(15.20 hodin)
Poslanec Václav Horáček: Děkuji, pane místopředsedo. Vážená paní nepřítomná ministryně, rád bych věděl a znal vaše konkrétní plány se státním fondem regionálního rozvoje, který plánujete zřídit a skrze který chcete financovat podporu bydlení v České republice. Především mne zajímá, jaké důvody vás k vytvoření takového fondu vedou, jaké jsou k tomuto kroku podklady a samozřejmě také analýzy.
Dále bych rád věděl, zda plánujete do tohoto fondu převést pouze stávající aktiva Státního fondu rozvoje bydlení nebo zda plánujete sloučit také další podobné granty a dotace, a to mj. také z jiných ministerstev, například Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo práce a sociálních věcí případně dalších. Pokud toto plánujete, pak bych rád věděl a znal, v jaké fázi jsou jednání s relevantními ministerstvy.
Vzhledem k tomu, že jsem se o vašem záměru dozvěděl prostřednictvím médií, rád bych se také zeptal na to, kdy projekt představíte poslancům a především našemu gesčnímu výboru. Dovolte mi také, abych se zeptal, zda by podle vašeho návrhu nebylo lepší finanční prostředky z různých ministerských dotací přerozdělit do měst a obcí, aby s nimi mohly nakládat ony a aby ony smysluplně určovaly, na co nejefektivněji je využít a pod přímou kontrolou obyvatel měst a obcí.
Obávám se totiž, že vytvoření nového zbytečného úřadu bude znamenat jen další náklady, zvýšení administrativní zátěže pro ty, komu je pomoc určena, a riziko netransparentního jednání a tedy další ztráty finančních prostředků.
Děkuji a budu se těšit na vaši písemnou odpověď.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Děkuji za přesný časový rozsah. Nyní vystoupí se svou interpelací paní poslankyně Wernerová a bude interpelovat ministra dopravy Dana Ťoka. Prosím.
Poslankyně Markéta Wernerová: Vážený pane ministře, obracím se na vás s interpelací ve věci provozu na slavkovské železniční dráze. Konkrétně v úseku Krásný Jez - Loket. Letos uplyne 20 let od zastavení jejího provozu. Z důvodu nevyhovujícího stavu železničního svršku byla zavedena tzv. dlouhodobá výluka. Stalo se tak za velkého nesouhlasu jak samospráv, tak i zdejších podniků, které po dráze přepravovaly zboží. V roce 2006 se pro cestující podařilo zprovoznit přibližně kilometrový úsek z Lokte do Lokte-předměstí, kde vznikl tzv. miniterminál s navazujícími autobusovými spoji. O sedm let později byl z druhé strany obnoven provoz na trati Krásný Jez- Horní Slavkov - Kounice. V letní sezóně jsou zde zavedeny osobní vlaky, které však pro odlehlost koncové zastávky nemají pro místní občany valného významu. Logicky se tak nabízí obnovení železnice o dalších přibližně 1,6 kilometru až do nádraží Horní Slavkov, které se nachází v centru města.
Plánované ekonomické aktivity v této lokalitě si ale vyžadují obnovení trati Krásný Jez - Loket v celé původní délce. Při těžbě lithia na odkališti v Kounici v Horním Slavkově totiž dojde při uvažované těžbě odkalištních písků v objemu 40 tis. tun ročně k průjezdu zhruba 80 nákladních aut s touto surovinou přes město Loket. Pro občany města je to samozřejmě nepřijatelná zátěž. Přeprava pro existující dnes zavřené železniční trati je jediným přijatelným východiskem.
Vážený pane ministře, občany Sokolovska zajímá, jak se do budoucna tato složitá dopravní situace bude řešit. Žádám vás o stanovisko vašeho záměru ve věci železničního úseku Krásný Jez - Loket. Děkuji vám za odpověď.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Já vám taky děkuji, paní poslankyně. A slovo předávám panu ministru dopravy Danu Ťokovi. Prosím.
Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v traťovém úseku Horní Slavkov - Loket, předměstí je v současné době traťové těleso sneseno. Bez vložení výrazných investičních prostředků není jeho obnova reálná. Osobní doprava v souvislosti s náklady na obnovu této tratě není ekonomicky efektivní. Nicméně, jak bylo řečeno, objevila se místní těžařská firma lithia Sanaka Industry s požadavkem na dopravu tohoto substrátu po železnici. Dosud nám však nesdělil, v jakém rozsahu a v jakém směru by se měla doprava uskutečňovat. Nesdělil ani předpoklad množství přepraveného lithia. Oblastní ředitelství SŽDC v Ústí nad Labem s vlastníkem dolu komunikuje a zjišťuje se ekonomická efektivita pro úsek Kounice - Horní Slavkov jako prozatím předpokládaná trasa přepravy.
Předpokládané investice do tratě jsou ve výši až několika set milionů korun. Případné snížení této investice by spočívalo v realizaci kratšího napojení lomu na železniční trať prostřednictvím vlečkové koleje v délce přibližně 300 metrů. V rámci tohoto prověřování se v současné době čeká na požadavek zmíněného těžaře. V uvedené věci se předpokládá jednání oblastního ředitelství SŽDS Ústí nad Labem s těžařskou firmou Sanaka Industry během příštího týdne. Děkuji.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, pane ministře. Paní poslankyně má zájem o doplňující otázku? Má. Máte slovo.
Poslankyně Markéta Wernerová: Pane ministře, já vás v této souvislosti tedy požádám, pokud mi poskytnete informace o výsledcích jednání a o případných řešeních či opatřeních v této věci. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Také děkuji. Pan ministr už nebude reagovat, nejednalo se o otázku. S další interpelací vystoupí paní poslankyně Věra Kovářová. Bude interpelovat pana ministra Havlíčka ve věci ČR a EFSI. Prosím.
Poslankyně Věra Kovářová: Vážený pane ministře, přibližně před rokem se v tisku objevily informace o tom, že využití Evropského fondu pro strategické investice na projekty realizované v České republice není nijak závratné. Nebo abych citovala jeden z tehdejších titulků přesně, hovořilo se o bídném čerpání. A já bych se, pane ministře, ráda zeptala, zda se situace po roce, který od té doby uběhl, pokud jde o projekty zaštítěné Evropským fondem pro strategické investice v České republice, zlepšila a zda to můžete dokumentovat čísly. Děkuji za odpověď.
Místopředseda PSP Radek Vondráček: Děkuji vám, paní poslankyně. A dávám slovo panu přítomnému ministrovi průmyslu a obchodu. Prosím, pane ministře.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jiří Havlíček Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, páni poslanci, Evropský fond pro strategické investice je hlavní součástí investičního plánu pro Evropu, tzv. Junckerova balíčku. Jeho smyslem je podpořit investiční aktivitu v Evropě prostřednictvím finančních nástrojů s vysokým zapojením soukromého kapitálu.
EFSI je rozdělen na dvě části: infrastrukturní, kde velké podniky mohou získat přímé financování od Evropské investiční banky pro velké projekty nejméně v řádu desítek milionů eur. A druhou část, která se týká malých a středních podniků, ve které je financování poskytováno z Evropské investiční banky nebo EIF prostřednictvím místních finančních zprostředkovatelů jako jsou banky, fondy apod.
V České republice ze státních finančních institucí tímto způsobem poskytuje podporu malým a středním podnikům zejména Českomoravská záruční a rozvojová banka a produkty využívají také komerční banky. Žadatelé, tedy banky, firmy nebo veřejná správa nemohou získat podporu přímo z EFSI, musí využít financování z Evropské investiční banky nebo Evropského investičního fondu. V případě malých a středních podniků prostřednictvím místních bank a fondů.
Zdroje EFSI tvoří záruka ve výši 16 mld. eur na infrastrukturní projekty z rozpočtu Evropské unie a částka 5 mld. eur na projekty malých a středních podniků prostřednictvím EIB a Evropského investičního fondu. ***