(11.50 hodin)

 

Poslanec Kamal Farhan: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, členové vlády, pane ministře, dámy a pánové, dovolte mi, abych zde krátce v obecné rozpravě okomentoval svůj pozměňovací návrh, který jsem vložil do systému pod č. 2804. Je to pozměňovací návrh, kdy dochází ke stanovení oprávnění pro Státní ústav pro kontrolu léčiv, aby poskytl údaje vztahující se k certifikátům, které vydává podle § 81 odst. 1 pro přístup k systému elektronického receptu i dalším subjektům v resortním působení. Můj návrh spočívá v tom, aby poskytovatelé zdravotních služeb, lékaři, kteří získali tento certifikát v systému eReceptu, ho mohli využít v komunikaci s organizacemi, které jsou resortně spravovány Ministerstvem zdravotnictví. Typickým příkladem je například Ústav zdravotnických informací a statistiky - ÚZIS. Pod bod b) vkládám ještě - mimo resort zdravotnictví dojde pak k poskytnutí těchto informací ještě ve vztahu k České správě sociálního zabezpečení, která tyto údaje využije pro potřebu ověřování totožnosti ošetřujících lékařů v rámci systému elektronická neschopenka.

Domnívám se, že tento pozměňovací návrh zlepší a zjednoduší a zrychlí komunikaci mezi poskytovateli zdravotnických služeb a přímo řízenými resortními organizacemi Ministerstva zdravotnictví a Českou správou sociálního zabezpečení. V podrobné rozpravě se potom k tomuto svému pozměňovacímu návrhu přihlásím. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Na řadě je pan poslanec Pávek. Připraví se pan poslanec Profant. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Petr Pávek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pane ministře, paní zpravodajko, rád bych vás seznámil se svým pozměňovacím návrhem, který je v systému uveden pod číslem 2709 a jehož podstatou je zrušení tzv. tržních podílů při distribuci léků. A je velmi jednoduchým způsobem v tomto pozměňovacím návrhu uložena povinnost distributorům, potažmo výrobcům dodat do 48 hodin lék do jakékoli lékárny tak, aby se dostal včas k pacientovi.

Krátce bych to okomentoval. Důvodovou zprávu máte jako součást pozměňovacího návrhu, takže číst ji nebudu. Ale krátce bych okomentoval potřebu zrušení tržních podílů u distributorů. Ta se dostala do zákona zhruba před třemi lety. Byl to velmi komplikovaný proces. Eufemisticky věřím, že hlavním důvodem byla víra některých poslanců a snad i ministerstva tehdy, že by tržní podíly mohly přispět k lepšímu zásobování léky na našem trhu. Tříletá praxe ukázala, že tomu tak není, že se z toho vyvinul samostatný parazitický byznys, který činí podle mých informací ročně zhruba 3,3 miliardy korun. Převedeno na den - každý den, o který tento návrh odsouváme, tak z našeho systému mizí léky v hodnotě zhruba 10 milionů korun.

Problém tržních podílů spočívá v tom, že někteří distributoři si pro sebe utrhli nějaké podíly. To by samo o sobě nebylo ještě tak zlé, kdyby nezjistili, že vlastně reexport neboli vývoz léků, které přišly do České republiky pro potřeby českého pacienta a českých lékáren, je daleko výnosnější než to do těch lékáren dodat. A to číslo, o kterém jsem už hovořil, přes 3 miliardy ročně, hovoří za vše.

V celém systému od výrobce přes distribuci až po lékárnu má každý článek své zastoupení, má každý článek svou přidanou hodnotu. To znamená, výrobce vyrábí lék, to je bezesporu přidaná hodnota. Distributor skladuje, redistribuuje, rozváží - také přidaná hodnota. Lékárník eviduje, vydává, radí - přidaná hodnota.

Dokud se jednalo o drobné reexporty, tak si myslím, že to ten systém dokázal unést, to znamená, když lékárníci, distributoři tu a tam vyčíhli dobrou příležitost k tomu, aby některé léky zase vyvezli ven za vyšší cenu, tak se to dalo pochopit. Ale je tady pár distributorů, kteří si z reexportu léků udělali prostě hlavní byznys. Mimochodem jsou to ti, kteří vám píšou dopisy a říkají, jak to bude hrozné, když se ty tržní podíly zruší.

Chtěl bych vám říct, že tento pozměňovací návrh má podporu Ministerstva zdravotnictví, má podporu Úřadu na ochranu hospodářské soutěže a má podporu Hospodářské komory v sekci zdravotnictví. Tržní podíly se prostě vymkly kontrole. A jestliže dneska pláčeme nad tím, že nejsou léky v lékárnách, že zejména malé, regionální lékárny nedostanou léky pro své pacienty, jestliže pláčeme nad tím, že naši pacienti nedostanou některé léky, protože jich je nedostatek, tak to většinou není způsobeno tím, že by léky nebyly, ale je to způsobeno tím, že pro reexportéry je prostě daleko lepší byznys, když ty léky vezmou a vyvezou je zase ven, kde je prodají mnohem dráž, protože jak víte, u nás jsou ceny léků regulovány, to znamená, ceny léků v České republice jsou nižší, než jsou v okolních státech.

Déle se k tomu teď nebudu vyjadřovat. Myslím si, že to ještě vyvolá velkou diskusi. Ukazuje se, že ti, kteří jsou nositelem tohoto parazitického byznysu, mají dost mediální i argumentační síly na to, aby zpochybnili tento záměr na zrušení tržních podílů. Ale ke svému návrhu se potom přihlásím ještě v podrobné rozpravě. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášen pan poslanec Kasal. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji, pane předsedající. Já jenom pár poznámek k panu kolegovi Pávkovi vaším prostřednictvím. Jednak když se uváděly tržní podíly do zákona, tak reexport byl minimálně 5 miliard. Jestli říkáte, že je 3, tak je to úspora 2 miliardy. Druhá věc - reexport, resp. tržní podíly nemají vůbec nic, žádnou souvislost s tím, co jste tady uváděl, aby byly dány léky jaksi do každé lékárny. To je někde úplně jinde. A třetí věc - do lékového záznamu toto v žádném případě nepatří. Toto je přílepek největšího kalibru. Má to být řešeno v jiném zákoně. Na tom jsme se i dohodli. A myslím si, že to tady nemá co dělat, protože pak bude ohrožen celý zákon o tomto záznamu.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Pávek bude reagovat faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Pávek: Děkuji za slovo. Jenom krátká replika. Rozumím tomu, že bychom mohli vyvolat na toto téma diskusi, která bude nekonečná. Není to tak, že by tento návrh jakýmkoli způsobem ohrožoval novelu zákona o lécích. Ta má bezesporu mou i naši podporu. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Nyní v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Profant. Připraví se pan poslanec Nacher. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Profant: Dobré poledne, vážení kolegové. Chci vám představit pozměňovací návrh, který předkládám s kolegou Petrem Třešňákem a panem Markem Bendou, který je pod sněmovním dokumentem 2595. Tento pozměňovací návrh mění systém opt out na opt in, tedy pacient se aktivně musí rozhodnout, že chce, aby jeho data byla sdílena s lékaři. Hlavním důvodem pro tuto změnu je ústavní právo na soukromí. Jde nám hlavně o ochranu pacientů se stigmatizujícími chorobami, jako jsou například pohlavně přenosné choroby, ale i mnohé další. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP