(15.10 hodin)
(pokračuje Ondráček)

Pokud vezmete veřejnoprávní smlouvy, které jsou, a podíváte se a jezdíte po České republice, tak víte, jak funguje měření rychlosti. Řeknu vám to na příkladu. Pojedete k nám do Krkonoš. Jedete po dálnici D11, tam vás může někde změřit svými raketami státní policie, dopravní policie dálničních oddělení. Sjedete u Hradce Králové, projíždíte po silnici mezinárodní třídy, až v Jaroměři odbočíte na silnici první třídy 1/37, po které jedete až do Trutnova. Cestou projíždíte několika obcemi. A pokud vjedete do okresu Trutnov, tak hned v první obci, což je Choustníkovo Hradiště, je průjezdový radar, který obsluhuje Městská policie ve Dvoře Králové nad Labem. Tady vám říká ten, kdo ten radar tam dává: Zklidněte rychlost jízdy, už nejste na dálnici, tady chodí osoby, tady chodí děti do školy, tady chodí lidé. Pokud porušíte rychlost jízdy, je to zaznamenáno, v určitém časovém harmonogramu to strážníci Městské policie ve Dvoře Králové stáhnou, vylustrují, kdo je majitelem vozidla, pozvou ho a v rámci správního řízení je uložena bloková pokuta. Přijedete-li do druhé, další obce, která následuje, je Horní Žďár, Výšinka. Tam je pouze informativní radar a znovu vám říkáme: Jedete k nám do hor, tady nejste na dálnici. Tam vás nikdo nezaznamenává, pouze vám dáváme informativně, že jedete příliš rychle v obci. A takto to pokračuje dále přes další obec, která už je součástí města Trutnov, kde máme také informativní radary a kde vás upozorňujeme, že opět porušujete rychlost jízdy. Projedete městem Trutnov a pokračujete dál na hory a projíždíte po poměrně široké silnici, kde v minulosti zemřeli tři lidé na přechodu pro chodce. Po dlouhém vyjednávání tam byl instalován průjezdní radar, nebo stacionární radar, to není průjezdní, a ten obsluhuje Městská policie v Trutnově. Je to v katastru obce Mladé Buky. Mohl by vystoupit kolega poslanec Ivan Adamec, který je zároveň města Trutnova, a mohl by také říct, jestli je to pro nás takový byznys, tento radar. Ale v každém případě od té doby, co tam radar je, nedošlo tam k smrtelnému úrazu.

Pokud zde někdo hovoří o tom, že městské policie mají byznys z toho, že měří rychlost jízdy, a že to dělají i v místech, kde nebyly zřízeny, od toho je výkon dozoru, který provádí Ministerstvo vnitra. Ale i v případě, že by tyto nakoupené radary v obcích zůstaly a převzala je Policie České republiky, výnos z těchto radarů nepůjde do státního rozpočtu, zůstane obcím s rozšířenou působností, tzn. obci Dvůr Králové nad Labem a Trutnov v příkladě, který jsem já zmiňoval. Takže nejde o to, že by se něco změnilo a že by si z toho obce nedělaly svůj byznys.

Můžeme tyto průjezdové radary zrušit, to není žádný problém, nebudeme nikde měřit. Ovšem položme si otázku, a na to by mohl odpovědět třeba i pan ministr vnitra, jestli personální stavy u dopravní policie jsou tak dobré a v takovém početním stavu, aby frekvenci měření rychlosti jízdy, kterou provádí Policie České republiky a zároveň obecní policie, bude taková, anebo zda se podstatně sníží.

Požádal jsem o stanovisko ředitele dopravní policie Policejního prezidia České republiky a dotazoval jsem se ho, zda je Policie České republiky připravena převzít radary, které má obecní policie, ať ty přenosné, nebo ty stacionární, a zda je připravena je obsluhovat. V případě, že ne, tak obce, které do toho investovaly, jsou to pro ně vyhozené peníze, protože obce jako takové samy měřit rychlost jízdy nemohou. A vy, kdo jste starostové menších obcí, určitě uznáte, že nemáte možnost si zřídit vlastní policii, proto jste také uzavřeli veřejnoprávní smlouvu s policií z toho většího města, jako je např. Trutnov nebo Dvůr Králové nad Labem.

Ředitel dopravní policie říká, že nebudou personálně schopni měřit rychlost jízdy a že by v případě, že by byly stacionární radary, museli přijmout do pracovního poměru, nebo možná do služebního poměru, desítky nových osob, které by ta data z těch radarů vyhodnocovaly, a že to opatření, které je zde v § 3c odst. 3 navrhováno, určitě nepovede ke zkvalitnění a zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích.

Připravil jsem pozměňovací návrh, protože se domnívám, že na našich ulicích, na našich silnicích nemají umírat lidé. A pokud se podíváte do policejních statistik, tak sice kriminalita klesá, ale bohužel, bohužel, dopravní nekázeň řidičů je taková, že se zvyšuje počet dopravních nehod, v mém okrese dokonce i počet těžce zraněných a mrtvých, zvyšuje se počet osob, které řídí po požití alkoholu nebo psychotropních a omamných látek. Nekázeň, která je v provozu, je značná a máte možnost to vidět i díky kamerám, které si i řada z vás instalovala do svého auta, kdy řidič vybrzďuje vozidla s právem přednosti v jízdě, kdy řidič v rámci agresivity vytlačuje jiného řidiče, a další a další nešvary dennodenního provozu.

Já tedy navrhuji a připravil jsem pozměňovací návrh ve třech alternativách.

Za prvé, zcela vypustit tento prolobbovaný odstavec a nechat současný stav, kdy městské policie na základě veřejnoprávních smluv měří rychlost jízdy v obcích, protože Policie České republiky není schopna, znovu opakuji, a je na to i papír z Ředitelství služby dopravní policie, není schopna převzít tyto činnosti z kapacitních důvodů a plnit tento úkol v tom rozsahu, v jakém je plněn dnes.

Druhou variantou by bylo, že bychom vyšli vstříc tomu, že si někdo stěžuje, že jsou zřizovány městské policie za účelem tohoto byznysu a pracují desítky, popř. i stovku, kilometrů od obce, kde byly zřízeny. Takovým omezením by bylo, že veřejnoprávní smlouva podle § 3a a 3b smí být uzavřena jen za účelem výkonu oprávnění strážníka měřit rychlost jízdy vozidla podle zákona upravujícího provoz na pozemních komunikacích a obecní policie může takové oprávnění měřit rychlost jízdy vykonávat pouze na územním okrese, kde byla zřízena.

A třetí, ještě užší variantou by bylo to samé oprávnění a to oprávnění městské policie by bylo zúženo do území obce s rozšířenou působností, kde taková obec byla zřízena. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP