(14.40 hodin)
(pokračuje Jarošová)
Spotřebitel je dnes v situaci, kdy jsou mu v České republice a v jiné členské zemi Evropské unie nabízeny produkty, jejichž název a obal vypadají sice stejně nebo velmi podobně, a to znamená, že se dají lehce zaměnit. Spotřebitel se tudíž mylně domnívá, že si kupuje stejnou potravinu. To se musí změnit. To nelze odůvodnit žádnými důvody, jako že Češi mají jiné chutě, jiné preference, které ve svém důsledku spotřebitele klamou, a spotřebitel nemá při běžném nákupu žádnou příležitost tyto rozdíly odhalit. Český spotřebitel rozhodně není nic míň než třeba německý spotřebitel, jak to může z nabídky vypadat, podle nabídky potravin horší kvality na našem trhu. To odmítáme.
Nejen problém dvojí kvality by šlo vyřešit i tím, že by se na českých pultech prodávalo více kvalitních českých potravin, a tímto směrem bychom se měli vydat. Naše hnutí SPD je spolupředkladatelem důležitého pozměňovacího návrhu a tím je zavedení povinnosti prodávat na našem trhu české potraviny. Jejich podíl se stanovuje na 55 % v roce 2021 s tím, že v každém dalším roce se procento zvyšuje o 5 %, a to až do roku 2027. Jedině tím podpoříme naše výrobky, náš český trh a potravinovou soběstačnost.
Je třeba si uvědomit, že u každé komodity, která nám vypadne z trhu, okamžitě dovozem vzroste její cena. Ti, co dnes bojují proti uhlíkové stopě, pak kupují jablka z Holandska. A to je pokrytectví. Ať kupují naše jablka. A to se netýká jen jablek. Je třeba maximálně podporovat náš trh, naše potraviny, to znamená české maso, mléko, vejce, prostě začít pracovat na tom být soběstační. A myslím, že je nejvyšší čas. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Jiřího Běhounka. Pardon, omlouvám se, pane poslanče. Mám tady jednu faktickou - pan poslanec Patrik Nacher. Omlouvám se, ještě chviličku. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Patrik Nacher: Pěkné odpoledne. Já bych rád využil tohoto prostoru, abych se zeptal pana ministra zemědělství teď ve druhém čtení, protože tam je několik pozměňovacích návrhů načteno, nebo bude načteno z dílny různých klubů, týkajících se okruhu zodpovědných institucí za dvojí kvalitu potravin.
Chápu to tak, že nikdo tady nechce dvojí kvalitu potravin. Za mě jsou dva možné cíle. Buď je cíl vybírat pokuty, nebo je cíl tomu zamezit. Já si myslím, že by mělo být cílem tomu zamezit, nikoliv primárně vybírat pokuty.
Jinými slovy bych se chtěl zeptat, protože pak se podle toho rozhodnu, jestli se k nějakému tomu pozměňovacímu návrhu připojím, či ne, nebo i při hlasování, z jakého důvodu jsou tam v této chvíli jako zodpovědné i instituce, i prodejci, kteří to nemohou ovlivnit a nemohou to zkontrolovat. Já teď mluvím o drobných a středních prodejcích, nemluvím o velkých řetězcích, které mají nějakou tržní sílu zpětně ovlivnit i výrobce. To znamená, jestli se tady všichni shodneme, že nám jde o to, abychom se nějakým způsobem popasovali s dvojí kvalitou potravin, tak to je jedna věc. A teď - jak toho dosáhnout, aby to nebylo na úkor prodejců, kteří nemají absolutně šanci to ovlivnit. Jak říkám, teď neřeším velké řetězce, které často samy kooperují s těmi výrobci, nebo vyrábějí se některé výrobky dokonce s jejich jménem, mají tak silnou pozici na trhu, že to mohou zpětně ovlivnit. Ale u těch drobných a středních mi to spíše přijde jako cesta, jak snadno dojít k někomu vybrat pokutu, a tím jakoby splnit nějakou povinnost, ale té dvojí kvalitě potravin to pak ve výsledku nepomůže.
Tak jestli bych mohl poprosit, jestli by právě teď při druhém čtení pan ministr nebo ti, co potom navrhují ty pozměňovací návrhy, jestli by mohli nějakým způsobem odpovědět. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Já nyní požádám o vystoupení pana poslance Jiřího Běhounka a připraví se pan poslanec Leo Luzar. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří Běhounek: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předkládám pozměňovací návrh k vládnímu návrhu novely zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích se souvisejícími zákony.
Rád bych vložil do tohoto zákona obsah "nikotinové sáčky bez obsahu tabáku" a velice stručně to zdůvodním. Potom do systému je ten pozměňovací návrh nahrán pod číslem 4502, ke kterému se přihlásím v podrobné rozpravě.
Účelem toho návrhu je založit národní registraci nikotinových sáčků bez obsahu tabáku, které v současné době nepodléhají žádné regulaci právními předpisy Evropské unie, ani směrnici Evropské unie o tabákových výrobcích, ani směrnici o užívání léčivých přípravků, ani nařízení Evropské unie o obecných zásadách a požadavcích potravinového práva. Nutnost regulace dané kategorie je vzhledem k přítomnosti na trhu diskutována i v ostatních státech Evropské unie. V Estonsku je výrobek klasifikován jako výrobek související s tabákovými výrobky a musí splňovat směrnici 214/40 Evropské unie. Ve Švédsku výrobek regulován není, ale v této chvíli se tam vede velice široká diskuse, jak tuto kategorii regulovat. Výrobek tam podléhá spotřební dani. V Dánsku se v současné době diskuse blíží ke konci a chystá se přijetí zákonného opatření.
Myslím si, že tímto pozměňovacím návrhem můžeme získat náskok pro to, abychom poté nediskutovali o jednotlivých záležitostech. Proč je to zařazeno tímto způsobem? V tom sáčku nikotinu je koncentrace taková, která v podstatě odpovídá získané dávce ze standardní cigarety během jednoho vykouření, takže bychom se měli této záležitosti věnovat.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Leo Luzara a připraví se pan poslanec Radek Holomčík. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, dámy a pánové, vážený pane ministře, v prvé řadě mi dovolte, abych poděkoval Ministerstvu zemědělství za předložení tohoto návrhu, protože dvojí kvalita potravin a obecně kvalita potravin je jedno z nejožehavějších témat, kterému by se Poslanecká sněmovna měla dlouhodobě věnovat. Já bych velice rád navázal také na naši úspěšnou spolupráci v rámci evropských struktur, kdy naše europoslankyně Kateřina Konečná velice intenzivně se věnuje tomuto tématu a ve spolupráci právě s Ministerstvem zemědělství je velice aktivní i na evropské úrovni v prosazování dvojí kvality potravin.
Můj pozměňovací návrh, který předkládám a ke kterému se v podrobné rozpravě přihlásím, se zabývá jednou drobností, možná technikálií, která ale pomůže propagovat a rozšířit tuto problematiku i do obecného povědomí, a to tím, že umožní v určité formě lepší zveřejňování výsledků primárních kontrol. Jinými slovy, přijde kontrola, která do provozovny přijde a zjistí, že tam jsou nějaké nedostatky. Zahajuje správní řízení a to správní řízení je komplexní. Má jeden protokol. A v tom protokolu můžou být údaje, které zabrání zveřejnění výsledků toho protokolu, které se týkají dvojí kvality potravin.
Proto bych byl velice rád, kdyby to správní řízení týkající se kvality potravin, čili toho § 17, kde se o tom hovoří, bylo vedeno jako samostatné správní řízení, aby mohlo být jako samostatné zveřejňováno a nebylo ovlivňováno těmi ostatními, kdy se třeba budou uvádět osobní údaje atd., a bránilo by to potom zpětnému zveřejnění toho výsledku, který konkrétní výrobce porušil, a on by se odvolával na ochranu osobních údajů, protože ten protokol z toho kontrolního orgánu by byl vcelku jako samostatný. Čili k tomu směřuje v krátkosti můj pozměňovací návrh, aby to správní řízení týkající se konkrétně kvality potravin bylo vedeno jako samostatné a aby bylo možno díky tomu i snadněji být zveřejňováno.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní přečtu dvě omluvy. Pan poslanec Dominik Feri se omlouvá mezi 15.30 a 16. hodinou z pracovních důvodů a paní poslankyně Helena Válková se omlouvá mezi 14.30 a 15.00 z pracovních důvodů.
Nyní požádám o vystoupení pana poslance Radka Holomčíka a připraví se pan poslanec Petr Bendl. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Radek Holomčík: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, já bych se rád vyjádřil k návrhu, ke kterému se později přihlásím v podrobné rozpravě. Ten návrh se týká v podstatě odpovědnosti za problém dvojí kvality, s tím, že v současné podobě, tak jak jej předkládá Ministerstvo zemědělství, je tím primárním a vlastně jediným, kdo má tu zodpovědnost, obchodník. Já si myslím, že to není dobře. Není to dobře zejména ve vztahu k malým obchodům, protože problém obslužnosti venkova nám poměrně roste. A já v tom ministerském návrhu vidím velké riziko dalších řekněme buzerací pro malé obchodníky. ***