(3.20 hodin)
(pokračuje Němcová)
Šestým důvodem, a to zde bylo zmíněno myslím panem poslancem Jurečkou, je smlouva Andreje Babiše s občany, kterou před volbami vydal a z níž nezůstal prakticky kámen na kameni, nezůstalo z ní nic. Mimo jiné slíbil, že - teď budu citovat: "Slibuji, že na nejvyšší míru ztížím život korupčníkům a lidem, kteří vysávají veřejné prostředky, a tím i vaše daně," sdělil premiér tehdy občanům před volbami, parlamentními volbami v roce 2017. V praxi to vypadá tak, že dnes policie rozkrývá rozsáhlou korupční kauzu ANO v Brně, byl vyšetřován sponzor hnutí ANO pan David Rusňák kvůli neoprávněným přístupům do policejních databází, dostal podmínečný trest. Vyšetřovaný je Andrej Babiš, aktuálně policie zasahuje na hejtmanství Jaroslavy Jermanové a k tomu pan ministr zdravotnictví, jak se dozvídáme, získával nějaké zvláštní kompromitující materiály či informace pomocí opravdu divných osob, kterým dovolil, aby se pohybovaly v jeho přítomnosti.
Jestliže tedy předseda vlády slíbil, že ztíží život všem, kteří vysávají veřejné prostředky, tak je třeba dodat, že tím, kdo vysává veřejné prostředky nejvíce, je příjemce dotací pro Agrofert, kterému každoročně plynou další miliardy z daňových úlev a veřejných zakázek. Někdy čerpá pravděpodobně i za hranou zákona, jak ukazuje draft auditu Evropské komise. O podezřelé machinace s rozdělováním dotací holdingu se už začaly zajímat policie a státní zastupitelství. Jen v letech 2014 až 2017, kdy Andrej Babiš působil jako ministr financí, Agrofert obdržel na dotacích celkem 6,8 mld. korun. Proti předchozímu období se jeho dotační příjmy zdvojnásobily. Výroční zpráva za loňský rok ještě není k dispozici, ale lze dovodit, že Agrofert inkasoval v době, kdy byl jeho majitel členem vlády, zhruba 9 mld. korun pouze na dotacích. Řečeno slovy Jiřího Paroubka: pánové a dámy, kdo z vás to má?
Sedmým důvodem a ten se dnes odkryl pro mě nejzávažněji, je porušování Ústavy, základního dokumentu naší země, ze strany členů vlády. Mluvím nyní o ministru kultury panu Staňkovi, který podal demisi. Dnes nám tady sice vyprávěl, že není ministrem v demisi, ale on sám tu demisi podal, předseda vlády ji přijal, a jak mu ukládá Ústava, předal ji prezidentu republiky. Prezident republiky nekoná, chystá různé diskuse, zve si účastníky, pořád něco řeší, šest týdnů uplynulo a nevíme stále nic. Až dneska se objevila zpráva, že prezident republiky tuto demisi nehodlá přijmout, čímž naprosto jednoznačně porušuje Ústavu. A já se nyní opřu o vyjádření ústavního právníka Jana Kysely, který dnes pro server Echo24.cz uvedl - cituji: "Počínání prezidenta Miloše Zemana kolem obsazení postu ministra kultury je protiústavní, především jeho neochota odvolat Antonína Staňka. Pokud by chtěl prezident skutečně odmítnout navrhovaného Michala Šmardu, musel by k tomu mít závažné důvody. Prezident republiky si počíná protiústavně především tím, že otálí s odvoláním ministra Staňka. Pokud jde o jmenování ministrů, zastávám názor, že prezident republiky může návrh odmítnout při existenci zákonné překážky, typově střet zájmů nebo bezpečnostní riziko, např. na základě zpráv tajných služeb nebo při očividném defektu." Pan dr. Kysela uvádí např. kanibal, kdyby tedy byl ten nominant kanibalem nebo analfabetem, jinak je povinen prezident návrhu předsedy vlády vyhovět.
A co je pro mě nejdůležitější, je tato poznámka: "Podstatné ovšem je, aby premiér za svými návrhy stál, s prezidentem jednal a využíval právních prostředků, tedy kompetenční žaloby, nebo podpořil ústavní žalobu pro hrubé porušení Ústavy. Při stanovování pravidel není úplně radno spoléhat na to, že budou dobrovolně dodržována, je třeba je vymáhat," dodává Kysela. Tím končí tato citace.
A já k tomu dodám pouze jedno. Zaznamenala jsem, že jednala sociální demokracie, je tam jakýsi rozpor, protože jeden z místopředsedů říká, že byli domluveni, že budou požadovat kompetenční žalobu, a to nějak do pondělka. Pan předseda sociální demokracie bere zpátečku a říká, že tak prudké to asi nebude. A já si myslím, že vím, co je za tím. Protože zcela jednoznačně, pokud by pan předseda Hamáček přišel za předsedou vlády, že ho žádá, aby napsal onu kompetenční žalobu a poslal ji, no tak ho s tím předseda vlády vyhodí, protože to je spjato s jeho existencí. Tak dlouho bude držet prezident republiky Andreje Babiše, pokud Andrej Babiš bude dobře sloužit jeho zájmům. Jakmile by přišel Andrej Babiš s kompetenční žalobou, tak má Andrej Babiš utrum s tím, že by mohl být příště opět jmenován premiérem, přestože mu to Miloš Zeman mnohokrát slíbil a opakoval, že při jakékoli příležitosti jej znovu bude premiérem jmenovat. Ovšem tohle by byla ta základní překážka, která by ty plány narušila.
To, že sociální demokraté se zachovali, jak se zachovali, pro mě novinkou není. Nebudu jim radit, oni vědí nejlépe, co mají dělat. Ale pro mě je zásadní věcí to, že vláda nedodržuje Ústavu, nebrání ústavní pořádek naší země, premiér nevyzývá prezidenta k tomu, aby konal tak, jak mu Ústava ukládá. A jestliže máme vládu, která nedodržuje Ústavu, tak už si neumím představit vážnější důvod, pro který by měla být odvolána. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk vpravo.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Mám zde jednu faktickou poznámku, pan poslanec Bělobrádek. Je to tak. Máte slovo.
Poslanec Pavel Bělobrádek: Děkuji, pane předsedající. Vážení členové vlády, kolegyně, kolegové, dovolte mi tři poznámky. Jedna se týká vystoupení pana ministra Havlíčka k vědě a výzkumu. On říkal, co všechno vláda dělá. Já jsem rád, že pokračuje v mnohém to, co jsme začali, protože to, co tady vydával za úspěchy této vlády, tak se začalo, nebo z podstatné části připravilo už za vlády Sobotkovy. A já jsem jenom rád, že pan předseda vlády změnil svůj názor na vědu a výzkum, o kterém se vyjadřoval s velkým despektem. Jsem rád, že pan ministr Havlíček v tom pokračuje, sice s drobnými změnami, mrzí mě třeba to, že prý nebudou pokračovat vědečtí diplomaté, ale chtěl bych jen říct, že skutečně vláda Andreje Babiše nezačala v roce 2014. Naopak jsme museli často hlasovat jemu navzdory.
Co se týká toho, co tady padlo, že tady není žádná varianta B a v případě, že by byla vyslovena nedůvěra vládě, se v podstatě zhroutí svět a země bude v nějakém chaosu, tak to samozřejmě není, Ústava s tím počítá. A ta varianta B, já myslím, že je pro všechny srozumitelná. A i z řad opozice jasně zaznělo, že je tady možné, aby hnutí ANO, které vyhrálo volby, pokračovalo, ale s jiným premiérem. To je zcela legitimní. A měli jsme tady i vlády, které stačily vyměnit tři premiéry, resp. volební období, kdy měla premiéra jedna strana a byli to tři různí lidé.
A pak bych chtěl také říct, že předseda vlády určitě dobře ví, že se s ním stýkají a telefonují si s ním šéfové vlád a špičky Evropské unie, ale neznamená to, že s ním nemají problém nebo o jeho problémech nevědí. Já jsem s mnohými z nich mluvil osobně a oni s ním problém mají, vědí, že má velký problém, ale prostě s ním jednají, protože je předseda vlády, stejně tak jako jednají mnozí i s šéfy zemí, jako je Čína, KLDR nebo Rusko.
Předseda PSP Radek Vondráček: Váš čas! Děkuji. Nyní zde mám dvě přihlášky s přednostním právem. Nejprve pan místopředseda Filip, poté pan předseda Stanjura.***