(17.20 hodin)
(pokračuje Kaňkovský)
To znamená, není to jenom o platech zdravotních pracovníků, to je velmi důležité. Tady je potřeba se také bavit o té základně, ze které jsme vycházeli při tom navyšování. Ale je potřeba se bavit o struktuře a potřebnosti, o celkovém objemu zdravotní péče. A ta bohužel výrazným způsobem narostla a na to v tuto chvíli ještě nedokážeme reagovat. Proto ten apel směrem k Ministerstvu zdravotnictví, zdravotním pojišťovnám, aby i v prognóze na rok 2020 se s tímto skutečně pracovalo, a samozřejmě i v tom střednědobém výhledu.
Pokud se týká spolufinancování krajů, já jsem už šestým rokem opozičním krajským zastupitelem v Kraji Vysočina, takže bych nemusel mít jakoukoli ambici se krajů zastávat. Nicméně udělám to, protože kraje, alespoň pokud můžu mluvit za Kraj Vysočina, ale vím to i z řady dalších krajů, se skutečně na spolufinancování sociálních služeb aktivně podílejí. A jak už jsem řekl ve svém úvodním slově, není to jen ohledně provozních nákladů, ale kraje financují nebo spolufinancují investiční činnost do sociálních služeb. A ta je významná. To znamená, my nemůžeme na kraje přenést odpovědnost za dofinancování provozu v plné výši. To prostě není možné. Tady bych opravdu nabádal k opatrnosti. A tady se zastanu hejtmanů, byť jsou z jiných politických stran. Skutečně kraje i avizovaly, že jsou ochotny se podílet na spolufinancování, ale nemůžeme to na ně přenést v celém rozsahu.
Pak se ještě krátce zmíním o tom deficitu, který by mohl nastat. Zase to tady zaznělo ze spousty stran a já za to děkuji. Ale skutečně si uvědomme, že pokud na poslední čtvrtletí tohoto roku vypneme některé typy sociálních služeb, budeme mít velký problém je znovu nastartovat. Pokud pracovníci ze sociálních služeb odejdou, tak si nedělejme iluze o tom, že jestliže se změní třeba financování v příštím roce, že je zase budeme získávat zpět. Zažil jsem to v nemocnici. Pokud nám na některém oddělení zdravotní sestry odešly, tak se nakonec vrátily možná v době ekonomické krize, ale to jenom některé z nich.
Takže tolik ode mě k dnešní diskusi. Já za ni děkuji. Děkuji za ochotu se nejenom bavit o tomto tématu, ale hledat řešení pro letošní rok. A na závěr zdůrazním ještě to, co tady také zaznělo z většiny příspěvků, a to je ten koncepční přístup k letům budoucím. To znamená, že vláda připravuje velkou novelu zákona o sociálních službách. Jenom bych velmi apeloval na to, aby skutečně ten termín byl dodržen, protože velká novela zákona o sociálních službách nebude jednoduchá materie a je velký předpoklad, že tady ve Sněmovně si nějakou dobu pobude, že k tomu budeme velmi široce diskutovat. To znamená, jestli to chceme v tomto volebním období stihnout, tak je to potřeba předložit v tomto roce, jinak může dojít k situaci jako v minulém volebním období, kdy jsme to dostali pár měsíců před koncem volebního období a nebylo možné tu novelu schválit.
Tolik tedy za mě. A avizuji, že v podrobné rozpravě načtu návrh usnesení, jak jsem jej avizoval. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. To byla závěrečná slova. Nemám žádné návrhy, o kterých by se mělo hlasovat nyní. Takže přistoupíme k podrobné rozpravě, do které jsou přihlášeni pan poslanec Kaňkovský, paní poslankyně Valachová, pan poslanec Beitl (vysloveno "bejtl"). Prosím pana poslance Kaňkovského a zároveň prosím všechny, aby své návrhy předávali potom písemně zpravodaji.
Poslanec Vít Kaňkovský: Ještě jednou dobrý podvečer. Jak už jsem avizoval, předkládám za klub KDU-ČSL návrh usnesení k dnešnímu bodu 159 Postoj vlády České republiky k problémům s financováním sociálních služeb. Na úvod bych chtěl poprosit potom v rámci hlasování, aby se hlasovala jednotlivá usnesení po bodech, to znamená, máme čtyři body toho usnesení, aby se hlasoval každý bod zvlášť.
"1. Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby do 20. dubna 2019 předložila Poslanecké sněmovně návrh k urychlenému dofinancování sociálních služeb pro rok 2019 ve výši 2,072 miliardy korun dle schváleného usnesení Komise pro sociální věci Asociace krajů České republiky."
"2. Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby do 30. 9. 2019 předložila Poslanecké sněmovně analýzu funkčnosti současného modelu financování sociálních služeb v České republice dle ustanovení § 101a zákona o sociálních službách s porovnáním dopadů na poskytování sociálních služeb v jednotlivých krajích."
Tady jenom malý dovětek. Souhlasím tady s tím, co řekli kolegové, je potřeba zhodnotit i dopady té přílohy, to znamená těch koeficientů pro jednotlivé kraje, a je potřeba tyto koeficienty zvažovat nejenom na základě počtu obyvatel, ale také demografické struktury a sociopatologických jevů v jednotlivých krajích. Myslím si, že by ty koeficienty měly být nastaveny vícefaktorově, nemělo by to být pouze na základě počtu obyvatel.
"3. Poslanecká sněmovna vyzývá vládu," a tady došlo k té změně, kterou jsem akceptoval, a děkuji za ni ze strany zástupců hejtmanů, "aby po projednání s Asociací krajů předložila Poslanecké sněmovně novelu zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, včetně změn § 101a a přílohy tohoto zákona týkající se výše procentního podílu krajů na celkovém ročním objemu finančních prostředků na sociální služby, které budou reagovat na analýzu funkčnosti současného modelu financování sociálních služeb v České republice s cílem odstranit meziregionální rozdíly."
"4. Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby do 31. 7. 2019 předložila Poslanecké sněmovně návrh k valorizaci plateb v odbornostech 925 - domácí zdravotní péče, odbornosti 913 - všeobecná sestra v sociálních službách a odbornosti 926 - mobilní specializovaná paliativní péče od roku 2020." A v závorce: "V případě, že bude Ministerstvo zdravotnictví České republiky v důsledku nedohody v rámci tzv. dohodovacího řízení stanovovat ve veřejném zájmu parametry úhrad pro rok 2020." To znamená, pokud dojde v rámci dohodovacího řízení k dohodě, pak tento bod padá.
Děkuji vám za pozornost a budu rád i za podporu těchto usnesení.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji vám. Prosím, ujměte se znovu své role zpravodaje. A nyní prosím paní poslankyni Valachovou.
Poslankyně Kateřina Valachová: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych i já načetla návrh usnesení pro Poslaneckou sněmovnu.
"Poslanecká sněmovna
I. žádá vládu k zahájení jednání ve věci zajištění dofinancování sociálních služeb v roce 2019 na základě výstupu Asociace krajů České republiky,
II. doporučuje vládě zlepšit meziresortní spolupráci s cílem systémově koordinovat financování sociálních služeb při maximálním využití zdrojů v rámci různých resortů."
To je vše. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Děkuji. Prosím, předejte svůj návrh zpravodaji. Prosím pana poslance Beitla (vysloveno "bajtla"), kterému se omlouvám za zkomolení jeho jména. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Petr Beitl: Děkuji. Beru omluvu, ale jsem zvyklý. Chtěl bych načíst i po dohodě s doktorem Kaňkovským bod 5 jeho usnesení.
5. Poslanecká sněmovna vyzývá vládu, aby zvýšila šest let nevalorizované úhradové limity k prováděcí vyhlášce 505/2006 Sb. k zákonu o sociálních službách číslo 108/2006, to znamená od 1. srpna 2019 zvýšit maximální možnou sazbu celkem o 20 a 20 korun denně, to je maximální denní sazba stravného 190 korun - nyní je 170 korun, a maximální denní sazba za ubytování 230 korun - nyní 210 korun.
Podotýkám, že se jedná o požadavek Unie zaměstnavatelských svazů, která sdružuje všechny relevantní asociace a sdružení poskytovatelů sociálních služeb České republiky. A ještě jednou říkám, že tyto částky nebyly valorizované od roku 2014. Ohrožené skupiny seniorů jsou proti tomuto navýšení chráněny další regulací, podle které musí zůstat klientovi ubytovacího zařízení 15 % příjmu.
Na závěr chci jenom říct, že čím déle budeme toto navýšení odkládat, tím více se budou otvírat nůžky mezi regulovanými částkami a realitou. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Také děkuji. To je v tuhle chvíli poslední přihláška do rozpravy. Vypadá to, že se již nikdo do podrobné rozpravy nehlásí, tedy podrobnou rozpravu končím. Ptám se znovu, jestli je zájem o závěrečná slova po podrobné rozpravě od pana navrhovatele, nebo od paní ministryně. Není tomu tak. Takže bychom měli přistoupit k hlasování. Svolám do sálu. (Gong.) Je zde žádost o odhlášení. Všechny vás odhlásím.
Poprosím pana zpravodaje, aby nás provedl nejdříve procedurou a poté jednotlivými návrhy. Počkáme, až dorazí všichni poslanci a v sále bude větší klid... Myslím, že můžeme. ***