Středa 22. ledna 2020, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Radek Vondráček)

209.
Návrh poslanců Barbory Kořanové, Petra Sadovského a dalších na vydání
zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních
komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 359/ - třetí čtení

Projednávání tohoto bodu jsme zahájili dne 18. prosince 2019 na 39. schůzi. Rozprava byla přerušena. Místo u stolku zpravodajů už zaujala paní poslankyně Barbora Kořanová a pan poslanec Ondřej Polanský. Připomínám, že návrh na zamítnutí a pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 359/4, který byl doručen dne 27. listopadu 2019. Usnesení garančního výboru byla doručena jako sněmovní tisky 359/5 a 359/6.

Budeme tedy pokračovat v přerušené rozpravě a já se ptám, kdo má zájem o vystoupení. Pan poslanec Adamec byl přerušen při minulém vystoupení a hodlá pokračovat. Máte slovo.

 

Poslanec Ivan Adamec: Ano, děkuji, pane předsedající. Pane předsedo, dámy a pánové, já se pokusím vám znovu vysvětlit, proč tento návrh zákona není úplně v pořádku, a některé pozměňovací návrhy, řekl bych, jsou vedeny dobrými úmysly, nicméně všichni známe, že dobré úmysly v řadě případů nestačí, a jak se říká lidově, cesta do pekel je dlážděna samými dobrými úmysly.

Já musím říct, a já to jenom zopakuji, protože jsem tady hovořil někdy před Vánoci, a to už si určitě nikdo nepamatujete, že veškeré pozměňovací návrhy, které byly k tomuto návrhu zákona přidány, až na poslední paní hejtmanky Vildumetzové Mračkové, se snažily vylepšit ten stav úplného zákazu předjíždění kamionů. A já si myslím, že tudy cesta nevede. Nakonec pokud jste dnes sledovali ranní vysílání, kdy se vyjadřovali dopravní policisté a kdy se zhodnocoval stav, jak to vypadá s předjížděním kamionů na českých dálnicích, tak jste zjistili, že ŘSD už konalo, policie začíná konat, že jsou úseky, kde ten zákaz už dneska je, a jsou úseky, kde může být proměnlivě ten zákaz zadán vzhledem třeba ke klimatickým podmínkám. Já si myslím, že to je správné pochopení problémů, že tudy vede cesta, nicméně tady bych chtěl spíš apel na policisty, dopravní policii, aby na dálnicích také dělali něco jiného, než měřili tím maskovaným autem rychlé řidiče, protože ten problém všichni známe, a ti závodníci v těch kamionech, když jede jeden o tři kilometry rychleji než druhý, tak dovedou řádně zkomplikovat jízdu na dálnici, a dokonce to nebezpečí, které z toho vzniká, je opravdu obrovské. A chápu tímto i ten záměr předkladatelů, že to chtěli takto vyřešit. Nicméně známe všichni, že úplná prohibice, úplný zákaz většinou nic neřeší, vyvolá další problémy a ta cesta může být ještě komplikovanější a výsledek daleko horší...

Pane předsedo, já bych poprosil, kdyby mi tady pánové přede mnou přestali vyprávět do mého povídání.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Opravdu já poprosím své kolegy - už zareagovali - rušíte pana poslance při jeho přednesu.

 

Poslanec Ivan Adamec: Mně to nevadí, pane předsedo, já klidně začnu znova, já mám času dost. A jestli si někdo myslí, že to neumím zopakovat, tak umím, dobře, několikrát po sobě. Takže tam, kde jsem skončil - tentokrát budu na vás ještě přívětivý, ale jestli mi to provedete ještě jednou, tak pak už to tak nebude. Takže to jenom abychom si řekli pravidla hry.

Takže chtěl jsem říct, že ten záměr samozřejmě chápu, nicméně to provedení tímto způsobem nelze zařídit.

Podělím se s vámi o zkušenost ze včerejška, kdy jsem přijel sem do Sněmovny, jel jsem po desáté hodině a měl jsem takový pocit, že všichni kamioňáci se zastavili na svačině a kolem té jedenácté všichni na tu D11 vyjeli. A musím vám říct, jak to vypadalo. Narazil jsem celkem na tři chumly kamionů asi po padesáti, po šedesáti kusech. A jak vypadala jízda po dálnici, pokud oni jeli v tomto pravém pruhu takto za sebou, tak jak by jezdili při úplném zákazu? Mezi nimi bylo pár zoufalců, kteří se klepali, aby kamionu neselhaly brzdy, a zbytek jel v levém pruhu. A víte, jak rychle v levém pruhu? Mimochodem, od Poděbrad do Prahy. Možná ještě před Poděbrady. Maximálně sto deset, protože vepředu vždycky jel ten nejpomalejší, jak to tak bývá, a celá kolona jela podle něj. Tak se to opakovalo třikrát. Takže já si myslím, že kdyby to bylo na celé dálnici, tak toto bychom měli na denním pořádku. Doufám, že všichni vědí, že kde je vysoká koncentrace na jednom místě, tak i to nebezpečí nehody výrazně stoupá. A řekl bych, že to víc než přímo úměrně.

Pochopil jsem i z dnešního ranního vysílání, že odborníci dávají jasně najevo, že tento přístup není správně, že správně je v některých úsecích zakázat předjíždění, správně je dávat proměnlivé značky, možná správně by bylo, aby ti kamioňáci, kteří předjíždějí tímto způsobem, byli varováni od svých zaměstnavatelů, že tudy cesta nevede, že to komplikuje život a vyvolává to potom takovéto nápady tady ve Sněmovně.

Takže já jsem pro všechny pozměňovací návrhy, které zlepšují tento případ, pokud nezamítneme tento návrh zákona, a nepadlo tady, že také tady padl návrh na vrácení do druhého čtení, tak prostě tyto věci doporučuji zásadně zamítat.

Co se týká zmiňovaného pozměňovacího návrhu paní hejtmanky, tady bych chtěl říct, že samozřejmě beru hejtmany jako významné osobnosti a starosty jako významné osobnosti, mluvím o hejtmanech, protože to bylo na Asociaci hejtmanů, to jenom abychom si to vysvětlili. Beru, že samozřejmě oni mají zájem řešit problém, který nám tady vznikne, ale musím říct, že to je řešení problému, kdy vláda nenaplnila slib, že těch 800 až 900 kilometrů silnic prvních tříd nebude spadat pod mýto, pod výběr mýta. Oni se samozřejmě oprávněně bojí, že ty kamiony budou jezdit jinudy, než mají. A víceméně ten návrh, který přišel na hospodářský výbor, stanovisko Ministerstva dopravy bylo nejdřív záporné. A podle mě to bylo správně, protože podle mého názoru tímto způsobem se tento problém vyřešit nedá. Nicméně pak bylo jednání a přes noc ministerstvo, pan ministr Kremlík, aby bylo ještě jasné, změnil názor a na jednání hospodářského výboru přišli se stanoviskem kladným.

A já chci říct, že ono to vypadá velmi hezky, a zase, jako dobrý nápad, ale ten výsledek podle mě dobrý nebude a doporučuji všem, kteří si myslí, že to je správně, aby se podívali na mapy, kudy ty kamiony pak budou moci jezdit. A dostat se z bodu A do bodu B tímto způsobem přes tento zákaz znamená jet přes bod C, D, kdy ta kilometráž těch kamionů bude úplně jiná, samozřejmě z hlediska životního prostředí to je úplně špatně. Z hlediska ceny přepravy je to také špatně. A mám zkušenosti i tam, kde takhle se to paušálně udělalo, průjezd přes obec, tak to stejně nefungovalo, protože ta zjištění jsou taková, že oni pak všichni riskují, policistů máme málo, a myslím si, že je to potřeba vyřešit místními úpravami.

Na druhou stranu chápu, že i Policie České republiky v řadě případů, ti dopravní inženýři, neslyší na požadavky starostů a hejtmanů nebo vydávají negativní stanoviska k těm nápadům, jak by se to mohlo řešit. Tomu rozumím, nicméně takto paušálně je to špatně. Povede to, řekl bych, k deformaci trhu v lepším případě, v horším případě to může vést - a nebojím se říct - až možná k zániku těch dopravců, protože nebudou prostě schopni za ty ceny to zboží dodávat na místo.

Takže já před tím varuji. Objeví se nám to ještě jednou v dalším návrhu pana poslance Dolínka, kde já to považuji trošku za přílepek, nicméně jsem ochoten o tom diskutovat v rámci toho návrhu zákona, ale já fakt doporučuji i přesto, že si vážím názoru hejtmanů, tento pozměňovací návrh prostě neschválit. Hledejme jiná řešení. A všechno to vzniklo jenom proto, protože tady někdo něco slíbil a nedodržel. A ten, kdo to sliboval, byl ministr dopravy a potažmo vláda.

Dámy a pánové, já osobně doporučuji tento návrh zákona zamítnout a případně vrátit do druhého čtení. Ale řeknu to tady zcela veřejně a otevřeně, aby někdo neměl pokušení opět to otvírat, tak já bych to nazval zaparkovat do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Nyní jenom k další diskuzi. Mám tady dvě faktické poznámky, pan poslanec Koten, pan poslanec Vondrák, písemně je přihlášen pan poslanec Polanský, z místa se mi hlásí pan poslanec Sadovský. Přihláška písemná má přednost. A ještě mě upozornil pan poslanec Vácha, že byl přihlášen do diskuse před přerušením, takže předpokládám, že se nějak podaří tu diskusi uzavřít. Upozorňuji, že písemné přihlášky mají přednost. Nyní faktická, pan poslanec Koten.

 

Poslanec Radek Koten: Dobrý den, dámy a pánové, vážený pane předsedající. Chtěl bych zareagovat alespoň trochu na svého předřečníka prostřednictvím pana předsedajícího. Samozřejmě ty argumenty, které zde padly, jsou věcné, chápu je. Na druhou stranu máme zde nějaké dopravní předpisy, které například stanovují, že kamiony by mezi sebou měly mít rozestupy minimálně padesát metrů a neměly by tedy být na sebe navázány třeba po pěti, po deseti metrech. Potom samozřejmě se tam žádná auta mezi ně nemohou zařadit.

Ten další problém je, že například ku Praze jsou, nebo i na jiných místech, na jiných dálnicích tři pruhy a skutečně se stává, že ve všech třech pruzích jedou kamiony a předjíždějí se, závodí, závodí tím způsobem, že ucpou celou dálnici, a potom tedy není možné používat ani ten pruh, který je nejvíce vlevo pro rychlejší vozidla. Je to samozřejmě na dodržování dopravních předpisů, což se samozřejmě neděje.

Vzhledem ke skutečnosti, že naše dálnice jsou nově protkány kamerovými systémy, tak by bylo velmi praktické tyto kamerové systémy používat i v případě tady toho špatného předjíždění kamionů k pokutování řidičů, protože vesměs se jedná o tranzitující kamiony, které Českou republikou pouze projíždějí a dělají nám tady takovéto problémy.

Dalším problémem je, že kamion se obvykle nepodívá ani do zpětného zrcátka, protože on má přece třicet tun, když dá blinkr a za jednu vteřinu vybočí do levého, rychlého pruhu, tak přece ten, co jede v tom levém pruhu, musí zastavit, jinak si o něj rozbije auto. Takže tady tato praxe je poměrně dost častá a bohužel někdy to končí tragicky pro řidiče osobního vozu, protože absolutně nečeká, že mu tam kamion tímto způsobem vjede. (Upozornění na čas.) Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Další faktická poznámka, pan poslanec Vondrák, poté pan poslanec Adamec. Vaše dvě minuty.

 

Poslanec Ivo Vondrák: Dobré dopoledne, dámy a pánové. K těm kamionům na silnicích druhých a třetích tříd. Jsem přesvědčen o tom, že tranzitní kamionová doprava na dvojky a trojky nepatří. Já vím, že je tam kilometráž nějaká navíc, ale to, co se děje na dvojkách a trojkách, jak se tyto cesty likvidují, jak ohrožují v podstatě místní komunikace, je více než zjevné. A já se proto přikláním k tomu, abychom systémově tuto dopravy na dvojkách a trojkách zakázali a ve výjimečných případech ji povolili. Nikoliv naopak. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Další faktická poznámka, pan poslanec Adamec, poté pan poslanec Birke.

 

Poslanec Ivan Adamec: Vážený pane předsedo, kolegyně, kolegové, děkuji za slovo. Já budu reagovat na to, co tady padlo, nejdřív na pana poslance Vondráka. Víte, u nás z Trutnova na státní hranici je čtyřtunová komunikace, po které by tranzitní kamiony do Polska jezdit neměly. Běžte se tam večer podívat. Jede jeden kamion za druhým a všichni mají výjimky. Já si myslím, že cesta zákazu a pak výjimek v tomto případě neobstojí. A řeknu proč. Dneska všichni chceme to zboží v těch krámech. Všichni chceme, aby nám všechno dodali co nejrychleji, včas, bez problémů, a většina té dopravy prostě k nám směřuje kamiony. Ať to jsou tranzitní kamiony, které zajedou někam, kde vyloží, naloží a jedou dál. Takže tudy cesta nevede.

Co se týká těch manévrů těch kamionů a těch tří pruhů, tak já si myslím, že dopravní policie - těch tří pruhů nemáme tolik - by měla právě na těchto místech a na místech, kde je dneska zakázáno předjíždět kamiony, toto hlídat, měla by to pokutovat. A samozřejmě použití kamerových systémů, tak ono je to trošku problém. Na to zase musí být nějaký zákon a vždycky to souvisí s ochranou dat a podobných věcí, takže tam se toho trošku obávám. Nicméně ta policie by měla konat.

A já jsem se tady ptal minule, kolik kamionistů dostalo pokutu za nesprávné předjíždění nebo za předjíždění na úsecích, kde je to zakázáno. Kdo změřil těch 50 metrů vzdálenosti těch kamionů někdy a někdy to pokutoval? Já na to mám jasnou odpověď. No nikdy! Tak prostě tohle se musí změnit. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Další faktická poznámka - pan poslanec Birke, poté pan poslanec Špičák.

 

Poslanec Jan Birke: Dobrý den, dámy a pánové. Já bych o kamionech mohl povídat, protože mně jich projede městem 6 tisíc denně za 24 hodin. Nicméně si pokládám jednu otázku. Všichni z vás jezdíte určitě do zahraničí, do Německa, do Rakouska na těch velkých dálnicích. Viděli jste někdy předjíždět ty kamiony ve všech třech pruzích? Tam si to nikdo nedovolí. Nedovolí. A víte proč? Protože ten řidič kamionu dostane takový flastr, ale takový flastr, že prostě to postihne dokonce i toho speditéra. Tak si to tam nikdo prostě nedovolí. Všichni si pamatujeme to krásné předjíždění v plné čáře v Německu. Ten člověk byl dokonce odsouzen, pokud se nepletu. To je prostě zásadní změna, která nás čeká do budoucna. To si tady můžeme vypravovat, co chceme. Tak to je jeden pohled z mého laického pohledu na to. Samozřejmě chápu, že každý, kdo tady dnes vystupuje, tak máme pocit, že tomu rozumí, atd. atd.

Myslím, že padla dohoda, kterou tady řekl pan kolega Adamec. Ta dohoda padla na tom, že tento zákon je v podstatě odkázán na zaparkování do druhého čtení a nechat ho tam. Nechat ho tam definitivně. To si myslím, že je jasné, aby to tady zaznělo. A zaznívá to.

A jinak samozřejmě tady toto, o čem tady hovoříme, jak tady hovořil pan kolega, pan hejtman severomoravského kraje (reakce z pléna), nebo Moravskoslezského, promiňte, omlouvám se, šéfka Asociace krajů je na to náchylná, tak se omlouvám paní šéfce. Tenhle ten návrh není totiž o dvojkách, o trojkách, pane kolego. Ten je o předjíždění na dálnicích, prosím vás. Tak si to nepleťme. Protože dvojky, trojky budou až v následujícím bodě. (Výkřiky z pléna: Tady jsou taky.)

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Poprosím, abychom na sebe nepokřikovali, v rámci možností. Děkuji za dodržení času. Další je přihlášen s faktickou poznámkou pan poslanec Špičák, poté pan poslanec Holík. Pan Špičák není v tuto chvíli přítomen, jeho faktická tedy propadá. Pan poslanec Holík s faktickou poznámkou.

 

Poslanec Jaroslav Holík: Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, vážení kolegové, my tady pláčeme nad předjížděním na dálnici, ale my řešíme pouze důsledek. Příčina je to, že my jsme řadu výrob koncentrovali, ty malé výroby jsme zrušili a teď zboží taháme sem tam, sem tam. My bychom se měli zamyslet nad tímto, protože naše dálnice jsou opravdu blokované kamiony.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Tím jsme se vypořádali se všemi faktickými poznámkami. Do rozpravy je písemně přihlášen pan poslanec Polanský, poté se připraví pan poslanec Vácha a registroval jsem přihlášku z místa pana poslance Sadovského. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Jenom stručně shrnu stanovisko Pirátů. V podstatě mi nezbývá než odcitovat to, co už jsem tady říkal v prvním čtení. Piráti tento návrh zákona nepodpoří, a to z několika důvodů.

Za prvé, návrh nevychází z žádné dlouhodobé potřeby, nějaké odborné iniciativy. Nezaznamenal jsem vlastně před podáním tohoto zákona žádnou diskuzi na toto téma, seminář, nevyšly na to žádné články. Celá iniciativa přišla jako blesk z čistého nebe.

Za druhé, chybí analýza dopadů na ekonomiku. Ve chvíli, kdy vezmeme v tranzitní zemi nákladním automobilům 50 % propustné kapacity komunikace, určitě se to projeví, bude to mít důsledky ať už časové, nebo finanční na českou ekonomiku. S tímhle se návrh nevypořádá.

Za třetí, důvodová zpráva obsahovala chyby, například nezmínila skutečnost, že předmětné úpravy lze již dnes dosáhnout dopravními značkami.

Jenom ještě, než odejdu, rád bych připomněl a krátce odcitoval ze stanoviska vlády k tomuto tisku. Přečtu jenom několik vět. Za prvé, vláda se sice v obecné rovině ztotožňuje s deklarovaným cílem zvýšit plynulost a bezpečnost silničního provozu, nicméně způsob, jakým to činí navrhovaná změna zákona o silničním provozu, vyvolává pochybnosti o vhodnosti a účinnosti tohoto řešení. Dále, již současná právní úprava § 77 zákona o silničním provozu umožňuje pomocí stanovení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích omezit jízdu některých kategorií silničních vozidel pouze na vymezené jízdní pruhy s tím, že na rozdíl od obecné úpravy s plošným dopadem je takové omezení možné přizpůsobit stavu konkrétního úseku. Omezení pro některá vozidla stanovená prostřednictvím dopravního značení je oproti obecné úpravě zejména pro řidiče cizí státní příslušnosti srozumitelnější, řidič se vždy v konkrétním úseku pozemní komunikace dozví, kde levého jízdního pruhu nesmí užít. V podobném duchu pokračuje celé stanovisko vlády. Myslím, že nemá cenu se jím již dále zabývat.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji. Jako další je přihlášen do rozpravy pan poslanec Vácha.

 

Poslanec František Vácha: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, nějakým způsobem jsem vypadl z toho seznamu. Minule jsem byl přihlášen po kolegovi Adamcovi, tak jsem se musel přihlásit znovu. Omlouvám se, jestli neřeknu úplně všechno, co jsem chtěl říct a měl připraveno minule.

Když tady posloucháme ty komentáře, tak to má několik rovin - rovinu odbornou, rovinu legislativní a potom rovinu lidskou. V odborné rovině jsme slyšeli stanovisko Ministerstva dopravy, že zákon - jak to říct slušně - není úplně vhodný k tomu, aby byl podpořen, protože jeho důsledky... a to tam ti úředníci ministerstva nějakým způsobem vyčetli. Ministerstvo dopravy připravuje na zimu 2019/2020 zvýšit počet zákazů předjíždění na dálnicích z nějakých 29 km na 145. Takže už nějak ten problém operativně řeší, takže ten zákon v tuto chvíli si myslím, že už pozbývá smyslu.

V legislativní rovině ten zákon pozbývá smyslu ještě víc, protože si musíme uvědomit, že v § 36 odst. 4 už dneska je definován zákaz předjíždění kamionů na dálnicích v případě, že kamion nemá dostatečnou rychlost a nemůže předjet jiné vozidlo, pokud neohrozí a ani neomezí jiná vozidla. Neomezí znamená to, že když jedete, tak musíte pustit nohu z plynu. Když sundáte nohu z plynu, nebo musíte mírně ťuknout na brzdu, v tu chvíli jste omezen. To znamená ve chvíli, kdy kamion jede takovou rychlostí, že nemůže předjet ten jiný kamion, aniž by ostatní účastníci silničního provozu nesundali nohu z plynu, porušuje zákon.

Už to tu bylo řečeno několikrát, že můžeme připravovat zákony, můžeme zakázat všem kamionům jezdit po dálnicích, ale pokud ty zákony a paragrafy nebudou vyžadovány nebo vynucovány, tak si tady můžeme vymyslet zákony, jaké chceme, ale k ničemu to nepovede. A já si myslím, že důsledek bude ten samý. My už dneska máme zákaz předjíždění na dálnici, tak tam dáme nový paragraf a situace na dálnicích bude úplně stejná, protože ti řidiči kamionů jsou v práci, potřebují někam odvézt materiál.

My všichni - a teď se dostávám do roviny osobní - my všichni, nebo většina řidičů nadává na to, jak ten kamioňák jede a předjíždí a brání. A nadává, jací jsou ti kamioňáci, zase použiji nějaké slušné, neslušní nebo nevhodní řidiči. Ale uvědomte si, že procento idiotů mezi kamioňáky je stejné jako procento mezi normálními řidiči. To znamená, i ti normální řidiči v těch autech občas jezdí neslušně. To znamená, my teď budeme penalizovat jednu skupinu řidičů, kteří jsou v práci a potřebují nám někam dovézt to zboží, a samozřejmě mezi nimi se občas najde někdo, kdo neřídí tak skvěle, ale to se najde i mezi normálními řidiči. Máte případy vybrzďování a závodí mezi sebou ti lidé na dálnici a podobně. To znamená, to je ta lidská rovina.

Nevím, jestli jste si to někdy zkusili. Já ve chvíli, kdy se objevil ten návrh zákona ve Sněmovně, tak si to teď zkouším, když jedu po dálnici, dojedu nějaký kamion, který předjíždí, tak si počítám vteřiny, jak dlouho to trvá. Když je to menší nákladní vozidlo, tak je to 30 vteřin, kolem 30 vteřin. Když je to kamion, tak je to 60, někdy 90 vteřin. Takže my teď v tuhle chvíli přijmeme zákon proto, aby ten poslanec, kterému se nelíbilo, že přijel domů o 90 vteřin později, možná že po té cestě potkal tři kamiony, takže se dostal domů možná o pět minut později, tak přijmeme zákon, který nám zablokuje dálnice, a pak se domů dostaneme později ne o pět minut, ale o půl hodiny. Tak já bych plédoval za to, abychom trochu vzali rozum do hrsti. Těch 60 vteřin při 100kilometrové rychlosti nebo 120kilometrové rychlosti jsou nějaké dva kilometry, tak nechme občas ty kamiony předjet tam, kde je to třeba. Nechme Ministerstvo dopravy, aby určilo úseky dálnic, kde se nesmí předjíždět, případně to značení, vy víte, jaké značení, přenosné, operativní značení, tak aby řídilo dálnici podle potřeby situace v dopravě, a ne podle potřeby několika poslanců, kteří se potřebují dostat domů dřív.

Z toho důvodu se přikloním k zamítnutí zákona ve třetím čtení. Děkuji.

 

Předseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám. Další je přihlášena paní poslankyně Mračková, připraví se pan poslanec Válek. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo, vážený pane předsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych si dovolila reagovat především na předřečníka pana Ivana Adamce, protože jsem tady byla několikrát zmíněna ohledně pozměňovacího návrhu, který předkládám k návrhu tohoto zákona, ale i návrhu zákona, který předkládá pan Dolínek. Chtěla bych uvést některé věci na pravou míru, které tady zazněly, a chtěla bych se také trochu vrátit do historie, a to především do roku 2016, kdy došlo k tomu rozhodnutí, že se rozšíří mýtný systém na silnice I. tříd v délce zhruba 860 km.

Toto rozhodnutí padlo o nás bez nás, protože v tu chvíli, bylo to v listopadu roku 2016, bylo po krajských volbách a ještě neproběhly ustavující schůze na jednotlivých krajích, tudíž kraje se k tomu kroku nemohly v žádném případě vyjádřit, a hned po ustanovení těch jednotlivých zastupitelstev daly jasný signál, že nesouhlasí s tím, aby došlo k rozšíření mýtného systému, protože se velmi obávají, že tímto krokem se přesune nákladní a kamionová doprava na silnice nižších tříd a především na silnice, které jsou ve vlastnictví krajů, což jsou silnice II. a III. tříd. Pak následovala velmi intenzivní komunikace s Ministerstvem dopravy, nejenom s hejtmany, ale i starosty, které zastupuje jak Svaz měst a obcí, tak Sdružení místních samospráv. Došlo k podepsání memoranda mezi Ministerstvem dopravy, Asociací krajů a Svazem měst a obcí, které nám mělo zajistit, že pokud v součinnosti se starosty kraje budou požadovat, aby na daném úseku byla nulová sazba mýta, tak že nám v tom bude vyhověno.

S příchodem nového pana ministra, pana Kremlíka, nám bylo jasně řečeno, že bohužel toto memorandum nemůže být naplněno, a to především z toho důvodu, že tendr ještě není ukončen. To znamená, že se hledala cesta. Ta cesta se hledala tak, že se ihned vytvořila pracovní skupina, ve které byli opět zástupci Asociace krajů, Svazu měst a obcí, Sdružení místních samospráv - vím, že tam byla i paní Věra Kovářová -, kde se intenzivně scházeli a řešili tento problém. A vzešel z toho výstup, že právě takovýto návrh, který v tuto chvíli já tady předkládám, bude předložen. Pravdou je, že bylo dohodnuto, že to půjde původně poslaneckým návrhem. Všichni víte, že legislativní proces je velmi složitý. Pokud předložíte novelu zákona, tak trvá, troufnu si říci, několik let, než dojdete ke zdárnému konci tohoto zákona, k jeho schválení. Proto v součinnosti s Ministerstvem dopravy - a říkám to tady s veškerou zodpovědností a řekl to i pan Kopřiva na hospodářském výboru, že oni tento návrh v součinnosti se mnou připravovali, takže byl i legislativně zkontrolován - se tento návrh předložil. Pokud se objevil v systému, tak ihned na to reagovali zástupci ČESMADu, kteří se se mnou sešli a opravdu argumentovali některými případy, že pokud dojde k úplnému zákazu těžkých automobilů nad 12 tun, že nebudou moci jezdit po silnicích II. a III. třídy, tak může dojít k tomu, že se jim ta cesta prodlouží a budou muset jet po komunikaci I. třídy nebo po dálnici.

Ještě bych chtěla znovu zdůraznit, že mýtný systém se týká nákladních automobilů nad 3,5 tuny. Tento plošný zákaz, neboli zákaz tranzitní jízdy, se týká nákladních automobilů nad 12 tun, to znamená těch nejtěžších automobilů a kamionů. A když tady od pana Adamce prostřednictvím pana předsedajícího zaznívá, kudy budou jezdit - já jsem přesvědčena o tom, že kamionová doprava nad 12 tun na silnice II. a III. třídy nepatří a velmi zatěžuje občany jednotlivých měst a obcí.

Já jsem byla sedm let starostkou Horního Slavkova. Do tohoto města byl příjezd pro silnici II. třídy, který byl v bezprostřední blízkosti domů. A přála bych vám, kdybyste se do těch domů šli podívat, protože kvůli tomu, že tam právě jezdily kamiony, ještě nepřiměřenou rychlostí, tyto domy praskaly. A litovala jsem a lituji dodnes lidi, kteří v těch domech bydlí.

Ještě bych chtěla zdůraznit jednu věc, a to že Ministerstvo dopravy původně dalo nesouhlasné stanovisko. Tím, že jsem se sešla se zástupci ČESMADu a argumentovali věcmi, proč nesouhlasí s tímto návrhem, tak jsem je férově pozvala na jednání Asociace krajů, které se uskutečnilo 10. prosince, a byli tam i zástupci Ministerstva dopravy, kdy jsem jasně řekla: Přijďte mezi hejtmany a pojďte o tomto návrhu diskutovat! Výstup z toho jednání byl absolutně jednoznačný: nebyl jeden hejtman, který by nepodporoval tento pozměňovací návrh. A myslím si, že tam byl dán jasný signál jak Ministerstvu dopravy, tak zástupcům ČESMADu, jak je pro hejtmany, ale i pro starosty důležité, aby tato těžká nákladní doprava v budoucnosti nejezdila po silnicích II. a III. tříd.

Ještě bych chtěla vysvětlit, že je tam řada výjimek. Je to zákaz tranzitní jízdy. To znamená, že pokud ten kamion pojede do sídla firmy, pojede naložit, vyložit náklad, popřípadě do svého bydliště, nebo pokud bude potřebovat natankovat, technickou kontrolu, tak to jsou všechno výjimky, které přináší to, že ten kamion bude moci po té silnici II. a III. třídy jet.

Chtěla bych také zdůraznit, že na tom jednání Asociace krajů se dohodlo, že pokud se tento sněmovní nebo ten další sněmovní tisk dostane do Senátu, tak ty argumenty, které zaznívají od ČESMADu, že by Ministerstvo dopravy připravilo případný pozměňovací návrh, který by byl načten v Senátu a popřípadě by pak byl ještě podpořen v Poslanecké sněmovně, tak pokud bude tento pozměňovací návrh schválen a zákon jako celek, tak jeho účinnost bude až osm měsíců po jeho vyhlášení. Tento pozměňovací návrh bude moci být pak pokutován a implementován až ve chvíli, kdy popřípadě na těch silnicích II. a III. tříd ty jednotlivé značky - zákaz tranzitní dopravy - budou instalovány. A řekněme si na rovinu, že ten proces bude ještě dlouhý, budou se na to muset sehnat finanční prostředky.

Takže já jsem opravdu přesvědčena, jsou o tom přesvědčeni všichni hejtmani, a troufnu si říct, i starostové - vy teď určitě registrujete řadu mediálních výstupů, že právě od 1. ledna, jak došlo k rozšíření mýtného systému, se kamionová doprava opravdu přesunula na silnice nižších tříd, ale i na jedničky, na dvojky, na trojky - a jsem přesvědčena, že tento návrh je správný. Myslím si, že ty případné argumenty je ještě možné dopracovat v rámci pozměňovacího návrhu v Senátu. A chtěla bych říct, že tento pozměňovací návrh je opravdu pro starosty a hejtmany klíčový, a chtěla bych vás požádat, ať už to bude u tohoto sněmovního tisku, nebo u toho následujícího, o podporu tohoto pozměňovacího návrhu. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobré dopoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Než budeme pokračovat, přečtu omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny, a to paní ministryně Marie Benešové na celý jednací den z pracovních důvodů.

Máme před sebou tři faktické poznámky. Mám dotaz na pana poslance Sadovského, jestli je přihlášen s faktickou poznámkou, nebo řádně. Řádně, tak ale budete na konci, protože elektronické přihlášky mají samozřejmě přednost. Nyní tedy faktická poznámka pana poslance Adamce, potom Birkeho a Polanského. Pan poslanec Adamec s faktickou poznámkou. Máte slovo.

 

Poslanec Ivan Adamec: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, já bych chtěl říct, že jsem nekritizoval postup hejtmanů - vůbec. Já je chápu. Ale musím tady říct jednu věc, a je potřeba, aby si to uvědomili nejenom hejtmani a starostové, ale my všichni. Za dopravu v České republice je odpovědné Ministerstvo dopravy. To je potřeba říct, protože cokoliv se potom stane, nějaký problém, tak za to bude zodpovídat patřičný rezortní ministr, v tomto případě ministr dopravy, a potom vláda jako celek.

Já jsem tady slyšel, že se to bude ještě upravovat v Senátu. Nezlobte se na mě, já bych proti tomu nic neměl, kdyby to prošlo klasickým legislativním procesem, kdy Ministerstvo dopravy by řeklo: to je ta správná cesta, tudy půjdeme, tam vidíme světlo na konci tunelu. Ale přiznám se, já jsem toto neviděl. Představitelé ministerstva byli z nočního přehodnocení pozměňovacího návrhu zděšeni.

Myslím si, že je dobré podívat se na ty mapky. Chápu to. Jsem z města, kde je průtah, kde jezdí kamiony jeden za druhým. Vím, o co se jedná. Nicméně znovu opakuji, nehrajme si tady na legislativce. Vůbec nemáme dopad na podnikatelské prostředí, dopad na řadu dalších problémů, které s tím budou souviset, s tímto v tuto chvíli zajímavým nápadem, jak tomu pomoct. Ale já říkám, že cesta do pekel je dlážděna samými dobrými úmysly, a tohle je klasický případ. A neříkám, že to tak musí dopadnout, ale nejsem si jistý, zda to tak nedopadne.

Proto říkám, že odpovědnost je na Ministerstvu dopravy. A Ministerstvo dopravy mělo iniciovat řešení tohoto problému, mělo na to dost času, vědělo, že těch 860 nebo 870 km bude muset zpoplatnit, protože takto nešikovně si nastavili tu soutěž na dodavatele mýtného systému. To je prostě realita. Ale v tuhle chvíli si tady nehrajme na to, že my to tady spasíme nějakými iniciativami. A je mi to líto, hejtmanů si obrovsky vážím, starostů možná ještě víc. I přesto, že tito lidé toto říkají svými ústy, svými zástupci, tak já s tím prostě souhlasit nemůžu. Mělo by to dělat Ministerstvo dopravy se vším všudy a hlavně se svojí odpovědností.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane poslanče, skončil čas pro vaši faktickou poznámku. Nyní faktická poznámka pana poslance Jana Birkeho. Následují poslanci Polanský, paní poslankyně Mračková Vildumetzová a Stanislav Juránek. Nyní máte slovo vy, pane poslanče, k faktické poznámce.

 

Poslanec Jan Birke: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jenom k té malé poznámce předřečníka pana poslance Vondráka. Já jsem to samozřejmě myslel tím způsobem, a špatně jsem se vyjádřil, z hlediska argumentace a debaty.

Já jenom chci říci, že mě trošku překvapuje vystoupení mé předřečnice paní poslankyně Mračkové Vildumetzové, a to z toho důvodu, že byla jasná dohoda, že tento tisk bude zaparkován do druhého čtení, nebude k tomu žádná debata, na hospodářském výboru jsme si to jasně řekli, a v tuhletu chvíli je tady debata a diskutujeme zprava, shora, zdola a samozřejmě diskutujeme o tom, jestli zákaz předjíždění kamionů na jedné straně a na druhé straně dvojky, trojky. Ta debata má být k tisku 374. To za a).

A za b) druhá poznámka. Opět k mé předřečnici, prostřednictvím pana předsedajícího, velmi se omlouvám. Víte, mě už strašně mrzí to rozhodnutí o zpoplatnění dvojek, trojek - o nás bez nás! To přece nemůžete říkat, vaším prostřednictvím. (Hovoří velmi důrazně.) Bylo to koaliční rozhodnutí ČSSD, ANO a KDU-ČSL. Neříkejte o nás bez nás! Já už jsem na to fakt alergický, protože každý říká: socani to vymysleli, ANO to vymyslelo, lidovci to vymysleli. Ne, bylo to koaliční rozhodnutí! Prosím, neříkejte, vaším prostřednictvím, že to bylo o nás bez nás. Hejtmani a starostové byli zásadně - ne přizváni, ale byla to odpovědnost vládní, respektive vláda rozhodla, respektive z pohledu pana poslance Adamce, který tady hovořil, že odpovědnost má Ministerstvo dopravy. Proto to bylo koaliční rozhodnutí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Nyní paní poslankyně Mračková Vildumetzová s faktickou poznámkou. Máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Já bych si ještě dovolila reagovat faktickou poznámkou na své předřečníky. Na pana Ivana Adamce prostřednictvím pana předsedajícího bych chtěla říct, že Ministerstvo dopravy k tomu dalo souhlasné stanovisko. Zároveň i iniciovalo právě řešení této věci. Ministerstvo dopravy návrh i připravilo, já jsem to tady již říkala.

A ohledně pana Birkeho, také prostřednictvím pana předsedajícího. Já jsem o nás bez nás říkala z důvodu, že my jsme v tu dobu nebyli ve funkcích - nic jiného. Nic jiného bych si nedovolila. A chtěla bych ještě říci, že nedošlo ke zpoplatnění druhých a třetích tříd, jak jste tady teď řekl, ale k rozšíření mýtného systému o 860 kilometrů.

Ještě bych se chtěla omluvit za to, že tady v tuto chvíli mluvím o daném pozměňovacím návrhu. Tím, že to otevřel pan Adamec, tak jsem si dovolila na to reagovat, a je v tuto chvíli jasné, že to samé nebudu opakovat u dalšího sněmovního tisku, a myslím si, že ta dohoda, která padla na hospodářském výboru ohledně zaparkování tohoto sněmovního tisku, platí. Znovu říkám, pan Adamec se tady k tomuto pozměňovacímu návrhu vyjádřil, proto jsem k němu vystoupila, proto jsem řekla ty věci, a nebudu je opakovat u toho dalšího sněmovního tisku, který předkládá pan Dolínek. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Než dám slovo k další faktické poznámce panu poslanci Juránkovi, ještě přečtu omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny, a to paní poslankyně Krutákové z pracovních důvodů.

Pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Stanislav Juránek: Vážený pane předsedající a všichni, kteří sledujete tady tuto debatu. Já myslím, že je docela zásadní, abychom se pobavili o tom pozměňovacím návrhu, o kterém tady mluvili moji předřečníci. A abych to uvedl na pravou míru, ono to není o tom, že má zodpovědnost jenom Ministerstvo dopravy. Ze zákona totiž mají kraje povinnost mít zodpovědnost za silnice II. a III. tříd. A to je právě to naprosté nepochopení toho, proč se vlastně kraje i obce brání tomu, aby se rozhodovalo o krajích, aniž by se s nimi tyto věci projednaly, protože důsledky, které zde jsou, znamenají, že ty kraje nemohou plně uplatnit to, co vlastně mají ve své povinnosti. Zdůrazňuji ve své povinnosti II. a III. tříd.

Já tedy znovu chci upozornit na to, že kraje jsou potom povinny, aby se při každé příležitosti, tedy i při příležitosti tohoto zákona, ozvaly, aby se nezapomnělo na řešení této podstatné záležitosti, protože jinak se nikdy nedočkáme toho, aby silnice II. a III. tříd, které navazují jednak na silnice I. tříd a jednak na dálnice, byly v dobrém stavu. Já myslím, že přestože je tady nějaká dohoda, o které nevím, že to bude zaparkováno, je velice důležité si říci, že tento problém je nutné řešit. A to, co zde chci zdůraznit, je jenom to, že je to plné právo krajů, plné právo obcí, aby se v této věci ozvaly a aby se pokusily docílit toho, aby tady na té naší úrovni a na úrovni vlády byl tento problém řešen.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Budeme pokračovat v rozpravě vystoupením pana poslance Vlastimila Válka. Připraví se pan poslanec Milan Feranec. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji mnohokrát, pane předsedající. Tak můj záměr bylo uvést pár faktů a zklidnit debatu a teď už jsem si jist, že se mi to nepovede, tak se o to ani nebudu snažit.

Loni touto dobou jsme debatovali o prosinci roku 2018, nebo listopadu, kdy nastal na D1 problém. Teď se tady jaksi rychle chtěla situace řešit. To byli myslím dva, nebo tři ministři dopravy, oni se ti odborníci na Ministerstvu dopravy střídají hodně rychle, tak já úplně - a myslím, že tři zpátky, že jo? A pan poslanec Kováčik prostřednictvím pana předsedajícího, navrhl, pokud si dobře vzpomínám, mám to takhle v poznámkách, že by se to mělo řešit zákazem předjíždění kamionů na D1, že připraví nějaký návrh zákona, který by tedy zakazoval kamionům předjíždět. Argumentovalo se tím, že na Slovensku kamiony předjíždět nemohou, plus mají nějakou jinou rychlost. Byla tady na to téma poměrně intenzivní debata.

Tak já jsem to vzal vážně a na férovku a udělal jsem to jediné, co můžu udělat, inspirován kolegy z ANO, že jsem si jaksi také najal studenty, ne agenturu, přece jenom nejsem tak movitý, a s pomocí několika kolegů jsem stahoval záznamy z kamer v osobních automobilech, jak jezdíme z Brna do Prahy a zpátky, a ty záznamy jsem nechal studenty analyzovat a srovnávat, zda kamiony zachycené na těch záznamech porušují dopravní předpisy na D1, stávající dopravní předpisy. A protože mě zajímala i podrobnější analýza, tak jsem nechal udělat rozbor, jestli se to týká kamionů, které jsou spíše tranzitní - ty jsem si definoval jako kamiony se značkou Rumunska, Polska, Maďarska a tak, těchto zemí, anebo jsou to spíš kamiony, které převážejí zboží po České republice, ty jsem si definoval jako kamiony se značkou CZ. A snažil jsem se udělat i nějaké pořadí těch kamionů. Jednak podle typu - bez přívěsu, s přívěsem a ty, které převážejí, to sice nejsou kamiony, ale je to poměrně velká skupina vozidel, která převážejí auta, taková ta dvě tři auta, většinou se značkou z Rumunska, abych zjistil, jestli tedy nějaké stávající předpisy se porušují a jestli se nějak liší jednotlivé země v porušování těch předpisů.

Já už jsem tady o tom mluvil. Shrnu to ještě jednou. Ty záznamy jsem sbíral zhruba dva měsíce. Analýza byla poměrně podrobná. Snažil jsem se to i statisticky, nebo oni se to snažili statisticky vyhodnotit. Zjistili jsme opravdu, že dochází k porušování stávajících předpisů, a to v poměrně velkém procentu. Dokonce jsme zachytili relativně vysoké procento předjíždění kamionů tam, kde byla značka přímo na dálnici zákaz předjíždění kamionů. Běžně jsme zachytili to, že kamiony jely na dálnici ve všech třech pruzích a předjížděly se v tom levém pruhu, i když tam byly tři pruhy. Na prvním místě figurovaly kamiony se značkou z Rumunska, na druhém z Polska atd. Já jsem to tady říkal. A říkal jsem si, protože to samozřejmě byla amatérská analýza, která byla jenom... sice s relativně vysokým počtem zachycených vozidel, za relativně velkou dobu, ale ve srovnání s tím, kolik vozidel projede po našich dálnicích, tak je to samozřejmě jenom malý vzorek, a já nemám rád, když ty analýzy nejsou dostatečné, jsem zvyklý na desetiprocentní vzorky atd., prostě nástroje vědeckého hodnocení dat jsou všude stejné.

Předpokládal jsem, že když toto téma tady řešíme přes rok, že se mu stejně intenzivně věnují obě dvě ministerstva - Ministerstvo dopravy a Ministerstvo vnitra - soustředí se na to a snaží se analyzovat tu situaci na dálnicích a zjistit, kde je tedy pravda, jestli opravdu je problém, řekněme chování kamionů, a pokud ano, jestli kamionů z některých zemí nebo obecně atd. I proto jsem v dobré vůli - nedělal jsem to jako ústní interpelaci, protože ty ústní interpelace mně někdy přijdou velice agresivní, a ne se snahou zjistit informaci, ale spíš se snahou jaksi útočit, tak jsem dal písemnou interpelaci. A měl jsem čtyři dotazy: Kolik evidujeme pokut udělených za předjíždění kamionů v místech označených zákazem předjíždění kamionů na dálnicích za období říjen-listopad. Bylo to to stejné období, které já jsem sledoval. Kolik eviduje ministerstvo udělení (pokut) řidičům kamionů za nebezpečné předjíždění na dálnici za období říjen, listopad. Dále, kolik Ministerstvo dopravy eviduje přestupků kamionů, kolik tam bylo uděleno pokut za období říjen, listopad. A ještě čtvrtý dotaz, zda aktuálně nastavený systém kontrol přestupků na D1 je adekvátní, dostačující, zda by mělo dojít k nějaké změně.

Tak odpověď byla jasná, že ten systém kontroly kamionů a dodržování předpisů na D1 je adekvátní, že změny nejsou potřeba, že jsou dostatečné. A na dotaz, kolik bylo pokut uděleno za ty dva měsíce, kdy já jsem tedy dospěl k nějakým výsledkům, na dotaz, kolik bylo pokut uděleno za nebezpečné předjíždění kamionů, kdy já jsem dospěl k nějakým výsledkům na základě své amatérské analýzy, a na ten dotaz, kolik těch kamionů předjíždělo v místech zákazu předjíždění, kdy já jsem dospěl k nějakým, kupodivu ve všech třech případech byla odpověď velmi shodná a stejná. Dá se shrnout de facto do jednoho čísla: nula, z analýz ministerstva. To znamená, za ty dva měsíce na dálnici D1 kamiony nespáchaly žádný přestupek podle stávající legislativy. Tím pádem mám pocit, že řešíme něco, co v podstatě obě ministerstva nevnímají absolutně jako problém, protože kamiony žádné přestupky nepáchají, dodržují dopravní předpisy. My ten zákon změnit můžeme jakkoliv, oni zase žádné přestupky páchat nebudou a v podstatě zase nikdo nebude eventuálně ty řidiče pokutovat.

Tak mě by zajímalo, co je cílem naší snahy. Pokud je cílem naší snahy ukázat, že tedy parlament nechce, aby se kamiony předjížděly, tak je to dobrý cíl pro někoho, a pak jistě ten zákon, pokud ho přijmeme, tento cíl splní. Pokud je cílem dosáhnout toho, a to si myslím, že by cílem mělo být, aby doprava na D1 byla plynulá, aby doprava na D1 a dalších dálnicích byla plynulá, aby dodržovali řidiči na dálnicích předpisy, a to nejenom řidiči kamionů, ale obecně, pak vidím jedinou možnost, že budeme pravidelně žádat ministra dopravy, ať už to bude kdokoliv, protože tam to bude rychlé střídání asi zase, anebo ministra vnitra, kde jakási stabilita existuje, tak aby nás pravidelně informovali, jak tedy se soustředí na dodržování předpisů na dálnicích. Pokud se soustředí tak, jako za ty dva měsíce, kdy jsem tedy ten dotaz vznesl, to znamená, že tam žádné porušování předpisů není, no tak pokud se s tím smíříme, považujeme to za správné, tak nemáme co řešit, protože k žádným přestupkům kamionů na dálnicích nedochází.

Pokud se s tím nesmíříme, tak nám nezbude, než abychom oba ministry tvrdě úkolovali a žádali, aby se na plynulost dopravy na D1 zaměřili. Protože naším cílem přece není perzekvovat řidiče, naším cílem není nějakou skupinu řidičů šikanovat. Naším cílem je to, co nám vadilo před více než rokem, kdy jsme to tady projednávali, aby se nestávalo, že na dálnicích, a my jsme se bavili tehdy o D1, nebude plynulá doprava. A to by měli zajistit oba dva páni ministři. Ti by měli zajistit prostředky, které k tomu mají, aby doprava na dálnicích byla plynulá, aby nedocházelo k problémům, když dojde k nějaké mimořádné situaci, a aby policie a jejich ministerstva mimořádné situace pružně, dynamicky a inteligentně řešily.

Pokud to, co je řešením této situace, je zákaz předjíždění kamionů, prosím. Já osobně si to nemyslím. A data, která jsem na svoji interpelaci získal, to bohužel potvrzují. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Válkovi. Nyní pan poslanec Feranec s řádnou přihláškou. Připraví se pan poslanec Marian Jurečka. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já jenom stručně. Impulsem nebo obsahem toho zákona je zákaz předjíždění kamionů. Několikrát tady padlo, že je obecná dohoda o vrácení tohoto zákona do druhého čtení, nicméně já jsem formálně nezaznamenal takový návrh, takže z důvodu právní jistoty dávám návrh na opakování druhého čtení podle § 95 odst. 2 jednacího řádu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za formálně správný návrh, o kterém jistě dám hlasovat, ale až poté, až bude odhlasováno, jestli nemá být zákon zamítnut, protože ten návrh také padl.

Nyní tedy pan poslanec Petr Bendl s faktickou poznámkou, který předběhl řádně přihlášeného pana poslance Mariana Jurečku, který je připraven. Pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji. Já jsem chtěl podpořit svého předřečníka, protože - prosím vás, je tady někdo kompetentní za vládu, aby se k těmto materiálům, které jsou důležité, vyjadřoval? Máme tady paní místopředsedkyni vlády. Je schopná s námi o tom diskutovat? Je tady vůbec někdo, kdo tuto dopravní problematiku v tuhle chvíli může komunikovat? Není tady ministr vnitra, s ministrem dopravy nevíme, jak to bude, údajně ho budeme mít v pátek, ale mohl by tady být, pokud tedy mediálně víme, že ministrem dopravy se stane ministr průmyslu a obchodu. Já bych poprosil vládu a přítomné místopředsedy vlády, aby sehnali někoho, kdo je schopen s námi kompetentně diskutovat.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: To je samozřejmě požadavek možný, ale podle jednacího řádu není nutný.

Nyní pan poslanec Marian Jurečka. Zatím se nikdo z členů vlády nehlásí, takže podle jednacího řádu udělím slovo panu poslanci Jurečkovi, ale až poté, co tady bude dostatečný klid a rozpustí se hloučky, které narušují dostatečně důstojné prostředí pro vystoupení. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Marian Jurečka: Děkuji. Dobré dopoledne, vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové i veřejnost na balkoně. Já bych také rád shrnul některé důležité postřehy k této novele zákona, kterou projednáváme. Diskutovali jsme o ní poměrně bouřlivě i na jednání hospodářského výboru.

Je opravdu potřeba se zamyslet nad tím, a už to tady v rozpravě zaznělo, co je příčina a co je důsledek a co vlastně potřebujeme řešit. Jestli tady ze dvou důvodů, a tím jedním je Ťokův průsmyk a obtížná situace na dálnici D1 v zimním období, kdy došlo k tomu, že ano, kamiony a někteří řidiči přispěli k poměrně složité situaci, tak jestli tou reakcí na tuto situaci má být plošný zákaz předjíždění kamionů na dálnicích, tak si říkám, že to asi není úplně promyšlená věc, protože kdyby prostě Ministerstvo dopravy konalo řádně, tak tam v tu dobu vůbec zúžení nebylo, k té situaci by nedošlo. A aplikovat to plošně na dálniční úseky, kde tyto problémy nejsou, to si myslím, že soudný člověk, který nad tím přemýšlí, si říká, že to je asi nesmysl.

Já docela pravidelně jezdím trasu Praha - Prostějov po dálnici nebo Praha - Přerov po dálnici, nebo těsně před Přerov, protože tam tu dálnici pořád nemáme a asi ještě dlouho mít nebudeme, a když si tak analyzuji, ano, dojde na to, že za těch zhruba 270 km cesty se stane, že dvakrát třikrát přibrzďuji před tím, že předjíždějí kamiony. Já nevím, kdo z vás máte řidičské oprávnění na skupinu C, jestli jste někdy jezdili s těmito auty a trošku se také umíte vžít do situace těch řidičů, protože jestli já mám jako zákonodárce něco posuzovat, tak bych měl přemýšlet nad tím, proč to ten řidič dělá, proč je nucen v té dané situaci předjíždět a jestli já, kdybych byl na jeho místě, bych se zachoval jinak.

Ano, i v této Sněmovně někdy můžeme přemýšlet nad tím, jestli já nebo kdokoli z nás umí vždycky dělat dobrá rozhodnutí a přemýšlet správně. Stejným pohledem se můžu dívat na některé řidiče kamionů, ale aplikovat něco paušálního na celé území České republiky je fakt nesmysl, navíc v situaci, kdy konečně Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic ve spolupráci s policií dostalo řekněme rozum a začalo na vybraných úsecích využívat možnosti dnešní legislativy, tedy proměnlivého značení a na vybraných úsecích ten zákaz aplikovat. To je v pořádku, pokud takové úseky jsou, jsou vytipované, ať se to děje, ale nedělejme to tady tímto paušálním návrhem zákona, který opravdu považuji za naprosto nešťastný.

Tady také několikrát zazněla diskuse nad tématem druhého tisku. Já toho využiji a trochu se o tom zmíním. To je ten zákaz jízdy kamionů na silnicích druhých a třetích tříd. Zase si klaďme otázku, kde je příčina a kde je důsledek. Já jsem prožil celé své dětství zhruba do 22 let v obci Kokory. Když se podíváte na mapu, je to obec na silnici první třídy mezi Přerovem a Olomoucí. Náš dům stojí zhruba 2,5 metru od této komunikace. Denně mi pod okny projelo zhruba 10-15 tisíc aut včetně kamionů. Žádná příjemná situace, ale pokud si představíte mapu České republiky, a zkuste si teď v hlavách promítnout rychlostní komunikace a silnice prvních tříd, jakou mají strukturu, a zkuste si říci, jestli při návrhu, který je tady ve Sněmovně, dokážou potom ti dopravci, ti řidiči, převézt zboží, které dost často potřebujeme my, efektivním způsobem, pokud bude platit paušální zákaz, jak je navrhován, na komunikace druhých a třetích tříd.

Já vám řeknu konkrétní příklad, který se dá na mapě ověřit, abychom si reálně přiblížili, co to naše rozhodnutí bude mít za důsledky, pokud bychom ho přijali. Kousíček od Prostějova je třeba obec Kralice na Hané a období od září až zhruba do konce roku je obdobím, kdy se třeba v této lokalitě vozí cukrová řepa. Vozí se do cukrovaru v Prosenicích. Nejkratší cesta je po silnici druhé třídy, která vede, když jsem se podíval na mapu, přes pět obcí včetně města Přerova do toho cukrovaru, a tato vzdálenost je 29 km. Pokud uplatníte tento návrh, který je ve Sněmovně, tak ten kamion bude muset z obce Kralice nebo jejího katastrálního území najet na dálnici v Prostějově, jet do Olomouce a dále po silnici první třídy zpátky do Přerova a do Prosenic. Najede 51 km a pojede přes čtyři obce. To bude důsledek tohoto rozhodnutí. Bude to mít dopady na životní prostředí a bude to samozřejmě mít dopady i na zvýšení nákladů na tuto komoditu. Nikdo tady nedopočítal dopady na spotřebitele, na občany této země. Není k tomu vůbec žádná analýza. A my tady chceme hlasovat o takové zásadní věci.

Takže kde je ta příčina? Příčina je v tom, abychom řešili problematiku efektivního mýtného systému, aby po dvojkách a trojkách nejezdili ti, kteří objíždějí mýto při tranzitní dopravě. To tady pořád není a chybí to. Řeší se to tady už pátým rokem. Je to potom otázka využívání zákazových značek, aby prostě kraje, města, obce a orgány státní správy spolupracovaly na tom, aby v územích, kde se to často děje, zákazové značky byly a aby ten úsek byl kontrolován, aby tam řidiči nejezdili a nezneužívali to.

Pak je samozřejmě řešení také v lepší práci policie. Já jsem rád, že konečně zaznívá od Nového roku, že bude více policejních aut viditelných na dálnicích, na rychlostních komunikacích. Mě netěší to, že stojí policie a měří před koncovou značkou obce nebo města, kde už je víceméně průmyslová zóna, a dá pokutu řidiči, který překročil rychlost o 15 kilometrů v hodině. Ano, porušil zákon. Mně mnohem víc vadí to, jakým způsobem se odehrává agresivita řidičů na dálnicích a rychlostních komunikacích s vážnými důsledky, jako je vybrzďování a podobně. Kde jsou ti policisté? Proč tam nejsou vidět?

A pak je to samozřejmě v posledním bodě efektivní budování rychlostních silnic a dálnic v České republice i obchvatů měst a obcí. Já vím, že není vůbec jednoduché to realizovat, ale ten kamion prostě pojede tou nejkratší, nejefektivnější cestou, pokud tam tu trasu bude mít. Toho řidiče netěší před každou obcí brzdit na 50 kilometrů v hodině a zase ten kolos rozjíždět, a když bude mít ten obchvat, velmi rád po tom obchvatu pojede.

Takže prosím pěkně, byl bych opravdu rád - buďto zamítněme tento paskvil a tuto novelu, nebo ji zaparkujme v tom druhém čtení. Ale prostě nemá opravdu logiku toto paušálně přijímat, tento zákaz. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Marianu Jurečkovi. To byl poslední řádně přihlášený. Nyní máme přihlášku z místa pana poslance Sadovského. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Petr Sadovský: Dobrý den, pane předsedající, kolegyně, kolegové. Já jako jeden z předkladatelů tohoto zákona jsem prostě byl donucen svým vlastním pocitem tady vystoupit a říct vám k tomu něco. Jeden z hlavních mýtů, který tady padl, je to, že tento zákon nevznikl na základě nějakého požadavku kohokoliv. Ještě před tou kalamitou, která se stala v listopadu 2018, jsme měsíc předem s kolegyní Kořanovou prostřednictvím pana předsedajícího posílali dopis a návrh tohoto zákona na Ministerstvo dopravy.

Dále prostřednictvím pana předsedajícího na pana poslance Jurečku. Pane poslanče, já mám C, mám to i s návěsy a mám to i s profesákem. A s kamionem jsem ne jezdil, jako že bych se tím živil, ale vyzkoušel jsem si to a vím, o čem to je. A dovolím si říct, že to není o tom, jak říkal prostřednictvím pana předsedajícího kolega Válek - kolega Vácha, omlouvám se - o třiceti sekundách nebo o šedesáti sekundách, o které se přijede později, ale je to o tom, že když dodržujete rychlost, jedete 130 a ten kamion jede rychlostí 80 kilometrů - když dodržuje náhodou - a vyjede vám, když jste 10, 15, metrů za ním, tak tady šlo o bezpečnost. Tady nešlo o rychlost, o to, jestli budete o 60 vteřin doma dřív, nebo nebudete. To byl ten zákon. A vycházeli jsme z toho, že tahleta praxe funguje na Slovensku, je v Německu na dálnici A5 a funguje to, je to tam bez problémů.

Je to převážně o tom, co už tady taky padlo, o chování těch řidičů. Není to o ničem jiném, než jak se ti řidiči chovají. Na druhou stranu je třeba uznat, že jsme tranzitní země, že oproti Slovensku to máme daleko komplikovanější. A ano, pokud by se dodržovaly zákony tak, jak jsou dneska napsány, tak by tenhle zákon nebo tenhle návrh zákona vůbec nemusel vzniknout.

Pokud i tenhle zákon bude zaparkován, nebo bude zamítnut, kdyby to nepřineslo vůbec nic, tak minimálně to, že se tady o tom začalo mluvit, že Ministerstvo dopravy dalo ty proměnlivé značky a něco se kolem toho děje. I tohle byl možná důvod, který mi přináší uspokojení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Sadovskému. Ještě jedna faktická poznámka v rozpravě, pana poslance Válka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vlastimil Válek: Velmi děkuji a ve většině věcí prostřednictvím pana předsedajícího s předřečníkem souhlasím. Jen si dovolím drobnou poznámku. Pokud kamion jede 80, já jedu 130, oba dodržujeme předpisy, a ten kamion těch 10, 15, 20 metrů přede mnou udělá kamioňáckou myšku a vjede mi tam a ohrozí mě, tak už dneska porušuje předpisy, dneska už toto nesmí. A co mě fascinuje, že žádný kamion za to žádnou pokutu nedostal. To znamená, jak je toto možné, nepřítomný ministře vnitra a neexistující ministře dopravy?

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. A protože nemám žádnou přihlášku do rozpravy, ptám se, jestli se ještě někdo hlásí z místa. Pokud tomu tak není, rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova. Paní kolegyně Kořanová? (Ne.) Paní kolegyně Kořanová ne. Pan zpravodaj? (Ne.) Také nemá zájem o závěrečné slovo. Pokud tomu tak není, můžeme tedy přistoupit k hlasování, a to nikoliv o pozměňovacích návrzích, ale - pane zpravodaji, protože jsem neřídil celou dobu při tomto bodu, tak to jenom zopakuji. Máme návrh na zamítnutí a potom máme návrh na vrácení do druhého čtení. (Zpravodaj: Je to tak.) A podle obou úprav v jednacím řádu, tedy podle § 95 odst. 3 i podle § 72 odst. 1 bod 1, tedy 3 nebo 6, se nejdříve hlasuje návrh na zamítnutí. Pokud tomu tak je, nikdo nic nenamítá, všechny vás odhlásím, abychom zjistili přesnou přítomnost při hlasování. Prosím přihlaste se svými identifikačními kartami. Rozhodneme o návrzích, které máme procedurálně před sebou. Počet přihlášených se stabilizoval.

 

O návrhu na zamítnutí rozhodneme v hlasování číslo 38, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 38, z přítomných 170, pro 85, proti 62. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme tedy hlasovat o návrhu na vrácení tohoto zákona... (Poslanec Rakušan žádá o kontrolu proběhlého hlasování.) Kontrola prosím. V tom případě posečkám a jednotlivé kluby zkontrolují, zda elektronický zápis o výsledku hlasování odpovídá úmyslu jednotlivých zákonodárců. Pan poslanec Rakušan. Prosím sněmovnu o klid. Pane poslanče ještě moment. Žádám jednotlivé poslance, aby se zklidnili, abychom mohli pro zápis mít jasno.

 

Poslanec Vít Rakušan: Vážený pane místopředsedo, omlouvám se. Na sjetině mám zdržel se, chtěl jsem hlasovat pro. Omlouvám se, ještě jednou. Hlasoval jsem pro a na sjetině mám zdržel se. Proto zpochybňuji hlasování. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Pro nesoulad mezi elektronickým zápisem o výsledku hlasování a hlasováním poslance budeme hlasovat o tom, zda Sněmovna souhlasí s opakováním hlasování.

 

Tedy námitku proti elektronickému zápisu budeme hlasovat v hlasování číslo 39, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro přijetí námitky proti zápisu. Kdo je pro? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 39, z přítomných 182, pro 179, proti nikdo. Námitka byla přijata.

 

Budeme tedy znovu hlasovat o návrhu na zamítnutí návrhu, a to v hlasování číslo 40, které jsem zahájil, a... (Námitky ze sálu a požadavek na odhlášení.) Dobře, omlouvám se, hlasování číslo 40 prohlašuji za zmatečné. Všechny jsem vás odhlásil a žádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami. Ještě počkám, až bude stabilizován počet přihlášených.

 

O návrhu na zamítnutí rozhodneme v hlasování číslo 41, které jsem zahájil a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 41, z přítomných 183, pro 91 poslanců, proti 73. Návrh nebyl přijat.

 

Pokud není zájem o kontrolu hlasování, rozhodneme o návrhu na opakování druhého čtení, a to v hlasování číslo 42, které jsem zahájil. Ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování číslo 42, z přítomných 183, pro 176, proti 2. Návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že návrh paní poslankyně Barbory Kořanové, poslance Petra Sadovského a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, se vrátil do druhého čtení. Tím končím projednávání bodu 209. Děkuji zástupkyni navrhovatelů, děkuji zpravodaji.

Budeme pokračovat bodem číslo 210, to je další třetí čtení, které je připraveno k projednání. Jde o

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:48.




Přihlásit/registrovat se do ISP