(10.40 hodin)
(pokračuje Klán)
Já tomu tolik nerozumím, ale pan poslanec nám to určitě vysvětlí, jakým způsobem by to bylo, že kdyby někdo šel okolo nás a my jsme měli tu občanku danou v kapse a někdo měl tu tzv. žehličku - nemyslím teď na prádlo, ale normálně takovou čtečku - a ta data z čipu dostane, pokud tam nebudu mít nějaký bezpečnostní kód. Já když chodím platit, tak třeba u částky do 500 korun nemusím zadávat autorizační potvrzovací kód, takže já jen přiložím na čtečku a ono se mi to z účtu strhne. Ale podotýkám, já nemám chytrý telefon. To bude problém. Když zavedete elektronický občanský průkaz s bezkontaktním čipem a já budu bez chytrého telefonu, tak jsem asi namydlený. Možná to tak je. Prostě budu z toho vedle, protože se nebudu mít jak spojit s těmi úřady, já pak budu asi jenom tak smutně koukat do toho telefonu a na tu elektronickou občanku a nevím, co s tím budu dělat. Bude mi to zase k ničemu a budu moc na ty úřady zase běhat a strávit tam několik hodin a další hodiny.
Víte, v té elektronizaci jsme opravdu pozadu oproti jiným státům, ale já se nechci dostat do takové fáze, jaká je např. v Estonsku, kde opravdu existuje ten velký bratr, tam to opravdu mají natolik elektronizováno, že je to podle mě až přespříliš. Až přespříliš, což je také ke škodě. Já jsem zastánce tzv. konzervativních teorií, kdy opravdu ta čtečka je nejlepší řešení. On o tom tady mluvil už pan ministr minule, o tom, že někdo má dům a všechno tam má na čidla a na otisky prstů a takovéhle věci. Tohohle se já opravdu obávám. Když všechno budeme mít bezkontaktně - ono to je hezké, vždycky někam přijdu, přiložím tam prst, nedej bože, kdyby mi ten prst někdo uřízl, tak to já nevím, jak se tam pak dostanu nebo jak budu pak komunikovat s dalšími věcmi, kde budu mít otisk prstu. Ona je to samozřejmě hudba budoucnosti, což je možné.
Ten elektronický občanský průkaz, tak jak je tady předkládán, má ale návaznost i na další zákony. Já jsem tady na to taky upozorňoval, když se projednával tzv. protikuřácký zákon. Tam bylo ustanovení, že se bude přes internet prodávat nějakým způsobem alkohol nebo alkoholické nápoje. Problém byl s identifikací dané osoby, že jí je více než 18 let. Protože já když se na ty formuláře dneska podívám, tak si tam můžu napsat jakékoli datum narození a podle toho mi tolik let bude. Takže by mě zajímalo, jak to v tom zákoně bude potom ošetřeno, protože ten paragraf počítá právě se zavedením elektronických občanských průkazů, protože pokud je budu mít k dispozici, tak potom samozřejmě můžu tvrdit, že mi je více než 18 let, ale jenom za předpokladu, že existují elektronické občanské průkazy. (Několik poslanců se při hlasitém hovoru směje.)
Já nevím, co je tady momentálně k smíchu, možná je to někomu k smíchu, ale je to závažná věc, která bude ovlivňovat řadu lidí do budoucna. Zde narážím právě na problematiku výměny občanských průkazů, že se budou postupně vyměňovat elektronické občanské průkazy. Narážím zde na problém životnosti toho občanského průkazu - pět, deset a pětatřicet let - a životnost toho čipu. Proto by mě zajímalo i u toho bezkontaktního čipu, jaká bude délka čipu ve vztahu k platnosti elektronického občanského průkazu. Mě tohle opravdu zajímá, protože tohle tady musíme vyřešit, pokud jsme to nebyli schopni vyřešit ve druhém čtení ani na různých iniciativách dvacet dvacet dvacet, abych tady nepřidal ještě nějakou dvacku navíc. Takže tam jsme to také řešili.
Problémem je elektronická identita, to je také nesporný fakt, která by se měla projednávat. A ke mně se doneslo, že ministerstvo připravuje zákon o elektronické identitě. Připravuje - pořád někdo něco připravuje, to tady budeme připravovat pořád v tomhle případě, ale prý se to blíží a příští týden by to mělo být ve vládě a nějakým způsobem bychom to mohli začít projednávat a řešit a dostat se do nějaké fáze, která by byla přijatelná, protože to moje ID souvisí s elektronickými občanskými průkazy. Já se budu muset v té komunikaci nějakým způsobem identifikovat. A nyní mě zajímá, co na tom čipu ještě bude? Já když si třeba jako uživatel, kdy to bude můj občanský průkaz a já jako uživatel si na něj nahraji cokoli, např. certifikát elektronického bankovnictví pro komunikaci s mojí bankou, tedy v tom případě já dávám všanc svoje data soukromým korporacím i s vědomím, že s nimi oni budou nějakým způsobem ne obchodovat, ale nějakým způsobem si je budou předávat dál. Nastává tam problém, o kterém jsem tady mluvil, že ta data budou na síti. Jakým způsobem je to zabezpečeno? To je otázka i na ministra, jakým způsobem jsou data zabezpečena na té síti, aby nedošlo k nějakým únikům a někam se nám neztratila. Protože říkám, když nebudu mít chytrý telefon, tak jsem opravdu ztracen, já budu opravdu ztracen v té síti digitalizace, já bude vyloučen, já se budu cítit jakoby trošku diskriminován, když mi stát bude ještě nařizovat: kup si smartphone nebo chytrý telefon, abys mohl komunikovat s úřady. I když oni tvrdí - musíte si koupit čtečku elektronických občanských průkazů, abyste mohl komunikovat se mnou jako se státní správou. To tam také je. Takže stát to nařizuje, ale kup si to sám za své. Samozřejmě druhá strana může argumentovat - chceš-li mít výhody elektronizace státní správy, tak si to zakup a normálně to používej, bude to stát 300 korun, jestli se nepletu. Nějakým způsobem je to vyřešeno.
No, já jsem se tady chtěl ještě rozmluvit do dalších úvah, ale spíš počkám na pana poslance Pilného, který byl strůjcem rozbourání toho třetího čtení. Budu na něj určitě reagovat, takže bychom se mohli pustit do té rozpravy, abych tady tolik úplně nezdržovat. Takže se těším na diskusi a děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Eviduji faktickou poznámku pana poslance Zlatušky. Prosím.
Poslanec Jiří Zlatuška: Vážený pane předsedající, já se snažím tady k těmto věcem nevystupovat, protože takové věci učím, takže se to snažím nemíchat do politiky. Občas rostu z toho, když slyším ty výhrady, třeba k tomu Estonsku, míchání s velkými bratry a podobně. Ale ten vhled pana poslance Klána, tu historickou perspektivu, kterou dával, bych ještě doplnil tím, že v dobách, kdy jsme budovali světlé zítřky a mohli jsme čekat v pořadnících na telefony, byly mobilní telefony dokonce s otočnou volbou a byly řešeny tím způsobem, že tam byla dlouhá šňůra a mohli jsme procházet s tím telefonem po bytě. Bylo nebezpečí, že o to člověk zakopne nebo se o to mohl uškrtit. I takováto jsou rizika tohoto přístupu k telekomunikacím.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní tedy pan poslanec Pilný. Prosím.
Poslanec Ivan Pilný: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, já bych se nejdřív prostřednictvím pana předsedajícího chtěl omluvit panu poslanci Klánovi, že jsem ho připravil o spánek. Zároveň bych chtěl konstatovat, že pokud bych někomu chtěl vstupovat do snů, tak to určitě nebude pan poslanec Klán, ani za účelem zvyšování IQ. Ale zároveň mu také děkuji, že byl tak trpělivý a že tedy počkal, až se budu moci vyjádřit, že svůj jistě velmi cenný expertní příspěvek, který tady pronesl, zbytečně neprodlužoval.
Já tady nebudu provádět ani inventuru těch přístrojů, které vlastním, na rozdíl od pana poslance Klána. A pokud se týká jeho technické expertizy, zvlášť ty poznámky o tom, že když budu mít někdo s bezkontaktním čipem, tak k tomu potřebuji v kapse chytrý telefon, ani nebudu komentovat délku bezkontaktního čipu - o těchhle věcech říkávala moje babička "prázdný sud nejvíce duní". A dunělo to tady dost, vážené kolegyně a kolegové! (Pobavení v sále.) ***