(11.50 hodin)
(pokračuje Klán)
Skutečně k tomu dochází, že soukromá sféra stahuje odborníky a do státní správy se nikomu moc nechce chodit. Tam se nikomu moc nechce chodit, protože právě je nedokážeme třeba některé dobře zaplatit. Oni mi to také říkali, že problém na ministerstvech v oblasti IT funguje a reálně existuje. Na to je také potřeba upozornit. Samozřejmě říkám, vítám, že se to nějakým způsobem vyjasnilo tím, že vyhláškou můžeme platy trošičku nějakým způsobem jim dát navíc a mají to zaplaceno, ale je to další ohnisko požáru, které může nastat v reálu a v celkové implementaci služebního zákona.
Kontroverzí je tam víc, ať už se jedná právě například o odborné náměstky. Víme, že jsme tady měli nějakým způsobem přestřelku, že si někdo odvolával odborného náměstka, nebo chtěl ho odvolat, ale on nemůže být jen tak odvolán, protože se to může udělat právě pomocí systemizace pracovních míst. To je skutečně právě v té systemizaci zahrnuto, protože na další nový rok se ta systemizace... (Odmlka pro hluk.)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám velmi dobře rozumím, pane poslanče. Opět vás požádám, kolegové a kolegyně, o ztišení a v případě, že máte potřebu diskutovat, jděte do předsálí. Prosím.
Poslanec Jan Klán: Děkuji. Jak jsem říkal, jestli chtějí diskutovat, nechť pak diskutují v rozpravě, rád na to budu reagovat, já s tím nemám problém, nicméně jedná se o zásadní témata a o téma, které bude ovlivňovat státní správu stále více a do budoucna. Čili my jsme tady stvořili - já jsem tady tenkrát říkal - paskvil v roce 2014, který bude posléze mnohokrát novelizován a ukáže na problémy ve státní správě ve své implementaci. Skutečně k tomu dochází. Bylo to různé posuzování výběrových řízení, a jak už jsem říkal, odvolávání náměstků, protože tam si někteří ministři a ministryně neuvědomili, že mohou nějakým způsobem odvolávat právě politické náměstky, protože politický náměstek, který přijde na ministerstvo, ve své podstatě odchází s tím ministrem. Mě by třeba právě zajímalo, na kterých ministerstvech zůstali političtí náměstci, kteří přišli například s bývalým ministrem, řekněme, Dienstbierem. On to byl ministr, jak se říká, bez ministerstva. On tady kolega Chvojka sice někde je, já jsem se ho chtěl na tohle zeptat, protože to byl on, kdo ve své podstatě služební zákon tvořil, resp. se účastnil těch jednání a byl zpravodajem ústavněprávního výboru, dokonce to řešil výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, kdy jsme řešili dopady. Tam nám říkali například úředníci místních samospráv, to byli, jak se říká, krajští úředníci, kde služební zákon krajských a místních samospráv existuje od roku 2004.
Tady je potřeba připomenout, že v roce 2002 byl schválen zákon o státní službě, nicméně nikdy nenabyl účinnosti. Nabyly účinnosti jenom některé pasáže v té době do roku 2013, nicméně stále se odkládala jeho účinnost. A v roce 2013 nastal ten jev, že ve své podstatě měl začít najednou platit, nabýt účinnosti zákon o státní službě z roku 2002. Došlo k tomu problému. Zákon z roku 2002 byl nicméně dobře propracován. On byl poměrně špičkově a precizně dáván jako příklad, který jsme mohli naprosto v klidu tady nechat běžet. Jenomže některým se to nelíbilo. Pan prezident Zeman nějakým způsobem podmínil přijetí služebního zákona a ustavení vlády, ano, k tomu skutečně došlo, tak se tady předložil právě poslanecký návrh zákona. Potom, když to celé probíhalo, a já jsem na ta jednání s panem místopředsedou Filipem chodil, a my jsme tam řešili tento problém. My jsme skutečně řešili tyhle aktuální problémy, které se týkaly státní správy. Ještě ten komplexní pozměňovací návrh připravoval pan ministr pro legislativu a lidská práva Jiří Dienstbier. Skutečně on to připravoval se současnou ministryní Kateřinou Valachovou, která tam také chodila, a my jsme na ta jednání skutečně vždycky chodili. Bylo to tenkrát horké léto, perné léto, nicméně ten návrh zákona dopadl, jak dopadl. Pak se nemůžou divit všichni, že k tomu mám dlouhé připomínky, protože ty pozměňovací návrhy, jak říkám znova dokola, prostě nějakým způsobem reflektují jenom něco, jenom dílčí úpravy, dílčí věci, které nejsou řešeny komplexně.
Pokud jde třeba nějakým způsobem o provázanost, dámy a pánové, tady si uvědomme provázanost s dalšími zákony. Je to zákon o zahraniční službě, který jsme tady řešili, a můžeme se tady dál bavit o výjimce 70 let, která je opravdu problematická, protože služební zákon říká, že věkem odchodu ze státní služby je věk 70 let. A my jsme tady vytvořili v době projednávání zákon o zahraniční službě výjimku pro některé velvyslankyně, kdy jsme řekli, že jim 70 let promineme. Byla to samozřejmě paní Klausová a paní Filipi. To už jsem tady také říkal a bylo to zjevně jasné. Nicméně mně vadilo, že 70 let se nebude vztahovat jenom na některé -
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane poslanče, ale opět vám vstoupím do vašeho projevu a požádám kolegy a kolegyně, zvlášť v levé části sálu, v té úplně levé, o ztišení. Děkuji.
Poslanec Jan Klán: Já vím, že to tady trošičku nějakým způsobem rozebírám podrobněji, ale ono je opravdu nutné tady nějakým způsobem zopakovat tyhle věci, jak to celé probíhalo, protože pak dochází k tomuhle, že tady pořád novelizujeme tyhle věci. A já říkám, zahraniční služba. Už jsem tady o tom také mluvil, když se to tady projednávalo. Nyní je to v ústavněprávním výboru a také ve výboru zahraničním, kde se bude řešit právě provázanost zahraniční služby a služebního zákona. Já jsem tady říkal, že zahraniční služba jestliže bude vyjmuta ze státní služby, tak tím pádem Ministerstvo zahraničních věcí nechce být stále ústředním orgánem státní správy. Nechce být. On tady pan ministr zahraničních věcí není. Já tomu rozumím, on je na zahraniční cestě v Srbsku, on tam něco vyjednává, tak se ho tady na to nemůžu zeptat. Já jsem se ho na to ptal v té zahraniční službě a v zahraniční službě mi bylo řečeno, že nějakým způsobem nechtějí a že zahraniční službu nemá například Švédsko, Maďarsko, tak mě docela zarazilo, že my tady nějakým způsobem teprve teď řešíme zahraniční službu, když jsme to mohli řešit komplexně právě při přípravě zákona o státní službě. A v zákoně o státní službě z roku 2002 skutečně to bylo všechno obsaženo. Tam byla i modifikace s Národním bezpečnostním úřadem nějakým způsobem vyřešena, bylo tam vyřešeno všechno a místo toho přišel nový návrh zákona, který říkal úplně něco jiného, a my jsme z něj vytvořili naprosto něco jiného. To mě potom vždycky fascinovalo, že jsme museli odjet do Bruselu a tam vysvětlit, proč máme úředníka nebo superúředníka pod Ministerstvem vnitra. My ho tam skutečně máme, a tím pádem jaksi se snižuje odpolitizování státní správy, pokud je pod Ministerstvem vnitra. A pokud mě paměť neklame, tak tohle byla podmínka pravicové opozice, aby superúředník byl pod Ministerstvem vnitra. Skutečně, k tomu došlo a my jsme to pak horko těžko museli vysvětlovat, protože prý by nám EU nějakým způsobem zastavila čerpání dotací. Nakonec se nic nestalo.
Já jsem se klonil k tomu, aby bylo zavedeno tzv. Generální ředitelství státní služby po vzoru Velké Británie, Polska nebo i jiných zemí, nicméně s tím měla problém právě pravicová opozice, která říkala, že to není žádné odpolitizování, že to je nějakým způsobem zabetonování pro úředníky a zůstane to tam všechno u sebe a nebudou se moci odvolávat. Nakonec to tedy přešlo všechno pod Ministerstvo vnitra. Ve vnitru ten problém trvá dodnes, a proto nedochází k odpolitizování státní služby. Samozřejmě, jak jsem říkal, my jsme vždycky vítali zavedení zákona o státní službě, protože bylo nutné odpolitizovat celou státní správu. To jsem tady říkal. Zejména za Petra Nečase se ukazovalo, že státní služba je poměrně hodně politizovaná, je problematická a táhne se to všechno do širokých dimenzí. ***