Úterý 27. února 2018, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Radek Vondráček)
3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb.,
o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a zákon
č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona
č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů,
ve znění pozdějších předpisů, a kterým se zrušuje zákon č. 76/1976 Sb.,
o ražbě československých dukátů
/sněmovní tisk 46/ - druhé čtení
Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede ministryně financí Alena Schillerová. Paní ministryně, prosím, ujměte se slova.
Ministryně financí ČR Alena Schillerová Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych stručně uvedla vládní návrh zákona, kterým se mění zákon o České národní bance a zákon o oběhu bankovek a mincí.
Jak už bylo řečeno v rámci prvního čtení, cílem předloženého návrhu je doplnit do zákona novou pravomoc České národní banky vydávat pamětní bankovky, obchodní mince, tzv. české dukáty. Česká národní banka by tuto pravomoc ráda využila už u příležitosti 100. výročí československé měny v roce 2019.
Dovolte mi uvést, že pamětní bankovky jsou vydávány řadou emisních bank, jsou vyhledávaným sběratelským artiklem a vhodným prostředkem k připomenutí některých zvlášť významných výročí. Emise obchodních mincí pak představuje pokračování více jak století trvající tradice vydávání obchodních mincí na našem území. Obchodní mince se od pamětních mincí liší zejména v tom, že se nejedná o zákonné peníze a nemají nominální hodnotu, neboť jsou vydávány jako jeden český dukát nebo jeho násobek. Lze očekávat, že emise obchodních mincí bude vítána především ze strany odborné numismatické obce i širší veřejnosti jako investice svého druhu.
Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, ještě bych ráda doplnila, že předkládaný návrh zákona byl připraven ve společné kompetenci Ministerstva financí a České národní banky. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, paní ministryně. Návrh jsme v prvním čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Dále byl tisk přikázán ústavněprávnímu výboru. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 47/1 a 2.
Nyní poprosím, aby se slova ujal zpravodaj rozpočtového výboru, a tím je pan poslanec Jan Volný, informoval nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, pane poslanče. (Konzultace mimo mikrofon.)
Tak, ještě se nám, alespoň mně se to ještě nikdy nestalo, protože nemáme číslované body, takže já celou dobu mluvím o tisku jiném, takže znovu a líp. Omlouvám se všem.
Myslím si, že bych teď měl do stenozáznamu opravit, že projednáváme vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 136/2011 Sb., o oběhu bankovek a mincí a o změně zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů, kterým se zrušuje zákon č, 76/1976 Sb., o ražbě československých dukátů, sněmovní tisk 46, druhé čtení.
V tomto druhém čtení je zpravodajem rozpočtového výboru pan poslanec Jiří Dolejš, který byl správně připraven na to, aby nás informoval o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Takže ještě jednou omluva všem. Máte slovo.
Poslanec Jiří Dolejš: Já vám děkuji za slovo, pane předsedající. Moje role je v podstatě velmi skromná, protože tento návrh zákona, který umožňuje České národní bance dělat příslušné emise, které zmiňovala paní ministryně, je poměrně jednoduchý. Všichni se na ty emise v podstatě těšíme. A pokud jde o pozměňovací návrhy, tak rozpočtový výbor vše projednal a doporučuje bez připomínek pokračovat dál. Já pak v podrobné zprávě ještě načtu požadavek na zkrácení termínu, abychom se s touto jednoduchou materií příliš nezdržovali. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu, do které je v tuto chvíli přihlášen pan poslanec Jiří Valenta, kterému tímto dávám slovo.
Poslanec Jiří Valenta: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych obrátil vaši pozornost na svůj pozměňovací návrh, který jsem v tomto ohledu rozdělil na dvě části.
Za prvé: V části druhé tohoto předmětného projednávaného zákona se za bod 4 v článku 2 vkládá bod 5, který zní: Česká pošta je povinna provést výměnu podle odst. 1 písm. b) až do 100 kusů jedné nominální hodnoty bezplatně, jsou-li bankovky a mince roztříděné podle nominálních hodnot.
Druhá část mého pozměňovacího návrhu hovoří o tom, že do části třetí, která se nazývá Změna zákona o poštovních službách, článek 3, se v § 3 odst. 1 zákona číslo 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů, vkládá písmeno g), které zní: službu výměny běžně poškozených tuzemských bankovek a mincí za nepoškozené tuzemské bankovky a mince, jestliže jsou celé, nebo se jedná o bankovky, jejichž celková plocha je větší než 50 %, které jsou celistvé nebo které se skládají nejvýše ze dvou částí, jež nepochybně patří k sobě. V případě pochybností o tom, zda jednotlivé části bankovky patří k sobě, se posuzuje každá část samostatně.
A teď mně dovolte, abych tento svůj pozměňovací návrh v krátkosti odůvodnil.
K té částí první: Bezplatná výměna většího počtu českých platných minci za bankovky je v dnešní době pro občany České republiky poměrně značným a nutno dodat, že i obtížně řešitelným problémem. Banky mince vymění, ovšem často za vysoký poplatek. V tomto ohledu se domnívám, že je nutno zákonem ustanovit bezplatnou alternativu takovéto výměny. Její bezproblémová realizace se přirozeně nabízí ve státním podniku Česká pošta, který nyní provozuje i další druhy finančních služeb občanům. Držba většího počtu mincí nesmí být pro občany jakýmkoliv trestem, neboť na straně jedné nemusí přijímací obchodník vysoký počet mincí odebrat, a na straně druhé, v případě, když chce občan tuto situaci vyřešit bezplatnou výměnou, není mu to státem garantováno. V důsledku popsané situace vzniká nevhodná sociální dysbalance mezi platnými mincemi a platnými bankovkami české měny, které by si měly být v jejich přijímání a vydávání alespoň podle mého názoru zcela rovny, a současně se nepřijatelně snižuje platební komfort občanů.
V druhé části mého pozměňovacího návrhu platná legislativa aktuálně neukládá České poště, státnímu podniku, povinnost vyměňovat běžně poškozené české bankovky a mince. Tato disproporce je z hlediska vývoje a trvalého zkvalitňování portfolia služeb poskytovaných občanů státním podnikem nejen trvale nepřijatelná, ale do jisté míry také nelogická. Chybějící druh základní služby, výměna poškozených českých bankovek a mincí, hendikepuje občany zejména v malých městech a obcích, kde neexistují příslušné bankovní pobočky. Je každodenní realitou, že s poškozenou bankovkou se setkávají stovky občanů, a současně také narůstá počet případů, kdy ji dokonce - a to zcela nezaviněně - obdrží spotřebitel přímo z bankomatu.
V souvislosti s aktuálně deklarovanou snahou České pošty, státního podniku, o rozšíření portfolia služeb občanům nastává vhodný okamžik ke skutečné realizaci těchto slibů. Vyřešení problémů s výměnou poškozených platidel by zcela jistě přispělo nejen k posílení pozitivního vnímání České pošty veřejností, ale současně také potvrdilo oprávněnost jejího výsadního postavení jako jednoho z nosných státních podniků uspokojujících oprávněné potřeby občanů, a nikoliv tedy jejího vnímání jen jako dalšího z řady suplentů komerční činnosti soukromých subjektů, což je dnes předmětem silné kritiky veřejnosti.
A jak už jsem naznačil v úvodu, velký problém spatřuji zcela jistě v tom, že mnohé bankovní ústavy odmítají vyměňovat běžně poškozené bankovky, ačkoliv je to jejich povinnost. Česká spořitelna dostala od České národní banky v roce 2016 pokutu půl milionu, ČSOB v roce 2014 pokutu 300 000 korun, a to dokonce za problémy, které měla na svých pobočkách, které jsou umístěny na České poště. Pro vaši informaci, ročně bývá staženo z oběhu kolem 80 milionů kusů bankovek, takže to je skutečně pro občany obrovský problém. Běžně poškozené bankovky by měla bezplatně vyměnit Česká národní banka a také úvěrové instituce provádějící pokladní operace, jak už jsem uvedl. Ale Česká pošta tuto povinnost doposud nemá, ale již nyní musí podle zákona o oběhu bankovek a mincí přijmout natržené, odřené, zašpiněné bankovky nebo slepené ze dvou částí. Ale ne vždy to dělá. Vězte, že už od roku 2011 chodily na Českou národní banku stížnosti, že Česká pošta toto odmítá dělat, a v roce 2013 tento fakt zadokumentovali posléze i inspektoři České národní banky, a to například na pobočkách pošty na Praze 1.
Pro vaši informaci, ČSOB má 3 000 poboček v provozovnách České pošty. Ale v roce 2017 jim skončil kontrakt a já sám ani teď nevím, jestli tento kontrakt byl vůbec do budoucna prodloužen. A právě tento pozměňovací návrh by měl tedy občanovi garantovat bezplatnou výměnu, tedy i v případě, že by kontrakt prodloužen například někdy v budoucnosti nebyl, tedy, že by již nebyly pobočky bank v provozovnách České pošty vůbec.
Ostatní argumenty pro podporu tohoto svého pozměňovacího návrhu jsem již uvedl na počátku svého vystoupení a věřím, že tento můj pozměňovací návrh podpoříte, protože si skoro neumím představit, jak by se občanovi mohlo pomoci jiným způsobem. A problém, jak jsem naznačil, je to v tomto ohledu skutečně velký.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda má ještě někdo zájem o vystoupení v obecné rozpravě k tomuto bodu. Prosím, pan poslanec Ferjenčík. Máte slovo.
Poslanec Mikuláš Ferjenčík: Děkuju za slovo. Já bych se chtěl stručně za klub Pirátů vyjádřit k tomu pozměňovacímu návrhu. Myslím si, že problematika výměny bankovek a mincí je samozřejmě důležitá. Nicméně nepokládám za šťastné spojovat tuto problematiku s problematikou vydávání pamětních bankovek Českou národní bankou, a jsem přesvědčený, že i třeba debata na rozpočtovém výboru by vypadala jinak, pokud bychom řešili skutečně tu materii výměny bankovek občany na poště a v bankách, a nikoli pravomoc České národní banky vydávat pamětní bankovky. Myslím, že jsou to dvě věci, které spolu nesouvisejí tak úzce, aby dávalo smysl je spojovat v tuhle chvíli do jedné věci. Z toho důvodu náš klub ten pozměňovací návrh nepodpoří, přestože jsme rozhodně otevřeni diskusi o tom, jak vylepšit situaci občanů ve výměně bankovek a mincí. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane poslanče. Do obecné rozpravy pan poslanec Plzák se hlásí. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Pavel Plzák: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, měl bych ještě jeden dotěrný dotaz na paní ministryni. Minule kontaktovala zřejmě někoho po telefonu. Můj dotaz je: Tato novela dává oprávnění České národní bance vydávat tzv. české dukáty. Je tam zmiňována i možnost vydávat násobky těchto dukátů? Protože bývalo běžnou praxí, že byly vydávány jednodukáty, dvoudukáty, pětidukáty a desetidukáty. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda má ještě někdo další zájem o vystoupení v obecné rozpravě. Není tomu tak. Končím obecnou rozpravu a ptám se, zda má zájem o závěrečné slovo paní ministryně nebo pan zpravodaj po obecné rozpravě. Nemají zájem. Žádný návrh na vrácení podán nebyl.
Zahajuji podrobnou rozpravu. Připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. Do podrobné rozpravy je v tuto chvíli přihlášen pan poslanec Jiří Valenta, kterému tímto dávám slovo.
Poslanec Jiří Valenta: Ještě jednou děkuji za slovo. Já bych se v krátkosti vyjádřil ke svému předřečníkovi ze strany Piráti. Já se domnívám, že návrh tohoto zákona obsahuje i možnost změny zákona o oběhu bankovek a mincí, takže nevidím důvod, proč tuto problematiku právě teď neotevřít. To se úplně nabízí. Je otevřen zákon a podle jednacího řádu já mám právo iniciovat jakoukoli změnu prostřednictvím pozměňovacího návrhu, takže nevidím, proč bychom teď v tomto ohledu neměli občanům vyjít vstříc a nějakými alibistickými řečmi to nadále prodlužovat někdy do budoucna, to je prostě nesmysl. To je můj názor.
Ale dovolte mi, abych se jenom v krátkosti přihlásil ke svému pozměňovacímu návrhu, který máte v elektronickém systému uvedený jako sněmovní dokument číslo 363. Děkuji.
Předseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane poslanče. Ptám se, zda má ještě někdo zájem o vystoupení v podrobné rozpravě. Nikoho nevidím, podrobnou rozpravu končím. Opět se ptám paní ministryně nebo pana zpravodaje, zda mají zájem o závěrečná slova. Není tomu tak. Nepadl ani žádný návrh na zkrácení lhůty pro třetí čtení. Takže tím jsme se vypořádali s tímto bodem a já druhé čtení tohoto návrhu končím. Děkuji.
A dostáváme se konečně k bodu
Aktualizováno 1. 9. 2020 v 16:47.