(14.10 hodin)
Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane předsedo. Hezké odpoledne, dámy a pánové. Chtěla bych navrhnout na pořad naší schůze nový bod s názvem Stanovisko ministra školství, mládeže a tělovýchovy k využití výsledků dotazníkového šetření v rámci národních srovnávacích zkoušek.
V uplynulých dnech se mi dostal do ruky dotazník, který je součástí národních srovnávacích zkoušek, které nahrazují přijímací zkoušky na zhruba padesáti fakultách různých vysokých škol v celé České republice. Tento dotazník, byť je nepovinný a anonymní, se mi opravdu jeví jako velmi pochybný. Pro tazatele jsou jeho účely zcela nezřejmé. Vysvětlení, že zodpovězením otázek dotyčný pomůže fakultám a dalším uchazečům, je nejen nedostačující, ale hlavně zcela nesrozumitelné. A hlavně, otázky v tomto dotazníku jsou mnohdy pofidérní a nemístné, zejména ve vztahu k účelu, k němuž mají národní srovnávací zkoušky sloužit, tedy k procesu přijetí na vysokou školu.
Uvedu vám pár příkladů. Kromě nevinných otázek na dosavadní studium či motivaci pro výběr vysoké školy jsou součástí formuláře dotazy na politické názory dotyčného, názory na současné politické otázky a fenomény, názory na sebeidentifikaci dotyčného, zejména politickou a společenskou, ale například také na počet dosavadních partnerských vztahů či přijatelnost takzvaného volného vztahu s výhodami.
Opravdu by mě zajímalo, jakým způsobem by zodpovězení takových otázek mohlo pomoci dané fakultě, nebo dalším uchazečům. Proč by fakulta nebo kdokoli jiný měl mít přehled o tom, kolik ze studentů nebo uchazečů stojí o volný vztah s výhodami? To je mi opravdu záhadou. Samozřejmě chápu, že národní srovnávací zkoušky a jejich akceptace jsou záležitostí konkrétní fakulty a nikoliv Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy... (Poslankyně přerušuje svůj projev z důvodu silného hluku v sále.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Já se omlouvám, paní poslankyně, máte pravdu. Poprosím vás všechny o klid v sále, abychom se nemuseli překřikovat.
Poslankyně Jana Černochová: Přesto jsem přesvědčena, že by ministerstvo, ale i zákonodárce mělo zajímat, co vše je na národní srovnávací zkoušky nabalováno a k čemu jsou využívány, nebo či spíše zneužívány. Pokud chce někdo získávat sociologická data týkající se postojů či životního stylu mladé generace za zcela neznámými a možná komerčními či politickými účely, opravdu se nedomnívám, že je vhodné k tomuto využívat proces přijetí na vysokou školu, který je financován z peněz... (Poslankyně opět přerušuje svůj projev kvůli silnému hluku v sále.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Ještě jednou poprosím všechny poslance a poslankyně, doufám, že nebudu muset jmenovat.
Poslankyně Jana Černochová: ... který je financován z peněz daňových poplatků a který by měl sloužit čistě k jednomu jedinému účelu, tedy vybrat vhodné uchazeče o studium na vysoké škole. Zneužití této situace, kdy studenti vcelku ochotně před samotným testem vyplní cokoliv, mi připadá jako krajně nevhodné. Rozumím tomu, že pro jakoukoliv sociologickou agenturu by bylo daleko složitější a finančně i organizačně náročnější hledat lepší, nebo srovnatelné příležitosti pro získání takového vzorku dat, ale tato cesta rozhodně není tou správnou a pro mě přijatelnou. Byla bych tedy velmi ráda, abychom se tímto tématem zabývali a zda by nám pan ministr školství, mládeže a tělovýchovy mohl sdělit, zda vůbec ví o tom, že takové šetření v rámci přijímacího řízení probíhá, zda má informace o skutečném účelu tohoto dotazníku, zda mu to připadá vhodné, a pokud nikoliv, zda s tím ministerstvo hodlá něco dělat.
Proto prosím o pevné zařazení tohoto bodu na středu odpoledne po 15. hodině, případně po dohodě s panem ministrem ve středu na jiný čas, aby tady pan ministr byl, případně v pátek 1. 6. jako první bod.
Pro doplnění bych chtěla uvést, že v posledních dnech se v médiích objevila také informace o tom, že přijímací zkoušky na vysoké školy v rukou soukromých společností se staly skutečně velkým byznysem, ať už jde o přípravné kurzy, učebnice a podobně. Považuji tedy skutečně za nemorální, aby se takovýto byznys rozrůstal víc, než je třeba. Takto, jak jsem vám to dneska odprezentovala, aby se do něj přičítaly i takové záležitosti, jako jsou pofidérní demografické a sociologické šetření pod záminkou všeobecné prospěšnosti.
Děkuji vám, kolegyně, kolegové, za případnou podporu mého návrhu. A aby pan ministr školství, mládeže a tělovýchovy věděl, o čem jsem tady hovořila, tak jsem pro něj jeden dotazník připravila a jeden dotazník tady mám i pro pana premiéra. Můžete si ho vyplnit. (Předává dotazník ministrovi a premiérovi.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, paní poslankyně. Ptám se, zda ještě někdo...? (O slovo se hlásí poslanci Stanjura a Bartošek.) S přednostním právem byl o fous rychlejší pan předseda Stanjura. (Poslanec Stanjura dává přednost poslanci Bartoškovi.) Tak máte přednost, domluvili jste se. Poprosím vás, paní poslankyně (Černochová), abyste uvolnila místo.
Poslanec Jan Bartošek: Děkuji. Já bych chtěl říct k návrhu, který přednesli Piráti, co se týká registru smluv. Tak je také přijato usnesení na výboru pro bezpečnost, že budeme čekat do rozhodnutí Ústavního soudu, což je potřeba vzít také v patrnost, až budeme hlasovat. Protože Ústavní soud řeší otázku registru smluv, abychom nepředbíhali jedno druhé. Osobně navrhuji, abychom odložili zařazení tohoto bodu do té doby, než budeme znát rozhodnutí Ústavního soudu.
A můj návrh se ještě týká bodu 49, sněmovní tisk 144-E Návrh doporučení Rady o klíčových kompetencích pro celoživotní učení, na středu po bodech, které zde přednesl pan poslanec Chvojka. To znamená, byly to body 34, 36, tak po nich dávám žádost o pevné zařazení bodu číslo 49. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Nyní s přednostním právem pan předseda Stanjura.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Hezké odpoledne, děkuji za slovo. Než budeme hlasovat o navržených změnách programu, chtěl bych požádat o vystoupení pana premiéra, a to k misím. Já jsem zaznamenal ve veřejném prostoru ústupky, které premiér naznačuje vzhledem ke komunistům, a pokud si vznikající polokomunistická vláda chce vzít jako jedno z rukojmí českou armádu, rád bych to věděl. Je to vládní návrh materiálu, není to věc rezortní. Je to bezesporu věc vlády jako celku. A pokud vláda nemá zájem projednávat v Poslanecké sněmovně vyslání našich vojáků na zahraniční mise, proč nám ho navrhuje do programu? Na co vlastně čekáme?
Chci připomenout dlouhodobý postoj občanských demokratů k vojenským misím. Jak jsme v minulosti prokázali, patříme mezi ty politické strany, které podporují zahraniční mise našich vojáků. Současně říkáme, že tak vážný krok nemá činit vláda bez důvěry. Vláda bez důvěry tento materiál schválila, předložila Poslanecké sněmovně, a podívejme se, nenavrhuje jeho reálné projednání na této schůzi. Tak já bych chtěl vědět, jak to vlastně je. Co si vláda v této oblasti myslí, co bude prosazovat.
Pochopil jsem z vyjádření té polokomunistické vlády, že minimálně část této koalice je proti misím. Všichni dobře víme, že vláda potřebuje nadpoloviční většinu zvolených poslanců 101 a více hlasů. Očekával bych, že v takovém okamžiku předseda vlády začne vyjednávat s opozicí o případné podpoře tak závažného materiálu. Do dnešního dne se tak nestalo. Mluvím za občanské demokraty, nemluvím za ostatní opoziční strany. O tom samozřejmě nemám informace, zda ta jednání probíhají, nebo ne.
Ale vojenské mise nemají být součástí jednání o vládě. Nemají být, pokud to hnutí ANO myslí se zahraniční a bezpečnostní politikou České republiky vážně. V této chvíli budeme hlasovat o návrhu z opozičních lavic, o pevném zařazení bodu, a já bych před tím hlasování chtěl skutečně znát postoj premiéra a vlády jako celku k tomuto materiálu. Jestli to vůbec chtějí projednávat, kdy ho chtějí projednávat a kde chtějí sehnat podporu pro tento návrh. Beztak je to jenom schovávání a nadbíhání komunistům. Nic jiného. (Potlesk z řad poslanců ODS.)
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. A nyní s přednostním právem předseda vlády. ***