompenzační bonus, pokud je současně osobou samostatně výdělečně činnou. Pouze v situaci, kdy dobrovolníci dostávají odměnu za práci vyšší než 3 tisíce korun měsíčně, jsou zahrnuti do nemocenského pojištění zaměstnanců a nárok na kompenzační bonus jim nevznikne.

Co se týče pěstounů, tak ti jako tzv. profesionální rodiče dostávají odměnu od státu, která je srovnatelná s platem a která je vyplácena po celou dobu této krize. V daném případě tedy ani tady nechceme nahrazovat a nechceme vlastně kombinovat tyto odměny.

Cílem druhého pozměňovacího návrhu... Ještě se možná vyjádřím k těm dohodářům. Pokud se jedná o dohodáře do 10 tisíc korun, kteří současně jsou osobami samostatně výdělečně činnými, k tomu existuje závazná metodika finančního úřadu na stránkách Finanční správy, tak ti dosáhnou na kompenzační bonus.

Cílem druhého pozměňovacího návrhu je zvýšit částku kompenzačního bonusu tak, aby v květnu činila 700 korun denně a v červnu 900 korun denně. Ačkoliv důvody vedoucí k předložení této změny jsou pochopitelné, není žádoucí dále navyšovat rozpočtové dopady návrhu zákona, a jak jsem již řekla, kompenzační bonus není jediný nástrojem přijímaným v souvislosti s aktuální situací a opatření, která jsou přijímána, je nutno nazírat na ně komplexně, a to z hlediska i veřejných rozpočtů, ze kterých jsou čerpány. Zároveň lze aktuálního stavu věcí předpokládat, že omezující krizová opatření budou ukončována spíše dříve, než bylo původně očekáváno.

Jak jsem se zmiňovala již při minulém projednání, na přípravě návrhu zákona se podíleli také zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR, Komory daňových poradců ČR a ti všichni se vyjádřili pro zachování současného znění zákona s tím, že dojde pouze k rozšíření bonusového období. Já bych jim za to tímto chtěla poděkovat za spolupráci.

Zároveň bych chtěla připomenout, že zákon o kompenzačním bonusu je důležitým a fungujícím nástrojem pomoci osobám samostatně výdělečně činným. Ke dni 29. dubna 2020 obdržely finanční úřady zhruba 460 tisíc žádostí o vyplacení kompenzačního bonusu a za dobu účinnosti opatření vyplatily finanční úřady žadatelům částku v celkové výši, která přesahuje 10 miliard korun. Proto bych vás chtěla požádat o podporu zákona ve znění přijatém Poslaneckou sněmovnou.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Hezké odpoledne, vážené paní poslankyně, páni poslanci, členové vlády. Děkuji paní místopředsedkyni vlády a ministryni financí Aleně Schillerové a požádám nyní, aby se slova ujal senátor Tomáš Goláň, který nám přednese stanovisko Senátu. Máte slovo, pane senátore.

 

Senátor Tomáš Goláň: Dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, vážený předsedající. Jsem tady s kompenzačním bonusem již podruhé a jsem tady proto, že ten kompenzační bonus přišel k nám do Senátu v pozměněné formě. To znamená, že vy jste tady, poslanci, umožnili, aby k té činnosti OSVČ byla ještě přidružena pedagogická činnost. To znamená, že je tady souběh. Já vím, že paní ministryně financí s tím nesouhlasila, ale Sněmovna to schválila. Je tady souběh činností a OSVČ, které mají k té své samostatné výdělečné činnosti ještě jakoukoliv pedagogickou činnost v jakékoliv výši, to znamená klidně 50 tisíc, mají tuto činnost, a přesto dosáhnou na kompenzační bonus. A to byl důvod, proč já jsem se rozhodl to rozšířit jenom na ty pěstouny, jenom na ty pracovníky vlastně v těch sociálních službách a také na lidi, kteří mají malý příjem. Malý příjem do 10 tisíc, mají ho na základě dohody o pracovní činnosti, to znamená, mají ho větší jak 3 tisíce, menší jak 10 tisíc, oni díky tomu, že jsou zaměstnáni na dohodu o pracovní činnosti, jsou účastni nemocenského pojištění podle zákona o nemocenském pojištění, a jsou to malé částky.

Jak říkala tady paní ministryně, ta opatření se budou spíše zkracovat než prodlužovat. To znamená, že dopad do státního rozpočtu bude zanedbatelný. A když mají pedagogičtí pracovníci možnost mít souběh, proč by ten souběh nemohli mít pěstouni a lidé v pečovatelské službě či zaměstnanci, kteří mají zaměstnání malého rozsahu? Jsou to příklady, kdy prostě kadeřnice má zavřený salon, pomáhá na gynekologické ambulanci, dostává za to 5 tisíc na dohodu o pracovní činnosti. Takováhle žena nedostane nic, ani korunu. Ale pedagogický pracovník, který má přednáškovou činnost za 50 tisíc, dosáhne na kompenzační bonus. To je právě díky tomu pozměňovacímu návrhu, který jste tady minule přijali. A myslím si, že by bylo správné, abychom nezapomněli ani na ty pěstouny a na ty pečovatele a na lidi s tím malým zaměstnaneckým poměrem.

Proto vás prosím o podporu tohoto pozměňovacího návrhu, tak jak ho Senát přijal. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu senátoru Goláňovi. Požádám tedy, pokud má zájem se k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit zpravodaj garančního výboru Kamal Farhan. Nemá zájem. A myslím, že žádný jiný výbor už se k tomu nevyjadřoval. Můžeme tedy přistoupit k rozpravě. Otevírám obecnou rozpravu. Prvním přihlášeným je pan poslanec Mikuláš Ferjenčík, připraví se pan poslanec Jan Hrnčíř. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, my podpoříme ten senátní návrh samozřejmě, i pokud nebude přijat, tak podpoříme i ten vládní, protože ta změna je dobrá, protože prodlužuje kompenzační bonus i pro to další období. Takže rozhodně nenastane to, co se stalo u novely MOJE daně. (V sále je hluk.)

Každopádně mám za to, že senátní verze je výrazně lepší, protože odstraňuje jeden z největších problémů toho stávajícího systému, a to je nulová tolerance u souběhu se zaměstnáním. Podle mě to je prostě velká chyba, protože to dělá pocit velké nespravedlnosti u řady lidí, kteří mají ze zaměstnání marginální příjem, drtivou většinu příjmu mají z činnosti na živnostenský list, a dneska dostávají nulovou podporu. Senát tam navrhuje hranici 10 tisíc. Za nás to je přijatelný kompromis. Umíme si představit ty hranice různě. Třeba na úrovni minimální mzdy nebo na hranici půl úvazku. Ale je to aspoň nějaký kompromis a vstřícný krok k lidem, kteří jsou dnes trestáni za to, že si k živnostenskému listu ještě přivydělávají nějakým malým zaměstnaneckým přivýdělkem. To je za nás zásadní důvod, proč podporujeme tu senátní verzi.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ferjenčíkovi. Nyní pan poslanec Jan Hrnčíř, zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Já bych chtěl říci za klub SPD, že také podporujeme tu verzi, která přišla ze Senátu, protože reflektuje v podstatě naše návrhy, a je trošku škoda, že když jsme tady projednávali ten tisk 830 už minule při schvalování Sněmovnou, tak ty návrhy tady padaly, že je potřeba rozšířit vlastně ten kompenzační bonus i o ty, co mají ty dohody, co ve volném čase právě se věnují mládeži a dalším činnostem, a stejně tak jsme navrhovali i zvýšení toho bonusu na osm set korun, takže reflektujeme, že je tam ta změna z těch sedm set a devět set. Jenom je škoda, že jsme to nemohli tam prosadit jako opozice daleko dřív, že zbytečně o tom jednáme potom se zpožděním. Takže za nás podporujeme senátní verzi. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Hrnčířovi. Ptám se, kdo se další hlásí do rozpravy. Pokud nikdo, rozpravu končím. Přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Ale já předtím zagonguji, protože pan předseda Sněmovny požádal si při vystoupení o klid. (Z pléna se ozývají hlasy požadující přestávku.) Aha, dobře. Eviduji tady žádost o přestávku na klub hnutí ANO, budeme tedy hlasovat v 15.50.

 

(Jednání přerušeno v 15.45 hodin.)

(Jednání pokračovalo v 15.50 hodin.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat. Já vás nejdříve všechny odhlásím a požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami.

Nyní přistoupíme k hlasování podle § 978 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

Předseda klubu ČSSD mě požádal o další tři minuty přestávky, takže pokračovat budeme v 15.53.

 

(Jednání bylo přerušeno od 15.50 do 15.53 hodin.)

 

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, členové vlády, budeme pokračovat. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců, protože hlasujeme podle § 97 odst. 4, to znamená, že Poslanecká sněmovna by souhlasila s návrhem, který předložil Senát.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2, podle sněmovního tisku 830/2, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 830/3."

Zahájil jsem hlasování číslo 147 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 147, z přítomných 180 pro 71 poslanec, proti 86. Návrh nebyl přijat. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem nepřijali.

 

Budeme tedy pokračovat a hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny všech poslanců, tedy 101 poslance. Kvorum je nastaveno.

 

Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2 ve znění, ve kterém byl postoupen Senátu, podle sněmovního tisku 830/2."

Zahájil jsem hlasování číslo 148 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 148, z přítomných 184 pro 183, proti nikdo. Návrh byl schválen. Konstatuji, že jsme návrh zákona přijali.

 

Děkuji paní ministryni, děkuji panu senátorovi, zpravodaji, a končím bod číslo 368.

Ještě než zahájím bod číslo 370, do konce jednacího dne se omlouvá předseda vlády Andrej Babiš.

 

Nyní zahájíme bod

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP