Čtvrtek 24. května 2018, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Fiala)

21.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb.,
o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 120/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně práce a sociálních věcí Jaroslava Němcová. Paní ministryně, prosím, ujměte se slova. Prosím, paní ministryně, máte slovo,

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jaroslava Němcová Dobrý den. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové. Na úvod druhého čtení, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, jen připomenu, že návrh zákona obsahuje dvě významná opatření v oblasti důchodového pojištění, a to za prvé zvýšení základní výměry důchodu z 9 % na 10 % průměrné mzdy a dále zvýšení důchodu o tisíc korun měsíčně důchodcům, kteří dovršili věk 85 let. Zvýšení základní výměry důchodu se bude týkat všech důchodů, tj. jak nově přiznávaných důchodů, tak důchodů vyplácených. Zvýšení důchodu o tisíc korun bude od splátky důchodu splatné v lednu 2019 poskytnuto i těm důchodcům, kteří věk 85 dovršili již před účinností navrhovaného opatření, tedy před 1. lednem 2019. Tato navrhovaná zvýšení jsou jen dílčími, byť významnými opatřeními v rámci důchodového pojištění, která směřují ke zvýšení životní úrovně důchodců.

V návaznosti na diskusi ve výborech bych chtěla ještě zdůraznit, že návrh zákona neznamená oslabení principu zásluhovosti při výpočtu rozhodující části důchodu, tzn. procentní výměry. U nově přiznávaných důchodů se nijak nezmění způsob výpočtu této procentní výměry důchodu na základě celoživotních příjmů, jen se zvyšuje všem stejně výše základní výměry, což povede ke zvýšení celkové výše důchodu u všech nově přiznávaných důchodů počínaje rokem 2019. V roce 2019 se bude jednat o částku cca 320 Kč měsíčně, tzn., že každý důchod přiznávaný v roce 2019 bude o tuto částku vyšší, než kdyby platila pravidla stanovená současnou právní úpravou.

U vyplácených důchodů se rovněž nemění pravidla celkové valorizace. A také u těchto důchodů nová právní úprava přinese prakticky u všech důchodů vyšší navýšení důchodů všem o stejnou částku než podle současné právní úpravy. Přitom v důsledku přechodného ustanovení dojde v lednu 2019 k razantnímu zvýšení vyplácených důchodů. Poznámka: U průměrného důchodu se bude jednat o více než 900 Kč měsíčně, neboť kromě zvýšení stanoveného podle dosavadní právní úpravy se všechny důchody bez ohledu na jejich výši zvýší navíc o cca 320 Kč.

Po roce 2019 budou podle navrhované úpravy také zvyšovány vyplácené důchody více než podle současné úpravy, byť již v závislosti na výši důchodu bude rozdíl menší, jen v řádu deseti korun až korun. Podle podrobných propočtů Ministerstva práce a sociálních věcí jen v ojedinělých případech u velmi vysokých důchodů může v některých letech v závislosti na vývoji jednotlivých parametrů rozhodných pro stanovení výše valorizace důchodů nastat zcela nepatrné oslabení celkové částky zvýšení, která by náležela podle současné a podle navrhované úpravy. K tomu může dojít při zvýšení v roce 2020, kdy u důchodů vyšších než 22 tisíc korun by rozdíl zvýšení mohl činit řádově jen několik korun, např. u důchodů vyšších než 32 tisíc korun by tento rozdíl činil deset korun, přičemž při zvýšení v roce 2021 by ani u těchto vysokých důchodů tento negativní dopad nenastal, neboť i tyto důchody by byly oproti dnešnímu stavu zvýšeny více, tj. více než o devět korun.

Z uvedeného je jednoznačně zřejmé, že navrhovaná úprava princip v zásluhovosti nijak nenarušuje. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, paní ministryně. Jenom připomínám, že návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Další výbor, který se tímto návrhem zabýval z rozhodnutí Poslanecké sněmovny, byl rozpočtový výbor. Nám všem byla usnesení výboru doručena jako sněmovní tisky 12/1 až 3.

Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro sociální politiku pan poslanec Jan Bauer a informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy výboru zde odůvodnil. Pane zpravodaji, máte slovo.

 

Poslanec Jan Bauer: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, milé dámy a pánové, vážená paní ministryně, výbor tento vládní návrh projednal 10. května na své 12. schůzi a přijal následující usnesení.

Výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně, aby vyslovila souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, tzn. sněmovní tisk č. 120, a za další zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy, to je za pravé.

Za druhé, a tady bych vás požádal o pozornost, výbor pro sociální politiku za druhé žádá Poslaneckou sněmovnu, aby přijala následující usnesení, a to zní tímto způsobem: Poslanecká sněmovna žádá vládu České republiky, aby neprodleně zahájila práce na přípravě změny důchodového systému.

Myslím si, abych zavdal znění současného jednacího řádu, abych krátce okomentoval to druhé usnesení, které přijal výbor pro sociální politiku.

My jsme na jednání výboru tu diskusi logicky rozdělili na dvě části. Ta první část diskuse se především věnovala vládnímu návrhu, to znamená zvýšení základní výměry z 9 na 10 % a zvýšení o 1 000 Kč u těch, kteří pobírají starobní důchod a jsou starší než 85 let svého věku. Druhá část diskuse se zabývala obecně důchodovou reformou, nebo reformou penzijního systému. A tady samozřejmě převládal spíše názor, že vládní návrh je v podstatě bohužel dílčí korekcí stávajícího penzijního systému, v žádném případě neřeší důchody současné mladé generace a v žádném případě neřeší stav, kdy náklady na penzijní systém ohrožují veřejné rozpočty České republiky, a že je nejvyšší čas, aby vláda, ať už je v demisi, nebo bez demise, okamžitě zahájila práce na důchodové reformě či změně důchodového systému. Takže z tohoto důvodu bylo přijato toto usnesení, které jsem tady před malou chvílí přečetl. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji panu poslanci Janu Bauerovi, který nás seznámil s průběhem projednávání ve výboru pro sociální politiku. Protože se návrhem zabýval i rozpočtový výbor, poprosil bych pana poslance Kamala Farhana, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případně odůvodnil pozměňovací návrhy, pokud takové na výboru byly přijaty. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Kamal Farhan: Děkuji za slovo. Dovolte mi přečíst usnesení rozpočtového výboru z 8. schůze ze dne 9. května 2018 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 120.

Po úvodním slově náměstka ministryně práce a sociálních věcí pana Hůrky, zpravodajské zprávě poslance Farhana a rozpravě rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu za prvé doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 120, schválila bez připomínek; a zmocňuje mě jako zpravodaje, abych s tímto usnesením seznámil Poslaneckou sněmovnu. To je za rozpočtový výbor vše. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane zpravodaji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které se je v tuto chvíli přihlášeno pět poslanců. Nejprve vystoupí paní poslankyně Pekarová Adamová, po ní paní poslankyně Golasowská. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Markéta Pekarová Adamová: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás seznámila se svými dvěma pozměňovacími návrhy, které jsem načetla do systému a které reagují na předložený návrh. A musím tedy reagovat i na slova paní ministryně, která uváděla, že se nijak neoslabuje zásluhová složka důchodů. Já se nedomnívám, že by tomu tak bylo, a proto tedy i předkládám jeden z těch pozměňovacích návrhů, který se právě týká změny procentuální výměry, která se v tuto chvíli má z 9 zvýšit na 10 %, a tím se sníží následně složka zásluhová.

Vládní návrh zákona tímto přichází s větší nivelizací důchodového systému. Současný důchodový systém České republiky už nyní patří k nejvíce rovnostářským v Evropě a většina evropských zemí jde právě naopak cestou posilování principů zásluhovosti. Rovněž i Ústavní soud ve svém nálezu, který konstatoval 23. března 2010, řekl, že princip solidarity nemůže být v rámci důchodového systému převažující nad systémem zásluhovosti a vést k praktické nivelizaci důchodů.

Důvodová zpráva se odvolává na článek 30 Listiny základních práv a svobod odst. 1, kde zaručuje právo na přiměřené hmotné zabezpečení. Podle Ústavního soudu je však přiměřenost hmotného zabezpečení nutno vyložit nejen s ohledem na schopnost uspokojit z důchodové dávky životní potřeby jednotlivce tak, aby mu byla zaručena sociálně důstojná lidská existence, ale též s ohledem na pojištěnce jako plátce spoluvytvářejícího finanční zdroje, ze kterých je, resp. bude přiměřené hmotné zabezpečení poskytováno. Jelikož se domnívám, že vládní návrh v té konkrétní části právě změny procentuální výměry jde proti tomuto nálezu Ústavního soudu, předkládám pozměňovací návrh, který vyjímá tuto novinku z celého návrhu zákona a zachovává současný stav.

Takže to je první návrh, kterým bychom chtěli jako TOP 09 tu změnu odstranit, resp. zachovat současný stav. A pokud projde tento pozměňovací návrh, nemáme problém pro celý návrh zákona hlasovat, protože ta další změna, která se týká tedy 85letých a starších, kde se jim přiznává 1 000 Kč k důchodu, ta nám přijde smysluplná.

Rovněž tedy musím říci, že se opravdu nejedná o změnu důchodového systému takovou, která by se dala považovat za reformu. A jsem velice ráda, že výbor pro sociální politiku přijal návrh pana zpravodaje a navrhuje nám, abychom vyzvali vládu k tomu, aby na ní začala pracovat, protože je opravdu v současné době nezbytné, abychom se jí už konečně začali zabývat.

Druhý návrh, který vám chci představit, je tedy z trošičku jiného ranku a týká se asistentů sociální péče. Protože jsou to lidé, kteří dnes nemají nárok na to, aby jim bylo právě jejich důchodové pojištění státem hrazeno. Asistent sociální péče je institut zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, a jedná se o osoby pečující o jiné osoby závislé v různém stupni na pomoci druhých. Tato péče je poskytována mimo registrované sociální služby, jejichž kapacita je omezena. Cílem zavedení tohoto institutu bylo odlehčit právě sociálním službám a umožnit závislým osobám zvolit si svobodně způsob poskytované péče. Například když srovnáme kapacitu domovů pro seniory v roce 2016, tak v České republice byl počet lůžek 37 247, ale počet lidí ve věku nad 65 let dle zjištěných údajů MPSV, kteří jsou závislí na péči, osoby ve stupni druhém až čtvrtém, je v České republice 167 700. Takže vidíme ten jasný nepoměr a nutnost tuto péči ještě doplňovat další možnou institucionální, resp. v tomto případě tedy právě svobodnější formou, a to asistenty.

Na příkladu seniorů je pak zřejmé, že stát a jím registrované sociální služby se nemohou postarat o všechny závislé osoby, které by to potřebovaly. Asistenti pečují o seniory, a nejen o ně, v jejich domácím prostředí, ať už se jedná o osoby blízké, nebo asistenty sociální péče podle zákona o sociálních službách, a významně přispívají ke stabilitě sociálního systému v České republice. Asistentem se může stát kdokoliv, komu je více než 18 let a je zdravotně způsobilý. Pokud ale není osobou blízkou toho, komu pomoc poskytuje, nebo s ním nesdílí společnou domácnost, je třeba, aby uzavřel smlouvu o poskytování pomoci, která podléhá kontrole úřadu práce.

Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, předpokládá se zabezpečením zdravotního a důchodového pojištění pečujících osob - cituji: Poskytuje-li oprávněné osobě pomoc osoba blízká nebo asistent sociální péče, krajská pobočka úřadu práce, vydá těmto osobám na jejich žádost bezplatně písemné potvrzení prokazující dobu této péče pro účely hmotné nouze, zdravotního pojištění, důchodového pojištění a zaměstnanosti. V tomto potvrzení vždy uvede stupeň závislosti osoby, které je péče poskytována. Pro účely důchodového pojištění se v potvrzení uvede též údaj o výši příspěvku, která oprávněné osobě v době poskytování pomoci náležela. Konec citace ze zákona. V praxi se ale vztahuje toto zabezpečení v plném rozsahu pouze na osoby blízké a žijící ve společné domácnosti. Na asistenty sociální péče ve smluvním vztahu se závislou osobou, o kterou pečují, a evidovaných úřadem práce se vztahuje pouze zabezpečení zdravotního pojištění.

A proto tady ten můj pozměňovací návrh. Ten totiž tento nesoulad mezi jednotlivými zákony dává do pořádku a snaží se, aby i v zákoně o důchodovém pojištění smluvní asistenti byli zmíněni právě v okruhu pojištěných osob. Je to tedy drobná změna, která ale těmto lidem velice ulehčí život a která jim může velice pomoci. A tento článek péče o seniory v České republice tak může být podpořen.

Děkuji vám za pozornost i za případnou podporu těchto pozměňovacích návrhů.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Než dám slovo paní poslankyni Golasowské, tak vás seznámím s informací, že paní poslankyně Jana Vildumetzová se z dnešního jednání omlouvá od 12.35 do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

Nedám slovo paní poslankyni, která je přihlášena do obecné rozpravy, protože se zde s faktickou poznámkou přihlásil pan poslanec Lubomír Španěl. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Lubomír Španěl: Dobrý den, dámy a pánové. Děkuji za slovo, pane předsedající. Já tentokrát nebudu reagovat na paní poslankyni Pekarovou Adamovou, jak by možná očekávala. Chtěl bych spíš naopak poděkovat za tento vládní návrh paní ministryni. A velmi stručně jenom řeknu, že děkuji hlavně za důchodce s těmi menšími důchody. Jsem rád, že konečně někdo po x letech použil selský rozum. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Pane poslanče, nechal jsem vás domluvit, nicméně připomínám, že faktické poznámky jsou právě proto, aby se reagovalo na vystoupení předcházejících řečníků. Já jsem si to tak volně interpretoval, ale je to opravdu interpretace velmi volná, takže všechny prosím, abyste faktické poznámky používali k tomu, k čemu jsou určeny.

Nyní vystoupí v obecné rozpravě paní poslankyně Golasowská, připraví se pan poslanec Kaňkovský. Máte slovo.

 

Poslankyně Pavla Golasowská: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, přeji všem krásné již odpoledne. Chtěla bych říct, že já velmi vítám změny, které vedou ke zlepšení kvality života našich důchodců, co se týká finančního navýšení, protože víme, že důchody jsou stále nízké, průměrná výše důchodu je něco kolem 12 tisíc a je mnoho těch, kteří ani na tu průměrnou výši nedosáhnou.

Já bych tady chtěla pohovořit o několika pozměňovacích návrzích, které chci předložit. Čtyři se týkají trošku okrajové skupiny, a to jsou ovdovělí, vdovci a vdovy. Konzultovala jsem to s organizací, která se situací těchto osob zabývá, a opravdu jim není co závidět.

První pozměňovací návrh se týká souběhu invalidního a vdovského důchodu. Tam navrhuji, aby se oba důchody poskytovaly v plné výši. Nyní je to tak, že na vdovský i invalidní důchod dosáhne ten, který pobírá invalidní důchod ve třetím stupni.

Druhý pozměňovací návrh se týká prodloužení doby pobírání vdovského důchodu, a to z jednoho roku na dva roky. Důvod, proč prodloužit tuto dobu o jeden rok, je ten, že jeden rok je často krátká doba na to, aby si pozůstalý vyřešil finanční situaci, která se týká jednak dědického řízení, pak třeba zablokování karet, vyřešení bydlení, kdy najednou je na placení nájmu sám, že si hledá třeba jiné bydlení, které bude pro něj levnější. Dále to je splacení třeba úvěrů, hypoték apod. A tam se ukázalo rovněž po konzultaci s tou organizací, která má tu zkušenost, že jeden rok mnohdy nestačí.

Další pozměňovací návrh se týká zmírnění splnění podmínek pro potřebnou dobu pojištění, protože často se stává, že tam tomu dotyčnému scházelo třeba pár měsíců, aby pozůstalý měl nárok na vdovský důchod, takže tam navrhujeme, aby se vlastně ta doba zmírnila, pokud mu tam schází několik měsíců, a nejvyšší doba zmírnění je o dobu jednoho roku.

Čtvrtý návrh, který se týká rovněž ovdovělých, je zvýšení procentní výměry z 50 na 60 % z původní výměry vdovského a invalidního důchodu, protože i ty vdovské důchody, řekněme si, není to nijaká hitparáda a jsou opravdu nízké, takže si myslíme, že tam by to chtělo v rámci té procentní výměry to trošku navýšit. To jsou čtyři pozměňovací návrhy, které se týkají, jak jsem říkala, skupiny ovdovělých.

A poslední pozměňovací návrh se týká žen matek, které bychom chtěli ocenit, protože víme, že ženy mívají i tak důchody až o 2 000 korun nižší než muži. Je to také z toho důvodu, že často, když byly doma s dětmi, tak třeba věnovaly spoustu let výchově dětí a přišly třeba o kariéru, o práci, do které se třeba nevrátily, nevrátily se už na tu pracovní pozici. A tam navrhujeme příspěvek 500 korun za každé vychované dítě.

Takže tolik mých pět pozměňovacích návrhů, ke kterým se potom přihlásím s čísly sněmovních dokumentů v podrobné rozpravě. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji. Pan poslanec Kaňkovský v obecné rozpravě. Je pravda, že není na jeho vystoupení příliš mnoho času, protože ve 13 hodin skončíme projednávání tohoto bodu. Ale pokud aspoň začnete, pane poslanče, tak máte slovo.

 

Poslanec Vít Kaňkovský: Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, vážené kolegyně, vážení kolegové, já svoje vystoupení zkrátím a vezmu si slovo při dalším projednávání druhého čtení, protože bych nerad svoje vystoupení dělil.

Možná si jenom na začátek neodpustím jedno postesknutí. My jsme si v úterý, kdy se mělo toto druhé čtení projednávat, vzali pauzu, za kterou jsme byli kritizováni, protože jsme chtěli, aby při projednávání tohoto návrhu zákona byl přítomen pan premiér. My jsme přesvědčeni o tom, že takto důležitá novela, která se významným způsobem projeví do státního rozpočtu, by si zasloužila přítomnost pana premiéra. A já si troufám tvrdit, že by si zasloužila přítomnost i paní ministryně financí. Já vím, že mají nabitý program, ale myslím si, že to je skutečně důležitá novela, tudíž já si to svoje vystoupení nechám až při dalším dni, kdy dostaneme příležitost se k novele důchodového pojištění vrátit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Fiala: Děkuji, pane poslanče. A protože další vystoupení by nemělo potřebný čas pro to, aby zazněly všechny argumenty, které asi od poslanců přihlášených do obecné rozpravy zaznít chtějí, nikdo není přihlášen s faktickou poznámkou, se kterou bychom se vešli do časové lhůty, tak přerušuji projednávání tohoto bodu, končím dopolední jednání Poslanecké sněmovny. Sejdeme se zde ve 14.30 hodin u ústních interpelací na předsedu vlády.

 

(Jednání přerušeno ve 12.58 hodin.)

(Jednání pokračovalo ve 14.30 hodin.)

 

Místopředseda PSP Jan Hamáček: Hezké odpoledne, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat dalším bodem. Tím jsou

 

Následující část projednávání bodu pořadu schůze

Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.




Přihlásit/registrovat se do ISP