(12.10 hodin)
(pokračuje Mašek)

A ještě k panu poslanci Bartoňovu v návaznosti tedy potom také na Kateřinu Valachovou prostřednictvím pana předsedajícího. Co se týká vstupu na vysokou školu na bakalářský obor zdravotnický záchranář, tak pokud nebude maturita, tak jako že v současnosti není povinná z matematiky na střední zdravotnické škole, tak potom nebude ani podmínkou pro tyto studenty (upozornění na čas) pro vstup na vysokou školu.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní mám tady tři faktické poznámky, takže pořadí bude: pan poslanec Jiří Kobza, paní poslankyně Mauritzová a pan poslanec Bartoň. Pane poslanče Kobzo, požádám vás o vystoupení a dvě minuty. Prosím.

 

Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, milí hosté, dobrý den. Já jsem maturoval také zhruba před těmi 40 lety. Maturoval jsem z matematiky a tenkrát střední škola, gymnázium, nebyla o tom, že tam studoval, kdo chtěl, ale kdo na to měl. A myslím si, že to byl docela pragmatický přístup, protože z naší třídy, kde nás bylo 30, nějakých 24 absolvovalo vysokou školu.

To, co mě trošku ruší, je to, že jsem si přečetl programy neziskových organizací, Člověka v tísni apod., kteří mají program školení učitelů, kde vlastně míra ideologizace škol přesahuje míru učení toho empirického, toho faktického. Takže já bych rád tady vyzval k převzetí systému méně ideologie a více matematiky a fyziky. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí paní poslankyně Ilona Mauritzová a připraví se pan poslanec Lukáš Bartoň. Prosím, vaše dvě minutky.

 

Poslankyně Ilona Mauritzová: Takže já bych se chtěla vyjádřit k těm zdravotnickým oborům, vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové. Samozřejmě, kdo se hlásí do bakalářského studia na vysokých školách, tak se hlásí studenti ze všech středních škol. To znamená, že to nejsou jenom studenti ze středních zdravotnických škol. A to je velice důležité.

Druhá věc je, že výuka matematiky na středních zdravotnických školách je určitě důležitá a je potřeba, aby byla dostatečně zabezpečena, protože bez znalosti matematiky se studenti ani ve zdravotnických oborech neobejdou.

A snad, protože mi ještě zbývá chvilinka, souhlasím v mnohém i s tím, co tady padlo od pana profesora Vondráka. Jsme podobný ročník, takže jsem také maturovala na přírodovědném gymnáziu a myslím, že je třeba otevřít diskuzi o tom, jak maturovat z matematiky, nikoliv jak ji učit, protože že ji máme učit, to si myslím, že jsme všichni zajedno. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Také děkuji. A nyní vystoupí pan poslanec Lukáš Bartoň - zpravodaj a připraví se paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím.

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji. Ona to už teď za mě řekla paní poslankyně Mauritzová. Samozřejmě na tu Fakultu zdravotnických studií vstupují studenti ze všech škol, nikoliv pouze a jenom ze zdravotních středních škol. O to jde. Studenti zdravotních středních škol nemusí mít u maturity matematiku, ale všichni ostatní, tedy krom uměleckých, ano.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní vystoupí paní poslankyně Kateřina Valachová, zatím poslední faktická poznámka, takže se připraví pan poslanec Martin Baxa. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Valachová: Já mám pocit, že matematika se nám vlastně promítá i do té debaty, protože ta výměna názorů mezi mnou a panem kolegou Bartoněm je, řekla bych, o logice a o množinách.

Za prvé, co se týká uměleckých škol. Pane kolego, představte si, že i z nich můžu klidně být veterinárním záchranářem - nebo pardon, tím oborem, ať to nezkomolím, jak jsem to uvedla. Prosím vás, já se k tomu dostanu v tom obecném příspěvku. Podstata je ta, že my máme vzdělávací systém nastaven tak, že se tváříme - říkám tváříme, protože to říkáme několik let -, že výstup z gymnázia a z jakékoliv střední odborné školy je stejný v rámci rámcového vzdělávacího programu. Proto máme tu společnou matematiku, proto k tomu směřujeme. Pak máme samozřejmě nějaké rozhodnutí o nějaké profesní specializaci. Proto jsem na to narážela, na ty zdravotnické školy, že tam to tedy z mého pohledu postrádalo logiku, toto vaše vystoupení. A potom samozřejmě máme gymnaziální větev, a tady jsem navázala na předřečníky, že ano, z gymnázia, pokud jdu na gymnázium, tak všeobecně se předpokládá, ale také to nemusí být pravda, mohu třeba se rozhodnout být pokladní a prodávat někde v obchodě, ale předpokládá se, že pokud tedy jdete na gymnázium a budete maturovat, tak budete studovat vysokou školu. Jsou to nějaké předpoklady.

Ale znovu, co je podstatné a v čem se možná cyklíme, a já se tomu budu věnovat v rámci svého obecného vystoupení, jde o to, že dnes je to tak, že gymnázium i střední odborná škola ze zákona a podle rámcového vzdělávacího programu, podotýkám, který je zcela v moci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, jsou výstupy shodné. Podotýkám, tváříme se tak.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní faktická poznámka - pan poslanec Bohuslav Svoboda. Zatím poslední. Takže pane poslanče, máte slovo. Máte na to dvě minuty, se vyjádřit. Prosím.

 

Poslanec Bohuslav Svoboda: Děkuji. Stačí mi méně, aby se dostal kolega Baxa ke slovu. Je to jenom moje reakce na kolegyni Valachovou. Já jsem přesvědčen o tom, že výstup ze všech škol, ze všech typů škol, není stejný. Ten člověk si tu školu vybíral s tím, že má nějakou představu o svém dalším životním osudu, a vybral si tedy proto technickou, že chce dělat techniku, a proto si vybral variantu přírodovědní, že si chce dělat něco jiného. Není ten výstup stejný. Proto bychom měli také pracovat s tím rozdílně, protože to rozhodnutí je rozhodující. To dítě nebo jeho rodiče se rozhodli pro to, že chce něco dělat, a tomu bychom to měli přizpůsobit.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní požádám o vystoupení pana poslance Martina Baxu a v obecné rozpravě se připraví paní poslankyně Kateřina Valachová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Martin Baxa: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo, pane ministře, dámy a pánové. Já si dovolím mít tentokrát poněkud delší příspěvek a kvůli své hlasové indispozici jsem se tady opatřil i teplým nápojem, tak se omlouvám, že budu pít možná během svého vystoupení.

Dámy a pánové, já myslím, že tento bod patří opravdu mezi jeden z nejdůležitějších, který projednáváme v oblasti školství během tohoto celého volebního období, a tento úvod říkám proto, abych svůj příspěvek zahájil kritikou Ministerstva školství a pana ministra Plagy, který ví, že se mi tento postup nelíbí, který zvolil, a chci, abych to tady zdůraznil.

Na straně jedné dnes Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a pan ministr osobně velice chvályhodně pracují na velmi zásadních strategických materiálech v oblasti školství, což je dlouho připravovaná a nyní úspěšně prezentovaná strategie 2030+, která má vlastně nastínit dlouhodobé fungování českého školství, které by mělo vycházet z jiných principů, nebo alespoň částečně z jiných principů, než je v současné době, ale na straně druhé, pane ministře, předkládáte teď návrh na změnu maturitní zkoušky ve velice zrychleném, uspěchaném režimu. Pokusil jste se dokonce protlačit Sněmovnou tento návrh podle § 90 a jsem moc rád, že se tak nestalo. Nevěnoval jste se dostatečně odborné diskuzi nad tímto návrhem a myslím si, že jste se zachoval velice nevstřícně vůči řadě odborných organizací, které o tom obsahu chtěly diskutovat a neměly k tomu vlastně příležitost.

Musíme si upřímně říct, že vlastně jediným větším konkrétním výstupem nebo diskuzí, která předcházela projednání tohoto návrhu ve Sněmovně, byl seminář, který uspořádal pan poslanec Bartoň a který se vlastně ale měl týkat obecně budoucnosti maturitní zkoušky, nikoliv toho návrhu, který, pane ministře, navrhujete. A mimo jiné právě seminář pana poslance Bartoně vyvolal celou řadu reakcí, na které už MŠMT ani vy, pane ministře, jste osobně nereagovali. Takže to já považuji za velkou chybu a považuji to za věc, která do značné míry dehonestuje celou tuto vážnou diskuzi o tom, jak by měla vypadat maturitní zkouška a obecně ukončení středoškolského vzdělávání. To zde zmiňuji z toho důvodu, že formálně tedy máme spojenu rozpravu k oběma návrhům, jak k tomu vládnímu, tak k návrhu skupiny poslanců, který připravil pan poslanec Bartoň a kde jsem spolupředkladatelem a který poukazuje na jeden z vážných problémů českého školství, což jsou předčasné odchody ze středního vzdělávání, kdy ten návrh, který předkládáme, by této situaci mohl ulevit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP