(13.10 hodin)
(pokračuje Valachová)

Vážení kolegové a kolegyně, určitě nezávidíme nikdo ministrovi školství gordický uzel, který musí nějakým způsobem rozetnout, ale asi se většina, a podle mne tomu rozprava nasvědčuje, shodneme v tom, že neexistuje, navazuji i na Ivo Vondráka vaším prostřednictvím, pane předsedající, triviální řešení. Tady potřebujeme poctivou rozpravu, poctivou debatu a najít poctivé řešení. Určitě poslanci a poslankyně Sněmovny jsou připraveni tomu ministru školství, mládeže a tělovýchovy pomoci.

Co se týká státních maturit, jak už jsem zmínila, absolutně odmítám, aby tímto způsobem byly změněny státní maturity. Podotýkám, neznamená to, že si myslím, že jsou dokonalé, nebo by neměly být měněny, ale ne tímto způsobem, ne touto formou. Chce to poctivý proces a poctivou přípravu.

Co se týká maturit, tak vám musím říct, že v době, kdy tato Sněmovna odložila start společné části čeština, matematika, cizí jazyk, samozřejmě jsme tady debatovali, a velmi dlouho, o tom, jakým jiným způsobem můžeme dát uzlové body vzdělávacího systému, nemusí to být jenom maturita, souhlasím, nemusí to být přijímací zkoušky, to také souhlasím. Řada zemí má systém ověřování znalostí v rámci - ale podotýkám jednotných - testů na všech školách napříč vzdělávací soustavou. To je ta druhá cesta. Osobně bych vám chtěla říct, že řekněme čistě občansky, jako Kateřina Valachová, musím říct, že tahle cesta mně byla bližší. Ale má to jeden problém. To taky musí někdo připravit. Někdo odpracovat. A nebudete tomu věřit, nikdo nic takového neudělal. Zatím tady máme ten systém přijímacích zkoušek, který je nějakým způsobem odpilotován, nějakým způsobem zaveden, a to stejné platí i u státní maturity. Investovali jsme do toho mnoho. Nepopírejme se prosím v těch příspěvcích na pultíku v tom, že na jednu stranu chceme pokračování v práci a stabilní vzdělávací systém a na druhou stranu každý z nás přijde se spoustou geniálních nápadů. Věřte mi, kolegové, kolegyně, často nejsou tak originální, možná jak si myslíte, řada z nich tady zazněla, například k tomuto tématu i v tom minulém funkčním období, a většinou to tak bývá, že když chceme přistoupit k zásadní změně, vždycky je to otázka kompromisu.

Na závěr bych chtěla poděkovat všem, tedy nikoliv pouze učitelským organizacím, jako jsou školské odbory nebo Pedagogická komora, ale také bych chtěla poděkovat všem odborným asociacím, ředitelům, asociaci gymnázií i unii CZESHA. Asociaci ředitelů gymnázií, Renatě Schejbalové, bych se dokonce chtěla tady veřejně omluvit, protože musím říct, že když jsme tvořili ten skutečně krvavý kompromis - musím dokonce zavzpomínat, že opravdu Marian Jurečka jako tehdejší ministr zemědělství mi visel na krku jako ministryni školství ohledně zemědělských oborů a chtěl slyšet ta opatření, jak bude nabíhat maturita z matematiky, a že vláda musí schválit ty úkoly pro Ministerstvo školství - tak když se rodil tento krvavý kompromis, tak opravdu šéfka asociace gymnázií Renata Schejbalová byla poměrně rozezlená, protože řekla, tak já když to slyším, tak když to bude v roce 2021 a 2022, paní ministryně, víte, to jsou volby do Poslanecké sněmovny, tak já už vím teď, že nic nebude. A já samozřejmě, naiva, nekariérní politička, jsem jí to vymlouvala, že ne, že máme ten poctivě odpracovaný kompromis a máme úkoly, a jak to bereme všichni zodpovědně a jak se to stane. A teď tady stojím a opravdu užasle zírám a poslouchám pana ministra školství, který hovoří o nějakém spánku. Takže musím říct, že Renatě Schejbalové, asociaci gymnázií, se skutečně omlouvám.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní s faktickou poznámkou pan ministr. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Děkuji za slovo, pane předsedající. Těch věcí, na které bych mohl reagovat, je spousta. Ale mám jenom jednu minutu a 55 vteřin. Proto krátce a stručně. Nyní je zkouška dobrovolná. Zřejmě se tam hlásí ti, kteří si v matematice věří, a neúspěšnost je kolem 24 procent. Tady člověk nemusí být expert, aby se zamyslel nad tím, že je něco špatně. V žádném případě nedovolím, abychom ukřižovali naše budoucí maturanty za několik let na něčem takovém, Kateřino Valachová.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A než dám slovo dalšímu řečníkovi, seznámím Sněmovnu s omluvenkami. Omlouvá se paní poslankyně Malá do konce dnešního jednacího dne, omlouvá se paní poslankyně Balaštíková od 13.00 do 13.15, omlouvá se pan předseda Faltýnek mezi 13. hodinou a 14.30 z rodinných důvodů, omlouvá se pan poslanec Vyzula od 12.30 do konce jednacího dne z rodinných důvodů.

Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Vaším prostřednictvím, pane ministře, vy máte opravdu geniální, jak bych to řekla, vlastnost - nabíhat na vidle. Musím říct, že to je opravdu, mohu to posoudit, ve srovnání s vašimi kolegy jste v tom opravdu nejlepší v rámci celé této debaty. Ano, to jsem řekla. Proto jsem také prosadila proti vůli Sněmovny, která měla tehdy úplně jiné plány, proti vládě, která měla úplně jiné plány v rámci svého programového prohlášení, odklad o pět let, vážený pane ministře. To, co jsem si dovolila tady u pultíku připomenout, je fakt, že také vláda schválila řadu úkolů, a skutečně není čas na to, abyste dva roky předtím, než se má něco stát, přišel do Sněmovny a z vlády nám vzkazoval, že to tady má švihem proběhnout, a tady při úvodním slově nám říkal, že my máme zachránit děti. Já si myslím, že marketing včetně toho, jak tady čtete z mobilu mé citace před x lety, aniž byste cokoliv odpracoval, jenom svědčí o tom, jakým způsobem k tématu, maturitní zkoušce, přistupujete. Marketingově. Takže neopakujte, neopisujte, pracujte! Každý ministr školství to má těžké, má své úlohy. U vás bohužel musím říct, že se nevěnujete plnění úkolů, které vám byly dány, nýbrž se věnujete neustále přemýšlení, co by mohlo být. To je samozřejmě hezké, ale ještě mezitím prosím pracujte. To je všechno.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní s faktickou poznámkou pan ministr opět. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert Plaga Je to zvláštní. Je to dlouhodobé. Ano, máte pravdu. Odpracovala jste to proti vládě, proti koaličním poslancům, proti komukoliv, protože pro vás je typické proti všem.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Bartoň.

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Já bych jenom reagoval na omluvu k Asociaci gymnázií. Víte, ono není s tou maturitou takový problém u gymnázií jako u středních odborných škol a velký problém u nástaveb. Ale i gymnázia, pokud se cítí býti na výši ve vzdělání, které poskytují, mohou dobrovolně zavést povinnou maturitu z matematiky v rámci profilové části maturity. Dobrovolně. Zákon jim to umožňuje. Kolik z nich to udělalo?

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Paní poslankyně Valachová s faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Já myslím, že kdo sleduje tuto rozpravu celou dobu, tak ví, že můj tón je velice věcný. Říkám fakta, říkám to, co musíme zkrátka udělat. Dobu ministrování si nikdo nevybírá. Na někoho vyjde tohle, na někoho ono. Nepříjemné je, že čas od času se musí popracovat.

Co se týká mého vystupování v rámci všech mých vystoupení a faktických poznámek nebo obecné rozpravy, nezaznělo tady zrnko nepravdy. Naopak si musím přiznat, že když vidím pana ministra školství, vaším prostřednictvím, pane předsedající, v takovéto poloze, skutečně, jak si tak vzpomenu, je už půl roku, ne-li déle, na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, byl při mém nástupu, znovu nerozumím tomu, proč nechce odpracovat to, co už předtím začal, nebo dávno přede mnou schválil. Myslím si, že má slova jsou věcná, stejně jak jsou věcné připomínky toho, že hnutí ANO a ČSSD, dříve s KDU-ČSL, nyní bez KDU-ČSL, už je na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy nějakou dobu, ve vládě. A nevím, co je tak otřesného na tom, prozradit veřejnosti, že úkoly byly stanoveny, stalo se tak v lednu 2017, a musí být plněny. Naopak všichni poslanci a poslankyně bezpochyby měli možnost zaznamenat v minulých měsících asi trojité turbulence názoru k maturitě z matematiky. To pokládám za nezodpovědné, stejně jako vzkazy o prosvištění Poslaneckou sněmovnou. To pokládám za naivní. Všichni kolegové a kolegyně, kteří tady sedí, vědí, že žádný školský zákon Sněmovnou neprosviští. To není proti všem ani proti nikomu. To je realita.

Takže vzhůru do práce, budeme mít na to spoustu času. (Upozornění na čas.) A co se týká toho, že státní maturita nemůže být řešena tímto způsobem, to si myslím, že je profesionálně jasné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP