Středa 10. července 2019, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Pikal)

1.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 157/7/ - vrácený Senátem

Bod byl původně přerušen v úterý 16. 6. na 30. schůzi během úvodního vystoupení pana senátora Jiřího Ciencialy. Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujali za navrhovatele pan poslanec Lukáš Bartoň a senátor Jiří Cienciala a případně senátor Ivo Valenta. Ale vidím, že je tady pan senátor Cienciala. Takže připomínám, že Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 157/8. A nyní prosím pana senátora Ciencialu, aby se ujal slova a mohl tak pokračovat ve svém úvodním příspěvku.

A pan premiér se nám omlouvá z pracovních důvodů. (Poslanci stále velmi hlučí.)

Prosím, pane senátore.

 

Senátor Jiří Cienciala: Dobré odpoledne, vážené dámy, vážení pánové -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Pane senátore, já vás ještě na chvilku přeruším a požádám kolegy o klid. Vím, že hlasování bylo vzrušující, nicméně už jsme u dalšího bodu, takže prosím, abyste případné jednání přesunuli mimo sál. Prosím, pane senátore, pokračujte.

 

Senátor Jiří Cienciala: Děkuji mockrát. Dovolte mi, abych pokračoval v přerušeném bodu jednání z minulé schůze. Čili nebudu opakovat to, co bylo řečeno. Akorát na to zkusím navázat. (Hluk v sále trvá.)

Rád bych zdůraznil, že senátoři podpořili jednoznačně po věcné stránce váš poslanecký návrh zákona o vnitrozemské plavbě -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Pane senátore, já vás znovu přeruším. Požádám poslance, kteří opouštějí sál, aby tak činili v klidu. A poprosím případně více na mikrofon. Prosím.

 

Senátor Jiří Cienciala: Připomínám, že senátní novela pro zavedení určité míry benevolence pro cyklisty, která byla projednávána v Senátu poprvé daleko před touto iniciativou, a to již v roce 2016, tehdy vzešla od občanů, kterým se podařilo za Zlínský a Jihomoravský kraj sesbírat přes 10 tisíc podpisů. Uvedená fakta dokládají, že iniciativa má širokou podporu veřejnosti, a to zdaleka nejen té, která občas nebo často systematicky jezdí na kolech. Senátoři jsou toho názoru, že tito občané si po těch letech konečně zaslouží, aby byl i jejich hlas vyslyšen, protože se blíží letní sezóna, která už v podstatě začala. Ale měli jsme to projednávat před dvěma měsíci, ale už jsme to nestihli, to se stává. Tak alespoň tu další sezónu v plné parádě začneme i jezdit na kolech.

Za další. Liberalizace pravidel nejen pro vodáky, ale zejména také pro cyklisty, pomůže podpořit další rozvoj turismu v naší zemi. Pomůže stovkám malých živnostníků, kteří podle husté sítě vodních toků, ale dneska i cyklostezek rozvíjejí svoje podnikatelské aktivity.

Vážení přátelé, rád bych vás za všechny senátory požádal o podporu senátní verze této poslanecké novely zákona o vnitrozemské plavbě, a to i v zájmu všech vodáků a cyklistů, kteří si chtějí dát pivo nebo víno na vodě či na výletě na kole. Nebudu to zdržovat a nebudu to rozvádět, nebudu dále uvádět argumenty, poněvadž jsem přesvědčen, že ti, kteří tomu rozumějí a chtějí podpořit, to podpoří, a ti, kteří to nechtějí podpořit, jak se dívám na některé známé, to nepodpoří. Ale to je život. Přeji vám šťastnou ruku při hlasování. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji panu senátorovi. A chce se k usnesení Senátu vyjádřit pan zpravodaj garančního výboru, pan poslanec Vojtěch Munzar? Chce, tak prosím.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji pane předsedající. Já budu velice stručný. Dámy a pánové, pouze pro připomenutí, ten původní návrh, který vzešel z Poslanecké sněmovny, obsahuje dvě důležité věci. Pro mě i jako pro středočeského poslance je podstatná věc, že tento návrh obsahuje také vyjmutí Berounky ze seznamu využitelných dopravně významných vodních cest.

Druhý návrh, určitě si vzpomínáte na ty dlouhé debaty, které jsme tady vedli, o toleranční hranici pro vůdce malého plavidla na rekreačních tocích. Nakonec v tom opakovaném druhém čtení se Sněmovna přiklonila k návrhu pana kolegy Ferance, k takovému kompromisnímu návrhu, že právě prošlo půl promile pro vůdce malého plavidla na rekreačních tocích, respektive tam, kde není intenzivní provoz. To pouze pro připomenutí.

Já bych chtěl k tomu uvést jako zpravodaj Sněmovny zejména dvě věci. Tento kompromis, který nalezla Poslanecká sněmovna, a tato hranice nebyla Senátem ve svém projednávání nijak zpochybněna. Ani širokou veřejností nebyl tento kompromis zpochybněn. Naopak, návrh byl přijat velmi kladně. Já jsem skutečně nezachytil negativní ohlasy na tento návrh, což je u zákonů vzácná výjimka. Naopak jsme tím vyvolali u veřejnosti značné očekávání.

Poté, co jsem se seznámil s diskusí v Senátu, tak jenom chci zdůraznit podstatnou věc, kterou už tady naznačil pan senátor. To, že Senát připojil problematiku cyklistů v Senátu, bylo způsobeno a motivováno také tím, že jsme nevyjádřili svůj názor, názor Poslanecké sněmovny, na obdobný návrh, který nám již na konci minulého roku Senát poslal v samostatné novele, a ten je uveden pod číslem tisku 338 a teprve bylo zahájeno první čtení. Já jsem to potřeboval zdůraznit a odpovědět tak na otázku některých z vás, proč se tato problematika spojila. Já bych vás chtěl všechny požádat, bez ohledu na to, jakým způsobem se vyjádříte a máte názor na rozšíření tolerance pro cyklisty, abyste minimálně podpořili původní sněmovní návrh. Já jsem přesvědčen, že právě z důvodu vyvolaného pozitivního očekávání u veřejnosti by nepřijetí zákona vedlo k negativnímu obrazu Sněmovny jako celku. Jsme v plné vodácké sezoně, minulý víkend, minulých 14 dnů byl její vrchol a je na nás, jaký vzkaz pošleme dnes vodákům. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji a otevírám rozpravu, do které jsou přihlášeni pan poslanec Feranec a paní poslankyně Ožanová. Takže já prosím pana poslance Ferance. Prosím.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, já jenom stručně. Pan zpravodaj už se zmínil a všichni si pamatujeme tu historii a trošku i hysterii při projednávání tohoto zákona. Bylo to v druhém čtení, vrátili jsme to do druhého čtení. Potom ve spolupráci s Ministerstvem dopravy jsem já navrhl nějaký kompromis, který spočíval v 0,5 pro vůdce malých plavidel a jenom na méně významných dopravních tocích. Když jsem to navrhoval, měl jsem trošku pochybnosti. Protože jsem si říkal: neotvíráme tím Pandořinu skříňku? A ejhle! Přesně to se stalo, otevřeli jsme trošku, a Senát ji otevřel ještě víc. Pochopitelně je to právo Senátu. Já úplně nechápu, co má společného zákon o vnitrozemské plavbě s cyklisty, ale de iure to přímo tak asi není, takže pro mě je nakonec dobře, že to Senát vrátil, protože můžu teď s čistým svědomím hlasovat pro zachování nulové tolerance. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji a prosím paní poslankyni Ožanovou.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, já budu mluvit velmi krátce. Alkohol, požívání alkoholu řidiči vozidel, ať motorových, či nemotorových, se řeší v zákoně 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích. Já opravdu nevím, co má zákon o provozu na pozemních komunikacích společného se zákonem o vnitrozemské plavbě. Byť někteří říkají, že se nejedná o přílepek, prosím vás, zdravý i selský rozum říká, že ano. Že Senát nám sem vsouvá něco do zákona úplně jiného, než je projednávaný zákon. Prosím vás, nepodpořte takovou hloupost. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Teď se nám naplnila rozprava, takže jako první s faktickou poznámkou pan poslanec Juránek, poté s přednostním právem navrhovatel a poté další přihlášení v obecné rozpravě. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Stanislav Juránek: Děkuji. Já půjdu rovnou k věci. Jsem z Jihomoravského kraje a nemohu souhlasit s tím, abychom rozšířili záležitost o cyklistickou záležitost, a to z jednoho prostého důvodu. Já jsem totiž původně byl pro tuto změnu, protože tato změna je tady už dlouhá léta a já jsem byl pro tuto změnu jako senátor. Ale já jsem se přesvědčil o jedné věci, že v této předloze jsou jako cyklistické stezky také označeny silnice III. třídy. A prosím, můžete se přesvědčit přímo z dokladů, které jsou evidovány, že na silnicích III. třídy se zvýšila, a prosím, můžete si to ověřit, nehodovost. A já teď řeknu, protože nemůžeme dělat žádné změny a upravovat cyklistické stezky, tak si neumím představit, že bych teď zvedl ruku pro tento návrh, protože mi také v loňském roce jeden známý na kole zahynul z tohoto důvodu, po požití alkoholu, na silnici III. třídy, a já vás musím v tuto chvíli požádat, abyste neschválili ten návrh, který přišel ze Senátu. Jak říkám, můžete se o té věci přesvědčit, statistika o tom mluví, je to statistika prosím pro Jihomoravský a Zlínský kraj, to znamená speciálně pro ty kraje, kde jsou tyto stezky.

A ještě jenom na tom zdůrazním, pro mě lidský život má větší cenu než to, abych měl popularitu v Jihomoravském kraji u těch, kteří jezdí po cyklostezkách vinařských.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Prosím o zachování klidu v sále a prosím pana poslance Bartoně s přednostním právem.

 

Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji za slovo. Je to již 15 měsíců, kdy byl zákon o vnitrozemské plavbě předložen tady do Poslanecké sněmovny, a stále na půdě celého Parlamentu je. Původně ambice byla stihnout sezonu 2018, nyní jsme uprostřed sezony 2019 a vodáci jsou stále na suchu, ačkoliv v řekách ještě voda je, to je jiné téma, voda a řeka. (Pobavení v sále.)

Co se týče sněmovní verze, cyklisty jsme tady řešili a proběhla celá obecná rozprava v prvním čtení, kdy jsme tady slyšeli mnoho argumentů. Co se týče vodáků, tak tady proběhlo několik debat, z třetího čtení do druhého a zase dál, a nyní o tom opět mluvíme.

Co se týče hlasování, tak cítím, že tady nebude vůle, aby Sněmovna schválila senátní verzi. V tom případě je potřeba těch 101 poslanců na sněmovní verzi a může se lehce stát, že nám ti cyklisté ty vodáky potopí. Proto bych se rád obrátil na pana ministra dopravy, s jeho předchůdcem byla taková dohoda, že on tu sněmovní verzi, ty vodáky podporoval, nepodporoval cyklisty, senátní verzi, takže bych se rád zeptal, zdali toto ještě platí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní budeme pokračovat v obecné rozpravě. Nyní pan poslanec Dolínek, připraví se pan poslanec Adamec. Prosím.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Já bych svůj příspěvek rozdělil do tří částí. První část se týká samotné podstaty sněmovního návrhu. Já jsem posledních několik dnů slyšel v rádiích reportáže na téma řeky jsou přeplněné, vodáci čekají u jezů a další příspěvky tohoto typu. Tento zákon ještě neplatí, pořád se nesmí pít a ty řeky jsou přeplněné, kempy jsou přeplněné, tak prosím vás, nedělejme z toho to, že alkohol na lodi přinese posílení cestovního ruchu nebo že to přinese nějaký rozvoj regionu. Nepřinese to nic!

Beru argument, který zazněl tady od pana předkladatele v minulosti, že to umožní nějakým způsobem, aby si každý rozhodl, jak se na té lodi chová, nebo když to zjednoduším, tohle beru. Ale jiné argumenty typu, že to v něčem pomůže - nepomůže to v ničem. Jenom si prostě někdo dá pět piv a vyrazí na lodi. Jiný rozdíl oproti stávajícímu stavu tam nevidím. Takže prosím nepodsouvat to.

Totéž bych řekl u těch cyklistů, že cyklostezky, jak já vidím, a silnice jsou plné cyklistů. A to, jestli si někdo dá dvě piva, nezvýší chuť někoho jet na kole. Ten důvod je úplně někde jinde. Takže jenom poprosím - tady totiž pan kolega senátor říkal, že to rozvine region, když budou moci lidé pít na kole a jezdit na tom kole mezi nějakými hospodami a sklípky. Tak to určitě není.

Druhá věc je samotná podstata, která zde byla zmíněna, toho návrhu ze Senátu. Pamatujete si, doufám, několik týdnů, měsíců zpátky, zde, když paní kolegyně Gajdůšková k jednomu zákonu připojila pozměňující návrh, který řešil příspěvek zaměstnavatelům, kteří zaměstnávají zdravotně postižené. Ostatně jsme to řešili v programu Sněmovny. Jasně zde ve Sněmovně zaznělo, že to je přílepek. Z toho důvodu řada z vás, kteří by normálně podpořili tuto věc, tak tak neučinili. Toto je daleko brutálnější přílepek než to, co bylo řešeno pozměňujícím návrhem paní kolegyně.

A teď samotné kolo a alkohol. Víte, možná ještě před deseti lety bych řekl ano, může to mít své ratio. Líbil se mi příspěvek pana kolegy, který mluvil před chvílí, na téma přesně vymezené cyklostezky apod. Ale i to má třeba v pražských podmínkách problém. Zkuste si někdo z pražské Výtoně jet Braníkem na Zbraslav. Už teď je to přeplněné. A vezměte si, že každý druhý tam bude legálně pod vlivem alkoholu. Jsou tam děti, in-line, golfové hřiště, je to nejvytíženější místo pro cyklisty takřka v republice. A my řekneme "a ještě si do toho dejte tři piva, než vyrazíte". Je to i v tomto případě velmi nepříjemné.

Ale o čem jsem chtěl mluvit více, jsou elektrokola. Podívejte se, jakou rychlostí je schopen někdo jet na elektrokole. Je to vyšší rychlost, než má řada mopedů, které mají omezení na 45 km/h. To znamená, my někomu, kdo jede v silničním provozu rychleji než i motorista na motorce, která je do 50 kubických centimetrů a která má omezovač na 45 km, umožníme, aby jel pod vlivem alkoholu. A někomu jinému to neumožníme. A to si myslím, že je opravdu diskuse, která patří někam jinam.

Já vás poprosím, abychom zachovali ratio v této věci. Vraťme se k podstatě věci, jak bylo hlasováno u toho zákona, u toho prvotního návrhu. Sociální demokracie vyjádřila důvody, proč jsme nepodpořili tento návrh. Naše důvodů setrvávají a prosím, opusťme návrh Senátu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji a nyní jsou zde faktické poznámky. Jako první pan poslanec Stanjura, poté pan poslanec Válek, poté pan poslanec Blaha Stanislav. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Já se chci zastat horní komory i pana senátora. Poprosil bych odpůrce, a já respektuji názor, aby tady nešermovali třemi, čtyřmi, pěti pivy. Nic takového ten návrh ve verzi Senátu neobsahuje. Tak tady nevykládejte o tom, že si někdo dá pět piv. Ano, pokud si je dá dneska nebo zítra, ať již ten zákon bude schválen, nebo nebude, bude to nelegální. Jako dneska, jako včera. A když jsme se o tom bavili, tak znáte náš názor. Podíváme se na tu Evropu, podíváme se na Západ, tam je všude tolerance alkoholu i pro řidiče motorových vozidel. Pak se podíváme směrem na východ, Česko, Slovensko, Bělorusko, Rusko. Tam je nula. Rusko tím vyřešilo určitě problém s alkoholem, že jo? Mají tam nulu, roky. Je to určitě vzorová země. Ve Velké Británii, kde je nejnižší úmrtnost na silnicích, mají dokonce 0,8 povoleno řidiči. Tak kam na ty argumenty chodíte? Copak si, když schválíme návrh Senátu, dá někdo pět piv a bude říkat "já si dám pět piv, protože senátoři mi to dovolili"? Nic takového není pravda. Prosím, argumentujte přesně a pravdivě.

Já respektuji jiný názor, říkám, že ano, ale chci patřit kulturně na Západ, ne na Východ. To je celé.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní prosím pana poslance Válka, připraví se pan poslanec Blaha. Prosím.

 

Poslanec Vlastimil Válek: Děkuji, dvě minuty. Já na tu taktiku pěti piv přistoupím. Sice na to nevypadám, nemusíte mi to věřit, to je genetika, na kole ale jezdím a ty svoje 3 000 kilometrů najedu ročně. A podpůrné prostředky zatím nepoužívám, tak mám standardního horáka bez elektromotoru. A kdykoliv jedu na tom kole, tak prostě jedu kolem různých typů podniků, zahrádek, kde sedí cyklisté a pijí pivo. Tak já tedy fakt nechápu, co to tady vykládáte o tom, že to pivo tedy ne. A kde jsou ti policajti, co tam tedy mají nechat těm cyklistům dýchat? Já nechápu vůbec, o čem se bavíme. Vždyť se nic nezměnilo tím, že je nulová tolerance. Normálně cyklisté pijí pivo. Vždyť všichni z vás, co jezdí na kole, kdo z vás to dělá jinak? Zastaví, dá si jedno pivo. Ten, kdo nedá, tak nedá. Má odpovědnost nebo nevím co, nazvěte to, jak chcete. Ale prosím vás, my se tady nebavíme o ničem, co stejně není realita. Tak já bych chtěl od někoho z těch, co chtějí nulovou toleranci, slyšet, jak se ta nulová tolerance dneska v praxi vymáhá. Řekněte mi, jak to funguje. Jak bych to hrozně rád slyšel u těch vodáků, jak to funguje, a jak to funguje u těch cyklistů. Řekněte mně to!

A chtěl bych slyšet, co se stane, když cyklista pod vlivem alkoholu je účastníkem dopravní nehody. Je víc potrestaný? Je zavřený, má přísnější trest? Co se stane, když vodák, účastník nějakého dopravního, jak se to nazve na té vodě, já ty termíny přesně neznám, je účastníkem dopravní nehody a převrátí loď a nadýchá? Co se stane? Jsou takové příklady? Já nevím, jestli pan ministr je má. Mne by strašně zajímalo, jaký je praktický dopad tohoto zákona kromě toho, že jsme si řekli, jsme hujeři, udělali jsme to dobře, nulová tolerance. To by mě zajímalo. Fakt!

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní pan poslanec Blaha. Připraví se pan poslanec Jiránek, pak jsou zde ještě další dvě faktické poznámky.

 

Poslanec Stanislav Blaha: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, od mládí jezdím na vodu a tak nějak s tím pivem to vždycky bylo spojeno a nemyslím si, že bychom hazardovali se svými životy. Takže na rozdíl od mnohých těch kritiků, kteří tady kritizují nulovou toleranci, mohu říci, že mám sjety možná prakticky všechny řeky, které jsou za tímto účelem v České republice splavné. My přece nikoho nevyzýváme k tomu, aby konzumoval alkohol, to je každého osobní odpovědnost. Někdo se na to cítí, někdo se na to necítí.

Jsem starostou v Uherském Hradišti, tady máme v okolí spoustu vinařských cyklostezek, které mimochodem vedou vinohrady, představte si to, to je zázrak, že. Já prostě jsem zažil policejní razii nařízenou krajským policejním ředitelem na mírumilovnou turistickou akci, která otevírala, nebo uzavírala, my to máme - na jaro se otevírají logicky, na podzim se uzavírají cyklostezky. A můžu vám říct, že to byla skutečně štvanice. Místo úseku, kde závodí motorkáři, ročně tam umírá několik motocyklistů, oni se soustředili na cykloturistiku. Nikomu se tam nikdy nic nestalo. My nechceme bránit lidem, ať pijí nebo nepijí. My chceme zabránit jejich zbytečné šikaně kvůli deci nebo dvěma deci vína nebo jednomu pivu. To je celé. Ti lidé přece, my neříkáme, že mají mít přes jedno promile, že se mají motat, padat, vzájemně se v podstatě zraňovat. O to tady přece nikomu nejde. Já jenom říkám, jsme kousek od rakouských hranic, roky jsme se my a naši předkové dívali se závistí přes ty dráty. Já bych nechtěl, abychom se museli dívat přes tu hranici dál a závidět to, že na jejich cyklostezkách třeba v oblasti Wachau se prostě konzumovat v určité míře může.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní prosím pana poslance Jiránka, připraví se paní poslankyně Nevludová. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Martin Jiránek: Dobrý večer, kolegyně, kolegové. Jen na kolegu Dolínka. Prosím, nedémonizujme zde elektrokola. Standardní elektrokola, která se dnes prodávají, mají omezovač nastavený na 25 kilometrů. Není to o tom, že by tady lítala po Trutnově u nás nebo po Praze elektrokola šedesátkou. Ono jet na kole šedesátkou, to už prostě není žádná legrace a určitě ne někde v provozu. Já neříkám, že nejsou, ale určitě jich nejsou kvanta. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. A nyní paní poslankyně Nevludová, připraví se pan poslanec Juránek. Prosím.

 

Poslankyně Ivana Nevludová: Děkuji za slovo. Já mám pro vás vzkaz od jihomoravských vinařů, kteří velice vítají tu senátní verzi. Já byla minulý týden nakupovat v opavském marketu. Byla tam ochutnávka vín a mezitím, co jsem tedy ochutnávala - řídil manžel, takže jsem mohla ochutnávat - tak jsem se dala do řeči s pánem, který má velké vinařství v příhraniční obci, takže jsme zabředli i tady na toto téma, jestli by to podporovali, nepodporovali. Takže oni to velice podporují... (Smích v sále) A je to jasné, s tím, že říkal, že jihomoravští vinaři to dělají tak, když chtějí jet na kole a dát si víno, že jezdí do sousedního Rakouska, kde ten limit je povolený. Takže jezdí zpívat do země krále Miroslava.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní prosím pana poslance Juránka s faktickou poznámkou a prosím o klid v sále. Prosím.

 

Poslanec Stanislav Juránek: Já jenom zopakuji jednu věc. V tom zákonu je umožněno, aby se jezdilo v rámci cyklistických tras na silnicích III. třídy. Prosím vás, odmysleme se teď od těchto věcí. Já jsem se od nich musel odmyslet nejvíc, protože na rozdíl od vás já dělám svoji volební kampaň v těch vinohradech. A já se budu zodpovídat osobně těm lidem, kteří mě znají, a budu se zodpovídat těmhle vinařům. A já jim řeknu, pro mě - a můžete se podívat na tu statistiku - se zvedl počet cyklistů, kteří končí v těchhle končinách našich ohledně i smrti i těžkých zranění, jak je to evidováno, končí zde právě pro ten alkohol, který zde v tuto chvíli je. A já chci říct, že nemůžeme teď v tuto chvíli měnit pozměňovací návrh tím způsobem, že by tam ty třetí třídy byly z toho vyňaty. A já proto, že tato věc a tento zákon umožňuje, aby tito lidé, kteří to myslí třeba i v dobrém, aby mohli tady v tuto chvíli přijít o život, tak proto vám zdůrazňuji, abyste skutečně pro tento zákon nehlasovali, a naopak, abyste ho aktivně přehlasovali, protože je zapotřebí 101 hlasů, aby tento zákon neplatil. A prosím vás, vezměte mě a znáte mě, víte o mně, já skutečně budu dělat kampaň v Jihomoravském kraji, do Jihomoravského kraje patřím. Jde mi o vinaře, jde mi i o vinařské stezky, ale já tady na jednu stranu dávám život a na druhou stranu smrt. A prosím vás, i kdyby to byl jeden život, tak mně to stojí za to, abych teď ztratil ty hlasy některých vinařů, kteří mě pravidelně volí. (Potlesk napříč sálem.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji za dodržení času a prosím pana poslance Stanjuru s faktickou poznámkou, poté opět pan poslanec Válek. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Já se obávám, že ta debata se opakuje a příznivci nuly nám tady vlastně přepisují černé scénáře, a dobře to popsal pan kolega pan poslanec Blaha. Ale když už se bavíme o účastnících silničního provozu, tak my přece máme účastníky silničního provozu, kteří mohou legálně požívat alkohol. Nikdy vám opilý chodec neskočil pod auto? Buďte rádi. Mnohým se to stalo. Takže vy, kteří tady křičíte po té nule, jak je to potřeba, co ti chodci, kteří ohrožují i ty cyklisty? (Zvýšeným hlasem.) Přijde vám to absurdní? (Ruch v sále.) No, úplně absurdní jsou ty argumenty u těch vodáků a u těch cyklistů. Jak to, že to v Německu jde? U řidičů! Ne na silnici třetí třídy! Na dálnici! Na silnicích prvních tříd. V Rakousku to jde, v Německu to je. My jsme horší? My Češi jsme horší než Rakušané a Němci? Já si to nemyslím! Vy, kteří kýváte, dejte si to na billboardy! Vy, kteří kýváte hlavou, že jsme horší, dejte si billboard! Jsme horší než Němci a Rakušané, volte nás! Uvidíte, jak dopadnete. Já si to fakt nemyslím a říkám to otevřeně.

Takže ten návrh není nijak extrémní, je rozumný. My budeme hlasovat i pro senátní verzi, kdyby náhodou neprošla, i pro sněmovní verzi. Není to buď, anebo, buď je to rozšíření, nebo aspoň ty vodáky, hlasovali jsme pro ně, není důvod měnit. Senátní verze nám připadá lepší, sněmovní verze je lepší než stávající stav. Takhle jednoduše to je. Ale vy, kteří horujete za tu nulu a mluvíte o tom zdraví, a nechci ty argumenty zlehčovat, tak co ti chodci? Řekněte mi, pane kolego Juránku, co ti chodci, kteří požili a chodí? Ohrožují i ty cyklisty. (Smích napříč sálem.) Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní pan poslanec Válek, připraví se pan poslanec Klaus - s faktickými poznámkami. Prosím.

 

Poslanec Vlastimil Válek: Já s řadou věcí prostřednictvím pana předsedajícího, které řekl pan poslanec Juránek, souhlasím. Vadí mně přílepky. To jsem pochopil, že je špatná věc. Rozumím tomu, že v zákonu by mělo být to, co se týká toho zákona, to je naprosto rozumný argument. Je faktem, že přibývá těch, kteří mají vážné zranění, a za vinu je alkohol. A myslím si, že tito by měli být nějakým způsobem za toto potrestáni - není dobrý výraz, ale nějakým způsobem by měli za toto nést odpovědnost. Přibývá pacientů na urgentních příjmech, kteří jsou opilí a způsobí si v opilosti těžký úraz a útočí na zdravotníky na urgentních příjmech. Na Západě je zcela běžné, že tam stojí policista a chrání zdravotníky, u nás ne. A já souhlasím, aby tady v tomto případě alkohol byl výrazně přitěžující okolností, aby pokud si někdo způsobí úraz pod vlivem alkoholu, platil za zdravotní ošetření. Ale vadí mně pokrytectví, že bojujeme za nulovou toleranci, aniž by kdokoliv tuto... nebo kdokoliv... aniž by se to v praxi dodržovalo. To mně na tom vadí! (Zvýšeným hlasem.) Všechny ty ostatní argumenty, které jsou ze západní Evropy, s těmi naprosto souhlasím a jsou to fakta. Nemá smysl o nich debatovat, protože jsou to dohledatelná fakta. Ale mně vadí pokrytectví toho, že my si tady odhlasujeme nulovou toleranci, a přitom každý z nás ví z osobní zkušenosti, že cyklisté sedí a popíjejí pivo v různých zařízeních. Ne že by se opíjeli, dají si jedno pivo na dlouhé cestě. Totéž vodáci. Já rozumím, když nechceme, aby děti mohly požívat alkohol, tak věřím tomu, že když kdokoliv z nás uvidí v hospodě, že se nalévá alkohol nezletilému, bude konat, protože nechceme, aby to tak bylo, a je to v zákoně, upozorní na to, bude tu situaci řešit. Takhle budete volat policisty, když uvidíte cyklistu, že tam pije v hospodě pivo?

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji a nyní pan poslanec Klaus, poté pan poslanec Juránek a poté s poslední faktickou poznámkou v tuto chvíli pan poslanec Dolínek. Prosím.

 

Poslanec Václav Klaus: Já jsem k tomuto tématu už několikrát vystupoval, tak dneska to vezmu stručněji. Reaguji na předřečníka pana poslance Juránka, který staví život proti smrti. Já jsem četl jednu takovou zajímavou statistiku, že nemálo lidí zemře na udušení rohlíkem. Čili ze stejného důvodu se tady můžete zmítat, že ať se budou zakazovat ty rohlíky, protože život je více než smrt.

A pak k těm samotným cyklistům. Já bych se vsadil, že jsem poslanec, který má zdaleka nejvíc kilometrů na kole najeto za rok tady, a řeknu... (Hlasy poslanců zleva i zprava: Kolik? Kolik?) Já vám to pak řeknu. Nezdržujte můj čas, hergot! (Otáčí se k předsedajícímu.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Prosím klid v sále a komunikujme spolu přes mikrofon. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Václav Klaus: Ale každý, nebo drtivá většina soudných cyklistů buď jede na kole, nebo pije, já to taky tak dělám, někdy jdu do hospody, někdy jdu na kolo. Ale takřka vždycky, když na tom kole skončím, tak jdu na pivo s kamarády a dojíždím pak domů ty dva kilometry. A já prostě nechci v tu chvíli dělat jako nelegální čin, že jsem si dal jedno pivo a dojíždím domů, a když mě chytne policista, tak jsem jako něco způsobil a děti se pak nedostanou na školu, protože jsem jako něco hrozného spáchal.

Takže buďme racionální, ta senátní i ta parlamentní verze je slušná. Těch půl promile alkoholu nic moc není. To je to jedno nebo dvě piva. Nikdo nehoruje pro to, aby opilci tady dělali harakiri na velocipédu. V těch zemích na Západ od nás jsem taky neviděl hromady mrtvol cyklistů a vodáků podle těch toků, taky tam žijí, tak laskavě nechte jim to projít, a jak říkal kolega Válek, přizpůsobme to té reálné situaci. Protože to, co on řekl, to je to přesné. My silně vnímáme, co je špatné. Násilí na dětech, když děti pijí - všichni napříč politickým spektrem konáme. Ale málokdo má pocit, když vidí vodáka, že tam jedno pivo si dává někde v přístavišti, aby začal volat policii, ať ho jedou zkontrolovat, jestli ještě pojede nebo nepojede. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní pan poslanec Juránek, poté pan poslanec Dolínek a poté pan poslanec Kobza. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Stanislav Juránek: Vážení kolegové, vážené kolegyně, já jenom prostřednictvím předsedajícího budu reagovat na kolegu Stanjuru. Ano, jsou chodci, kteří jsou přejeti a jsou i pod vlivem alkoholu. Ale prosím, aby, jak si kontroluje statistiky, aby zjistil, že nejvíc chodců je přejeto na přechodu. A to zdaleka nejvíc. A je jich mnohem méně pod vlivem alkoholu, než kolik je těch, kteří jezdí na kolech, když to vezmu procentuálně. A já bych tady skutečně poprosil, abychom oddělili tu debatu, kterou zde máme. Já jsem nikdy neřekl slovo nulová tolerance. Já nechci, aby se do toho cokoli pletlo, ale abyste si skutečně ověřili, jakým způsobem to vychází na silnicích třetí třídy. Vracím se k tomu teď v tuto chvíli potřetí a vracím se k tomu skutečně z toho důvodu, že to je to nebezpečí a to je to čertovo kopýtko, které je v tomto zákoně. A na základě těch silnic třetí třídy trvám na tom, že rozhodnutí, abychom povolili cyklistům alkohol na silnicích třetí třídy, je v našich podmínkách špatně. Proto si dovolím požádat vás, abyste přehlasovali jako Poslanecká sněmovna návrh Senátu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní pan poslanec Dolínek, připraví se pan poslanec Kobza. Prosím.

 

Poslanec Petr Dolínek: Děkuji. Já bych se chtěl nejprve omluvit uživatelům elektrokol, nechal jsem se malinko unést. A tady s kolegou jsme se shodli na jedné věci - drtivá většina elektrokol samozřejmě má omezovače, je to normální prostředek. Jsem rád, že umožní sportovat řadě lidí, kteří doteď nedělali cyklistiku, a ta elektrokola jsou dobrý nástroj, jak je dostali zpátky ven do terénu, když to řeknu takhle jednoduše. Takže neberte to tak, že bych řekl, že elektrokolo je smrtonosná zbraň. Jenom jsem chtěl poukázat, že elektrokola se chovají trošičku jinak než normální kola. Jedete do mírného kopce autem, vidíte cyklistu, očekáváte nějakou rychlost a reakci, a už se stalo několik nehod, protože se to elektrokolo chovalo trošku jinak, než v té rychlosti očekával při předjíždění, a způsobuje to malý problém. Takže prosím, takto jsem mířil na ta elektrokola. (Hluk v sále.)

Ale víte, já nejvíc, co nemám rád, je, když zbytečně policie plýtvá svou silou tam, kde není potřeba. Určitě, jak tady bylo zmíněno od pana starosty z Uherského Hradiště, je potřeba, když jedete ze Slavkova do Uherského Hradiště, aby se tam daleko více kontrolovali řidiči motorek. To, co se tam děje, ty smrťáky každoročně, je to velmi nepříjemné. A na těch stezkách podle mě nemusí kontrolovat.

Ale to, co já říkám, je věc druhá. Jakmile někdo udělá pod vlivem jakýkoli průšvih, a dejme tomu, doufejme, jen lehké zranění, nic vážnějšího, ať to, že měl ten alkohol v krvi, je jasnou přítěží potom při posuzování toho, co se stalo, a potom při tom trestu, který případně přijde. A to je důvod, proč já říkám, že ta nula je tam namístě. Protože i na té vodě, kdyby udělal někdo průšvih, tak já říkám - je hloupost, aby někdo stál v kempu, a jak se vystupuje z raftu, aby tam někdo stál a rovnou dával dýchnout. Je to úplně plýtvání silou. Ale když někdo něco udělá, ať v ten okamžik má jasný trest. Myslím, že jeden z kolegů to zde zmínil, a je to ta cesta.

Pojďme se podívat, jak se dají zpřísnit tresty za to, když někdo udělá nějakou nehodu - a je jedno, jestli na kole nebo na vodě nebo jiným způsobem. A potom já jsem ochoten se o tom bavit. (Předsedající upozorňuje na čas.) Ale aby to bylo prosím takto projednáno komplexně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Já bych požádal sněmovnu, abychom vydrželi v klidu po ten zbývající čas. A nyní prosím pana poslance Kobzu s faktickou poznámkou, připraví se paní poslankyně Gajdůšková a poté pan poslanec Nacher. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, pane předsedající. (Velký hluk v sále.) Vážené kolegyně, vážení kolegové, kdysi jsem... (Obrací se kvůli hluku k předsedajícímu.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Prosím, já vám potom přidám čas. Kolegové, kolegyně, já bych vás chtěl skutečně požádat o klid. Není tady slyšet. Ať se prosím slyšíme v tomto posledním čase na projednání tohoto tisku. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Jiří Kobza: Děkuji. Kdysi jsem se setkal s definicí toho, co to znamená civilizace. Že civilizace spočívá v tom, že nám postupně zakážou všechno, co nás ještě baví. A uvědomme si, že z této Sněmovny postupně padají zákazy a zákazy a zákazy a omezujeme naše občany. Takže já si myslím, že bychom měli být velmi opatrní v tom, co budeme dál zakazovat, protože jsem přesvědčen, že řada našich občanů velice pečlivě -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Pane poslanče, já vás znovu přeruším a požádám kolegy v levé části sálu o klid! Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Jiří Kobza: Chtěl jsem říct, že bychom měli být velmi opatrní a velmi šetrní v tom, co ještě budeme zakazovat, protože naši občané přece jenom, počítejme s tím, že jsou to rozumní lidé a asi vědí, co dělat, a myslím, že to půl promile alkoholu je opravdu veličina taková, kterou můžeme tolerovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. A nyní prosím paní poslankyni Gajdůškovou, připraví se pan poslanec Nacher. Prosím.

 

Poslankyně Alena Gajdůšková: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, fakticky jenom k tomu. Tento návrh zákona nic nezakazuje, on naopak dovoluje to, co doposud zakázáno je. To je jedna logika věci.

A druhá logika věci je - my jsme se tady bavili o alkoholu. Já si dovolím rychle citovat pana ministra zdravotnictví teď z Twitteru: Alkohol je příčinou 6 % celkové úmrtnosti, což je asi 6,5 tisíc úmrtí ročně. Za prvé. Za druhé, 20 % žáků devátých tříd pravidelně pije alkohol a 86 % dospívajících označilo dostupnost alkoholu jako snadnou, 13 % šestnáctiletých studentů - to šlo o cigarety.

Přátelé, my se tady také bavíme o tom, jak se k alkoholu stavíme. My dáváme jasně najevo, pokud tento návrh projde, že alkohol je v pořádku, že nám nevadí! A to je signál do té společnosti, který ještě podporuje ty věci, o kterých se tady bavíme. 6,5 tisíc lidí, kteří umřou ročně na důsledky nadměrného požívání alkoholu, by pro nás mělo být alarmující. (Velký v sále, uvolněná atmosféra.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. A nyní pan poslanec Nacher a poté pan poslanec Kalous s faktickými poznámkami. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Patrik Nacher: Dámy a pánové, pěkný večer. Já jsem se původně nechtěl přihlásit do této diskuse, nicméně jsem si řekl, že musím také přijít s něčím do mlýna, a to jako člověk, který jako jeden z mála z vás je abstinent, nepije, takže nemám tady střet zájmů jako někteří kolegové, kteří tady pijí a přitom by to zakazovali někomu jinému. Já jsem spíš pro ten liberálnější přístup a řeknu tady argument, který tady ještě nepadl. A zase, připomenu ho těm kolegům z této strany i z této strany (ukazuje doleva i doprava).

Dám příklad. U zákona o otevírací době jste argumentovali, jak to funguje na západ od našich hranic. Tady najednou neargumentujete tím, že na západ od našich hranic je tolerance 0,5, 0,8, a to dokonce i pro řidiče motorových vozidel. My se nebavíme o těch, co řídí kola apod. A pokud jde o ty chodce, jak tady o tom mluvil kolega Stanjura, tak já připomenu další účastníky, kteří jsou třeba na cyklostezkách, to jsou lidi, kteří jsou na inlajnech, na onlajnech (smích v sále), já nevím, na čem na všem, na koloběžkách apod. Jinými slovy, já vybízím, pojďme v tomhle více důvěřovat těm lidem než zpřísňovat, nebo být méně tolerantní a posouvat nás na východ, jak vy obvykle vždycky říkáte u těch jiných norem, kde dáváte příklad, že všude na západ od nás je to možné. Tak tady všude na západ od nás je nějaká tolerance. Tak buď argumentujeme ve všech případech, konzistentně, nebo nikoliv. Děkuji. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Já také děkuji. Pan poslanec Kalous svoji přihlášku stáhl, nicméně se přihlásil pan poslanec Bláha. (Veselost v sále. Potlesk a ovace.) Prosím, pane poslanče, je to zřejmě poslední minuta.

 

Poslanec Jiří Bláha: Já už jsem zjistil, že to nestihneme, tak jsem se přihlásil. Já bych chtěl poděkovat prostřednictvím pana předsedajícího Patrikovi a chtěl bych poděkovat samozřejmě zástupcům ODS, že to tady zvedli a že řekli: podívejme se na Západ. A budu se těšit na tu debatu o prodejní době. (Opět veselost v sále.) A budu hlasovat pro ten alkohol na těch kolech, abyste vy zase pro změnu podpořili tu pracovní dobu. Takže budu se na to těšit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Ještě nám nějaký čas evidentně zbývá, takže nyní je do rozpravy přihlášen pan poslanec Dolínek. (Nesouhlasné hlasy ze sálu.) Případně tedy pan poslanec Adamec. Ne, je 19 hodin, vážení, a na začátku dnešního dne jsme odhlasovali, že po 19. hodině již jednat nebudeme, takže já dnešní jednání končím, protože nemůžeme pokračovat v projednávání zákonů.

Přeji vám příjemný večer a uvidíme se zítra, kdy budou ráno probíhat písemné interpelace.

 

(Jednání skončilo v 19.00 hodin.)

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP