(18.00 hodin)
(pokračuje Faltýnek)
Opravdu si ještě někdo myslí, že výloha restaurace v hotelu Voroněž v Brně je utajenějším místem než třeba kancelář v Poslanecké sněmovně? To si fakt někdo myslí? Kde sedíte za výlohou a všichni vás vidí a poznávají? Naopak, když se scházíte s kýmkoliv v kanceláři ve Sněmovně, tak to nikdo nevidí. A mimochodem, jako poslanec mám právo ze zákona se scházet s oběma pány i mimo Sněmovnu. Takže se tady neobhajuji z něčeho nezákonného, i když ze mě někteří novináři hned udělali v podstatě odsouzeného člověka a zločince. Ale tak to dnes bohužel chodí.
Ale zpátky k věci. Všichni víme, že tendr na mýto byl problémový od začátku až do konce. Stále hrozilo, že celá soutěž spadne. A mimochodem se o to pokoušeli i Piráti. Což dokládá i návrh usnesení, které předložili v hospodářském výboru v době běžícího tendru. V době běžícího tendru! Ale vážené kolegyně a kolegové, abychom si rozuměli, já to nerozporuji. Je to jejich legitimní názor, který byl pouze opačný s názorem naším. A naprosto shodný s názorem Kapsche. Tak to prostě je.
Přečtu vám kousek zápisu ze schůzky kolegy Polanského s ředitelem Feixem. Cituji: "Pan ředitel představil svou vizi odprodeje systému provozu mýtného státu, což je varianta, kterou v principu podporujeme, avšak záleží na tom, co bude obsahem odprodeje a jak bude nastaven systém subdodávek, tedy například výdej karet, bankovní služby, další rozvoj a údržba softwaru, který je proprietární a v majetku Kapsche. K čemuž pan ředitel slíbil dodat podklady." A tak dále. A následně Piráti navrhli ono usnesení, kterým chtěli stáhnout podaný rozklad Ministerstva dopravy, a tím shodit celý tendr, který stále běžel.
Kolegyně, kolegové, já neříkám, a jsem o tom přesvědčen, že toto jednání Pirátů s Kapschem v době běžícího tendru je nekalé. Já to neříkám. Nebo kriminální. Já to neříkám. Tento názor je legitimní, i když s ním nemusím souhlasit. Ale nedá mi to a musím se zeptat. Pokud by vše bylo tak, jak vykreslují média, nebyl bych já tím člověkem, který by takové usnesení navrhoval? A pokud bych takto jednal a předkládal návrhy Kapsche ve Sněmovně, tak už bych byl určitě mediálně odsouzený. Já si myslím dokonce, že veřejně popravený. Přímo na půdě Sněmovny.
A nyní, vážení kolegové, odpovím na ty konkrétně položené otázky.
Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Zajímá mě, když jste tedy podle svých slov, která opakovaně říkáte, a tady opět zazněla, ušetřil státu tak ohromné částky peněz, proč jste už tehdy o tom žádným způsobem neinformoval třeba přes média.
Tak jsem si dal práci a hledal jsem v monitoringu tisku a našel jsem třeba, že jsem se chlubil v listopadu - jak říkala kolegyně Markéta Pekarová Adamová, proč jsem se nepochlubil - tak jsem se, paní kolegyně prostřednictvím pana předsedajícího, chlubil v listopadu 2016 v Otázkách Václava Moravce, kde jsem říkal, že jsme s Ministerstvem dopravy vyjednali slevy 1,5 miliardy korun a že to vlastně nikoho nezajímá. A u této debaty seděl - víte kdo? Ano, pan předseda Kalousek. Tak se na to můžete prostřednictvím pana předsedajícího zeptat.
Další dotaz - poslanec Jan Bartošek: Každopádně říkáte, že mýto je téma politického boje. Já se vás táži: Je i to vyšetřování policie, které v současné době probíhá, součástí politického boje? Chcete tímto způsobem zpochybnit nezávislost policie? Děkuji.
Ne nechci. Nechci zpochybnit nezávislost policie. A jak už jsem několikrát řekl do médií i tady ve Sněmovně, policie se chovala korektně, profesionálně a já věřím v nezávislost policie. Nechci tím zpochybnit v žádném případě, pane předsedo prostřednictvím pana předsedajícího, vyšetřování policie. Vůbec ne.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Nicméně pan předseda Faltýnek tady řekl, že byl součástí vyjednávacího týmu v té první fázi, když se dala ta zakázka z ruky Kapschi na tři další roky. Legitimní otázka zní, jak se stal členem toho týmu, jestli si to vzal sám a sám se... /Předseda Faltýnek ze svého místa: Já jsem to říkal./ No ne, být členem týmu znamená, že jednám s uchazečem.
Ano, byl jsem u vyjednávání s Kapschem o ukončení smlouvy a o slevě. Jednacího řízení bez uveřejnění jsem se neúčastnil. V nové soutěží jsem nebyl v roli zadavatele, pouze jsem se zajímal o zdárný průběh tendru.
Poslanec Jakub Michálek. Vypustím úvodní větu a budu říkat jenom za prvé ty dotazy: Za prvé. Chtěl bych vědět, kdo všechno byl informován o aktivitách kolem tendru na mýtný systém, které pan Faltýnek vyvíjel.
Jak už jsem řekl, pokud se týká dořešení staré smlouvy, tak jsem to řešil já společně s panem ministrem, náměstky ministra dopravy Ferancem a Kopřivou. Některá média už v únoru 2016 psala, že Faltýnek řeší mýto, třeba E15. A pokud se týká mých aktivit kolem nového tendru, tak byly stejné, byly stejné jako, pane předsedo Michálku prostřednictvím pana předsedajícího, jako vašeho kolegy Polanského. Mít informace, jestli nehrozí ohrožení soutěže.
Za druhé bych chtěl vědět, v čem spočívala ta koordinace, kterou, jak říkal pan předseda Faltýnek, částečně učinil s ministrem dopravy Ťokem ve věcech jednání mezi předsedou ÚOHSu Petrem Rafajem a ředitelem společnosti Kapsch.
Celou dobu šlo o to, aby soutěž zdárně proběhla. A já jsem rád, že se to podařilo. Na rozdíl od vás, pane kolego prostřednictvím pana předsedajícího, protože - a teď to neříkám nijak ve zlým, jo, to je prostě názor proti názoru - protože vaše koordinace s firmou Kapsch vedla k doporučení celý tendr skrečovat a pokračovat dál s Kapschem.
Za třetí. Ve svém vyjádření jste uvedl, že se potkáváte se všemi účastníky tendru. Můžete uvést kolikrát, za jakým účelem a tak dále?
Už jsem to řekl v tom úvodním slově. Když mě někdo požádal o schůzku, tak jsem se s ním sešel. Stejně jako váš kolega, pane předsedo Michálku prostřednictvím pana předsedajícího.
Za čtvrté. Můžete prosím konkrétně doložit to, jakým způsobem jste vyčíslil částku 1,54 miliardy, kterou jste zmínil ve svém vystoupení?
Ano, je to relativně jednoduché. Nevím, jestli prostřednictvím pana předsedajícího jste někdy vyjednával nějaký obchod. Ale předpokládám, že ano. Já taky. Cílem těchto jednání bylo ukončit smlouvy bez konce, zrušit nesmyslné dodatky a ušetřit pro stát. Za celou dobu trvání smlouvy platil stát Kapschi ročně dvě miliardy korun. My jsme cenu snížili na 1,5 miliardy ročně, což je úspora 500 milionů korun za rok, krát tři roky je 1,5 miliardy korun. To si myslím, že pochopí každý. ***