(10.40 hodin)
(pokračuje Rakušan)

My slyšíme vládu mluvit mnohým jazykem. Často vystupoval za tu odbornou veřejnost pan MUDr. Prymula, poklona mu, protože předvádí skvělou práci na hranici fyzického a psychického vysílení. Na druhou stranu on pošle do veřejnosti zprávu o tom, že by se opatření měla uvolňovat, používá slovo jako promoření, a my za několik hodin později slyšíme od zástupců exekutivy, od pana premiéra i vicepremiéra, dementování těchto slov a vlastně navržení zase jiného postupu, než navrhuje ten odborník, o jehož rozhodnutí se vláda dlouhodobě opírá. My se ptáme, co platí, co je tedy teď tím oficiálním postojem vlády. Jsou to slova pana premiéra, která jsme před chvílí slyšeli, anebo jsou to výroky odborníka, jehož radami už se tady několik týdnů přesně řídíme? Jsem velmi rád, že vláda přichází s komisí - pan premiér řekl, sešla se včera, no, možná se už mohla sejít o něco dříve - kde jsou oponentní názory jiných odborníků, jiných epidemiologů, jiných lékařů a lidí, kteří dané problematice rozumí. To je určitě potřeba, protože to rozhodování je velmi složité a musí mít nějaký jasný řád.

My se ptáme, zda ten nouzový stav je skutečně takovou institucí, která musí být prodlužována donekonečna. Ano, my jako Starostové a nezávislí říkáme - do 30. 4. jsme schopni tento kompromisní návrh, ke kterému jsme došli, podpořit. Ale zároveň říkáme - my jsme ochotni se tady scházet co deset dnů, co čtrnáct dnů a vždy si poslechnout názor vlády, jak se situace posunula, jak se posouvají čísla, jak se vláda a odborníci dívají na to, že bude nutné udržet tento stav v běhu po další týdny, doufejme, že ne měsíce. Ty informace potřebujeme a potřebujeme vidět, že se tady rozhoduje podle jasných kritérií.

Na co se teď musíme primárně zaměřit, je ochrana těch nejslabších, ochrana našich seniorů. Vláda hovoří o tom, že je všechno zajištěno. Nejsem si tím jistý. Stále máme sociální ústavy, kde se nedostává pomůcek pro seniory a pro personál, a stále ještě nedochází k masivnímu protestování personálu a klientů sociálních zařízení především v seniorském věku. To je ta první věc, na kterou se musíme zaměřit, protože jak už zmínil i pan premiér, pokud to procento nemocnosti stoupne mezi nemocnými u té nejstarší generace nad 22 %, tak se dostáváme do problémů a ta křivka by se mohla i v České republice vyvíjet nedobrým směrem. Nejde ale pouze o klienty v seniorských domech. Já prosím vládu, aby se zaměřila i na podporu měst, obcí a krajů, aby byli schopny seniorům poskytnout maximální komfort např. ve službách - donášce nákupů, zabezpečení seniorů dovážkou obědů apod. To všechno města dělají, ale na to by se měla zaměřit i vláda v podpoře měst, obcí a krajů, protože na to samozřejmě čekají.

My bychom v současné době rádi viděli, zda je sestaven nějaký harmonogram rozvolňování těch opatření, která tady jsou. Vždycky nahodile slyšíme ze sdělovacích prostředků o tom, že se něco někdy pustí, ale alespoň ten postup i pro podnikatele, pro ty malé a střední podnikatele, kteří zavřeli svoje živnosti a teď nevědí, co bude zítra, co bude za týden, co bude 1. května. Aby měli aspoň nějakou vizi a mohli si svoji budoucnost plánovat, tak si prostě zaslouží jasné, transparentní a otevřené informace. A to je asi to, co nejvíce vládě vyčítám. Ta informovanost lidí je chaotická, je nahodilá a nedává možnost předvídat, co se v těch dalších týdnech bude dít.

Nakonec mi dovolte říci, že nouzový stav jako zvláštní režim bychom neměli prodlužovat na dobu delší než nějakých čtrnáct, v tomto případě osmnáct dnů. Měli bychom stále zvažovat, kde končí ta rozhodná doba pro to, abychom mohli používat zákony, které jsou běžné pro chod státu, jako je zákon o ochraně veřejného zdraví, podle kterého se stejně většina těch opatření dnes zaváděných prostě koná. Nouzový stav je stavem výjimečným a já prosím vládu, aby v tomto kontextu i uvažovala a dávala nám jasné informace a predikce toho, kdy by nouzový stav v České republice jako mimořádný institut měl skončit.

A ještě jednou mi dovolte poděkovat všem lidem v České republice za to, že jejich zásluhou, mnohdy i navzdory chaosu, který tady vládl, se epidemie nerozšířila tak jako v jiných zemích. Zaslouží si poklonu a úctu za to, jak jsou schopni dodržovat velmi nepříjemná nařízení. A dovolte mi říct, že my tu krizi překonáme a že my s ní jako společnost, pokud se dobře chytíme šance, můžeme vyjít i posíleni. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. A jako další s přednostním právem vystoupí pan místopředseda Okamura, připraví se pan místopředseda Petr Fiala.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, k otázce vyslovení souhlasu Poslanecké sněmovny s prodloužením doby nouzového stavu nemáme velké možnosti volby. Informace o stavu země, o potřebách v jednotlivých sektorech zásadních pro fungování země a hlavně zdravotnictví má jako jediná, aktuální a podrobné informace, vláda. Nám nezbývá, než jí nyní věřit a v uvozovkách jí dát šek, a to s tím, že veškerou odpovědnost nese ona a my jen můžeme doufat, že se z celého řetězce chyb v uplynulých měsících učí a její rozhodnutí budou kvalifikovanější. Příkladem je včerejší návrh ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha a předsedy krizového štábu pana Prymuly na plošné promoření celé společnosti koronavirem, což zcela oprávněně vyděsilo všechny občany.

Poslanci SPD podpoří dnes kompromisní návrh na nouzový stav do 30. dubna a zároveň jedním dechem dodáváme, že je potřeba každodenní situaci aktualizovat, a poslanci SPD jsou připraveni hned druhý den klidně přijít na schůzi Poslanecké sněmovny a hlasovat o prodloužení či jiné úpravě toho nouzového režimu, pakliže to bude aktuální situace vyžadovat. A nezbývá nyní, než apelovat na pana premiéra i na krizový štáb, aby opatření vážili na lékárnických vahách, protože principem všech zákazů a omezení by mělo být, že obrana před škodami z koronaviru by neměla způsobit větší škody než samotný virus.

Při vystavování tohoto šeku ale musím zdůraznit, že zdrojem financí k zaplacení krize nemohou být pouze stamiliardové dluhy země a zmrazené nebo vybrané peněženky občanů. Platit v krizi musí také nadnárodní korporace a konkrétně jejich zisky. Řada těchto korporací bude na této krizi vydělávat a jistě by se jim líbilo přenést náklady na lidi obrazně řečeno v podhradí, kde podle některých představitelů TOP 09 žije, jak oni říkají, spodina. My budeme zájmy této, jak říkáte, spodiny hájit a budeme znovu dávat návrhy, které půjdou po zdanění peněz, které z této země odtékají do zahraničí. Tyto zisky vytváří české ruce a české mozky, ale peníze vyvádí nadnárodní korporace.

Jak známo, hnutí SPD přistupuje od počátku k vládě konstruktivně. Nepolitikaříme a předkládáme trpělivě pozitivní řešení na zdravotní, ekonomickou a sociální pomoc občanům postiženým nouzovým stavem. Myslíme si, že je potřeba táhnout za jeden provaz, abychom krizi společně překonali. Vládní opatření jsou však pomalá a nedostatečná a kvůli tomu již bohužel začalo propouštění lidí ze zaměstnání a mnoho lidí se ocitá v ekonomické a sociální nouzi. Jsou to zaměstnanci, podnikatelé, živnostníci, rodiče samoživitelé, invalidní a starobní důchodci a další. Přitom hnutí SPD mnoho návrhů předalo vládě jak na zlatém podnosu, ale nejsou přijímány.

Řada ekonomů a odborníků už dnes potvrzuje to, co říkám, a poukazuje na problematičnost některých vládou prosazovaných restrikcí a na vysoké škody ve stovkách miliard. Už teď je jasné, že zdravotní systém přes velké finanční rezervy bude do podzimu v minusu, a jistě si nikdo nepřeje, abychom kvůli prevenci koronaviru omezili péči o skutečně těžké a zlé choroby, jako je např. rakovina. Každý třetí obyvatel České republiky v průběhu svého života onemocní rakovinou. Ročně to je u nás asi 100 tisíc obyvatel, z nichž 28 tisíc na rakovinu umírá. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP