(18.20 hodin)
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji. Budu velice stručný. Chtěl bych poprosit předkladatele pana poslance Hniličku, aby si má vyjádření nebral osobně. Já v jeho případě nepochybuji ani vteřinu, že si myslí, že teď dělá dobrou věc. Stejně tak nepochybuji ani vteřinu, že za několik let zjistí, že ten český sport poškodil. Ale to už bude pozdě.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Seznámím vás ještě s dalšími omluvami. Od 18.15 do konce jednacího dne se z rodinných důvodů omlouvá paní poslankyně Šlechtová a ministr vnitra Jan Hamáček se omlouvá do konce jednacího dne z pracovních důvodů. Pan předseda Sněmovny Vondráček se omlouvá od této chvíle do konce jednacího dne z pracovních důvodů.
Budeme se věnovat bodu číslo
4.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb.,
o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 157/7/ - vrácený Senátem
Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 157/8. Informace k pozměňovacím návrhům nám byly rozdány do pošty. Vítám mezi námi pana senátora Jiřího Ciencialu a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil nejprve pan poslanec Lukáš Bartoň. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Lukáš Bartoň: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, je tomu již 14 měsíců, co byl zákon o vnitrozemské plavbě nahrán do sněmovního systému, a 14 měsíců jsme ho zde projednávali. Projednávali jsme ho pak i na půdě Senátu a máme ho zde zase. Když jsem před 13 měsíci tehdy mluvil s panem předsedou poslaneckého klubu ČSSD Chvojkou, který mi říkal, že ani náhodou nestihnu vodáckou sezónu 2018, ještě jsme nevěděli, že nestihneme ani vodáckou sezónu 2019. Ta již začala. Vypadá to, že v 18.30 jednání přerušíme a budeme pokračovat v tomto až na červencové schůzi.
K projednávání v Senátu. Senát projednal ve dvou výborech, tento návrh se jim líbil, bohužel se líbil natolik, že k němu přidali pozměňovací návrh a ještě ho rozšířili. Asi přenechám panu senátorovi.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Ano, děkuji, pane poslanče. A skutečně teď by se měl slova ujmout pan senátor Jiří Cienciala. Prosím, pane senátore, máte slovo.
Senátor Jiří Cienciala: Dobrý den, zdravím všechny srdečně. Promiňte moji indispozici, ale z toho čekání jsem trochu zachřápnul. Ale budu spěchat, abychom to do těch 18.30 stihli.
Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, byl jsem pověřen na 8. schůzi Senátu konané dne 2. května 1919, abych odůvodnil v Poslanecké sněmovně senátní usnesení o vrácení Poslanecké sněmovně návrhu zákona, kterým se mění zákon číslo 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů. Návrh tohoto zákona byl projednán na uvedené senátní schůzi jako senátní tisk číslo 66. V diskusi při jednání Senátu zazněly hlasy jak pro schválení návrhu zákona o vnitrozemské plavbě ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou, tak převažující hlasy pro rozšíření návrhu zákona tak, aby za podmínek obdobných podmínkám navrženým pro vodáky připustil požít alkoholických nápojů též u cyklistů. Hlavním důvodem přijatého usnesení Senátu o vrácení předlohy s pozměňovacími návrhy měnícími též zákon číslo 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, je tak zájem senátorů stanovit nejen vodákům, ale i cyklistům obdobné podmínky pro tolerování požití malého množství alkoholu, tedy v podstatě o rozšíření poslanecké iniciativy o Senátem již dříve schválenou novelu zákona o silničním provozu, senátní tisk číslo 261, schválenou Senátem 15. listopadu 2018. V Poslanecké sněmovně je aktuálně číslo tisku 338. Respektive poprvé projednanou senátní iniciativu z roku 2016, která vzešla od občanů ze Zlínského a Jihomoravského kraje a kterou podepsalo více než 10 tisíc lidí.
Senátem je tedy předložen návrh, aby zákon nejen u vodáků při vedení malých nemotorových plavidel na vybraných tocích, ale taky u cyklistů za jasně stanovených podmínek, kdy nepřepravují děti na sedadle pro přepravu dítěte, v přívěsném vozíku ani v dětském připojeném kole na cyklostezkách, účelových nebo místních komunikacích nebo na silnicích III. třídy připustil požití menšího množství alkoholu. V obou případech je přitom navrhována tolerance 0,5 promile zjištěného obsahu alkoholu.
Senát je přitom přesvědčen, že zde není žádný významný důvod, aby zákon přistupoval k cyklistům odlišně od vodáků, jde-li o jejich aktivity na vodních tocích a pozemních komunikacích, které nejsou spojeny se zvýšeným nebezpečím pro život a zdraví osob. Liberalizace pravidel nejen pro vodáky, ale také pro cyklisty pomůže podpořit další rozvoj turismu v naší zemi. Pomůže stovkám malých živnostníků, kteří podél husté sítě vodních toků rozvíjejí své podnikatelské aktivity. Z obdobných důvodů je Senátem navrženo snížení výše pokuty za přestupky cyklisty spočívající v řízení jednomístného kola po nepřípustném požití alkoholických nápojů. ***