(18.00 hodin)
Poslanec Vít Kaňkovský: Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, milé kolegyně, kolegové, předložená novela zákona upravuje zaměstnávání osob se zdravotním postižením na trhu práce plus některá další ustanovení, o kterých zde byla řeč. Poslanecký klub KDU-ČSL jej podpoří k jednání ve výborech.
Zmíním se o jedné z mého pohledu diskutabilní části, a tou je zavedení závazného potvrzení o dočasné neschopnosti uchazeče o zaměstnání plnit povinnosti uchazeče z důvodu nemoci nebo úrazu. Na jedné straně tento záměr vypadá logicky. Má řešit současnou situaci, kdy se někteří uchazeči o zaměstnání vyhýbají svým povinnostem s odvoláváním na údajnou zdravotní neschopnost a úřady práce řeší tuto situaci napříč Českou republikou požadováním různých neformalizovaných potvrzení, se kterými pak uchazeči o zaměstnání obcházejí různá zdravotnická zařízení. Na druhé straně řešení, se kterým přichází předkladatel, je takového charakteru, že již tolik administrativně přetížená zdravotnická zařízení stavíme před další povinnost pod hrozbou sankčních opatření. A bohužel jako vždy nejde o žádný minimalistický formulář. Už jsem měl možnost jeho návrh vidět a jako aktivní lékař mohu konstatovat, že opět nakládáme další administrativní břímě na bedra našich zdravotníků.
Dlouhodobě se setkáváme v nemocnicích s fenoménem nedostatku času na komunikaci s pacientem, přemíra administrativy nás odvádí od medicínské práce, od rozhovorů s pacienty, které jsou velmi důležité. Pevně doufám, že ve výborech o nutnosti či alespoň o formě a rozsahu tohoto potvrzení budeme účelně diskutovat. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí řádně přihlášený pan poslanec Opálka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Miroslav Opálka: Děkuji, pane místopředsedo. Vážená paní ministryně, kolegové, kolegyně, z mého pohledu jen stručně, ale přesto si myslím, že je potřeba. Za pozitivum této předlohy považuji omezení zneužívání systému, tedy jeho zpřísnění. To samozřejmě negativně dopadne na ty, kteří budou nově z podpory vyloučeni, a to jak z chráněného trhu práce, tak ze zneužívání rekvalifikací či režimu nemocenské. Proto má návrh také podporu poslaneckého klubu KSČM.
Problém, který zde nastínil kolega Kaňkovský, jistě budeme probírat na výboru, ale je třeba říci, že není nikdo jiný než lékař, který může odborně posoudit situaci. Takže přijďme s nějakým řešením. Já osobně se mu nebráním, ale nikdo jiný to za lékaře nevyřeší. Rozumím tomu, že administrativy je čím dál více, ale možná bychom mohli zjednodušit administrativu na nějakém jiném místě. Nechme to na diskusi.
Musím však zmínit i negativum, které v souvislosti s tímto tiskem nemůžu přehlédnout. Nejde o meritum věci, jde o časté novelizace zákona o zaměstnanosti, stejně jako dalších zákonů pracovního práva. Jenom pro vás malou inventuru. V roce 2014 bylo přijato Parlamentem pět novel, v roce 2015 rovněž pět novel, v roce 2016 tři novely a v roce 2017 jsme v dubnu a projednáváme již čtvrtou novelu. Chce se mi říci, že lituji zaměstnavatele a všechny, kteří musí tyto zákony dodržovat, to znamená se taky s nimi seznamovat.
Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců KSČM.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji. Táži se, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Paní poslankyně Hnyková s faktickou poznámkou. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Hnyková: Děkuji za slovo. Chtěla bych podpořit svého kolegu ze sociálního výboru pana Opálku. Ano, opravdu, měli jsme teď několikrát otevřený zákon o zaměstnanosti. Možná kdyby se to připravilo komplexně, bylo by to pro zaměstnavatele mnohem, mnohem přínosnější. Samozřejmě že novelu nebudeme blokovat, pošleme ji do druhého čtení. Ale prosím, ať to bude už v jakémkoliv volebním období, bylo by možné vždycky předkládat novelu zákona komplexně, tak aby nám potom, když jsme v praxi, zaměstnavatelé nenadávali, že to je vlastně pořád změna na změnu. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Táži se, zda se někdo další hlásí do rozpravy. Přihlášku nevidím, v tom případě končím obecnou rozpravu. Táži se paní navrhovatelky a pana zpravodaje, zda si chcete vzít závěrečné slovo. Není tomu tak.
Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázat jinému výboru jako výboru garančnímu? Žádný návrh nevidím. V tom případě přistoupíme k hlasování.
Nejprve přečtu, o čem budeme hlasovat. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru?
Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro návrh, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 415. Přihlášeno je 126 poslankyň a poslanců, pro návrh 94, proti nikdo, konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru.
Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru a táži se, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání. Žádný návrh nevidím. V případě, že je tomu tak, končím projednávání tohoto bodu a děkuji vám.
Přečtu omluvu. Dnes od 18 hodin do konce jednacího dne se z pracovních důvodů omlouvá pan ministr obrany Martin Stropnický.
Otevírám další bod dnešního programu a tím je
71.
Vládní návrh zákona o sociálním bydlení a o příspěvku na bydlení
/sněmovní tisk 1065/ - prvé čtení
Tímto návrhem jsem se zabývali dne 11. dubna, kdy je přerušili obecnou rozpravu. Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová a zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Jitka Chalánková. Než otevřu rozpravu, táži se paní navrhovatelky nebo zpravodajky, zda chcete vystoupit v tento moment. Prosím, paní zpravodajka. Máte slovo.
Poslankyně Jitka Chalánková: Děkuji za slovo. Vzhledem k tomu, že uplynul již nějaký čas od mého vystoupení při minulém otevření tohoto bodu, tak bych ráda připomněla alespoň některé důležité momenty, které se tohoto zákona týkají.
Ráda bych se s dovolením ohradila proti možná mediálním výstupům paní ministryně, která říká, že opozice chce přistoupit k obstrukcím, že si nepřeje tento zákon o sociálním bydlení, aby byl projednán a poslán dále do výborů. Chtěla bych připomenout, že takovýto důležitý zákon, který je velmi rozsáhlý a který také přináší nové povinnosti například obcím, nebo možnosti řešení tohoto problému i směrem k obcím, kde nedošlo k žádné dohodě, takovýto zákon bohužel ministerstvo přináší v podstatě až v samém závěru svého období. To, že opozice nebo poslanci chtějí řádné projednání tohoto zákona, protože to, co projde Poslaneckou sněmovnou, bude přesně zákon, který postihne občany, a ten zákon by měl být kvalitní. Tady bych chtěla upozornit, že přestože se tento zákon tváří, že byl napsán legislativci, opak je pravdou. Myslím si, že opravdu je tento zákon hlavně velmi nekvalitní, dá se skutečně považovat za velmi nekvalitní návrh. Takže není to z toho důvodu, že bychom chtěli bránit schválení zákona, nicméně je naší povinností, aby z Poslanecké sněmovny přišel do terénu a pro veřejnost zákon kvalitní. ***