(Jednání pokračovalo v 11.30 hodin.)
Místopředseda PSP Petr Fiala: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, je 11.30 hodin, skončil čas určený na přestávku pro jednání poslaneckého klubu ODS. Budeme pokračovat v našem jednání.
Nejprve prosím jedno upozornění. Byl nalezen zlatý prstýnek. Pokud někdo z vás ten zlatý prstýnek postrádá, tak si ho může vyzvednout tady u dam v předsálí, kde je k dispozici.
A přikročíme k projednávání bodu číslo
149.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 153/1994 Sb., o zpravodajských
službách České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 154/1994 Sb.,
o Bezpečnostní informační službě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon
č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 240/ - třetí čtení
Máme zde pověření, aby předsedu vládu Andreje Babiše při tomto projednávání zastoupila paní ministryně spravedlnosti Marie Benešová, což se stalo. Zpravodajem garančního výboru je pan poslanec Vít Rakušan. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 240/5, který byl doručen dne 18. dubna 2019. Usnesení garančního výboru máme jako sněmovní tisk 240/6.
Nyní se ptám navrhovatele, tedy paní ministryně, zda má zájem vystoupit. (Ano.) Paní ministryně, prosím, máte slovo ještě před otevřením rozpravy. Prosím.
Ministryně spravedlnosti ČR Marie Benešová Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi ve stručnosti uvést v rámci projednávání ve třetím čtení vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o zpravodajských službách, zákon o Vojenském zpravodajství a zákon o Bezpečnostní informační službě.
Předkládaný návrh reaguje na vývoj veřejné správy, rozvoj eGovernmentu a společnosti obecně ve vztahu k potřebám efektivního plnění úkolů zpravodajských služeb. Podstatou je úprava dosavadních oprávnění zpravodajských služeb v kontextu měnících se podmínek tak, aby zpravodajské služby mohly efektivně vykonávat svou činnost nezbytnou pro zajišťování bezpečnosti České republiky v následujících letech. Návrh zákona obsahuje zvláštní postup pro získávání informací od Generálního ředitelství cel a rozšíření dosavadní možnosti žádat informace od bank a možnost vyžádat tyto informace prostřednictvím jiného k tomu oprávněného orgánu.
V návaznosti na rozvoj eGovernmentu a informačních systémů veřejné správy návrh dále upravuje podmínky pro uplatňování evidenční ochrany údajů i v dalších informačních systémech veřejné správy. S rozvojem eGovernmentu a obecně služeb informační společnosti pak souvisejí navrhované úpravy změn krycích prostředků a krycích dokladů. Pro využívání krycích prostředků a krycích dokladů je třeba zajistit, aby ke krycímu prostředku či krycímu dokladu existovaly též důvěryhodné záznamy jak v samotných informačních systémech veřejné správy, tak i v informačních systémech na nich návazných. Návrh zavádí možnost zpravodajských služeb vytvořit pravidelně aktualizovanou referenční databázi digitálních podob osob. V oblasti zpravodajské techniky dochází ke sjednocení lhůty pro použití zpravodajské techniky Bezpečnostní informační službou a Vojenským zpravodajstvím se lhůtou pro trvání odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu podle trestního řádu.
Závěrem bych ráda zmínila, jak dopadla projednávání návrhu zákona ve výborech, jimž byl nový návrh zákona přikázán k projednání. Jak výbor pro bezpečnost, tak ústavněprávní výbor doporučily vládní návrh schválit s tím, že ústavněprávní výbor návrh zákona doporučil schválit ve znění jím navržených pozměňovacích návrhů. První z těchto pozměňovacích návrhů znamená omezení původně navrhované reformulace § 11 odst. 1 zákona o zpravodajských službách pouze na povinnost orgánů veřejné správy poskytnout zpravodajským službám požadovanou pomoc bez zbytečného odkladu a bezplatně. Všechny ostatní pozměňovacími návrhy, které přijal ústavněprávní výbor a doporučuje je schválit, spolu bezprostředně souvisejí a jde o sjednocení právní úpravy krycích dokladů a krycích prostředků. Se všemi těmito pozměňovacími návrhy uvedenými v usnesení ústavněprávního výboru za vládu jako předkladatele vyjadřuji souhlas.
Návrh zákona prošel 17. dubna tohoto roku jak obecnou, tak podrobnou rozpravou v rámci druhého čtení, přičemž žádné další pozměňovacími návrhy nebyly k tomuto předloženy. Garanční výbor, jímž je výbor pro bezpečnost, pak všechny uvedené pozměňovacími návrhy projednal ve druhém čtení na své schůzi 2. května 2019 a doporučil je rovněž přijmout.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji paní ministryni a otevírám rozpravu. Do rozpravy nemám žádnou přihlášku, tedy rozpravu končím. Je zájem o závěrečná slova? Není zájem o závěrečná slova, takže prosím pana zpravodaje garančního výboru, aby nás provedl procedurou hlasování, abychom se seznámili s tím, jak budeme hlasovat o jednotlivých pozměňovacích návrzích. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Vít Rakušan: Děkuji vám, vážený pane předsedající. Kolegyně a kolegové, hlasovací procedura doporučená garančním výborem, tedy výborem pro bezpečnost, je poměrně jednoduchá. Měli bychom si projít třemi hlasováními. Nejprve by se samostatně hlasovalo o pozměňovacím návrhu ústavněprávního výboru pod označením A1, ve druhém hlasování by se dohromady hlasovaly pozměňovacími návrhy ústavněprávního výboru pod označením A2 až A6, tedy hlasování společně jedním hlasováním, a třetí hlasování by poté bylo o návrhu zákona jako celku.
Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Návrh je jasný. Já dám nyní o proceduře hlasovat.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 913 přihlášeno 189 poslanců, pro 161, proti nikdo. Proceduru jsme schválili. Můžeme pokračovat.
Poslanec Vít Rakušan: Děkuji. Tedy pozměňovací návrh A1. Jak již bylo řečeno, jedná se o pozměňovací návrh předložený ústavněprávním výborem Poslanecké sněmovny a jedná se meritorně o poskytování informací orgány veřejné správy. Stanovisko garančního výboru je doporučující. ***