Čtvrtek 20. září 2018, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

75.
Návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení
/kód dokumentu 5464/18, KOM(2018) 24 v konečném znění/
/sněmovní tisk 144-E/ - prvé čtení

Výbor pro evropské záležitosti projednal návrh doporučení Rady a inicioval jeho zařazení na schůzi Poslanecké sněmovny. Usnesení a stanovisko výboru včetně návrhu usnesení Poslanecké sněmovny je součástí předloženého tisku 144-E.

Žádám tedy předsedu a zároveň zpravodaje výboru pro evropské záležitosti Ondřeje Benešíka, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení Poslanecké sněmovny. Kolega Benešík není. Tak. Předseda klubu KDU - pane předsedo, kde máte předsedu výboru? Nevíte. (Posl. Jan Bartošek říká mimo mikrofon, že bude přítomen za dvě minuty.) Dobře. Samozřejmě rád vyhovím.

Přerušuji jednání do 10.13 na požadavek předsedy klubu KDU-ČSL, aby se na pevně zařazený bod předseda výboru dostavil. Mezitím ještě si dovolím konstatovat omluvu Víta Kaňkovského od 10 do 13 hodin, Jiřího Miholy od 10 do konce jednacího dne a Pavla Jelínka od 10 do 13 hodin z pracovních důvodů.

 

(Jednání přerušeno v 10.11 do 10.13 hodin.)

 

Pan předseda klubu KDU-ČSL má své ovečky v pořádku. Řekl dvě minuty, trvalo mu to dvě minuty (se smíchem). Nechám vydechnout pana poslance Ondřeje Benešíka, tak aby se mohl ujmout své zpravodajské zprávy a přednesl informaci o jednání výboru pro evropské záležitosti s návrhem na usnesení k doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení. (Chvilku čeká.) Pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Ondřej Benešík: Dámy a pánové, vážený pane místopředsedo, já se moc omlouvám za malé zpoždění. To je přesně ten pocit, kdy tu vstupní kartičku zapomenete na stole a pak vám chybí těch pět nebo tři minuty, kdy se pro ni vracíte, abyste se do té sněmovny dostali. Takže moc se omlouvám, doufám, že to zpoždění nebylo natolik velké, abychom nemohli řádně projednat tento bod. Jedná se o návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení.

Dámy a pánové, milé poslankyně, vážení poslanci, vážená vládo, dovolte mi, abych jakožto předkladatel tohoto tisku stručně uvedl, proč se tato záležitost dostala až na jednání Poslanecké sněmovny, byť evropské tisky většinou končí v evropském výboru. Projednali jsme jich tuším za ten necelý rok, co fungujeme, téměř 150, možná 130, ale tento tisk jsme považovali jako jeden z mála za natolik důležitý, aby se dostal na jednání Poslanecké sněmovny.

Výbor pro evropské záležitosti na své 9. schůzi dne 28. března - shodou okolností 28. březen je Den učitelů - tohoto roku projednal předmětný návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení. Přijal k němu poměrně obsáhlé stanovisko, s nímž vás samozřejmě za moment, až na to bude ta vhodná chvíle, seznámím. A k tomuto stanovisku dospěl mimo jiné i proto, že tuto problematiku považuje za poměrně zásadní a závažnou. Proto jsme se rozhodli tento tisk posunout na jednání pléna Poslanecké sněmovny.

A nyní k tomu, proč vlastně Evropská komise předložila uvedený návrh doporučení. Jeho cílem je odůvodnění Komise zlepšovat rozvoj klíčových kompetencí pro všechny lidi, a to po celý život, a podpořit opatření potřebná k dosažení tohoto cíle. Doporučení by mělo povzbuzovat členské státy, aby lépe připravovaly lidi na měnící se trhy práce a aktivní občanství v různorodějších, mobilnějších, více digitálních a globálních společnostech a aby rozvíjely učení ve všech fázích života. To si pochopitelně žádá zejména investování do základních dovedností, do kompetencí, k podnikavosti a k podnikání, do digitálních kompetencí. Také do jazykových kompetencí, aby se všem umožnila aktivní účast ve společnosti a v hospodářství. Dále také investice do kompetencí v oblasti přírodních věd, technologií, inženýrství a matematiky.

Pro forma a pro úplnost ještě dodávám, že navrhované doporučení má nahradit doporučení o klíčových schopnostech pro celoživotní učení, které Evropský parlament a Rada přijaly v roce 2006.

Současně bych chtěl ještě upozornit, že technickým nedopatřením zůstala v předloženém sněmovním tisku u návrhu na usnesení Poslanecké sněmovny v bodu 2 a v bodě 5 formulace VEZ, tedy zkratka výboru pro evropské záležitosti místo Poslanecká sněmovna. Tak bych vás chtěl, milé kolegyně a vážení kolegové, požádat, abyste si toto ve svých materiálech změnili, a samozřejmě při načítání usnesení toto samozřejmě budu reflektovat.

Nyní dovolte - já se ptám pana předsedajícího, jestli mohu přímo přečíst (ano) návrh usnesení z VEZ. Já se k němu samozřejmě přihlásím. Je to usnesení, které bylo přijato všemi přítomnými členy výboru kromě dvou, ti se zdrželi hlasování. Takže dovolte, abych vám přečetl návrh, který schválil výbor pro evropské záležitosti a předkládá ho Poslanecké sněmovně ke schválení k tomuto sněmovnímu tisku.

Poslanecká sněmovna

1. bere na vědomí návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení, KOM(2018) 24 v konečném znění, kód Rady 5464/18;

2. vítá důraz, který Evropská unie v rámci občanské kompetence klade na pojem zodpovědné občanství, které považuje za pojem nadřazený pojmu aktivní občanství. Jako hlavní cíl občanské kompetence Poslanecká sněmovna doporučuje používat pojem zodpovědného, nikoliv aktivního občanství. Zároveň Poslanecká sněmovna shledává, že v základním výčtu oblastí, jimž je třeba porozumět pro zajištění plné účasti na občanském a společenském životě, v prvním odstavci textu o občanské kompetenci chybí oblast práva, kterou považuje pro občanskou kompetenci za stejně klíčovou jako porozumění sociálním, ekonomickým a politickým pojmům a strukturám.

Zároveň Poslanecká sněmovna doporučuje změnit prioritizaci oblastí následujícím způsobem: politickým, právním, sociálním a ekonomickým pojmům a strukturám. Poslanecká sněmovna také požaduje, aby jako základ pro občanskou kompetenci byla explicitně uvedena znalost kulturních kořenů Evropy, kterými jsou mimo jiné židovsko-křesťanská kultura, řeckořímská tradice demokracie a právního státu, jakož i humanismus a osvícenství;

3. u kompetence občanské, jakož i kompetence v oblasti kulturního povědomí a vyjadřování požaduje konkretizovat, že "podporou kulturní rozmanitosti" - toto je v uvozovkách, protože je to citace z původního textu - se rozumí podpora rozmanitosti pouze takových kultur, které jednoznačně a plně uznávají základní lidská práva a svobody a nejsou v rozporu s právními řády evropských zemí;

4. připomíná, že prvotní motivy evropské integrace po druhé světové válce, tj. zajistit mír, stabilitu a zamezit dalším ničivým konfliktům v Evropě, položily základ pro ekonomický a sociální rozvoj Evropy a měly by být proto zdůrazňovány i v současnosti;

5. podporuje rozvoj jazykové kompetence s důrazem jak na mateřský jazyk, tak i na cizí jazyky. Znalost cizích jazyků považuje Poslanecká sněmovna za klíčovou kompetenci člověka v době globalizované ekonomiky 21. století. Poslanecká sněmovna vyzývá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, aby věnovalo zvýšenou pozornost jazykovému vzdělávání s ohledem na skutečnost, že Česká republika v této kompetenci dlouhodobě zaostává;

6. bere na vědomí rámcovou pozici vlády k tomuto dokumentu;

7. upozorňuje, že podle Zprávy o České republice 2018 předložené v rámci aktuálního cyklu evropského semestru je jedním z hlavních strukturálních problémů České republiky přetrvávající nízká atraktivita učitelského povolání;

8. v této souvislosti připomíná nezbytnost systematické dlouhodobé podpory pedagogických pracovníků na všech úrovních vzdělávacího systému prostřednictvím zajištění odpovídajícího počátečního a pokračujícího vzdělávání, vhodných pracovních podmínek a odpovídajícího platového ohodnocení.

Tolik návrh usnesení, které přijal výbor pro evropské záležitosti a které předkládá Poslanecké sněmovně. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji předsedovi a zároveň zpravodaji výboru pro evropské záležitosti Ondřeji Benešíkovi. Otevírám všeobecnou rozpravu, do které je jako první přihlášen pan poslanec Kopřiva. Prosím, aby se diskuse vedly... Ještě pan předseda. Už jsem ohlásil pana kolegu Kopřivu, tak poté vám dám hned slovo. Já tomu rozumím. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec František Kopřiva: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, sem velmi rád, že se věnujeme tak důležité problematice, jako je občanské vzdělávání. Já bych se zpočátku věnoval trochu tomu navrženému usnesení a pak bych k tomu doplnil komentář za náš klub.

My jsme na výboru pro evropské záležitosti, jak citoval pan předseda Benešík, hodně slovíčkařili. Koneckonců pan kolega Zahradník potvrdí, že ta sémantika je důležitá na výboru pro evropské záležitosti. A já si dovolím v této chvíli taky ještě slovíčkařit, protože bych se rád vyjádřil k bodům 2 a 3 toho usnesení.

K bodu 2. Mně přijde trošku absurdní ten souboj mezi aktivním a zodpovědným občanstvím, přijde mi to jako trochu nesmyslné hraní si se slovy, protože jedno nutně předpokládá druhé a jde to ruku v ruce. Aktivní občan se musí nutně informovat a k zodpovědnosti pak patří i aktivita. Normativní vyjmenovávání hodnot v bodu 2, na kterých stojí evropská kultura, podle mě není příliš nutné, protože žijeme v prostoru, kde si rozhodnutí, jestli je důležitější kořen židovský, katolický nebo reformační udělá každý sám, když se informuje. K tomu nepotřebují lidi instrukci ze školy. Proto jsem rád, že jsme aspoň našli konsenzus, že jsme na můj návrh doplnili "mimo jiné", že to tedy nejsou jen tyto kořeny, ale i další, a jsem rád, že jsme doplnili osvícenství, protože osvícenství je podle mě jedním z pilířů novověku.

K bodu 3 bych potom chtěl podotknout, že vzdělávání klade kromě osvojování si již ověřených znalostí také důraz na nezávislé myšlení. Právě díky osvícenství víme, že škola by měla motivovat k uvažování mimo zajeté koncepty, a rozmanitost ve výuce bychom neměli v žádném případě omezovat. Jistě, vzdělávací systém nesmí nabádat k aktivitám, které nejsou kompatibilní s občanským soužitím, či dokonce ilegální. Tuto linii však v právním státě určuje zákon, nikoliv naše subjektivní definice evropských hodnot. A my se o těch evropských hodnotách často bavíme nejen na výboru pro evropské záležitosti, ale i tady na plénu a jistě všichni uznáme, že to je hodně subjektivní. Tudíž nepovažuji za účelné šermovat pojmem "hodnotové vymezení evropské kultury", takže jsem na výboru navrhl nahradit ta hodnotová vymezení evropské kultury těmi právními řády evropských zemí. To dává větší smysl podle mě.

Pak tam jsou další body, se kterými nelze než souhlasit. Plně podporujeme deklaraci v bodě 5 o rozvoji jazykových kompetencí, neboť výrok Jana Amose Komenského o jazycích platí v globalizovaném světě 21. století dvojnásob a navíc je na rozdíl od různých jiných výroků jemu premiérem připisovaných skutečně jeho. Obzvlášť pak oceňujeme deklaraci v bodě 8 a přidáváme se k výzvě větší podpory adekvátního finančního ohodnocení učitelů. I přes tyto drobné výhrady Česká pirátská strana s tím usnesením po korekcích souhlasí, takže ho podpoříme. A já bych chtěl velmi poděkovat panu předsedovi Benešíkovi za vstřícnost, kterou projevil při hledání konsenzu na výboru pro evropské záležitosti.

Tak, končím se slovíčkařením a teď k meritu věci. Vůbec ta nejzásadnější věc. Dnes tady hlasujeme o stanovisku k nezávaznému unijnímu doporučení, přitom stále nemáme koncepci občanského vzdělávání národní, a to přesto, že minulá Sněmovna si to na podnět kolegy Jiřího Miholy vytkla za úkol na své 23. schůzi, konkrétně 4. prosince 2014, bylo to hlasování číslo třicet. A tam je jasně deklarováno, že koncepce občanského vzdělávání je důležitá, a bohužel od té doby se nic nestalo. Minulá vláda nic neudělala, současná vláda jaksi začala něco dělat, ale pak to poslala opět k ledu. To mě docela mrzí. Konkrétně 12. července byl předložen návrh, 19. 7. byl rozeslán a 24. července tohoto roku byl zařazen na jednání vlády. Bohužel 31. července byl tento dokument z vlády stažen. Takže já to vnímám opět, že se tady budeme teď možná dohadovat o evropském nezávazném doporučení, a přitom nemáme koncepci národní. To mě poměrně mrzí.

Na závěr bych rád podotkl, že informovaná, aktivní a zodpovědná občanská společnost je jedním z pilířů demokratického a právního státu. A všechny autoritářské režimy se vždycky bojí aktivní občanské společnosti. Proto bych se rád vyhradil prostřednictvím pana předsedajícího k výrokům pana kolegy Klause mladšího, že by snad občanské vzdělávání mělo být vymýváním mozků. Já si myslím, že tento výrok je naprosto v rozporu se zdravým rozumem i s tímto usnesením výboru pro evropské záležitosti. Toto usnesení přímo předpokládá vznik rozumné koncepce občanského vzdělávání, které ve vzdělávání právě má odstranit nesmyslnou demagogii a má šanci zlepšit schopnost rozpoznat manipulaci, ať z jedné strany, nebo z druhé strany.

To je ode mě vše, já vám děkuji za pozornost a prosím, podpořte usnesení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. To byl pan poslanec Kopřiva. Nyní pan poslanec Lubomír Volný, další přihlášený do rozpravy. Ještě než přistoupí k řečnickému pultu, dovolte, abych konstatoval došlou omluvu z jednání od Dominika Feriho, který se omlouvá do 13 hodin. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Lubomír Volný: Dobrý den, dámy a pánové. Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych si dovolil navrhnout, abychom hlasovali o jednotlivých bodech tohoto usnesení zvlášť, protože si myslím, že náš poslanecký klub bude mít zásadní výhrady k tomu, abychom nadřazovali pojem zodpovědného občanství nad pojem aktivního občanství, protože mně osobně to připomíná nyní moderní nadřazování pojmu fair speech nad pojem free speech. A myslím si, že nic takového by nikdo v této Sněmovně ani neměl brát na vědomí ani s tím souhlasit, i když je to nějaký nezávazný dokument, protože my tady nejsme od toho, abychom určovali, jestli je lepší, když je člověk aktivní občan, nebo zodpovědný občan. Opravdu takové hrátky se slovíčky, to se nám nelíbí a s tím zásadním způsobem nemůžeme souhlasit.

Potom máme také problém s bodem 4, který je čistě ideologický. Já si ho tady dovolím zopakovat. Připomíná, že prvotní motivy evropské integrace po druhé světové válce, to je zajistit mír, stabilitu a zamezit dalším ničivým konfliktům v Evropě, položily základ pro ekonomický a sociální rozvoj Evropy, a měly by být proto zdůrazňovány i v současnosti. Obávám se, že tento bod trošičku míjí realitu, že současná Evropská unie vznikla na základě byznys projektu pro uhlí a ocel. A já si nemyslím, že vznikla proto, aby tady v Evropě zajišťovala nějaký mír a stabilitu, ale vznikla proto, aby lidé, kteří zbohatli na druhé světové válce, po té druhé světové válce zbohatli ještě více.

Takže já bych navrhoval, abychom o jednotlivých bodech tohoto usnesení hlasovali zvlášť, protože jako celek si nedovedu představit, že bychom ho mohli za klub SPD podpořit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Lubomíru Volnému. To byl zatím poslední přihlášený do rozpravy. Ptám se, kdo se dál hlásí. Nikoho nevidím, obecnou rozpravu končím. Přikročíme k rozpravě podrobné, do níž eviduji přihlášku pana předsedy Benešíka. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Ondřej Benešík: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já jsem přece jenom opomněl jednu krátkou, nicméně velmi důležitou větičku, když jsem načítal usnesení. Opět potvrzuji, že se k němu hlásím. A sice je to bod 9, který bych chtěl doplnit k tomu usnesení, a sice "pověřuje předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, aby v rámci politického dialogu postoupil toto usnesení předsedovi Evropské komise".

A ptám se (k předsedajícímu), zdali mohu pokračovat, abych glosoval to (ano), co tady zaznělo. Jenom na margo aktivní a odpovědné občanství. Aktivní je občan, který se účastní veřejného života, volí, kandiduje, má zájem. Zodpovědný občan je také aktivní, ale je vybaven argumentačně. Ví, jak funguje stát, ví, co jednotlivé instituce toho státu mají v kompetenci. Čili proto jsem navrhl, a výbor to většinově podpořil, aby se Sněmovna vyjádřila k tomuto, že zodpovědný občan je také aktivní občan, ale občan, který je argumentačně vybaven, má informace a ví, jak společnost funguje nebo by fungovat měla.

A to, co říkal František Kopřiva ohledně toho, že nemáme vlastní systém občanského vzdělávání, nebo nemáme ho tak propracovaný, tak to je i jeden z těch důvodů, proč jsme toto zařadili na jednání Poslanecké sněmovny, aby se zástupci jednotlivých politických stran, reprezentanti lidu, k tomuto vyjádřili a alespoň tímto způsobem, možná pro někoho velmi podrobně, možná naopak pro někoho poměrně vágně, se jakýmsi způsobem vyjádřili k tomu rámci, jak má takové občanské vzdělávání vypadat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pan poslanec Lubomír Volný s faktickou poznámkou a poté s přednostním právem pan poslanec Jakub Michálek. Pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec Lubomír Volný: Děkuji, pane předsedající. Myslím, že z toho, co tady teď zaznělo, je teď zcela jasné a evidentní, že ty pojmy jako aktivní občan nebo zodpovědný občan jsou příliš složité na to, abychom je během jedné jediné chvilky tady odhlasovali jako stanovisko celé Sněmovny k nějakému nezávaznému evropskému dokumentu, protože to jsou opravdu pojmy, které vyžadují delší a složitější debatu. Prostě já opravdu opakuji, že my tady tento bod nebudeme moci podpořit, ale v tom usnesení jsou další body, které bychom podpořili s velkou radostí, a to body, které se týkají jazykových kompetencí dětí, které se týkají příjmů pedagogů a podobně. To, že bohužel pedagogické zaměstnání má u nás v této zemi nízkou atraktivitu, to bychom s velkou radostí podpořili.

Proto vás prosím, vážení kolegové a kolegyně, abyste podpořili můj návrh na to, aby se o jednotlivých bodech tohoto usnesení hlasovalo zvlášť, protože jinak bychom prostě celkové toto usnesení podpořit kvůli těmto politizujícím bodům nemohli. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Volnému. O proceduře hlasování se jistě dohodneme před hlasováním. Pan předseda klubu Pirátů Jakub Michálek. Máte slovo, pane předsedo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové. Já jsem pouze chtěl poprosit procedurálně, aby bylo před každým tím bodem přečteno plné znění toho bodu, abychom věděli, o čem hlasujeme, protože to je načtený návrh, tak abychom v tomto měli jasno. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, to samozřejmě pan předseda může. Jinak ale je to obsaženo v tisku, který vám byl rozdán. Aspoň tak doufám. Aha. Takže pan předseda klubu ODS se hlásí. Prosím, pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Právě že nám ten materiál rozdán nebyl. Já jsem požádal pana předsedu výboru, tak já jsem to usnesení dostal. Kdyby to mělo nějaké číslo sněmovního dokumentu, tak si to každý najdeme. Ale je to... A ještě ten výbor má tak zvláštně udělané ty svoje stránky, normální výbory mají usnesení zvlášť a VEZ to nějak nemá, takže v tom se to v zásadě dohledat nedá takhle rychle. Takže bohužel ten text před sebou nemáme. A on je poměrně dlouhý, to je pravda. Takže nemůžeme vycházet z toho, že všichni poslanci mají ten text před sebou.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Aha. Tak v tom případě... rozumím jednacímu řádu. Ale pokud to nějakým způsobem nechceme smést ze stolu, tak tedy pan předseda výboru bude číst jednotlivé body a budeme jednat po bodech aspoň tak, jak je požadavek... (Poslanec Benešík mimo mikrofon.) Ne, myslím usnesení. Dobře. Ještě někdo v podrobné rozpravě? Není tomu tak. Pan poslanec Jan Zahradník. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Zahradník: Pane předsedající, já tedy využiji možnost ještě v podrobné rozpravě vystoupit k tomu usnesení. Chtěl bych, aby všichni členové Sněmovny věděli, že to není usnesení, které jaksi z nuly vytvořil ten výbor, který si zadal nějaké téma a k němu tedy vypracoval to usnesení. To je reakce na materiál, který Evropská unie vypracovala, který přirozeným chodem věcí do výboru přijde. Ten se ujímá takových, jak to zmiňoval pan náš předseda zpravodaj Ondřej Benešík, že jich jsou stovky, takových materiálů. Jsou víceméně strašné, ty materiály. Ať už je to mobilita, ať už jsou to klimatické balíčky, ať už jsou to různé energetické věci. Z toho na nás padají hrozivé věci. Tohleto je tedy jeden z nich, který se tedy řízením aktivit našich kolegů dostal sem na Sněmovnu. To usnesení po určité bolestné diskusi podle mého názoru v mezích maximálně možných vysvětluje, napravuje, nějak koriguje to, co v tom materiálu Unie se nachází. Já chápu postoj našich kolegů z SPD, kteří vystupovali také poměrně aktivně v tom výboru. Jediné, co mě jako učitele matematiky mrzí, že v těch základních kompetencích, které definuje Unie, nejsou matematické... My je tam máme taky. Výborně. Pak jsem i já spokojený.

Čili já navrhuji, abychom se pokusili to schválit, i když s některými formulacemi, nebo zdají se nám ty formulace být jaksi křečovité, ale opravdu napravujeme to, co z té Unie přichází, což je opravdu ještě mnohem a mnohem problematičtější.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Já jen opakuji, než dám slovo k faktické poznámce panu poslanci Kopřivovi, že samozřejmě ten tisk máte doručen včas tak, jak jsem říkal, protože je součástí tisku 144-E/0. Takže je doručen poslancům, a nemohu tedy udělat nic jiného, než abyste si to ozřejmili, pokud to nemáte s sebou, že to bude pan předseda výboru číst.

Pan kolega Kopřiva ještě jednou s faktickou poznámkou, poté pan poslanec Lubomír Volný také s faktickou poznámkou. Pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec František Kopřiva: Děkuji za slovo. On už to pan předsedající řekl, normálně když si rozklikneme na webu Sněmovny pořad schůze, tak tam je ten tisk 144 standardně jako všechny ostatní tisky.

Co se týče přehlednosti na výboru pro evropské záležitosti, je pravda, že výtlak dokumentů Evropské unie je poměrně slušný. Touto cestou bych rád poděkoval všem z Parlamentního institutu a ze sekretariátu výboru pro evropské záležitosti, protože odvádějí skvělou práci. Děkuji za slovo.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Nyní pan poslanec Lubomír Volný, také s faktickou poznámkou. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Lubomír Volný: Děkuji, pane předsedající. Nestává se mi to často, nicméně souhlasím s kolegou ze strany pirátské a také se přidávám k jeho poděkování za činnost našeho aparátu a také za většinově vstřícné chování jednotlivých členů výboru pro evropské záležitosti vůči sobě, i když to občas zajiskří. Nicméně jsem teď přišel proto, abych ještě jednou vysvětlil tu naši pozici, proč máme problém s těmi dvěma body.

U bodu 2 - my si opravdu nemyslíme, že by měl někdo někomu jakkoli kdykoli doporučovat, určovat nebo nadřazovat nějaké pojmy občanům. Ať už je to fair speech, nebo free speech, ať je to aktivní občan, nebo informovaný občan. To není naše role prosím vás. Kdo jsme my, abychom říkali občanům, jací mají být? Občané mají říkat nám, jací máme být my, a ne my občanům. To je jedna věc.

A druhá věc. Ten ideologický bod 4, se kterým my máme poměrně zásadní problém, je ten, že se tady zase opět jako takový vyděračský moment používá slovo jako mír a stabilita a další ničivé konflikty apod. Pojďme si upřímně říci, že Evropská unie nevznikla jako politický projekt, ale jako byznys plán. Evropská unie je postavena na základech společnosti pro uhlí a ocel, což byl soukromý byznys plán těch nejbohatších z bohatých po druhé světové válce v Evropě. Evropská unie nevznikla na žádném filantropickém projektu, vznikla na čistém byznys projektu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Prosím, abychom nezneužívali faktické poznámky k vystoupením. Faktická poznámka slouží k reakci na vystoupení jiných kolegů v rozpravě.

Pokud se nikdo nehlásí... ještě předseda klubu KDU-ČSL Jan Bartošek. Pane předsedo, máte slovo.

 

Poslanec Jan Bartošek: Děkuji za slovo. K svému předřečníku vaším prostřednictvím. Skutečně na začátku bylo společenství uhlí a ocele, ale ten úmysl byl takový, aby se kontrolovala zbrojní výroba. To bylo totiž to, proč vznikla Evropská unie: aby se předcházelo válkám, aby se Evropa vyhnula zkušenosti první a druhé světové války. To byl ten původní důvod, proč vznikla Evropská unie. Už nikdo nechtěl opakovat hrůzy první a druhé světové války. To je potřeba si uvědomit. A je potřeba si uvědomit, že od té doby, co jsou zde státy Evropské unie spojené, tak Evropa zažívá nejdelší období bez válek, co Evropa pamatuje. Přistupujme k projektu Evropské unie s pokorou, protože to je ten důvod, proč se evropské státy spojily.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Vystoupení kolegy Bartoška vyvolalo faktickou poznámku pana poslance Lubomíra Volného, kterému dám slovo k faktické poznámce. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Lubomír Volný: Děkuji. Myslím si, že nikdo z nás není tak mladý, prostřednictvím pana předsedajícího pane kolego, aby mohl tvrdit, že ví, co si mysleli a co plánovali lidé, kteří zakládali společenství pro uhlí a ocel. Můžeme spolu ideologicky pouze nesouhlasit, vy si budete tvrdit to, co chcete vy, já na to mám úplně jiný názor. Vystoupil jsem jenom proto, aby bylo evidentní, že my v SPD nemáme problém s mírem, nemáme problém se stabilitou, máme problém s ideologizací podobných debat. Prostě Evropská unie není boží dobro seslané na tuto planetu.

A neříkejte mi, pane kolego prostřednictvím pana předsedajícího, čemu se mám s pokorou klanět. To si rozhodnu sám, do toho vám nikdy nic nebylo, ani nyní, a přísahám vám, že nebude.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji za dodržení času k faktické poznámce. Pokud chce pan kolega Bartošek... Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Bartošek: Jenom krátká reakce. Ohledně vzniku Evropské unie nevycházím z vlastních domněnek, stačí, když si, pane kolego prostřednictvím pana předsedajícího, o tom něco přečtete. Přečtete si fakta, z kterých to vychází. Já vám neberu váš názor, ten respektuji, ale vycházejte z faktů, které jsou volně k dispozici a jsou doložitelné. To je všechno.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Teď tedy závěrečné slovo navrhovatele. Prosím, pan předseda Benešík.

 

Poslanec Ondřej Benešík: Vážený pane místopředsedo, technicky, protože tady byly poznámky k tomu, že Sněmovna pořádně neví, o čem hlasuje, jak už tady zaznělo, ten tisk je samozřejmě veřejně dostupný, máte ho k dispozici. Pokud by tady byla potřeba, nevím, jestli si některý pan předseda klubu vezme krátkou přestávku na to, abyste se byli ještě schopni s tím usnesením, které bylo dlouhé, seznámit. Ale je možné ještě teď rychlou esemeskou obeslat náš velmi výkonný výbor a pana tajemníka nebo Parlamentní institut, aby vám toto bylo zasláno, pokud to je potřeba, nebo ne. Máte to k dispozici, i usnesení, takže evidentně aspoň signály jsou takové, že to potřeba není.

Já jsem se už vyjádřil k tomu aktivnímu a odpovědnému občanství. Osobně si myslím, že člověk, který chce být aktivním občanem, by měl třeba vědět, jaké jsou kompetence krajů, obcí, nebo potom, co může a co nemůže Senát nebo Poslanecká sněmovna. O tom je ta terminologie. Nejenom aby rozhodoval, že je aktivní, ale také aby věděl neideologicky, aby měl páru o tom, jak to ve společnosti funguje, která organizace, orgán, instituce má jaké kompetence.

Na margo té diskuze ohledně toho, jaké byly motivy vzniku Evropské unie - já bych to upřesnil, Evropských společenství, protože Evropská unie se konstituovala, jestli se nepletu, Maastrichtskou smlouvou v roce 1993 a Evropská společenství vznikala na začátku 50. let minulého století. Použil se ekonomický nástroj k tomu, aby se dosáhlo politického cíle, což bylo zajištění stability a míru. To, že ten mír v té Evropě, která patří do Evropské unie, máme, je prostě fakt. My se můžeme přít politicky o to, co si myslíme o důvodech vzniku, každopádně ten účel byl splněn. Na západě Evropy se od té doby neválčilo, a když srovnáme to období s první a druhou světovou válkou, tak to rozhodně byl velký výkon a velký pokrok. Takže asi tak.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Přikročíme nyní k hlasování. Je návrh na hlasování po jednotlivých bodech. Požádám zpravodaje, předsedu výboru pro evropské záležitosti, aby tedy ty jednotlivé body, těch devět bodů usnesení Poslanecké sněmovny, četl, a budeme o nich jednotlivě hlasovat.

 

Poslanec Ondřej Benešík: Tak první bod. "Poslanecká sněmovna: 1. bere na vědomí návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení, KOM(2018) 24 v konečném znění, kód Rady 5464/18."

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano. Rozhodneme v hlasování číslo 150, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 150. Z přítomných 124 pro 93, proti nikdo, návrh byl přijat.

 

Poslanec Ondřej Benešík: Za druhé. "Vítá důraz, který Evropská unie v rámci občanské kompetence klade na pojem zodpovědné občanství, které považuje za pojem nadřazený pojmu aktivní občanství. Jako hlavní cíl občanské kompetence Poslanecká sněmovna doporučuje používat pojem zodpovědného, nikoliv aktivního občanství. Zároveň Poslanecká sněmovna shledává, že v základním výčtu oblastí, jimž je třeba porozumět pro zajištění plné účasti na občanském a společenském životě, v prvním odstavci textu o občanské kompetenci chybí oblast práva, kterou považuje pro občanskou kompetenci za stejně klíčovou jako porozumění sociálním, ekonomickým a politickým pojmům a strukturám. Zároveň Poslanecká sněmovna doporučuje změnit prioritizaci oblastí následujícím způsobem: politickým, právním, sociálním a ekonomickým pojmům a strukturám. Poslanecká sněmovna také požaduje, aby jako základ pro občanskou kompetenci byla explicitně uvedena znalost kulturních kořenů Evropy, kterými jsou mimo jiné židovsko-křesťanská kultura, řecko-římská tradice demokracie a právního státu, jakož i humanismus a osvícenství."

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Tak to je celý text toho, že Poslanecká sněmovna vítá.

Zahájil jsem hlasování číslo 151 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 151 z přítomných 124 pro 32, proti 26. Návrh nebyl přijat. Další návrh?

 

Poslanec Ondřej Benešík: Za třetí. "U kompetence občanské, jakož i kompetence v oblasti kulturního povědomí a vyjadřování požaduje konkretizovat, že "podporou kulturní rozmanitosti" se rozumí podpora rozmanitosti pouze takových kultur, které jednoznačně a plně uznávají základní lidská práva a svobody a nejsou v rozporu s právními řády evropských zemí."

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Dobře. Hlasovat budeme v hlasováním číslo 152, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 152 z přítomných 124 pro 110, proti nikdo. Návrh byl přijat. Za čtvrté?

 

Poslanec Ondřej Benešík: Další návrh - za čtvrté. "Připomíná, že prvotní motivy evropské integrace po druhé válce, tj. zajistit mír, stabilitu a zamezit dalším ničivým konfliktům v Evropě, položily základ pro ekonomický a sociální rozvoj Evropy, a měly by být proto zdůrazňovány i v současnosti."

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, rozhodneme v hlasování 153, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 153 z přítomných 126 pro 69, proti 17. Návrh byl přijat. Další návrh?

 

Poslanec Ondřej Benešík: Za páté. "Podporuje rozvoj jazykové kompetence s důrazem jak na mateřský jazyk, tak i cizí jazyky. Znalost cizích jazyků považuje Poslanecká sněmovna za klíčovou kompetenci člověka v době globalizované ekonomiky 21. století. Poslanecká sněmovna vyzývá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, aby věnovalo zvýšenou pozornost jazykovému vzdělávání s ohledem na skutečnost, že Česká republika v této kompetenci dlouhodobě zaostává."

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Rozhodneme v hlasování 154, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 154 z přítomných 126 pro 100, proti 4. Návrh byl přijat. Děkuji. Další návrh?

 

Poslanec Ondřej Benešík: Za šesté. Bere na vědomí rámcovou pozici vlády k tomuto dokumentu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, rozhodneme v hlasování číslo 155, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 155 z přítomných 126 pro 88, proti nikdo. Návrh byl přijat. Za sedmé?

 

Poslanec Ondřej Benešík: Za sedmé. "Upozorňuje, že podle Zprávy o České republice 2018 předložené v rámci aktuálního cyklu evropského semestru je jedním z hlavních strukturálních problémů ČR přetrvávající nízká atraktivita učitelského povolání."

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Zahájil jsem hlasování číslo 156 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 156 z přítomných 126 pro 77, proti 3. Návrh byl přijat. Osmý bod?

 

Poslanec Ondřej Benešík: Osmý bod. "V této souvislosti připomíná nezbytnost systematické dlouhodobé podpory pedagogických pracovníků na všech úrovních vzdělávacího systému prostřednictvím zajištění odpovídajícího počátečního a pokračujícího vzdělávání, vhodných pracovních podmínek a odpovídajícího platového ohodnocení."

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, zahájil jsem hlasování číslo 157 a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 157 z přítomných 126 pro 76, proti 4. Návrh byl přijat. Poslední návrh?

 

Poslanec Ondřej Benešík: Za deváté. "Pověřuje předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, aby v rámci politického dialogu postoupil toto usnesení předsedovi Evropské komise."

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ano, rozhodneme v hlasování 158, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 158 z přítomných 126 pro 82, proti 2. Návrh byl přijat.

 

Tím jsme vyčerpali všechny body. Z 9 bodů bylo přijato osm. Děkuji předsedovi a zároveň zpravodaji výboru pro evropské záležitosti. Pardon, podle jednacího řádu bych měl ještě nechat hlasovat usnesení jako celek.

Takže rozhodneme v hlasování 159, které jsem zahájil. Kdo je pro usnesení, tak jak bylo v jednotlivých bodech přijato? Kdo je proti? Děkuji vám.

V hlasování pořadové číslo 159 z přítomných 126 pro 69, proti 4. Návrh byl schválen. (Potlesk.)

 

V tuto chvíli děkuji předsedovi a zpravodaji výboru pro evropské záležitosti a končím bod 75. Pan předseda se ještě hlásí. Prosím.

 

Poslanec Ondřej Benešík: Já děkuji Poslanecké sněmovně za konstruktivní debatu, ale v kontextu včerejší debaty o tom, koho máme přijmout a kdo patří a nepatří do našeho civilizačního okruhu, tak mě celá řada kolegů - (Předsedající hovoří současně s řečníkem: Pane předsedo, já jsem tolerance sama...) - velmi, ale velmi překvapila, že dneska hlasovala úplně jinak, než včera mluvila.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já jsem tolerance sama, pane předsedo, ale tohle nebylo fér, protože to je mimo body.

Předseda klubu ODS s přednostním právem mimo body Zbyněk Stanjura. Máte slovo, pane předsedo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Protože vystoupil předkladatel, tak mi nedá, abych neměl krátkou reakci. Já bych příště poprosil organizační výbor, aby zvážil, jestli takový materiál patří na plénum Poslanecké sněmovny. Nic proti zásadního, ale abych říkal: upozorňuje, že podle zprávy o České republice v rámci aktuálního cyklu evropského semestru je jedním z hlavních strukturálních problémů České republiky přetrvávající nízká atraktivita učitelského povolání. Já jsem nevystupoval, ale kdyby to pan předseda teď nekomentoval, tak bych mlčel. Klíčová otázka je, koho upozorňuje Poslanecká sněmovna? Nás? My jsme to nevěděli doteďka? Nebo vládu? Měli bychom fakt zvážit, pro co vlastně hlasujeme. Ne že by ty cíle nebyly v pořádku, ale ten jazyk! Zejména bych potřeboval, aby každému z nás, aby v pondělí, až budou poslanecké dny, těm občanům, kteří přijdou, vysvětlil a přednesl bod dva v celé šíři. Myslím, že než to dočtete, tak máte volnou poslaneckou kancelář. (Pobavení a potlesk.) Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Ještě předseda klubu SPD Radim Fiala. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Radim Fiala: Když už jsem tu přihlášku podal, tak to řeknu. V podstatě mi Zbyněk Stanjura vzal to, co jsem chtěl říct. Já jsem u toho bodu 2 nevěděl, jestli nám někdo nadává, nebo jestli je to nějaká nová politická ideologie, nebo co to je. A všichni jsme se podivovali, o čem tady vůbec musíme hlasovat. To je jedna věc.

A já se vás ptám: Někdo z vás neví po tolika hlasováních, že je nízká atraktivita učitelského povolání? Nebo že ti lidé, že kantoři mají málo peněz? Vždyť se tady o tom bavíme stokrát! A my si tady musíme přijímat nějaké usnesení, které budeme předávat předsedovi Evropské komise? Nebo to je nějaký gubernátor? Já vůbec nechápu, vůbec nechápu, o co tady v tom bodu šlo. Děkuji. (Tleskají poslanci SPD.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Radimu Fialovi a doufám, že se můžeme dostat podle pořadu schůze k dalšímu schválenému bodu, to je bod 33. Ale já v tuto chvíli předávám řízení schůze.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Dobrý den. Zahajuji projednávání bodu číslo

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP