(9.30 hodin)

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Tak já bych se nejdřív zastavil u toho, co jste říkal, pane místopředsedo, na začátku dnešního jednání schůze - že pokud jsou vyčerpány písemné interpelace, pokračuje schůze v řádném programu s tím, že se mohou navrhovat změny programu. Ale aby to mělo smysl, aby opozice měla prostor pro interpelace, tak to nemůže být tak, že interpelace skončí, protože je nepřítomen ministr, což je tento případ. Já mám dvě interpelace. Poctivě musím říct, že pan ministr mi řekl už v úterý, že se omluví. Já jsem tu omluvu přijal, řekl jsem, že tomu rozumím, že v takovém případě navrhnu přerušení projednávání těchto interpelací do příštích písemných interpelací. Pan ministr Ťok s tím souhlasil. Jsem připraven to udělat, ale ne že v 9.31 začne schůze, protože pak má ta vláda kdykoliv možnost hodiny pro interpelace skrečovat tím, že tady nejsou ministři a vlastně opozici o tu šanci interpelovat a o důležitých problémech, o kterých - já chci třeba uvést tu první interpelaci, které by měli mimořádnou pozornost věnovat všichni poslanci z Moravskoslezského kraje a z volebního obvodu Praha, protože ten problém je podobný. A pokud tady je jenom jedna strana té debaty, to znamená interpelující poslanec, a není tady pan ministr, který je opravdu řádně omluven, to já nijak nezpochybňuji, tak to nemá žádný smysl. Ale pokud bude trvat většina na tom, že budeme projednávat další body, tak já prostě budu projednávat a budu tady k vám mluvit, budu vyzývat ministra, aby mi odpověděl, a budeme čekat na písemnou interpelaci. To mi nepřijde důstojné ani vhodné, zejména poté, co jsme se s panem ministrem v klidu domluvili, jak to s těmi interpelacemi uděláme, protože nejsou politického charakteru, ale věcného a odborného.

Ale ještě předtím, než se rozhodneme jak dál, tak chci požádat vedení Sněmovny, aby řeklo všem ministrům a ministerstvům, které chystají odpovědi na písemné interpelace, že písemné interpelace a odpovědi dostávají číslo sněmovního tisku. Tudíž jsou vystaveny všechny na internetu. (Během řeči ukazuje plénu písemné materiály.) Jednacím jazykem Poslanecké sněmovny je český jazyk. Můžeme říct, že pošlu poslanci dopisy v originále v angličtině. Já s tím problém nemám. Ale pokud se to stává sněmovním tiskem a bude si to chtít přečíst některý občan, který nevládne anglickým jazykem, tak se vlastně nedozví, co je v dopisech bývalého premiéra šéfovi Evropské komise a zpátky. (Stále během řeči ukazuje v levé ruce desky s dokumenty.) To já si myslím, že by se mělo dodělat, český překlad, ne pro poslance, nebo ne jenom pro poslance, ale zejména pro ty, kteří studují sněmovní tisky, a zajímá je například problematika výstavby dopravních komunikací. Takže to nechci dělat já jako opoziční poslanec. Poprosil bych vedení Sněmovny, abyste dali takovou obecnou žádost všem ministerstvům, která chystají ty podklady. Rozumím tomu, že to není odpovědnost ministra, aby ministr kontroloval, zda je přiložen i český překlad. Tak to je spíš jenom poznámka.

A teď: máme dvě možnosti. Já jsem připraven navrhnout přerušení obou interpelací s tím, že se jim budeme věnovat, až bude přítomen pan ministr Ťok, tak jak jsem se s ním dohodl, ale pouze za předpokladu, že budeme pokračovat schůzi v 11 hodin. Pokud ne, tak začnu projednávat, a je to minimálně na hodinu, ta Rudná, protože to je velký problém, který se týká nejenom našeho kraje Moravskoslezského, ale i Prahy, vnitřních městských uzlů, má to vazbu na TEN­-T, na možnosti evropských dotací a podobně. A ta odpověď ukazuje, že Ministerstvo dopravy nevyužívá možností, které má i v těch složitých evropských předpisech, a že tím vlastně připravuje tyto konkrétní dva volební kraje o možnost čerpat evropské peníze na akce, na které se zatím nečerpají.

Tak možná opravdu jenom stručně vás provedu tou interpelací (tiskem) číslo 100.

Minulá vláda prosadila v Poslanecké sněmovně nový zákon o EIA - teď nechci úplně hodnotit ten proces, a jak to bylo špatně -, který zapříčinil, že stovky staveb získaly zpoždění díku tomu, že se musí opakovat řízení EIA. Vláda přišla s částečným řešením s tím, že navrhla deset klíčových staveb, k tomu jsme přijali mimořádnou novelu, dokonce podle § 90, a v okamžiku, kdy jsme vedli politická jednání o této novele, tak mezi těmi deseti prioritními stavbami byla i stavba prodloužené Rudné. Ten zákon byl v obecné formě, tam byla příloha s tím, že vláda může vydat nařízení vlády, kterým definuje stavby, které pak mohou používat tento speciální režim EIA, kde by nedošlo k tak velkému zpoždění. Byli jsme na těch politických jednáních ujištěni - protože jsme tušili, my, kteří se tomu věnujeme, že tam může být problém s prodlouženou Rudnou, zda se to týká také prodloužené Rudné - byli jsme ujištěni, že ano, že to je vykomunikováno s Evropskou komisí. Bohužel se tak nestalo. Vláda vydala nařízení, které mělo devět staveb, s odůvodněním, že se bojí toho, aby ta desátá stavba případně neohrozila těch devět staveb. I tomuto opatření nebo tomu názoru rozumím a požádal jsem ministra dopravy a ministra životního prostředí, aby vláda přijala druhé nařízení vlády, protože to může, ten zákon to umožňuje, který by obsahoval pouze jednu stavbu. Takže v případě, že by se ukázalo, že by byl problém v Bruselu, tak by bylo ohroženo druhé nařízení vlády a jedna jediná stavba a těch devět to nemělo.

Když jsme si dali tu podrobnou práci a prozkoumali jsme, jak je vlastně definována síť TEN-T, tak jsme zjistili, že se tam používá institut, kromě definice těch jednotlivých tahů, tak se tam používá institut, který si říká takzvané městské uzly. A v České republice je městský uzel Praha nebo městský uzel Ostrava. Jedním z parametrů, kterým je definován, je počet obyvatel, a tím, jak my v Moravskoslezském kraji jsme taková koncentrovaná aglomerace, tak to splňujeme. A tady je ta výhoda, že v rámci toho městského uzlu může definovat i jiné stavby dopravní, které navazují na páteřní síť těch dálnic, co všichni známe, a tudíž i pak na tyto projekty mohou být použity evropské peníze. Z mně neznámých důvodů Ministerstvo dopravy zatím neřešilo ani městský uzel Ostrava, ale ani městský uzel Praha. Znamená to, že vlastně všechny komunikace, které by mohly navazovat na Pražský okruh, by mohly být za jistých okolností spolufinancovány z evropských peněz, což by byla úleva pro české daňové poplatníky, rozpočet SFDI či státní rozpočet. O tom jsem byl připraven i vést s panem ministrem debatu, jejímž cílem je přimět Ministerstvo dopravy, aby zkusilo využít tento institut, aby definovalo ty dva městské uzly a abychom se pokusili v rámci těch dvou aglomerací a těch dvou městských uzlů využít evropské peníze, případně i ten speciální zákon, který urychluje EIA na tyto stavby.

Já vím, že argument, který zazní těm, kteří se věnují prodloužené Rudné a jednajedenáctce je, že tou EIA se ta stavba nezačne. To je pravda. Taky netvrdím, že to tak je. Nicméně jeden krok bychom mohli mít za sebou. Bohužel dnes už je březen - a my jsme ten zákon schválili v červnu 2016 s tím, že to ty stavby, aspoň tu EIA těch staveb, urychlí. Ale za tři měsíce budeme mít dvouleté výročí přijetí zákona a nejsem si jist, že bude mít platnou EIA, po dvou letech. A je to podle našeho případu nevyužitá příležitost, ale pořád to není úplně promeškaná příležitost. Protože pokud to definuje Ministerstvo dopravy, obhájí, tak na stavby uvnitř Prahy a na stavby vlastně uvnitř Moravskoslezského kraje, které mají nějaké propojení s tou základní páteřní sítí TEN-T, se mohou využít jak to zrychlené řízení EIA, tak evropské peníze.

A protože pan ministr není přítomen, tak já bych, pane místopředsedo, procedurálně navrhl, abychom projednávání této interpelace po tom mém krátkém úvodním slově k bodu (tisku) 100 přerušili do přítomnosti pana ministra. On také s tím návrhem, to mohu říct, můžete si to ověřit, souhlasil. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP