Úterý 11. září 2018, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Fiala)

24.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím nařízení Evropského parlamentu a Rady o rtuti
/sněmovní tisk 172/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr životního prostředí Richard Brabec. Pane místopředsedo, prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr životního prostředí ČR Richard Brabec: Já vám moc děkuji, pane předsedající. Kolegyně, kolegové, už jsem ani nevěřil, že se na mě dostane, ale o to jsem radši a také budu stručnější v tom představení, aby se v ideálním případě dostalo i na následující bod.

Nicméně v tomto případě se bavíme o návrhu zákona, kterým se mění zákony v souvislosti s přijetím nařízení Evropského parlamentu a Rady o rtuti. Cílem návrhu toho zákona je provedení úplné adaptace nařízení Evropského parlamentu o rtuti a o zrušení nařízení, která je provedena novelizací čtyř zákonů v gesci dvou ministerstev, jak Ministerstva životního prostředí, tak i Ministerstva zdravotnictví.

Velmi stručně, konkrétně. To, co je asi na tom nejzásadnější, je, že v zákoně o veřejném zdravotním pojištění se mění podmínky úhrady výplně stálého zubu, lidově řečeno to je ta plomba na pojišťovnu, ta s tím nedózovaným amalgámem v základním provedení. Bude tak hrazena forma amalgámu, jejíž použití je v souladu s nařízením Evropské unie, což je právě ten dózovaný amalgám. Dále se ale mění podmínka úhrady výplně u ošetření dočasného zubu u dětí do dne dosažení 15 let věku, u těhotných a kojících žen tak, že budou nově hrazeny pouze při použití plastické výplně, kromě amalgámu samopolymerujícího kompozita a fotokompozita.

Dále se mění zákon o odpadech, ale protože se jedná o přímo použitelný předpis, tak v zákoně o odpadech jsou upraveny pouze podrobnosti některých ohlašovacích povinností a také sankční ustanovení. V rámci chemického zákona se potom doplňují kompetence a povinnosti Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva životního prostředí, a to ve věci posuzování oznámení o záměru uvádět na trh nové výrobky s přidanou rtutí nebo používat nové výrobní procesy. A konečně změní se i zákon o zdravotních službách, protože bylo potřeba za účelem završení adaptačního procesu stanovit sankční mechanismus i pro zdravotnickou legislativu.

Tak toť ve stručnosti vše. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane ministře. Zpravodajkou pro prvé čtení je paní poslankyně Eva Fialová, která už je zde přítomna. Prosím, aby se ujala slova.

 

Poslankyně Eva Fialová: Dobrý večer, dámy a pánové. Pan ministr řekl základní informace, že se opravdu jedná o nařízení, které adaptuje usnesení nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie z 2007/852 o rtuti a o zrušení nařízení Evropského společenství č. 1002/2008 do českého právního řádu. Konkrétně budou změny promítnuty do zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, zákona č.185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, zákona č. 350/2001 Sb., o chemických látkách a chemických směsích a o změně některých zákonů, a zákona č. 372/2001 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, tzv. zákona o zdravotních službách.

S ohledem na adaptační povahu změnového zákona byla udělena výjimka z povinnosti provést hodnocení dopadů regulace u předmětného návrhu zákona.

Malinko proč se tento zákon adaptuje. Je o vlastnostech rtuti a jejím výskytu, kdy součástí elementární rtuti jsou vysoce toxické látky, které poškozují hlavně nervový a kardiovaskulární systém živých organismů. Rtuť je přirozeně se vyskytující prvek v zemské kůře a může se z ní uvolňovat do prostředí přírodními procesy, např. vulkanickou činností. Rtuť je schopná dálkového přenosu v atmosféře i ve vodním prostředí, a způsobuje tak kontaminaci životního prostředí ve velkých vzdálenostech od vlastního zdroje znečištění. Její vlastností je i bioakumulace v živých organismech, a znásobuje tím tak svoje negativní účinky. Rtuť je toxická pro těhotné ženy, protože se dostává přes placentární bariéru do organismu plodu a poškozuje jeho vývoj. Ze stejného důvodu je nebezpečná i pro děti, kdy prokazatelně zpomaluje a nevratně poškozuje vývoj jejich nervového systému.

Rtuť vstupuje do potravního řetězce hlavně z vodního prostředí prostřednictvím ryb a vodních živočichů. Původcem rtuti ve složkách životního prostředí je převážně lidská činnost. Hlavními zdroji emisí rtuti a jejích sloučenin jsou např. spalování fosilních paliv, krematoria, těžba a zpracování zlata pomocí amalgamace a použití ve výrobcích, jako jsou baterie, měřicí přístroje, kosmetika a zubní amalgámy.

Nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropské unie ze dne 17. května 2017 o rtuti definuje důvody, které vedou k zavedení opatření a podmínek, pokud jde o používání a skladování rtuti a směsí rtuti, obchodování se rtutí, sloučenin rtuti a směsí rtuti, výrobků a používání výrobků s přidanou rtutí a obchodování s nimi a o nakládání s odpadní rtutí s cílem zajistit vysokou míru ochrany lidského zdraví a životního prostředí před emisemi a únikem rtuti a sloučenin rtuti způsobených lidskou činností.

Samotné nařízení však nemohlo stanovit přesná specifika pro dané členské státy. Dochází k adaptaci hned u čtyř zákonů, kterými jsou zákon o veřejném zdravotním pojištění, zákon o odpadech, zákon o chemických látkách a chemických směsích a zákon o zdravotních službách.

V zákoně o veřejném zdravotním pojištění je provedeno z důvodu zákazu používání klasických amalgámových výplní a upraveno použití dózovaného amalgámu u dětí do 15 let a těhotných žen ve vazbě na podmínky úhrady. V příloze zákona se mění podmínky úhrady výplně stálého zubu tak, že budou nově nahrazeny pouze při použití dózovaného amalgámu základní 22 provedení. Bude tak hrazena forma amalgámu, jejíž použití je v souladu s nařízením Evropské unie. Dále se mění podmínka úhrady výplně u ošetření dočasného zubu u dětí do 15 let věku, těhotných a kojících žen, takže budou nově hrazeny pouze při použití plastické výplně, s výjimkou případů, kdy použití takové výplně není možné z hlediska zdravotního stavu pojištěnce.

V souvislosti s touto změnou musí dojít i ke změně vyhlášek o stanovení hodnoty bodu, výše úhrady hrazených služeb a regulačních omezení pro rok 2019 a novela vyhlášky č. 134/1988 Sb., kterou se vydává seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami. Podoba návrhu vyhlášky však v tuto chvíli nemůže být známa, protože dle § 17 zákona č. 48 o veřejném zdravotním pojištění se hodnoty bodů, výše úhrad, uhrazených služeb a regulačních omezení stanovují vždy na následující kalendářní rok dohodou v dohodovacím řízení.

V zákoně o odpadech se vkládá celý oddíl Odpad rtuti, kde se změna týká označení rtuti a stanovení vlastností HP 14 ekotoxicita a stanovuje sankce za porušení nařízení. A dále pak upravují samotné prováděcí vyhlášky k zákonu o odpadech, které stanovují formuláře pro subjekty nakládající se rtutí, dále pak podmínky pro nakládání se rtutí a způsoby hodnocení vlastností.

Ministerstvu životního prostředí předložily návrhy ke změnu o prováděcích předpisů. (?) Jedná se o změnu vyhlášky 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, kde rozšiřuje přílohu č. 30 vzor formuláře, a dále přílohu č. 31, kde se mění vzor osvědčení dle identifikace zařízení pro způsob odstraňování odpadů se rtutí, a přílohu č. 32, která určuje vzor výkazu nakládání s odpady se rtutí.

Druhou vyhláškou je vyhláška č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využití na povrchu terénů. Definuje prozatímní a trvalé uložení odpadů rtuti a stanovuje technické požadavky prozatímní a trvalé udržení, uložení odpadní rtuti.

A poslední vyhláškou je vyhláška č. 94/2016 Sb., o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů, která specifikuje a upřednostňuje metodu výpočtů nebezpečné vlastnosti HP 14 ekotoxicita.

Dalším zákonem, kterým se mění, je zákon č. 350/2011 Sb., o chemických látkách a chemických směsích, který neukládá jenom ministerstvům životního prostředí a zdravotnictví, ale ukládá nové kompetence Ministerstvu obrany v souvislosti s posuzováním a používáním látek s obsahem rtuti pro bezpečnost státu, kde dochází ke změně terminologie, rozšíření okruhu adresátů, právní normy na výrobce, dovozce, následné uživatele, distributory a dodavatele z důvodu nemožnosti postihnout a kontrolovat následné uživatele, kteří při nakládání s látkami se rtutí mohou způsobit případně stejnou kontaminaci životního prostředí. Ač je navrhovaná změna zákona o chemických látkách opticky nejrozsáhlejší, tak v důsledku se jedná pouze o právní úpravu procesu aplikace žádostí. Výjimku podle § čl. 2 odst. 3 nařízení Evropského parlamentu a Rady Evropského společenství č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek - tzv. REACH - pro užívání při obraně státu.

A posledním zákonem je o zdravotních službách, kde se změna týká zařazení přestupků pro poskytovatele tím, že použije při poskytování zdravotních služeb zubní amalgám v rozporu s přímo předpisem Evropské unie o rtuti a následné stanovené sankce za jeho porušení.

Hlavním přínosem navrhovaného zákona je právní úprava, která bude mít pozitivní dopad na obranu státu. Návrh deklaruje postavení Ministerstva obrany coby úřadu zastupujícího Českou republiku v orgánu Evropské obranné agentury pro koordinaci implementace Kodexu chování k povolování výjimek a nařízení Evropského parlamentu a Rady o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek za účelem zajišťování obrany státu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Tomio Okamura: Děkuji. Přeji hezký večer. Takže to byla paní zpravodajka paní poslankyně Eva Fialová. Nyní tedy otvírám obecnou rozpravu a podívám se, kdo se do ní hlásí. Nehlásí se nikdo. Takže jestli tedy nemáte nic proti, já tedy končím obecnou rozpravu. Zeptám se, jestli je zájem o závěrečná slova. Není zájem o závěrečná slova. Paní poslankyně? Také není.

Takže se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve tedy rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Svolám poslance gongem. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro životní prostředí jako výboru garančnímu. Táži se, zdali někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu. Takový návrh nevidím. Je tady žádost o odhlášení, takže vás odhlásím. Přihlaste se znovu svými hlasovacími kartami. A přistoupíme tedy k hlasování. Prosím, ještě nehlasujeme, paní poslankyně Adámková. Já si vás odmažu.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro životní prostředí jako garančnímu výboru?

Zahajuji hlasování teď. Kdo souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.

Hlasování číslo 33, přihlášeno 137 poslanců, pro 135, proti nula. Výsledek - přijato. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro životní prostředí jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor dále navrhl přikázat tento návrh výboru pro zdravotnictví jako dalšímu výboru. Má někdo z vás návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Nevidím takový návrh, takže přistoupíme k hlasování.

 

Ještě jednou tedy zopakuji: kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako dalšímu výboru?

Zahajuji hlasování teď. Kdo souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.

Hlasování číslo 34, přihlášeno 139 poslanců, pro 134, proti nula. Výsledek byl přijat. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání zdravotnímu výboru pro zdravotnictví jako dalšímu výboru.

 

Tímto tedy projednávání tohoto tisku pro tuto chvíli končím.

 

Jako další tady máme bod

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP