(10.00 hodin)
(pokračuje Adamec)
Podělím se s vámi o zkušenost ze včerejška, kdy jsem přijel sem do Sněmovny, jel jsem po desáté hodině a měl jsem takový pocit, že všichni kamioňáci se zastavili na svačině a kolem té jedenácté všichni na tu D11 vyjeli. A musím vám říct, jak to vypadalo. Narazil jsem celkem na tři chumly kamionů asi po padesáti, po šedesáti kusech. A jak vypadala jízda po dálnici, pokud oni jeli v tomto pravém pruhu takto za sebou, tak jak by jezdili při úplném zákazu? Mezi nimi bylo pár zoufalců, kteří se klepali, aby kamionu neselhaly brzdy, a zbytek jel v levém pruhu. A víte, jak rychle v levém pruhu? Mimochodem, od Poděbrad do Prahy. Možná ještě před Poděbrady. Maximálně sto deset, protože vepředu vždycky jel ten nejpomalejší, jak to tak bývá, a celá kolona jela podle něj. Tak se to opakovalo třikrát. Takže já si myslím, že kdyby to bylo na celé dálnici, tak toto bychom měli na denním pořádku. Doufám, že všichni vědí, že kde je vysoká koncentrace na jednom místě, tak i to nebezpečí nehody výrazně stoupá. A řekl bych, že to víc než přímo úměrně.
Pochopil jsem i z dnešního ranního vysílání, že odborníci dávají jasně najevo, že tento přístup není správně, že správně je v některých úsecích zakázat předjíždění, správně je dávat proměnlivé značky, možná správně by bylo, aby ti kamioňáci, kteří předjíždějí tímto způsobem, byli varováni od svých zaměstnavatelů, že tudy cesta nevede, že to komplikuje život a vyvolává to potom takovéto nápady tady ve Sněmovně.
Takže já jsem pro všechny pozměňovací návrhy, které zlepšují tento případ, pokud nezamítneme tento návrh zákona, a nepadlo tady, že také tady padl návrh na vrácení do druhého čtení, tak prostě tyto věci doporučuji zásadně zamítat.
Co se týká zmiňovaného pozměňovacího návrhu paní hejtmanky, tady bych chtěl říct, že samozřejmě beru hejtmany jako významné osobnosti a starosty jako významné osobnosti, mluvím o hejtmanech, protože to bylo na Asociaci hejtmanů, to jenom abychom si to vysvětlili. Beru, že samozřejmě oni mají zájem řešit problém, který nám tady vznikne, ale musím říct, že to je řešení problému, kdy vláda nenaplnila slib, že těch 800 až 900 kilometrů silnic prvních tříd nebude spadat pod mýto, pod výběr mýta. Oni se samozřejmě oprávněně bojí, že ty kamiony budou jezdit jinudy, než mají. A víceméně ten návrh, který přišel na hospodářský výbor, stanovisko Ministerstva dopravy bylo nejdřív záporné. A podle mě to bylo správně, protože podle mého názoru tímto způsobem se tento problém vyřešit nedá. Nicméně pak bylo jednání a přes noc ministerstvo, pan ministr Kremlík, aby bylo ještě jasné, změnil názor a na jednání hospodářského výboru přišli se stanoviskem kladným.
A já chci říct, že ono to vypadá velmi hezky, a zase, jako dobrý nápad, ale ten výsledek podle mě dobrý nebude a doporučuji všem, kteří si myslí, že to je správně, aby se podívali na mapy, kudy ty kamiony pak budou moci jezdit. A dostat se z bodu A do bodu B tímto způsobem přes tento zákaz znamená jet přes bod C, D, kdy ta kilometráž těch kamionů bude úplně jiná, samozřejmě z hlediska životního prostředí to je úplně špatně. Z hlediska ceny přepravy je to také špatně. A mám zkušenosti i tam, kde takhle se to paušálně udělalo, průjezd přes obec, tak to stejně nefungovalo, protože ta zjištění jsou taková, že oni pak všichni riskují, policistů máme málo, a myslím si, že je to potřeba vyřešit místními úpravami.
Na druhou stranu chápu, že i Policie České republiky v řadě případů, ti dopravní inženýři, neslyší na požadavky starostů a hejtmanů nebo vydávají negativní stanoviska k těm nápadům, jak by se to mohlo řešit. Tomu rozumím, nicméně takto paušálně je to špatně. Povede to, řekl bych, k deformaci trhu v lepším případě, v horším případě to může vést - a nebojím se říct - až možná k zániku těch dopravců, protože nebudou prostě schopni za ty ceny to zboží dodávat na místo.
Takže já před tím varuji. Objeví se nám to ještě jednou v dalším návrhu pana poslance Dolínka, kde já to považuji trošku za přílepek, nicméně jsem ochoten o tom diskutovat v rámci toho návrhu zákona, ale já fakt doporučuji i přesto, že si vážím názoru hejtmanů, tento pozměňovací návrh prostě neschválit. Hledejme jiná řešení. A všechno to vzniklo jenom proto, protože tady někdo něco slíbil a nedodržel. A ten, kdo to sliboval, byl ministr dopravy a potažmo vláda.
Dámy a pánové, já osobně doporučuji tento návrh zákona zamítnout a případně vrátit do druhého čtení. Ale řeknu to tady zcela veřejně a otevřeně, aby někdo neměl pokušení opět to otvírat, tak já bych to nazval zaparkovat do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Nyní jenom k další diskuzi. Mám tady dvě faktické poznámky, pan poslanec Koten, pan poslanec Vondrák, písemně je přihlášen pan poslanec Polanský, z místa se mi hlásí pan poslanec Sadovský. Přihláška písemná má přednost. A ještě mě upozornil pan poslanec Vácha, že byl přihlášen do diskuse před přerušením, takže předpokládám, že se nějak podaří tu diskusi uzavřít. Upozorňuji, že písemné přihlášky mají přednost. Nyní faktická, pan poslanec Koten.
Poslanec Radek Koten: Dobrý den, dámy a pánové, vážený pane předsedající. Chtěl bych zareagovat alespoň trochu na svého předřečníka prostřednictvím pana předsedajícího. Samozřejmě ty argumenty, které zde padly, jsou věcné, chápu je. Na druhou stranu máme zde nějaké dopravní předpisy, které například stanovují, že kamiony by mezi sebou měly mít rozestupy minimálně padesát metrů a neměly by tedy být na sebe navázány třeba po pěti, po deseti metrech. Potom samozřejmě se tam žádná auta mezi ně nemohou zařadit.
Ten další problém je, že například ku Praze jsou, nebo i na jiných místech, na jiných dálnicích tři pruhy a skutečně se stává, že ve všech třech pruzích jedou kamiony a předjíždějí se, závodí, závodí tím způsobem, že ucpou celou dálnici, a potom tedy není možné používat ani ten pruh, který je nejvíce vlevo pro rychlejší vozidla. Je to samozřejmě na dodržování dopravních předpisů, což se samozřejmě neděje.
Vzhledem ke skutečnosti, že naše dálnice jsou nově protkány kamerovými systémy, tak by bylo velmi praktické tyto kamerové systémy používat i v případě tady toho špatného předjíždění kamionů k pokutování řidičů, protože vesměs se jedná o tranzitující kamiony, které Českou republikou pouze projíždějí a dělají nám tady takovéto problémy.
Dalším problémem je, že kamion se obvykle nepodívá ani do zpětného zrcátka, protože on má přece třicet tun, když dá blinkr a za jednu vteřinu vybočí do levého, rychlého pruhu, tak přece ten, co jede v tom levém pruhu, musí zastavit, jinak si o něj rozbije auto. Takže tady tato praxe je poměrně dost častá a bohužel někdy to končí tragicky pro řidiče osobního vozu, protože absolutně nečeká, že mu tam kamion tímto způsobem vjede. (Upozornění na čas.) Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Další faktická poznámka, pan poslanec Vondrák, poté pan poslanec Adamec. Vaše dvě minuty.
Poslanec Ivo Vondrák: Dobré dopoledne, dámy a pánové. K těm kamionům na silnicích druhých a třetích tříd. Jsem přesvědčen o tom, že tranzitní kamionová doprava na dvojky a trojky nepatří. Já vím, že je tam kilometráž nějaká navíc, ale to, co se děje na dvojkách a trojkách, jak se tyto cesty likvidují, jak ohrožují v podstatě místní komunikace, je více než zjevné. A já se proto přikláním k tomu, abychom systémově tuto dopravy na dvojkách a trojkách zakázali a ve výjimečných případech ji povolili. Nikoliv naopak. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Další faktická poznámka, pan poslanec Adamec, poté pan poslanec Birke.
Poslanec Ivan Adamec: Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, děkuji za slovo. Já budu reagovat na to, co tady padlo, nejdřív na pana poslance Vondráka. Víte, u nás z Trutnova na státní hranici je čtyřtunová komunikace, po které by tranzitní kamiony do Polska jezdit neměly. Běžte se tam večer podívat. Jede jeden kamion za druhým a všichni mají výjimky. Já si myslím, že cesta zákazu a pak výjimek v tomto případě neobstojí. A řeknu proč. Dneska všichni chceme to zboží v těch krámech. Všichni chceme, aby nám všechno dodali co nejrychleji, včas, bez problémů, a většina té dopravy prostě k nám směřuje kamiony. Ať to jsou tranzitní kamiony, které zajedou někam, kde vyloží, naloží a jedou dál. Takže tudy cesta nevede.***