(15.10 hodin)
(pokračuje Filip)
Nemám v úmyslu nějakým způsobem tady ubírat čas opozičním poslancům včetně nás, abychom mohli projednat naše návrhy, ale přesto bych rád, aby se nejpozději na jednání hospodářského výboru, na nejbližším zasedání, vyjasnily priority, zejména pokud jde o Ministerstvo průmyslu a obchodu v oblasti jaderné energetiky. A rád bych tedy, mrzí mne, že pan místopředseda vlády nemohl zůstat na Dukovanech, my bychom ho rádi viděli i na Temelíně v Jihočeském kraji - ale abychom se domluvili i na postupu, který by se týkal dostavby D3, stavby vysokorychlostních tratí. A samozřejmě rád bych také, abychom se vyjádřili k té situaci v dopravě, kdy vláda rozhodla o ukončení přímých letů mezi Čínskou lidovou republikou a Českou republikou, a jaká je perspektiva jejich obnovení, zejména pokud se podaří kalamitu koronaviru zvládnout. To je jedna věc.
A druhá věc, kterou bych rád vzkázal panu předsedovi vlády, je, že by bylo vhodné, abychom v co nejbližší době byli schopni stanovit opravdu prioritu vyhlášení výběrového řízení na dostavbu jaderných bloků. My jsme přece jen už před více než rokem organizovali významnou konferenci - ještě pan místopředseda vlády nebyl ve funkci ministra průmyslu a obchodu -, která se týkala energetiky, vyjádřili se největší světoví výrobci jaderných zařízení, a od té doby považuji kroky vlády včetně hlavního zmocněnce Míla za příliš pomalé k tomu, abychom se dostali včas do situace energetické bezpečnosti České republiky, protože když si do toho započtu otázku uhlí, otázku například i ostatních zdrojů energie, tak bych byl rád, kdybychom se k tomu mohli přiblížit.
Nechci k tomu využívat ani interpelace, protože to nepovažuji za potřebné, ale spíš bych apeloval na téma v hospodářském výboru. Požádám o to naše členy v hospodářského výboru, aby to iniciovali, aby mohl hospodářský výbor případně předložit nějaké usnesení, abychom se o tom mohli bavit v jiné době a za přítomnosti zúčastněných nejen ministrů, ale i například zástupců ČEZu, Českých drah, Správy železniční dopravní cesty apod., protože bych považoval takový krok za velmi důležitý. Nerad bych, aby pan premiér pana vicepremiéra přihnal k infarktu, proto nebudu dál tuto debatu prodlužovat.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. S přednostním právem pan poslanec Černohorský.
Poslanec Lukáš Černohorský: Dobrý den, děkuji za slovo. Já tedy využívám své přednostní právo zcela minimálně, akorát pan ministr už to zvládl mě vytáhnout podruhé. Docela mě zaujalo, že za posledních šest let, kdy jsme měli už několik ministrů takříkajíc na full-time, a dokázali toho velmi málo v oblasti dopravy, tak co chcete stihnout, pane ministře, vy, na part-time u téhle části? Kolik hodláte věnovat času na přípravy vysokorychlostních tratí? Protože to, že to je v Německu, je mi, přiznám se, úplně jedno. Já se chci dostat z Ostravy do Prahy velmi rychle, nebo naopak třeba do Brna. Pan Stanjura už to tady načal: jak pomohla ta čtyřistašestnáctka? Jak se budete věnovat tomu, aby se kolem Přerova nebo v Přerově dalo jezdit? Protože momentálně je to tam kompletně zablokováno náklaďáky. Jak to bude s budováním obchvatu Otrokovic a Zlína? Protože zatím se tam pouze ministři vyfotili a pak jsem tam neviděl jediného dělníka za celou dobu. Jak hodláte vyřešit výkyvy financování Státního fondu dopravní infrastruktury? Protože to vypadá v některých případech jako taková mírná sinusoida, kdy najednou se ty projekty výstavby musejí zastavovat nebo ubrzďovat, protože na to chybí případně finanční prostředky. Jak chcete zabránit tomu, kolega Bláha tady naštěstí není, jak hodláte řešit to, že když jede dejme tomu řidič autobusu, má vzadu dva cestující, tak se ohlédne, zkontroluje a naúčtuje si tam dalších 10 studentů, protože neexistuje u slev na studenty žádný kontrolní mechanismus, který by prokazoval, zdali ti lidé opravdu jeli tím autobusem?
Chtěl bych se ještě dále zeptat, jak dopadly projekty, které prezentoval pan Kremlík. Například za pana Ťoka se prezentoval velký okruh kolem Prahy uvnitř Středočeského kraje. Pak přišel pan Kremlík, pak už ten okruh byl výrazně menší. Tak jestli tedy bude Ťokův okruh, bude Kremlíkův okruh, nebo si hodláte postavit okruh svůj? Případně, kolik těch okruhů bude? Pak jste se ještě třeba teď na Primě zmiňoval o tom, že vám bude pan premiér velice pomáhat. Pan premiér není schopen přijít ani do Poslanecké sněmovny, tak by mě zajímalo, jakým způsobem vám bude pomáhat na ministerstvu. Vy jste zmiňoval, že bude řešit dopravní stavby, železniční stavby - no a co potom na tom ministerstvu tedy budete řešit vy? Protože tohle si myslím, že jsou ty největší části, které tam máte.
Přeběhl bych teď ještě k tomu dvojvládí, dvouministrování. Nedávno jsme si zažili takovou speciální situaci, kdy chyběl jeden ministr a část dopoledne nám padaly pod stůl zákony, ve kterých jste byl předkladatelem vy jako ministr průmysl a obchodu, a následně jste byl ještě předkladatel jako ministr dopravy. Tak jestli budeme mít ještě třetího ministra, který za vás tady bude zaskakovat, když tady náhodou nebudete, anebo budeme rovnou ty zákony vyřazovat?
Ještě jsem dohledal, vy jste se tady zmiňoval o jaderných elektrárnách. Já bych vás jenom taktně upozornil, že Rowan Legal, která teď způsobila mírné problémy pana Kremlíka, tak bude radit státu s výstavbou jaderných elektráren proti ČEZu. Tak abyste měl ještě dostatek času na to, abyste mohl kontrolovat, co vlastně připravují.
A pan ministr zemědělství mi tak nějak někam zmizel, ale chtěl jsem se tady zeptat ještě, zdali nám ta žaloba vyřeší problém jeho případného střetu zájmů. Protože mi přijde zvláštní, že ministr zemědělství, který je pravděpodobně také ve střetu zájmů, podává za Českou republiku žalobu kvůli premiérovi, který je ve střetu zájmů. Děkuju.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Nyní s přednostním právem pan předseda Stanjura, poté pan předseda Chvojka a pak se mi nahlásil pan ministr Havlíček, takže máme tři přednostní práva. Pan předseda Stanjura možná jenom na chviličku zrovna opustil sál, tak ho asi zařadíme na konec přednostních práv a poprosím pana předsedu Chvojku.
Poslanec Jan Chvojka: Ještě jednou hezké odpoledne, kolegyně, kolegové, děkuji za slovo pane předsedo. Já bych se chtěl zeptat pana ministra na jednu věc a prosím, ať to nebere osobně, protože vím, že on za ni určitě nebude moci, a možná mi osvětlí, kdo za tu praxi, která se konala na Ministerstvu dopravy, mohl. Koneckonců nakonec mi může odpovědět, že za ni mohl já nevím, bývalý ministr Stanjura nebo nějaký jiný ministr. Ta věc se týká té podivné praxe Ministerstva dopravy, o které jsem se dozvěděl cca před týdnem, kdy po jmenování členem vlády se ministr dopravy podle Ministerstva dopravy stává zároveň jako vedoucí ústředního orgánu státní správy zaměstnancem, tzn. s ministrem dopravy byla sepsána nějaká pracovní smlouva. A teď nevím, na základě čeho, co bylo předmětem pracovní smlouvy, jaký byl druh práce, který ministr vykonával, atd. A mě by zajímalo, kdo tam tuto zvláštní právní anomálii, ústavně-právní, úplně mimo zavedl, jak dlouho se tato ústavně-právní anomálie na Ministerstvu dopravy praktikovala, zda pan ministr hodlá, zda sám vůbec podepsal takovouto, v uvozovkách, pracovní smlouvu a zda se případně s těmi, kdo za tuto praxi mohou, nějakým způsobem vypořádal tak, že jim bylo vysvětleno, že to prostě není v pořádku. Děkuji. ***