Pátek 12. července 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Fiala)

55.
Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 191/ - druhé čtení

Prosím pana navrhovatele, pana poslance Dolínka, aby předložený návrh uvedl.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Opět tedy k dráhám a tentokrát pouze k jedné specifické oblasti. Já jsem tento pozměňující návrh zákona číslo 266/1994 Sb. představil již v prvém čtení. Jedná se o to, že v tuto chvíli Praha v rámci rozvoje své dopravní sítě, konkrétně metra, plánuje v rámci výstavby metra D nový systém, který je již zcela běžný v zahraničí, jak povrchový, nebo dokonce nadpovrchový, např. newyorské letiště JFK, anebo i podpovrchový v některých městech, a to je systém železniční, kde již nemusí být provoz, resp. přepravní souprava řízena strojvedoucím, ale je plně automatizován celý provoz. Proto jsem přišel po dohodě s Dopravním podnikem, Ministerstvem dopravy i s dalšími odborníky s touto jednoduchou změnou zákona, s tím, abychom vlastně umožnili, že na speciálních dráhách, konkrétně přesně se to týká především metra, mohl být tento provoz zaveden.

Samozřejmě ten zákon je psán tak, aby se týkal právě těch speciálních drah, s tím, že do budoucna, a to možná i pan zpravodaj potvrdí, se budeme muset bavit o normálních dráhách, protože již v testování jsou některé systémy, které by na běžných dráhách, především u příměstské hromadné dopravy železniční, umožňovaly tento automatizovaný provoz, ale právě že ta diskuse nás čeká, proto jsem upravil ten zákon, aby byl specifický na jednu řešenou oblast.

Děkuji za pozornost. Mám potom pozměňovací návrh 2606, který vychází vstříc požadavku vlády. V podrobné rozpravě se k němu přihlásím.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Dobré poledne. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 191/2. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj hospodářského výboru poslanec Milan Feranec a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, jak už bylo řečeno, garančním výborem je hospodářský výbor. Hospodářský výbor tento návrh zákona projednal na jednání 22. 3. 2019 a přijal usnesení, kde doporučuje tuto novelu schválit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám přihlášeného nikoho, takže já se rozhlédnu po sále, zdali je zájem o vystoupení v podrobné rozpravě. Nikoho nevidím, takže podrobnou rozpravu... (Poslanec Dolínek z lavice namítá.) Ano. Ano, teď jsme v obecné rozpravě, takže já obecnou rozpravu končím. Táži se na závěrečná slova po obecné rozpravě. Zájem není. Nemám tady ani nějaké další návrhy, takže já zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy, přednesené v podrobné rozpravě, musí být vždy odůvodněny.

Přihlášen je pan poslanec Petr Dolínek. Prosím.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Ten pozměňovací návrh nese číslo 2606, je řádně evidován. Týká se toho, že název návrhu zákona bude znít tedy "Návrh poslance Petra Dolínka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů" a doplňuje se do článku 2 nově, takže zní: "V § 45 odst. 1 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách" se na konci textu tečka nahrazuje středníkem a doplňují se slova "tato povinnost se nevztahuje na dráhu speciální při automatickém provozu, kdy je drážní vozidlo řízeno technickým systémem bez přítomnosti osoby řídící drážní vozidlo." A pak samozřejmě dosavadní článek 2 se nově označuje jako článek 3.

Odůvodnění je jednoduché. Tento pozměňovací návrh reaguje právě na stanovisko vlády, které vám bylo také doručeno. Vláda na své schůzi dne 26. června 2019 vyslovila s návrhem souhlas, ale zároveň právě na základě stanoviska Ministerstva dopravy doporučila text zákona podrobit revizi a odstranit některé dílčí nedostatky, legislativně technické chyby. A právě chyby zmíněné ve stanovisku vlády tento pozměňovací návrh řeší a opravuje.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Další přihlášku do podrobné rozpravy nevidím, takže podrobnou rozpravu končím. Táži se na zájem o závěrečná slova. Zájem nemáte, takže končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Dalším bodem dnešního programu schůze je

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP