(12.20 hodin)
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající, dobrý den dámy a pánové. Chtěl bych vaším prostřednictvím zareagovat na pana poslance Ferjenčíka, který tady řekl, když to trochu parafrázuji a zjednoduším, "my chceme, aby ostatní státy zdvihly daně, které mají nižší podle nás, ale nechceme, aby ty silnější státy zdvihly nám daně podle nich". Je to trochu naivní představa, že když se v Evropě budou harmonizovat daně, že se to bude řídit podle nás a ne podle těch nejsilnějších. Nicméně opravdu, kdo si myslíte, že v té harmonizaci daní pak bude určovat tu fiskální politiku? Budeme to skutečně my jako Česká republika? Já si to nemyslím. Proto se domnívám, že bychom si měli nechat svobodu v našem rozhodování, svobodu rozhodovat o naší fiskální politice, a dokonce i monetární. Třeba někdy tuto svobodu dokážeme využít pro naši konkurenceschopnost. Já se naopak domnívám, že daně v naší zemi jsou vysoké a měli bychom mít právo o tom rozhodovat, abychom je mohli snížit pro větší rozvoj ekonomiky. Ta debata se bude odehrávat a musí se odehrávat na půdě našeho českého parlamentu, a ne v Bruselu. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Nyní tedy místopředseda Sněmovny Vojtěch Pikal. Připraví se pan poslanec Jan Lipavský s faktickou. Prosím.
Místopředseda PSP Vojtěch Pikal: Dobrý den. Chci jen zareagovat na to, že náš kolega pan poslanec Volný vaším prostřednictvím vyzval mého kolegu pana poslance Třešňáka vaším prostřednictvím, který tu ovšem bohužel není, takže si dovolím zareagovat za sebe. Já si nepřeji evropský superstát, obecně si nepřeji žádné superstáty, nepřeji si ani, jak tady běží ta diskuze o harmonizaci, myslím si, že v harmonizaci se má hledat společné minimum, nikoli společné maximum. Myslím si, že tento pohled sdílím s mnoha kolegy z pirátské strany. A tím bych chtěl tu debatu pokud možno uzavřít a vrátit ji k víceletému finančnímu rámci Evropské unie, který zde diskutujeme. Děkuji. (Potlesk z lavic Pirátů.)
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Přečtu nyní jednu omluvu - pan poslanec Jaroslav Kytýr se omlouvá od 14.30 hodin z pracovních důvodů. Nyní tedy poslední přihláška s faktickou, pan poslanec Jan Lipavský.
Poslanec Jan Lipavský: Dobrý den. Dovolil bych si zareagovat na kolegu Munzara vaším prostřednictvím k tomu Irsku a těm daním. Samozřejmě Irsko je významným a určitým způsobem vlivným státem, ale rozhodně ne výrazně více než Česká republika. Oni nemají více obyvatel. To znamená, je to o tom, abychom našli tu koalici, kterou postavíme, a provedeme to potřebné narovnání daní a donutíme určitým způsobem, aby to konkurenční prostředí bylo rovnější. A neplakat tady nad tím, že nic nezvládneme, že to přijde z Bruselu. Je to na nás a naší zahraniční politice. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Ještě mám jednu faktickou poznámku, pan poslanec Vojtěch Munzar. Než se dostaví k mikrofonu, přečtu dvě omluvy. Pan poslanec Lukáš Černohorský se omlouvá v době od 11.30 do konce jednacího dne a pan poslanec Petr Gazdík se omlouvá mezi 12.00 a 19.00 z důvodu jednání. Tak, pane poslanče, vaše dvě minuty.
Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, pane předsedající. Já vaším prostřednictvím na pana předřečníka. Myslím si, že to není jen si myslet, že dokážeme udělat koalici proti jinému, třeba podobně velkému státu a neobávat se toho, že třeba potom, v dalším kroku, někdo udělá koalici třeba silnějších států proti nám. To je podle mne velice naivní představa. Myslím si, že nejdůležitější pro Českou republiku je uchovat si možnosti konkurenceschopnosti i tím, že budeme mít vlastní svobodu rozhodovat o naší fiskální politice, včetně daní. Děkuji.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: To byla poslední faktická poznámka, takže se vrátíme do standardních přihlášek do obecné rozpravy. Mám tady dvě přihlášky. Za prvé pan poslanec Jiří Kobza a na závěr požádala o slovo v rámci obecné rozpravy paní ministryně Alena Schillerová. Takže v tuto chvíli zatím dva řečníci. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, bylo zde řečeno už mnoho, já jsem také vystupoval několikrát, i když jsem to neměl v plánu, takže nebudu mluvit dlouho, jen bych chtěl říci několik poznámek k tomu, co tady zaznělo.
Za prvé, my principiálně odmítáme přerozdělování, odmítáme formy socialismu a z toho pohledu samozřejmě víceletý finanční rámec, který je na přerozdělování založen, je pro nás nepřijatelný. To, co v něm postrádáme, a já už jsem to tady jednou řekl, je, aby administrativní aparát Evropské komise, Evropské unie začal hledat úspory sám u sebe v první řadě, dřív než začne požadovat zvýšení členských příspěvků na členských státech. Protože si myslím, že přenášet své stále rostoucí finanční nároky na členské státy je nefér až neslušné.
Rád bych požádal vládu, aby v jejím stanovisku k víceletému rámci jasně zaznělo politické poselství České republiky: my vám už víc nedáme. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Tomio Okamura: Nyní tedy mám ještě poslední přihlášku a to je paní ministryně Alena Schillerová. Prosím, paní ministryně, máte slovo.
Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, dovolte, abych shrnula, abych poděkovala za tu debatu, zejména abych vypíchla příspěvek pana poslance Dolejše, ale souhlasila jsem s většinou věcí, které byly řečeny panem poslancem Skopečkem.
Chtěla bych skutečně shrnout, že pozice vlády - a připomenout to, protože možná jste už od toho posledního mého vystoupení, nebo prvního, kdy začala diskuze, na to zapomněli - je k víceletému finančnímu rámci EU pro roky 2021 až 2027 více než kritická.
V podstatě my jako vláda ve své pozici uvádíme, že klíčovou prioritou České republiky bude vyjednat dostatečné prostředky pro ČR na dvě zásadní priority, a to je kohezní politika a společná zemědělská politika EU, ale nesouhlasíme v souvislosti s tím, jak to bylo navrženo, s navrhovanými úsporami.
Co se týče financování nových priorit, a padlo to tu v rámci debaty několikrát, tak jsme připraveni podpořit posílení prostředků na programy, které se orientují na ochranu hranic, ale ne způsobem, jak je ve víceletém finančním rámci navrženo, tzn. máme k tomu velmi rezervovaný postoj. Chceme, aby se posilovaly hranice tam, kde je to potřeba, pomáhalo se zemím, které to potřebují. Jsme velmi rezervovaní a odmítaví např. k tomu, že se pro tzv. Frontex navyšuje rozpočet na 10,3 miliardy. K tomu jsme velmi kritičtí, i když samozřejmě v celkovém rámci rozpočtu jsou to asi 3 %.
Současně chceme, aby jednotlivé členské státy získaly větší pravomoci rozhodovat o zaměření těchto prostředků na národní priority, to znamená, že si chceme vyjednat co nejvýhodnější budoucí finanční podmínky zejména pro implementaci fondů kohezní politiky. Nesouhlasíme s nastavením - dneska máme pravidlo n+3, tzn. můžeme čerpat ještě tři roky, na zkrácení na n+2.
Co se týče společné zemědělské politiky, tak považujeme za velmi problematické jak navrhované úspory, tak povinné zastropování a na rozdíl od návrhů, které tu padaly, chceme, aby tato kompetence zastropování byla v kompetenci jednotlivých členských zemí. A ta pozice je nejen pozicí této vlády, ale stejnou pozici měla v podstatě i vláda minulá.
Co se týče příjmové strany rozpočtu EU, tak vláda je přesvědčena, že současný systém je komplikovaný, a dlouhodobě usiluje o jeho zjednodušení. Za nejvhodnější kritérium pro stanovení výše odvodů členských států do rozpočtu EU považuje dlouhodobě HND.
A nyní tady byla velká debata stran toho, že Komise navrhuje rozšiřování okruhu zdrojů financování rozpočtu, přitom to jde proti našemu úsilí, my to chceme zjednodušit. Navrhovaným vlastním zdrojem je zejména zdroj z konsolidovaného základu korporátní daně, zdroj z prodeje emisních povolenek a zdroj založený na příspěvku za nerecyklované plastové obalové materiály. Takže vláda nesouhlasí. ***