(11.10 hodin)
(pokračuje Filip)

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento bod dalším výborům. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak. Nepadl ani návrh na zkrácení nebo prodloužení lhůty? Ptám se pana zpravodaje, protože jsem neřídil celou dobu. Není tomu tak. Mohu tedy konstatovat, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému jako výboru garančnímu a nebyl přikázán žádnému dalšímu výboru. Lhůta k projednání je podle zákona o jednacím řádu 60 dnů. Můžeme tedy ukončit bod číslo 16. Děkuji navrhovateli, děkuji zpravodaji a končím tento bod.

 

Dalším bodem našeho jednání je

 

17.
Návrh poslanců Víta Rakušana, Petra Gazdíka, Jana Farského,
Věry Kovářové, Jany Krutákové a Petra Pávka na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 277/2013 Sb., o směnárenské činnosti,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 83/ - prvé čtení

Pan zástupce navrhovatelů Vít Rakušan je přítomen, zaujal místo u stolku zpravodajů. Požádám o totéž pana poslance Stanislava Blahu, který je zpravodajem pro prvé čtení, a zároveň požádám, aby pan poslanec Vít Rakušan předložený návrh uvedl. Máte slovo.

 

Poslanec Vít Rakušan: Děkuji vám za slovo. Vážený pane místopředsedo, členky a členové vlády České republiky, vážené kolegyně, vážení kolegové, přicházíme za vámi s jednoduchou novelou směnárenského zákona. Nejdříve mi dovolte říci, čeho se vlastně meritorně tento bod týká a co by měl ve stávající zákonné úpravě napravit.

Jedná se o to, že v posledních letech sledujeme podvodné činnosti směnáren především v centru hlavního města Prahy, kdy se nejrůznějšími způsoby daří podvádět turisty, kteří do našich směnáren přicházejí v dobré víře, že za adekvátní a na kurzovním lístku uvedený kurz dostanou odpovídající finanční hodnotu při provedené směně. Bohužel se často stává, že turisté jsou nejrůznějšími možnými způsoby klamáni. Byť byl ve směnárenském zákoně zaveden úzus či povinnost, aby klient podepisoval vždy tu provedenou směnu, tak i přesto dochází k situacím, o kterých jsem se mimochodem včera osobně v terénu, v té nejprovařenější směnárně uprostřed hlavního města Prahy na Staroměstském náměstí, sám přesvědčil. Turista přijde, a pokud si nepožádá - a tady znovu říkám slovo nepožádá - o to, aby mu byl dán lepší kurz, tak nakonec bez větší pozornosti dojde k tomu, že má euro za 17 korun českých. Včera jsme toto skutečně vyzkoušeli a pokusili jsme se i o jednoduchý mechanismus. Přišli jsme za daným směnárníkem a požádali jsme ho o to - vážený pane, my nejsme spokojeni s uskutečněnou směnou, vraťte nám peníze, my směnný obchod reklamujeme. V té chvíli on nám odpověděl: ale vždyť jste se všechno dočetli! Takhle malinkým písmenkem někde na lístku napsáno dole či vzadu ve směnárně vyvěšeno, kam ten turista ani nedohlédne, všechno je přece v pořádku, podepsali jste mi tady lístek o platné směně a já nemám co reklamovat.

A tady docházíme k tomu momentu, který my chceme v tom směnárenském zákoně napravit. My si uvědomujeme, že je to zákon komplexní, ale nedomníváme se, že by ve svém celku byl zákonem nefunkčním. Dokonce se ani nedomníváme, že ty sankce stanovené pro směnárny, které podvádějí, jsou v současné době nastaveny nějak špatně. My ovšem teď ani nejdeme k tomu, abychom nějakým způsobem dále sankcionovali směnárny, abychom zvyšovali sankční ustanovení apod. My jdeme tím nejjednodušším způsobem, co zákonná úprava umožňuje, a to do současného znění směnárenského zákona přidat krátký paragraf o tom, že je možné dvě hodiny od provedené směny tuto směnnou transakci reklamovat. Pokud by tato možnost existovala a turista by skutečně zjistil při přepočítávání - mimochodem my jsme tam včera našli vyděšenou skupinku turistů, byli to mladí studenti z Anglie, kteří říkali jak to, že jsme dostali euro za 17, vždyť to neodpovídá tomu kurzu, který je tam uveden. Ale v té chvíli oni neměli žádnou moc ani možnost, aby své peníze dostali zpátky, protože prostě zákon reklamaci provedené směny neumožňuje.

Proto bychom vás chtěli moc požádat, aby tento zákon, který jistě vyvolá diskuse a jistě vyvolá další připomínky ke směnárenskému zákonu jako takovému, k celé té činnosti, aby byl propuštěn do druhého čtení, a to z jednoduchého důvodu. My ten problém detekujeme déle než dva roky. Upozornila na to Česká národní banka, s tím názorem se ztotožnilo i Ministerstvo financí České republiky a Česká národní banka už někdy před rokem a půl právě vydala doporučení, aby se tento konkrétní bod do směnárenského zákona v rámci právního prostředí v České republice implementoval, protože může výrazně pomoci i pověsti České republiky v očích turistů. Už přece nemůžeme dále a další turistickou sezónu a další turistickou sezónu, znovu a znovu přihlížet tomu, že jsou tady taková zařízení uprostřed našeho hlavního města, na těch úplně nejexponovanějších místech, která dělají ostudu, která kazí dobré jméno České republiky a která ve svém důsledku skutečně ohrožují to, jestli sem turisté budou jezdit a budou vůbec České republice důvěřovat a Česká republika bude mít nějaký kredit. Není to jenom Janek Rubeš, novinář, který se tím dlouhodobě zabývá, jehož videa jste mohli vidět, ale je to např. i pořad National Geographic, který mapoval dvě oblasti podvodné činnosti v Praze - za prvé taxislužby, za druhé směnárenskou činnost.

Myslím si, že lze tímto ustanovením, byť třeba i provizorně před nějakou komplexnější novelizací směnárenského zákona, celkem rychle umožnit to, aby už v části turistické sezóny v letošním roce nebyli turisté ostudným způsobem okrádáni v centru hlavního města Prahy. Abych byl objektivní a nedotkl se všech směnárníků, my jsme včera na té naší pochůzce zkoušeli nejrůznější směnárny v centru Prahy a musím říct, že některé z nich fungují zcela standardně, veškeré podmínky jsou zveřejněny transparentně, viditelně a kurzy i poplatky jsou uváděny tak, jak mají být uváděny, a turisté nejsou uváděni v omyl. Tedy toto opatření se nijak nedotkne poctivých směnárníků, ale výrazně, výrazně ztíží život těm, kteří podvádějí.

A poslední věc mi dovolte říci. Danou věc jsem konzultoval i s Policií České republiky a ptal jsem se jich, zda byla nějaká hlášení od turistů v centru Prahy o tom, že byli podvedeni. Ta hlášení byla, jenomže policie přijela na místo, turisté si stěžovali a říkali: my jsme se domnívali, že ta směna je provedena za jiných podmínek, nicméně směnárník ukázal podepsaný lístek a policista tu situaci, pokud hovořil cizím jazykem, neměl příliš možnost efektivně řešit, a to z toho důvodu, že to bylo tvrzení proti tvrzení. Klient tvrdil: já o těch podmínkách nevěděl", směnárník vytáhl papírek: máme to od vás podepsané. Nebylo vlastně co řešit. Pokud by byla možnost reklamace, o které by ten policista jistě znalý zákonných předpisů věděl, tak by v tu chvíli mohl turistovi doporučit, aby prostě tu směnnou transakci reklamoval.

Tolik na úvod. Já vám děkuji za pozornost. Znovu říkám, jsem připraven k jakékoli širší odbornější diskusi v rámci dalšího legislativního procesu, ale myslím si, že v zájmu dobré věci by bylo záhodno zákon pustit do dalšího projednávání v rámci Poslanecké sněmovny. Děkuji vám za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP