(12.20 hodin)
(pokračuje Havlíček)
Z našeho pohledu by nepochybně nebylo účelné, aby Česká republika uplatňovala tytéž výhrady jako jiné členské státy, pokud pro ně nemá vlastní opodstatnění. To je případ mimo jiné například turistických služeb, resp. služeb turistických průvodců, který zde byl zmiňován, které jsou v České republice a ve většině ostatních zemí Evropské unie liberalizovány, ale například ve Francii liberalizovány nejsou.
Česká republika se v rámci Evropské unie řadí mezi státy s otevřenou obchodní politikou a vzhledem k charakteru naší ekonomiky, kdy jsme velmi závislí na zahraničním obchodu, považujeme nadměrná vlastní ochranářská omezení za nežádoucí. Výhrady České republiky byly a jsou připravovány na základě vnitřní konzultace se zainteresovanými subjekty, tedy těmi, jichž se to týká, což zajišťuje, že veškeré potřebné výhrady budou uplatněny. Výjimky, které jsou uvedeny v listině závazků České republiky, odrážejí existující legislativní omezení, ale také ponechávají prostor pro přijetí možných budoucích dodatečných omezení v oblastech, které považujeme za citlivé, ať už jde například o oblast zdravotních nebo sociálních služeb. To, že Česká republika další výhrady nemá, neznamená - a to bych chtěl zdůraznit -, že by už nemohla přijímat pravidla nebo měnit požadavky pro výkon určité služby. Znamená to pouze to, že taková pravidla musí uplatňovat vůči všem stejně a nikoho nediskriminovat.
Byla zde zmíněna také otázka českých předpisů v oblasti potravinářství. Chtěl bych říci, že přijetím dohody CETA nikterak neměníme české předpisy, ani ty, které se týkají ochrany veřejného zdraví našich občanů. Chtěl bych zdůraznit, že obchod v potravinářství s Kanadou je v případě České republiky velmi nízký a naopak naším očekáváním od přijetí dohody CETA je to, že je to příležitost pro české potravinářské firmy dodávat své zboží a své produkty na kanadský trh. Navíc Evropská unie chrání svůj trh úplným vyloučením 61 položek z liberalizace, které tvoří například drůbež, drůbeží maso nebo zmiňovaná vejce. Zcela odmítám argumentaci, která zde zazněla, pokud jde o oblast regulace. Žádné standardy se přijetím CETA nesnižují a jejich vytváření je naším suverénním právem, které smlouva CETA zaručuje a nijak neomezuje.
Závěrem mi, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte říci toto. Jsem přesvědčen o tom, že dohoda CETA přispěje k prohloubení hospodářské spolupráce mezi Evropskou unií a Kanadou, resp. Českou republikou a Kanadou. Chtěl bych říci a zdůraznit, že tato dohoda podpoří náš export, otevírá nám, našim firmám, cestu k veřejným zakázkám jak na federální, tak na provinční a municipální úrovni v Kanadě, a to vše je v souladu s dlouhodobými prioritami exportní politiky České republiky.
Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jsem přesvědčen o tom, že výsledek vyjednávání je pro Českou republiku dobrý, a proto bychom ratifikaci CETA měli dnes podpořit. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk několika poslanců.)
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane ministře. Ptám se pana zpravodaje, zda má zájem o závěrečné slovo. Pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Matěj Fichtner: Děkuji. Budu extrémně stručný, protože všechno už řekl pan ministr přede mnou. Já bych jenom chtěl připomenout postup projednávání v Poslanecké sněmovně. Poslanecká sněmovna obdržela návrh mezinárodní smlouvy 22. 12. 2016, následně první čtení proběhlo 23. 2. 2017, dále 6. 4. 2017 a 11. 7. 2017 s tím, že mezinárodní smlouva byla přikázána k projednání zahraničnímu a hospodářskému výboru. Oba zpravodajové informovali Sněmovnu o výsledcích projednávání. Oba výbory daly doporučení souhlasit s ratifikací. Druhé čtení bylo zahájeno 7. 9. a následně 12. 9. a 13. 9.
Tolik tedy za mě. Já potom samozřejmě budu informovat o proceduře. Děkuji.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji, pane zpravodaji. Nyní přikročíme k hlasování o navržených usneseních. Nejprve bych poprosil pana poslance Luzara, který nám zde přednesl svůj návrh na vrácení k dopracování. Po konzultaci s legislativou je třeba upravit ten návrh tak, aby odpovídal speciální úpravě pro jednání o mezinárodních smlouvách. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Leo Luzar: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dámy a pánové, já se omlouvám za znění svého usnesení, ale po konzultaci s legislativou, která specificky u mezinárodních smluv nezná možnost vrácení, upravuji usnesení. Hlasovali bychom: "Sněmovna odročuje projednávání do doby doplnění interpretativního nástroje a dalších doplňků." O tom bychom hlasovali. Děkuji.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám děkuji. Tak, jak tento návrh zazněl, je hlasovatelný. S přednostním právem pan předseda Kalousek. Jinak se nacházíme už mimo rozpravu.
Poslanec Miroslav Kalousek: Já bych jenom rád podotkl, že podle mého názoru se jedná o úplně jiný návrh než návrh na vrácení k dopracování, a protože nezazněl v rozpravě, tak je nehlasovatelný. Ale nechci dát námitku. Myslím, že nejrychlejší bude to odhlasovat. Jenom chci ohlásit, že se domnívám, že takhle se to nedá dělat.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: V případě, že nevznášíte námitku k tomuto postupu, tak budeme postupovat tak, jak jsem navrhoval. Tato připomínka má samozřejmě své ratio.
Evidoval jsem žádost o odhlášení. Samozřejmě této žádosti vyhovím a poprosím vás, abyste se přihlásili svými identifikačními kartami... Počet hlasujících máme stálý.
Budeme tedy hlasovat o návrhu na odročení tohoto návrhu za účelem doplnění dalších podkladů.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh. Kdo je proti?
Jedná se o hlasování číslo 126, přihlášeno je 133 poslanců, pro 43, proti 76. Tento návrh nebyl přijat.
Přikročíme tedy k hlasování o usnesení hospodářského výboru, které je totožné s již přijatým usnesením Senátu.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh usnesení. Kdo je proti?
Jedná se o hlasování číslo 127, přihlášeno 132 poslanců, pro 85, proti 37. Tento návrh byl přijat.
Mohu konstatovat, že s návrhem usnesení byl vysloven souhlas. Končím tento bod.
Nyní mi dovolte přednést několik omluv. Omlouvá se pan poslanec Běhounek z pracovních důvodů od 14.30 do konce pracovního dne. Omlouvá se pan ministr financí od 12 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů, omlouvá se pan poslanec Zdeněk Soukup od 12 hodin do konce jednání ze zdravotních důvodů, omlouvá se pan poslanec Karel Černý z rodinných důvodů od 11.30 do konce jednacího dne, omlouvá se pan poslanec Josef Novotný od 13. 9. do 15. 9. ze zdravotních důvodů a omlouvá se paní poslankyně Markéta Wernerová z dnešního jednání od 11 hodin z pracovních důvodů. ***