(15.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Také děkuji. To byla poslední faktická poznámka. Nemám ani žádnou přihlášku do rozpravy, takže rozpravu končím. Zeptám se na závěrečná slova. Není zájem, také ne. Ano? Tak prosím.

 

Poslankyně Věra Kovářová: Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem moc ráda, že pan senátor Větrovský jako zpravodaj garančního výboru dorazil ze Senátu s touto variantou, která byla vlastně původně na úplném začátku této cesty, a dlouhou cestou a procesem schvalování Sněmovnou jsme došli jednak k nějakému kompromisu a jednak k tomu, že bude vyrovnáno právo na informace a právo na soukromí. Proto bych vás poprosila, abyste podpořili senátní variantu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Budeme hlasovat. Ještě přivolám kolegy z předsálí. Všechny vás odhlásím. Prosím o novou registraci. Budeme hlasovat podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.

 

Návrh usnesení zní: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 33/6, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 33/7." To znamená, hlasujeme o senátní verzi.

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 126, přihlášeno je 166, pro 53, proti 23. Tento návrh přijat nebyl.

 

Nyní budeme hlasovat znovu, a to podle § 97 odst. 5 jednacího řádu Sněmovny. K přijetí tohoto usnesení je potřeba nadpoloviční většiny všech poslanců, tzn. kvorum je 101. Už je nastaveno.

 

Návrh usnesení zní: "Poslanecká sněmovna schvaluje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 33/6."

Zahajuji hlasování, ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

Je to hlasování číslo 127, přihlášeno je 176, pro 153, proti 1. Tento návrh byl přijat a já konstatuji, že jsme se zákonem vyslovili souhlas ve znění postoupeném Poslaneckou sněmovnou Senátu.

 

Končím tento bod, děkuji panu senátorovi, děkuji i paní zpravodajce.

 

A pokračujeme bodem číslo

 

1.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 254/2001 Sb., o vodách
a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 45/6/ - zamítnutý Senátem

Usnesení, jímž Senát zamítl tento návrh zákona, vám bylo doručeno jako tisk 45/7. Vítám tady paní senátorku Seitlovou a paní senátorku Hubáčkovou a prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu vyjádřil pan místopředseda vlády a ministr životního prostředí pan Richard Brabec. Prosím, pane ministře, máte slovo. (Poslanci hlučí, předsedajícího není téměř slyšet.)

 

Místopředseda vlády ČR a ministr životního prostředí Richard Brabec: Já vám děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Kolegyně, kolegové, budu velmi stručný, protože nás ještě čeká náročný program.

Senát zamítl tento návrh a já se přiznám, že jsem úplně v Senátu nepochopil proč. Protože ty dva klíčové výbory, které doporučovaly vrácení, ale s pozměňovacími návrhy, já musím říct, že řada těch pozměňovacích návrhů měla podporu Ministerstva životního prostředí. Na druhou stranu je fér říct, že některé pozměňovací návrhy, které byly -

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Já se omlouvám, pane ministře, ale prosím sněmovnu o klid! Děkuji.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr životního prostředí Richard Brabec: Děkuji, že jste se mne zastal, předsedo.

Některé ty pozměňovací návrhy, které šly ze Senátu, resp. byly navrhovány jednotlivými výbory, tak zase šly proti smyslu té novely, tak jak šla ze Sněmovny. Proto musím zcela fér říct, že kdyby prošly ty pozměňovací návrhy všechny tak, jak je Senát navrhoval ve výborech, nebo jak byly navrženy z výborů, tak i tak bych nemohl doporučit Poslanecké sněmovně, aby tento návrh schválila. Proto si vás dovoluji požádat, abyste znovu schválili ten původní poslanecký návrh, který, myslím že 11. dubna letošního roku, byl ve třetím čtení Poslaneckou sněmovnou schválen. Protože nejedná se pouze o transpozici evropské směrnice, která se týká směrnice o vodách, ale jsem přesvědčen, že tato novela v dobrém slova smyslu posouvá další věci, které se týkají odpadních vod, zjednodušuje poplatky a další prvky, které jsou v zájmu věci a tisíce konkrétních lidí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane ministře. Chci se zeptat pana zpravodaje garančního výboru pana poslance Turečka - nepřeje si vystoupit, děkuji. V tom případě otevírám rozpravu a zeptám se, zda paní senátorky si přejí vystoupit. Tak paní senátorka Seitlová má slovo, případně i paní senátorka Hubáčková, pokud si to bude přát.

 

Senátorka Jitka Seitlová: Dobrý den, respektive pěkné odpoledne, vážený pane předsedající, vážení představitelé vlády, milé kolegyně poslankyně a poslanci. Předstupuji před vás jako zástupce Senátu se zamítnutou novelou vodního zákona. Pan ministr krátce zdůvodnil předložení novely, já jenom připomenu, že tato novela měla původně za cíl nápravu nedostatečné transpozice rámcové směrnice o vodách, ale následně hlavní její těžiště tvoří změna způsobu hrazení a vůbec celé administrace poplatků za vypouštění podzemních vod a povrchových vod a také odběr podzemních vod.

My jsme v Senátu dostali tuto novelu 27. dubna. Dne 2. května organizační výbor rozhodl, že se jí budou zabývat tři výbory: ústavněprávní, hospodářský a výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí. Měli jsme na to poměrně krátký čas a za 14 dnů se tedy všechny ty výbory sešly a ten první z nich, ústavněprávní, navrhl zamítnutí novely zákona. Výbor hospodářský a výbor pro územní rozvoj a životní prostředí navrhly pozměňovací návrhy a vrácení s těmito pozměňovacími návrhy vám zpátky do Sněmovny.

Na plénu Senátu, které bylo 17. 5., tzn. 14 dnů od toho, co organizační výbor rozhodl o přikázání, na tomto plénu Senátu byly předloženy jednak pozměňovací návrhy z výborů a jednak ještě další pozměňovací návrhy. Celkem těchto pozměňovacích návrhů bylo 26, což je opravdu na Senát velké číslo. Tam už by se mělo jenom dolaďovat. A z toho, z těch 26 pozměňovacích návrhů, bylo 15 legislativně technických. Ono se řekne legislativně technických, ale musím říct, že některé z nich byly skutečně na úkor nejenom srozumitelnosti zákona, ale mohou v praxi činit určité problémy.

Takže Senát v hlasování, které vždycky prvně se hlasuje o zamítnutí, pak je teprve podrobná rozprava, takže v tom prvním hlasování, které proběhlo po obecné rozpravě, Senát rozhodl 36 hlasy z 60 přítomných senátorů o tom, že Senát navrhuje zamítnout návrh zákona o vodách.

Důvody už jsem trošku naznačila, ale myslím, že ty hlavní byly ty, že zákon obsahoval velmi mnoho legislativně technických nedostatků. My jsme se pokusili ty nejhorší těmi 15 pozměňovacími návrhy napravit, nicméně je pravdou, že pokud bychom je měli napravit všechny, nejednotnou terminologii, odkazy na jiné platné právní normy, tak bychom zřejmě museli přepsat celý zákon. To je bohužel velký nedostatek, který konstatovali všichni senátoři. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP