Pátek 12. července 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Fiala)

22.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb.,
o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 326/ - druhé čtení

Projednávání tohoto bodu jsme přerušili ve čtvrtek 6. června na 30. schůzi Poslanecké sněmovny. Bod byl přerušen před otevřením obecné rozpravy, během úvodního vystoupení zpravodaje garančního výboru.

Připomínám, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Další výbor, který se tímto návrhem zabýval, byl výbor pro bezpečnost. Usnesení výboru máme k dispozici jako sněmovní tisky 326/1-4.

U stolku zpravodajů už je pan ministr dopravy Vladimír Kremlík a zpravodajem garančního výboru byl pan poslanec Martin Kolovratník, kterého dnes má zastoupit pan poslanec Feranec, tak ho také prosím, aby se ujal místa u stolku zpravodajů. Rovnou se ptám pana zpravodaje, zda chce dokončit vystoupení, které tady začal pan původně určený zpravodaj Kolovratník a které bylo přerušeno. Přejete si dokončit, tak prosím, pane zpravodaji.

Jenom aby bylo úplně jasné, v jaké jsme situaci. Minule pana ministra zastupovala paní ministryně spravedlnosti, úvodní slovo řekla, potom vystoupil zpravodaj, který nedokončil svoje vystoupení, takže nyní má slovo pan zpravodaj. Má-li zájem pan ministr, tak mu potom samozřejmě dám také slovo. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Vážení členové vlády, dámy a pánové, já jenom krátce připomenu hlavní informaci z té zpravodajské zprávy. Tato novela zákona 266/1994 Sb., o dráhách, je zásadní a jedná se o velmi rozsáhlou novelu. Primární novela (nesrozumitelné) přijmout takzvaný čtvrtý železniční balíček, s tím, že tato novela se soustředí na ten tržní pilíř toho čtvrtého železničního balíčku. To znamená, ta liberalizace trhu. Asi i proto je podáno tolik pozměňovacích návrhů, protože to je záležitost, která pochopitelně zajímá hodně lidí, a hodně poslanců se tomu věnuje.

Jenom připomenutí. Návrh zákona byl zaslán 7. 11. 2018, garanční výbor hospodářský, další výbor pro bezpečnost. Bylo podáno celkem (nesrozumitelné) pozměňovacích návrhů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Ještě než dám slovo panu ministrovi, abychom byli v souladu s jednacím řádem, tak se ptám zpravodaje výboru pro bezpečnost pana poslance Marka Nováka, zda si přeje také vystoupit. Přeje. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, milá vládo, usnesení výboru pro bezpečnost č. 89 z 21. schůze, která se uskutečnila 4. dubna 2019 k tomuto vládnímu návrhu zákona, zní:

Výbor pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na základě výsledků jednání podvýboru pro hasičský záchranný sbor České republiky, po vystoupení náměstka ministra dopravy Ing. Ladislava Němce, po zpravodajské zprávě přednesené poslancem Markem Novákem a po obecné a podrobné rozpravě

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk 326, vyslovila souhlas ve znění pozměňujících návrhů - ohledně jejichž přesného znění si vás dovolím odkázat na sněmovní tisk č. 326/4, který vám byl elektronicky doručen;

II. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu;

III. zmocňuje zpravodaje výboru, aby s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu Parlamentu ČR - což jsem právě učinil.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Já v tuto chvíli otevírám obecnou rozpravu a s přednostním právem vystoupí pan ministr Kremlík. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Vladimír Kremlík Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jak zde bylo řečeno, já jsem se minulého jednání Poslanecké sněmovny nezúčastnil a zastupovala mě paní ministryně Benešová, která načetla úvodní slovo. Tehdy jsem se účastnil jednání s panem prezidentem a řádně jsem se omlouval. Bylo by ode mě nezdvořilé, abych alespoň ten zákon 266, vládní návrh, stručně neuvedl.

Ministerstvo dopravy předkládá k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č 266/1994 Sb., o dráhách. Hlavním cílem a smyslem předkládaného návrhu zákona je provést implementaci relevantních předpisů Evropské unie, a to příslušné směrnice z roku 2016 č. 2370, nařízení Evropského parlamentu a Rady 2016/2338 a nařízení Evropského parlamentu a Rady 2016/424. Nad rámec této implementace je navrhováno rovněž odstranění několika nedostatků stávající právní úpravy obsažené v samotném zákoně o dráhách a dále v zákoně č. 194/2010, o veřejných službách v přepravě cestujících. I tyto změny jsou však relevantní z hlediska právních předpisů Evropské unie.

Ministerstvo dopravy usilovalo o zachování rozsahu upravované materie tak, aby obsahovala primárně úpravu nezbytnou k naplnění závazků plynoucích České republice z jejího členství v Evropské unii.

Nebudu tady rekapitulovat závěry hospodářského výboru a výboru pro bezpečnost. Jsem realista, očekávám, že v rámci podrobné rozpravy ve druhém čtení bude k návrhu zákona uplatněna celá řada pozměňovacích návrhů, ke kterým bude ze strany Ministerstva dopravy následně zaujato detailní stanovisko. Chtěl bych však znovu zdůraznit a připomenout, že předložený návrh zákona cílí primárně k zajištění implementace těch předpisů EU, které jsem citoval a které jsou naplněním zájmů z naplnění závazků České republiky, které České republice vyplývají z jejího členství v Evropské unii. Ministerstvo dopravy bude i nadále usilovat o to, aby byl zachován návrh zákona v jeho původně předloženém rozsahu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji panu ministrovi. A nyní v rozpravě vystoupí pan poslanec Polanský. Připraví se pan poslanec Feranec. Prosím, máte slovo. (V sále je obrovský hluk!)

 

Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji. Vážené poslankyně, poslanci, milá vládo, dovolte mi představit své dva pozměňovací návrhy, ke kterým se potom přihlásím v podrobné rozpravě. Jedná se o sněmovní dokumenty č. 2582 a č. 3110.

V případě prvního pozměňovacího návrhu je hlavním principem navrhované úpravy podmínění platnosti a účinnosti právního jednání státní organizace Správa železniční dopravní cesty, jímž bude zcizen nebo zatížen majetek státu mající povahu nemovité věci, s nimiž tato veřejnoprávní organizace hospodaří, souhlasem vlády České republiky. Cílem tohoto pozměňovacího návrhu je odstranění nedůvodné dvojkolejnosti účinné právní úpravy spočívající ve vyloučení pravomoci vlády České republiky jakožto vrcholného orgánu moci výkonně udělovat v některých případech souhlas státní organizaci Správa železniční dopravní cesty se stanovenými dispozicemi s určeným majetkem státu, s nímž tato právnická osoba charakteru veřejnoprávní korporace hospodaří. (V sále je velmi špatná slyšitelnost.)

V případě druhého pozměňovacího návrhu je cílem narovnat postavení jednotlivých držitelů úředního povolení k provozování dráhy. Zatímco podnikatel, fyzická osoba, je oprávněn odbornou způsobilost dokládat prostřednictvím odpovědného zástupce, tak podnikatel, tedy právnická osoba, musí odbornou způsobilost dokládat výhradně prostřednictvím statutárního zástupce nebo člena statutárního orgánu, tedy zpravidla nejvyššího výkonného orgánu právnické osoby zodpovědné za její obchodní vedení, vlastně top management. Kvalifikační požadavky na členy tohoto orgánu mohou být značně odlišné než na osobu odborně způsobilou. Navrhuje se proto novelizace § 12, tedy doplnění možnosti prokázání odborné způsobilosti odpovědným zástupcem i u právnických osob.

Já vám děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Dále vystoupí pan poslanec Feranec, připraví se paní poslankyně Matušovská. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, já krátce představím své pozměňovací návrhy.

První návrh je sněmovní dokument 2720. Jsou to čtyři návrhy. Já se k nim pochopitelně potom přihlásím v podrobné rozpravě.

První část - jedná se o legislativně technické úpravy. Další pozměňovací návrh se týká doplnění oprávnění inspektorů drážní inspekce včetně možností provádět ověřovací pokus, což si myslím, že přispěje k efektivnější práci a zlepšení bezpečnosti na železnici. Dalším návrhem, částí návrhu, je rozšíření okruhu subjektu, s nímž je projednáván návrh plánu dopravní obslužnosti s tím, že se navrhuje, aby se projednával i s provozovatelem dráhy celostátní nebo regionální, kde má být provozována veřejná drážní osobní doprava. A poslední v rámci tohoto dokumentu je zrušení zmocňovacích ustanovení. Navrhuje se zrušení ustanovení, které je přežité, není aktuální, takže spíše jenom technická úprava.

Dalším pozměňovacím návrhem je sněmovní dokument 2908, kde je změna zákona o veřejných službách v přepravě cestujících s tím, že se tam upřesňuje možnost přímého zadání při veřejných službách v přepravě cestujících, a to za splnění podmínky 3E, jak to známe, hospodárnost, účelnost, efektivnost.

A potom v zastoupení pana poslance Kolovratníka chci krátce představit jeho pozměňovací návrhy, zase se k nim potom přihlásím v podrobné rozpravě. Týkají se postupu při konzervaci dráhy, kde je zjednodušení legislativního postupu při utlumení provozu.

Dále je tam takový mediálně zajímavý návrh, změna názvu SŽDC, Správa železniční dopravní cesty. Už jenom ten název je to, kde se navrhuje, aby to bylo Správa železnic. Pochopitelně právní forma a tak dále se nemění. Je to skutečně jenom zjednodušení názvu.

Dalším návrhem je úprava ustanovení o režijních výhodách, to je zajímavý návrh, kde se navrhuje, že by nemusely platit do budoucna pro zaměstnance Ministerstva dopravy, dle mých zkušeností jsou to možná desítky lidí.

Dalším návrhem je ustanovení o povinnosti vyjádření Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře k určitým návrhům, kde se stanovuje lhůta 40 dnů. Tento úřad funguje nějakou dobu, myslím druhým třetím rokem, a jeho rozhodování z praktických zkušeností je někdy zdlouhavé a ztrácí ten smysl, když to potřebují subjekty rozhodnout do měsíce, do půl roku, a když rozhodne o nějakém problému za tři roky, není úplně logické.

Potom je tady návrh, aby v případě speciálních vozidel je mohl řídit i strojvedoucí bez licence, speciálně se týká speciálních vozidel typu hasičů a tak dále.

Potom je tam návrh na jednodušší schválení historických vozidel. Je to vlastně pomoc Spolku nostalgie, který provozuje tato vozidla.

A další návrh se týká kácení dřevin v tělese dráhy, kde se navrhuje zjednodušit postup při kácení dřevin a zase z důvodu bezpečnosti na železnici. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Matušovská. Připraví se paní poslankyně Kovářová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Květa Matušovská: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážený pane ministře, chtěla bych vysvětlit důvody předložení svých pozměňovacích návrhů na problémy, které připomínkovala odborná veřejnost k zákonu o dráhách, a bohužel jejich připomínky nebyly Ministerstvem dopravy vyslyšeny.

K prvnímu pozměňovacímu návrhu, které jsou uvedeny pod č. 2813, je tam koncepce veřejné dopravy. Novelou zákona o veřejných službách v přepravě cestujících, která je součástí novely zákona o dráhách, se do zákona nově zavádí celorepublikové centrální plánování veřejné dopravy. Pokud se má dopravní obslužnost v České republice odvíjet podle centrálního plánu, pak je nezbytné, aby jeho součástí byl i implementační plán liberalizace trhu osobní železniční dopravy na přechodné období, právě jak stanovuje čtvrtý železniční liberalizační balíček. Bez jeho přijetí může nastat situace, kdy dopravci z jiných členských států budou moci expandovat na náš vnitřní trh, ale dopravci, kteří mají sídlo v České republice, tuto možnost provozovat dopravu na území jiného členského státu v přechodném období mít nebudou. Proto navrhuji, aby první koncepce veřejné dopravy obsahovala jako povinnou součást této koncepce implementační plán liberalizace trhu, který zajistí pro dopravce transparentnost a předvídatelnost státu při nastavování podmínek liberalizace trhu ze strany státu.

Dále také navrhuji vypustit z přechodných ustanovení povinnost obce pořídit plán dopravní obslužnosti do jednoho roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Jedná se o zásah do samosprávy obcí. Vzhledem k tomu, že není vyřešen clearing jízdného, nebo jednotliví dopravci, kteří se podílejí na přepravě cestujícího, navrhuji z přechodného ustanovení vypustit bez náhrady povinnost všech dopravců zajistit přepravu cestujících za jednotný tarif.

Zadruhé, můj pozměňovací návrh se týká kácení dřevin. Jeho účelem je předložení návrhu vytvořit v rámci zákona o dráhách co nejjednodušší procesní postupy pro zajištění bezpečnosti drážní dopravy před nečekanými pády poškozených stromů, ale zejména, a to zdůrazňuji, zdravých stromů do kolejiště a následné najetí vlaků na spadlý strom končící případně vykolejením vlaků. Cílem navržené úpravy je zejména chránit cestující a obsluhu vlaku, protože pád stromu do kolejiště znamená ohrožení životů, zdraví, bez jakýchkoli nároků na odškodnění. Tady k tomu, pokud mohu, uvedu i čísla, která mluví za vše. V roce 2016 bylo Správou železniční dopravní cesty evidováno 206 případů pádu stromu do kolejiště, ale v roce 2017 jich bylo dokonce 706, v průměru téměř dva případy denně. Pády stromů byly zaznamenány významným dílem jak z obvodů dráhy, tak z ochranného pásma dráhy. Navrhovaná úprava nepožaduje likvidaci stromů v blízkosti dráhy, naopak umožňuje vzrůst dřevin a ten má být vyšší v závislosti na jejich vzdálenosti od tratě. Tím je tato navrhovaná právní úprava mnohem příznivější k zájmům ochrany přírody než kupříkladu úprava slovenská, která striktně zakazuje v celém ochranném pásmu dráhy bez ohledu na vzdálenost místa, v kterém strom roste, stromy vyšší než 3 metry. S pády stromů jsme se mohli setkat i minulé pondělí, když byla ta vichřice, tak vím, že na trati 260 stály vlaky, měly až tříhodinové zpoždění.

Dalším pozměňovacím návrhem je návrh o mezinárodní dopravě. Je to pozměňovací návrh, kterým navrhuji vložit do zákona o dráhách nový pojem mezinárodní doprava. Definice je převzata z práva Evropské unie a má význam v liberalizovaném prostředí pro příděl kapacity dopravní cesty. Pojem mezinárodní doprava, se kterým zákon pracuje na několika místech - v § 3 odst. 1, v § 32 odst. 4 a odst. 5, nebo § 34a odst. 4 - není přitom v zákonu vůbec definován.

Dalším pozměňovacím návrhem je pozměňovací návrh o vysokorychlostní dopravě. Stávající zákon obsahuje pouze právní úpravu dráhy pro provozování vysokorychlostní železniční dopravy, ale zákon již nedefinuje vysokorychlostní dopravu. Navrhuji proto do zákona začlenit pojem vysokorychlostní doprava, který je převzatý ze čtvrtého liberalizačního balíčku. Vymezení vysokorychlostní dopravy je nezbytné pro stanovení míry investic do vysokorychlostní dopravy.

Další, co bych ráda upravila, je předmět podnikání. Stávající předmět podnikání Českých drah, jehož úprava je z roku 2002, je překonaný a způsobuje výkladové problémy. Podle platného zákona provozuje společnost České dráhy přímo ze zákona veškerou železniční dopravu, pro jejíž provozování si ji stát zřídil. Podle přímo závazného nařízení Evropské unie musí však České dráhy postupovat při získávání přístupu na dopravní infrastrukturu a zejména na trh veřejných služeb stejně jako ostatní dopravci. Proto mnou navržený předmět podnikání akceptuje nezbytnost postupu podle nařízení 13/70/2007 v platném znění, to jest nezbytná smlouva o veřejných službách pro zajištění dopravní obslužnosti z kompenzací veřejných rozpočtů nebo komerční doprava bez smlouvy.

Čtvrtý železniční balíček pro státem zřízené železniční dopravce stanovil přechodné období deset let, ve kterém mají státy možnost implementovat liberalizaci trhu osobní dopravy postupně a řízeně, aby nedocházelo ke strukturálním otřesům na železnici - tuto skutečnost řeší navržené přechodné ustanovení - a tím bude proces liberalizace trhu transparentní pro dopravce včetně Českých drah a předvídatelný. V žádném případě návrh neznamená zamezení liberalizace trhu.

Další pozměňovací návrh, který je uveden v systému pod číslem 2955, se týká spojování vlaků. Současná právní úprava již dnes umožňuje Správě železniční dopravní cesty, aby při přetížení kapacity dopravní cesty činila... spočívající ve spojování vlaků, ale pouze jednoho dopravce. Liberalizací trhu osobní i nákladní železniční dopravy však stále častěji dochází k situacím, kdy více dopravců požaduje stejné přidělení atraktivní kapacity dopravní cesty. A aby Správa železniční dopravní cesty nebyla nucena zbytečně prohlašovat kapacitu dráhy za přetíženou, resp. aby mohla v rámci svých opatření při přetížení kapacity dopravní cesty požadovat spojení vlaků různých dopravců, měl by tento zákon právě takovéto spojování vlaků různých dopravců umožnit. Je samozřejmostí, že ke spojování vlaků různých dopravců může docházet, pouze pokud to je technicky možné, a zákon jednoznačně stanoví, který z dopravců nese právní odpovědnost za cestující.

Dále jsem ještě vložila pozměňovací návrh pod písmenem (číslem) 3121, který se zabývá platností licence strojvedoucích.

Všechny své pozměňovací návrhy samozřejmě načtu i v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Kovářová. Připraví se pan poslanec Dolínek. Ještě jedna omluva. Pan poslanec Špičák se omlouvá od 11.30 do konce dnešního jednání z pracovních důvodů. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vám představila svůj pozměňovací návrh. Jedná se o úpravu, kdy se Drážní inspekci vrací oprávnění výkonu státního dozoru ve věcech drah ve vymezené oblasti, to jest v oblasti šetření mimořádných událostí v drážní dopravě a jejich prevence, včetně dozoru nad šetřením mimořádných událostí, které provádí provozovatelé dráhy a dopravce, a to aby jejich šetření bylo zejména objektivně a věcně správné co do příčin a přijímání opatření v předcházení mimořádným událostem.

Návrh reaguje na negativní dopady novely zákona o dráhách, která je účinná od 1. 4. 2017. Dle statistických dat vývoje nehodovosti jednoznačně totiž vyplývá zhoršení bezpečnostní situace na dráhách, která byla markantní zejména v prvním čtvrtletí roku 2019. Z celkového počtu mimořádných událostí, kterých je více než 4 tisíce, se Drážní inspekce zabývá nebo může zabývat pouze nepatrnou částí, cca se jedná o 60 nehod a incidentů, které šetří ročně, zatímco za předešlé úpravy to byly cca 2 tisíce mimořádných událostí. Bez možnosti provádění prevence je riziko vzniku vážných nehod obrovské a případy z poslední doby ukázaly, že k vážným nehodám rozhodně nebylo daleko.

Výkon státního dozoru zároveň řeší možnosti inspektorů a jejich výjezdů na místo mimořádné události, aniž by musela Drážní inspekce zároveň ihned zahájit šetření. To znamená, je vráceno oprávnění pro inspektory, aby přímo na místě mohli shromažďovat podklady, zhodnotit stav, vyhodnocovat skutečnosti, a teprve poté se rozhodnout, zda je daná mimořádná událost vhodná takzvaného bezpečnostního šetření. Nyní se může rozhodovat pouze od stolu na základě oznámených skutečností, které nejsou vždy přesné. Výkon státního dozoru zároveň řeší možnosti inspektorů k šetření pracovních podmínek a důvodu selhávání lidského činitele provozních zaměstnanců v reálném provozu. Výkon státního dozoru řeší i provádění ověřovacích pokusů a nejrůznějších zkoušek. Navrhovaná úprava je obdobná, jako má vyšetřovací orgán pro letecké nehody a incidenty v České republice.

Ke svému pozměňovacímu návrhu se přihlásím ještě v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. A poslední přihlášený do obecné rozpravy je pan poslanec Dolínek. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Dovolte, abych vám také řekl něco k pár pozměňovacím návrhům. Jeden je můj, to je číslo 2637, k tomu se také samozřejmě přihlásím v následující, další rozpravě. Ten se týká jiného způsobu úpravy, způsobu, jak by se mohl stát, resp. státní organizace starat právě o železniční památky. Takže potom bude určitě na projednání ve výborech a v dalších diskusích, který ten způsob bude přijat stěžejní, aby nakonec jedna z úprav přijata byla, tak aby skutečně železniční památky byly obstarávány a mohly být bez problémů v budoucnu zachovány.

Potom máme čtyři pozměňující návrhy pana kolegy Birke, je to pozměňovací návrh 2376, který se týká kontinuity stávajícího systému posuzování shody prvků evropského železničního systému v České republice a přechodného období, tak aby bylo všechno bezproblémové a aby mohlo bez problémů být podle všech nových předpisů a parametrů všechno posouzeno a mohl být v provozu funkční.

Další návrh je 2599, ten se týká vymezení předmětu podnikání Českých drah, jelikož vymezení podnikání Českých drah v provozování v železniční dopravě je příliš široké a není plně v souladu nařízením ES 1370/2007 v platném znění a navozuje výklad, že společnost České dráhy zajišťuje železniční dopravu už přímo ze zákona a není potřeba, aby železniční dopravu v rámci veřejné služby zajišťovala společnost na základě nabídkového řízení nebo přímým zadáním. Je tedy nezbytné nově vymezit předmět podnikání akciové společnosti. A týká se to opět čtvrtého liberalizačního balíčku.

Potom máme pozměňující návrh číslo 2670, ten se týká v tomto případě toho, že součástí koncepce veřejné dopravy musí být implementační plán liberalizace trhu veřejné osobní dopravy. Liberalizace trhu osobní vnitrostátní železniční dopravy je proces, který si v přechodném období každý členský stát řídí přijetím své ochranářské politiky vnitřního trhu veřejné osobní železniční dopravy. Bez přijetí plánu liberalizace trhu nastane situace, kdy dopravci z jiných členských států budou moci expandovat na náš vnitřní trh, ale přitom dopravci, kteří mají sídlo v České republice, tuto možnost provozovat dopravu na území jiného členského státu v přechodném období mít nebudou. Je proto v zájmu České republiky přijmout implementační plán liberalizace trhu jako součást koncepce veřejné dopravy co nejdříve a řídit proces liberalizace trhu.

A především pro kolegy ze samospráv. Tento pozměňující návrh ještě obsahuje jednu důležitou věc, a to je, že navrhuje vypustit z přechodných ustanovení povinnost obce pořídit plán dopravní obslužnosti do jednoho roku ode dne nabytí účinnosti zákona. Jedná se tímto trošičku o zásah do povinnosti samosprávy, proto je doporučeno, aby to bylo vypuštěno.

Máme zde ještě pozměňující návrh 2912 a ten se týká veřejných prostředků vynakládaných kraji a obcemi ve věci objednávání veřejné dopravy. Jedná se o to, aby tam bylo dosaženo co nejvyššího poměru ceny a kvality, aby se nemuselo soutěžit pouze na cenu, ale aby se soutěžilo na to, že se vysoutěží to nejlepší pro jednotlivé složky státu, resp. obce a kraje.

K těmto všem návrhům se přihlásím ještě v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se někdo z místa do obecné rozpravy? Nehlásí, obecnou rozpravu končím. V této fázi zájem o závěrečná slova nemá ani pan ministr, ani pan zpravodaj. Takže otevírám podrobnou rozpravu. První je do podrobné rozpravy přihlášen pan poslanec Mališ, připraví se paní poslankyně Langšádlová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Přemysl Mališ: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, kolegové, já bych se chtěl přihlásit k pozměňovacím návrhům pod sněmovním dokumentem 2420 a k pozměňovacímu návrhu pod sněmovním dokumentem 2618. U prvních dvou pozměňováků se jedná o zlepšení pozice nákladních železničních dopravců a u posledního, třetího pozměňovacího návrhu se jedná o zajištění stability v rámci vzdělávání strojvedoucích na železnici. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Langšádlová, připraví se pan poslanec Polanský. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Helena Langšádlová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se chtěla přihlásit k sněmovnímu dokumentu 2635. Tento můj pozměňovací návrh řeší otázku zřízení centrálního plánu, který se má pořizovat na dobu pěti let. Já jsem pro to, abychom toto opatření vypustili, a to z toho důvodu, nejenom že to jde proti principu subsidiarity a jedná se o centralizaci, ale dalším důvodem je i to, že vlastně ta předloha, tak jak je to tam upraveno, vůbec neřeší, jak bychom postupovali v případě, že by jednotlivé regiony tento centrální plán vlastně nerespektovaly. Vůbec neřeší závaznost tohoto centrálního plánu, a já proto navrhuji vypuštění, protože je to opravdu pouze formální věc, deklarativní věc, která není závazná a nic nového ani přínosného by nám nedala. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Dále vystoupí pan poslanec Polanský, připraví se pan poslanec Feranec. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Polanský: Děkuji za slovo. Jak už jsem avizoval v obecné rozpravě, rád bych se přihlásil k pozměňovacím návrhům, které jsou pod čísly sněmovních dokumentů 2582 a 3110. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Feranec, připraví se paní poslankyně Matušovská. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane předsedající. Tímto se přihlašuji k pozměňovacím návrhům sněmovní dokument 2720 a dokument 2908. Já jsem je představil v obecné rozpravě. V podrobnostech odkazuji na podrobné odůvodnění, které je součástí těchto sněmovních dokumentů.

A dále se v zastoupení a po dohodě hlásím k pozměňovacím návrhům pana poslance Kolovratníka, a to jsou sněmovní dokumenty 2504, 2797, 2798, 2821, 2822, 3082 a 3094. Zase, rámcově jsem je představil v obecné rozpravě. V podrobnostech odkazuji na písemný dokument, kde je podrobné zdůvodnění. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Matušovská, připraví se paní poslankyně Kovářová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Květa Matušovská: Ráda bych se přihlásila k pozměňovacím návrhům, které jsou uloženy v systému pod číslem 2813, 2955 a 3121, které jsem zdůvodnila v obecné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Paní poslankyně Kovářová a poslední přihlášený do podrobné rozpravy pan poslanec Dolínek potom. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Tímto bych se ráda přihlásila ke svému pozměňovacímu návrhu, který je veden pod sněmovním dokumentem 2931.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Dolínek. Máte slovo.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Tímto bych se rád přihlásil ke svému pozměňujícímu návrhu pod číslem 2637 a po dohodě s panem poslancem Birke k jeho čtyřem pozměňujícím návrhům číslo 2376, 2599, 2670 a 2912. Vše je elektronicky v systému zavedeno tak, jak je to podle regulí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Hlásí se ještě někdo do podrobné rozpravy? Nehlásí, podrobnou rozpravu končím. Závěrečná slova - má zájem pan zpravodaj, pan ministr? Není zájem o závěrečná slova. Nezazněl žádný návrh, o kterém bychom nyní měli hlasovat, takže končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji panu zpravodaji a panu ministrovi.

 

Zahajuji projednávání bodu číslo

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP