(16.00 hodin)
(pokračuje Hnilička)
Jsem přesvědčen, že sport u nás měl mít už dávno svou plnohodnotnou centrální entitu, ať už je to ministerstvo, nebo agentura. A rád tady znova připomenu, že sportem, organizací sportu, pořádáním různých sportovních eventů, nákupem sportovních věcí a vůbec vším, co se kolem sportu děje, přijde do veřejných rozpočtů až 60 miliard korun ročně. To přece není vůbec málo peněz. A přesto je sport dneska spravován odborem sportu na Ministerstvu školství zhruba 25 pracovníky. Nezlobte se na mě, to je nesystémové, chybné. To si prostě náš sport nezaslouží. Jednoduše, kdyby to vše fungovalo tak, jak se mi někteří oponenti také snažili vysvětlit, že to přece docela funguje, tak se tu dnes o tuto novelu nedohadujeme a ty naše reprezentace by byly úplně někde jinde a naše mládež by pak možná měla mnohem větší zájem o sport a tělocvik by pak určitě nebyl nejvíce omlouvanou hodinou ve škole. Je to ostuda, kam se český sport dostal, a vůbec celá pohybová gramotnost mnoha našich dětí, které jsou budoucností naší společnosti.
Dámy a pánové, kolegyně, kolegové, jestli chceme opravdu reálně něco s českým sportem udělat, jestli chceme vrátit děti k pohybu a zájmu o sport, jestli chceme pomoct našim reprezentantům vytvářet kvalitní prostor českému hendikepovanému sportu, tak tím prvním klíčovým krokem je to, že nenecháme podporu sportu krčit se někde v koutě na Ministerstvu školství, ale založíme Národní sportovní agenturu, na kterou bude velmi dobře vidět a která bude spravovat státní prostředky na podporu sportu a postupně se postará o to, že sportu v naší společnosti se zase dostane náležité důležitosti, tak jak si to historicky zaslouží.
Děkuji vám všem, kteří dnes budete hlasovat pro novelu zákona o podpoře sportu a vznik Národní sportovní agentury. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Milanu Hniličkovi. Nyní požádám o slovo pana senátora Pavla Štohla, aby odůvodnil stanovisko Senátu. Pane senátore, máte slovo.
Senátor Pavel Štohl: Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v podstatě s tím, co tady řekl pan poslanec Hnilička, v drtivé většině souhlasím. Protože tady bylo hlavně popsáno, že současná situace ve financování sportu, ve financování tělovýchovy dětí, mládeže, je naprosto špatná, naprosto tristní. Že se s tím musí něco dělat. Tam jsme opravdu všichni ve shodě. V čem se ale lišíme, je to, jakým způsobem tu nápravu provést.
Je tady poslanecký návrh, aby finance a další věci týkající se sportu měla na starosti agentura pro sport. Tím, že je to poslanecký návrh a neprošel klasickým připomínkovým řízením, tak si myslím, že je tam spousta ne marginálních věcí, ale podstatných věcí, které jsou tam špatně nastavené.
Není žádným tajemstvím, že Ministerstvo školství, když dalo k vůbec prvnímu návrhu svoje stanovisko, tak byly čtyři a půl strany připomínek, co je tam chybně, co se musí změnit. Samozřejmě do dalšího čtení některé věci byly zapracovány. Ale když jsem si nechal udělat stanovisko Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, tak pořád tam zbyla jedna strana připomínek. A opět opakuji, ne zanedbatelných, ale podstatných, které by mohly zapříčinit, že ta situace se nejenom že nezlepší, ale je tady i riziko, že se může zhoršit, což si samozřejmě vůbec nikdo nepřejeme.
Já zkusím říci alespoň pár věcí, které si osobně myslím, a nejenom já, ale i většina senátorů, protože v Senátu to bylo vlastně zamítnuto opravdu drtivou většinou hlasů - takže které ty věci si tam opravdu myslíme, že nejsou dobře nastavené. Abych to nepopletl, budu alespoň některé věci citovat z ministerstva.
Takže Ministerstvo školství uvádí: "Za velmi sporné považujeme připustit, aby k dotacím v oblasti sportu měly přístupy osoby, které nejsou sportovními organizacemi. Rovněž považujeme za problematické rozvolnění podmínek pro sportovní svazy, které se dle novely mohou stát jistými zprostředkovateli dotací ze státního rozpočtu. Tato praxe byla v letech 2014 až 2015 zcela opuštěna a byl zaveden program přímé podpory klubů, přičemž sportovním svazům pak byla ponechána role národních autorit s hlavními úkoly rozvoje metodiky sportu a organizace soutěží. Navržené tedy považujeme za krok zpět." Což je oficiální stanovisko Ministerstva školství.
Takže to byla jedna z těch věcí. Já tady opravdu těch podstatných věcí mám více, ale myslím si, že zatím zkusím říct alespoň svými slovy některé další, a když bude samozřejmě zájem, velice rád se k těm dalším bodům vyjádřím.
Myslím si, že je nestandardní, aby podmínky pro jmenování předsedů agentury pro sport byly tak volně uvedené. Protože my se bavíme, že to není proti panu poslanci Hniličkovi. Protože sice může být navržen za předsedu této agentury, ale může to být kdokoliv jiný. Takže není tady mimo jiné vůbec, jaké by měl mít vzdělání. Může mít klidně základní školu. Je tam pouze, když to hrozně zjednoduším, že stačí pět let praxe v managementu sportu.
Tady ten předseda agentury má opravdu téměř neomezené pravomoci. Už to tady zmínil pan poslanec Hnilička, že za těch - protože on je jmenován na dobu šesti let a během těch šesti let je téměř neodvolatelný. Takže za těch šest let se bude jednat o rozdělování zhruba 50 miliard korun a v podstatě o tom bude rozhodovat opravdu jeden člověk, to znamená předseda agentury. (Poznámka z pléna.) Paní poslankyně se potom k tomu samozřejmě vyjádří.
Pan předseda agentury jmenuje své zástupce, nebo místopředsedy agentury. Opět zde není ani zmínka, jaké mají splňovat podmínky, aby mohli být jmenováni místopředsedy agentury. Není zde vůbec jejich věcná náplň, jestli to bude místopředseda pro legislativu, místopředseda pro ekonomiku. Prostě je pouze, že jmenuje dva místopředsedy agentury.
Potom je tady v návrhu zákona zmíněno, že bude poradní orgán, který má 15 členů. Ale opět tady vůbec není uvedeno - pouze jmenuje agentura, nebo předseda agentury, ale není uvedeno, na základě jakých podmínek budou vybírání lidé do této poradenské komise, nebo jak to správně formulovat.
Další věc je, jak jsem to říkal, že předseda agentury je jmenován na dobu šesti let, a pokud opravdu neudělá nějaké hrubé porušení, tak je téměř neodvolatelný. A teď se opět nebavíme vůbec o konkrétní osobě. Představte si, že bude jmenován jako předseda agentury člověk, který se jeví, že je opravdu skvělý, bude pracovitý, svědomitý. Zjistí se po krátké době, že tu práci nedělá dobře. Pokud neporuší opravdu nějakým zásadním způsobem předpisy, ten člověk bude o tom rozhodovat šest let. To si myslím, je další podstatná věc, která není správně.
Rejstřík trestů, byl tady zmíněn. Opět můžu citovat ze stanoviska Ministerstva školství, můžete souhlasit, nebo nemusíte. Ale znovu opakuji, je to stanovisko Ministerstva školství. Není vůbec řešeno, pokud tam například bude nějaká marginální chyba v údajích do rejstříku, co se s tím bude dělat. Jak se budou opravovat.
Takže v čem my máme zásadní rozpor s panem poslancem Hniličkou, je, jakým způsobem změnit situaci ve financování sportu. Já si nejsem jistý, že tím, že se to vlastně vezme z Ministerstva školství a dá se tomu samostatná agentura, že to samo o sobě je změna, která tomu pomůže. Já vůbec za sebe nemám problém, kdyby to bylo Ministerstvo pro sport, kdyby to nebyla agentura pro sport. Protože potom už samozřejmě máme pravidla, která jsou nastavena u jiných ministerstev. Říkal jsem panu poslanci, když byl u nás v Senátu, že protože agentura pro sport má fungovat v plném rozsahu od 1. 1. 2021 - doufám, že to říkám správně, 2021 - tak kdybychom se rozhodli, že opravdu uděláme od 1. 1. 2021 Ministerstvo pro sport, je dostatek času tady tyto věci změnit. Nebo další varianta - ano, bude agentura pro sport, která bude začleněna pod Ministerstvo školství. ***