(18.20 hodin)
Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, po poněkud náročnějším předchozím bodu myslím, že si dáme něco méně kontroverzního. Je to drobná novelka trestního zákoníku, jejímž cílem je souborně, abychom tady nechodili každý týden s další novelou, poupravit naše trestní právo tak, aby bylo v plném souladu s různými mezinárodními a evropskými závazky, které Česká republika přijala.
V této várce řešíme tři takové oblasti. Tou první je problematika praní špinavých peněz a financování terorismu, kdy výbor expertů, tzv. MONEYVAL, v rámci čtvrtého kola hodnocení měl vůči nám nějaká, musím říci dost důrazná, doporučení na reformulaci některých skutkových podstat tak, aby bylo možno lépe zasahovat proti těmto trestným činům, takže to se provádí.
Dále připravujeme naše trestní právo k ratifikaci úmluvy, kterou jsme podepsali, Rady Evropy o prevenci a potírání násilí na ženách a domácího násilí, tzv. Istanbulské úmluvy, kde jsme ve velkém zpoždění z toho mezinárodního hlediska s ratifikací této úmluvy, ačkoliv se domnívám, nebo věřím tomu, že obsahově náš stát, naše civilizace, je v plném souladu s cíli té úmluvy, ale potřebujeme si formálně zavést některé trestné činy a některou ochranu. A v poslední řadě potom potřebujeme ještě doimplementovat směrnici Evropského parlamentu a Rady 2017/541 -
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane ministře, já vás také přeruším a požádám o klid sněmovnu. Já myslím, že je možné v klidu vyslechnout úvodní slovo pana ministra. Pokud diskutujete jiný problém, prosím v předsálí, ať má pan ministr důstojné prostředí pro svůj přednes. Děkuji vám. Pokračujte prosím, pane ministře.
Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Velmi děkuji, pane předsedající. Vezmu si z toho poučení a pokusím se být ještě stručnější.
Směrnici o boji proti terorismu, kde zejména rozšiřujeme trestněprávní postih tzv. zahraničních bojovníků anebo kyberterorismus. Implementační lhůta této směrnice uplyne 8. září 2018. Prosím o podporu. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru spravedlnosti Robertu Pelikánovi a nyní požádám zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Zdeňka Ondráčka, aby přednesl svou zpravodajskou zprávu. Máte slovo, pane zpravodaji.
Poslanec Zdeněk Ondráček: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi přednést zpravodajskou zprávu k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony.
Předkládaný materiál si klade za cíl reagovat na požadavky mezinárodního společenství, které se Česká republika zavázala naplňovat, případně se k tomu chystá, a to ratifikací příslušných úmluv a svým členstvím v Evropské unii. Tyto požadavky se týkají celkem šesti tematických okruhů: praní špinavých peněz, násilí na ženách a domácí násilí, terorismus, maření spravedlnosti, úplatkářství a v neposlední řadě urychlené uchovávání dat uložených v počítačovém systému nebo na nosiči informací pro účely trestního řízení. Předkládaný návrh zákona proto v některých ustanoveních mění, zcela ruší a nahrazuje či doplňuje trestní zákoník, trestní řád a některé další zákony, jak jsou uvedeny v jednotlivých částech tohoto sněmovního tisku. Předkladatel je veden snahou, nebo spíše povinností uvést naši trestněprávní legislativu do souladu s mezinárodním právem a právem Evropské unie, resp. provést implementaci právních předpisů EU do právního řádu České republiky. Tento záměr dokládá výčtem mezinárodních smluv a předpisů Evropské unie dopadajících na výše uvedené oblasti, které byly vytipovány v rámci návrhu zákona. A že nejde o poslední oblast, je více než zřejmé.
Prvním cílem předpokládané novelizace je odstranit legislativní nedostatky zjištěné Výborem expertů pro hodnocení opatření proti praní špinavých peněz a financování terorismu, známe pod pojmem MONEYVAL, a to v rámci čtvrtého kola hodnocení. Podotýkám, že tato hodnoticí zpráva byla přijata na 35. plenárním zasedání konaném dne 11. až 14. dubna 2011. Ministerstvo spravedlnosti se hodnotitelům výboru při jejich oficiální návštěvě v České republice snažilo obhájit stávající právní stav a schopnost České republiky postihovat tento druh kriminality. Hodnotitelé se s vysvětlením právní úpravy podpořené judikaturou a odbornou literaturou však nespokojili, považovali tvrzení za nedostatečně podložená praxí a konkrétními judikáty, neboť počet a závažnost případů postihovaných v České republice byly během hodnocení shledány jako nízké. Dali zcela jasně najevo, že je třeba velmi rychle splnit doporučení týkající se trestněprávní úpravy praní špinavých peněz. Statistika tak zvítězila nad věcnými argumenty. (Hluk v sále.)
Předkladatel proto předkládá materiál, o kterém uvádí, že současná právní úprava praní špinavých peněz a s tím související potírání financování terorismu v trestním zákoníku neodpovídá zcela úpravě obsažené v mezinárodních smlouvách, jejichž stranou je i Česká republika, a proto bylo přistoupeno k tomuto návrhu novelizace.
Po vzoru mezinárodních smluv mají být doplněna definiční ustanovení trestního zákoníku o legalizaci definice nástroje trestné činnosti a výnosu z trestné činnosti. Je také poukazováno, že lze v mnoha případech velmi obtížně trestně postihnout některé případy sofistikované majetkové trestné činnosti, kdy jako příklad může sloužit roztříštěnost trestního postihu přímých a nepřímých výnosů z trestné činnosti. Z tohoto důvodu je navrženo úplné zrušení § 214 a 215 trestního zákoníku, trestné činy podílnictví a podílnictví z nedbalosti, a v podstatě začlenění těchto skutkových podstat do trestných činů podle § 216 a 217 trestního zákoníku, legalizace výnosů z trestné činnosti a legalizace výnosů z trestné činnosti z nedbalosti. Nově se také zavádí § 216a, zvláštní ustanovení o trestání. Pro tuto oblast vládní návrh předpokládá přechodné ustanovení, podle kterého na trestní stíhání pro trestné činy podílnictví a podílnictví z nedbalosti účinné před dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se použije § 163 trestního řádu účinného přede dnem nabytí tohoto zákona.
Dovolím si však tvrdit, že nedostatky, které na tomto úseku boje s kriminalitou určitě existují, lze více než v rovině legislativní spatřovat v rovině aplikační, a to zejména v obtížnosti dokazování subjektivní stránky legalizační trestné činnosti a také dohledatelnosti výnosů, které jsou ukrývány v zahraničí, kde neexistuje, nebo diplomaticky řečeno vázne efektivní justiční spolupráce. Stopy jsou často zahlazeny a tok výnosů nelze vysledovat nebo jsou již spotřebovány. Samostatným problémem, ale stále více aktuálním, je personální nedostatečnost obsazení, nebo dokonce poddimenzovanost specializovaných policejních orgánů. O nedostatečné odborné zkušenosti některých policistů, ale i státních zástupců a soudců ve vztahu k provádění finančního šetření pro účely trestního řízení raději pomlčím. Kdo problematice rozumí, ví, o čem hovořím.
V reakci na další okruhy vycházející z mezinárodních úmluv, které jsem zmínil na počátku zpravodajské zprávy, ať již ratifikovaných, nebo těch, u kterých se ratifikace teprve očekává, předkládá Ministerstvo spravedlnosti některá dílčí rozšíření trestní represe, jako např. zavedení nového trestného činu podle § 347a s názvem maření spravedlnosti nebo rozšíření trestného činu zavlečení podle § 172 trestního zákoníku. Tady očekávám poměrně širokou diskusi na výborech. ***