(11.10 hodin)
(pokračuje Hamáček)
Otevírám bod 257, což je
257.
Výroční zpráva a účetní závěrka Státního fondu rozvoje bydlení za rok 2015
/sněmovní tisk 762/
Prosím paní ministryni pro místní rozvoj Karlu Šlechtovou, aby tisk uvedla. Prosím.
Ministryně pro místní rozvoj ČR Karla Šlechtová Vážený pane předsedo, vážené dámy poslankyně, vážení pánové poslanci, dovolte, abych přednesla zprávu k Výroční zprávě a účetní závěrce Státního fondu rozvoje bydlení za rok 2015.
V podstatě SFRB funguje již 15. rokem a tady se domníváme, že tato výroční zpráva potvrzuje, že fond si umí udržet roli efektivního hráče na poli bytové politiky v České republice. V roce 2015 byla poskytována podpora bydlení formou zvýhodněných úvěrů na opravy a modernizace bytových domů, společných prostor a bytů v těchto domech a také na opravy a modernizace vlastního bydlení pro mladé. Pokračovalo poskytování úvěrů na výstavbu nájemních bytových domů. Ke konci roku byl úspěšně završen program Jessica a je namístě také krátká rekapitulace.
Během dvou let SFRB uzavřel 153 úvěrových smluv v celkové hodnotě přes 601 mil. Kč. Podpořil tak realizaci projektů společenství vlastníků bytových družstev a municipalit za bezmála 1 mld. Kč. Finance byly využity na rekonstrukce a modernizace bytových domů nebo na zřízení či rekonstrukci sociálního bydlení.
Vedle finanční podpory fond také rozvíjel podporu informační. Portál o bydlení se neustále rozšiřoval o nové odkazy a záložky vztahující se k problematice bydlení, a tím také získával vyšší návštěvnost a informace o činnosti Státního fondu rozvoje bydlení. Ve spolupráci např. s Českým vysokým učením technickým v Praze, Fakultou architektury, Fakultou stavební vznikl projekt Vzorové projekty nájemních domů seniorského bydlení a jejich modelové parametry. Jedná se o ucelený dokument k výstavbě domů pro seniory, ve kterém lze kromě samotných projektů a stavebních výkresů také nalézt informace k posouzení záměru na jeho počátku, stanovení stavebních nákladů, finanční návratnosti projektu a také k provozním nákladům fungujícího domu. Tady z této analýzy nám např. také vyšlo zřízení, které jsem následně zřídila na MMR, a to je dotace na komunitní domy pro seniory.
Ve sledovaném období byly uzavřeny smlouvy o poskytnutí úvěrů v rámci programu Panel 2013 plus v objemu 585 mil. Kč na opravu více než 4 100 bytů. V oblasti výstavby nájemních bytů byly uzavřeny smlouvy za téměř 80 mil. Kč na výstavbu 83 bytů. V programu úvěrů pro mladé rodiny na opravy a modernizace stávajícího bydlení bylo uzavřeno 139 smluv v objemu 21 mil. Kč.
Co se týká příjmů fondu, tak schválený rozpočet SFRB na rok 2015 v oblasti příjmů činil 886 mil., skutečné příjmy fondu v roce 2015 dosáhly částky 994 mil. Kč, to je o 12 % vyšší než příjmy rozpočtované. Zde bych to ráda vysvětlila. Vliv na vyšší objem příjmů měl především vyšší objem splátek z poskytnutých úvěrů z titulu předčasného splácení úvěrů a také příjmy z vratek dotací poskytnutých v předchozích letech.
O financování bydlení z úvěrových programů fondu je zájem a poskytnuté úvěry jsou řádně spláceny.
Co se týká výdajů fondu, v případě výplat dotací se jednalo o mandatorní výdaje vyplývající ze smluvních závazků fondu z předchozích let, jejichž výši už nelze měnit. K těmto výplatám došlo ve výši 802 mil. v případě úrokových dotací v programu podpory rekonstrukcí, modernizací a zateplování bytových domů, tzv. program Panel, 34 mil. u dotací mladým lidem formou snížení jistiny při narození dítěte ve výši 30 tis. Kč. Výplaty dotací byly částečně kryty přijatou dotací ze státního rozpočtu ve výši 129 mil. Kč, ta zbývající část byla realizována z aktivit Státního fondu rozvoje bydlení.
Do výdajů se nám také promítly náklady na realizaci podpor a správní náklady, kde došlo k zásadním úsporám. Náklady na realizaci podpor činily 86 mil. Kč, z toho 80 mil. poplatky ČMZRB, což je opravdu vysoká suma, kterou řešíme, za administraci programu Panel. Rozpočtem schválená výdajová položka ve výši 154 mil. Kč byla čerpána z 55 % a k úspoře došlo i v rámci správních výdajů fondu v objemu 52 mil. Programové výdajové položky schváleného rozpočtu roku 2015 byly z převážné části naplněny a v rámci jednotlivých programů byly vyplaceny podpory v celkové výši 1 mld. 568 mil. Kč.
Výroční zpráva a účetní závěrka fondu byly řádně projednány výborem fondu a schváleny dozorčí radou, vládou České republiky byla výroční zpráva a účetní závěrka fondu odsouhlasena dne 30. 3. 2016.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, paní ministryně. Tento tisk byl přikázán výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. Jeho usnesení vám bylo doručeno jako tisk 762/1. Já prosím pana zpravodaje výboru, kterým je pan poslanec Josef Uhlík, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl také návrh usnesení.
Poslanec Josef Uhlík: Děkuji za slovo, pane předsedo. Milé kolegyně, vážení kolegové, Výroční zprávou a uzávěrkou Státního fondu rozvoje bydlení za rok 2015 se výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj zabýval na své 41. schůzi 27. 4. 2016. Přijal usnesení, s kterým vás seznámím v podrobné rozpravě. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Otevírám všeobecnou rozpravu a ptám se - hlásí se pan předseda klubu ODS, pan poslanec Stanjura. Prosím.
Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Já myslím, že můžeme zopakovat debatu o smyslu toho fondu. Paní ministryně nás zahrnula poměrně čísly, pamatuji si 34 mil. pro podporu mladých rodin. Možná bychom k tomu mohli dát náklady na fungování fondu, jestli to bylo více, nebo méně než 34 mil. Kč. Když my jsme přišli s návrhem, který by skutečně v oblasti bydlení pomohl, to znamená zrušení nesmyslné daně z nabytí nemovitosti, kdy platíte 4 %, a můžeme se přít, jestli prodávající, nebo kupující, jenom za to, že si dva občané např. vymění majetek. Na mě se obrátil v minulých týdnech volič, občan, který byl velmi překvapený. V rámci sousedské dohody, tak aby scelili pozemky, si vyměnili se sousedem pozemky. Aby je scelili a mělo to logiku. A každý z nich zaplatil 4 % daně z nabytí nemovitosti. Za co platili tato 4 %! A tam jsme mohli nechat občanům pro oblast bydlení zhruba 11 mld. Kč ročně. A ne že za několik let fond podpořil něco v částce 601 mil., jestli si pamatuji to první číslo, které řekla paní ministryně.
Tak si sami řekněme, co je účinnější a co je lepší. Nechat občanům 11 mld. ročně. Protože oni skutečně nechápou, za co platí tu daň. A já to také nechápu. Máte pozemek, vyměníte se sousedem, dokonce klidně to může být bez finančního plnění, protože zřejmě podle územně plánovací dokumentace to jsou pozemky ve stejné kategorii, např. zahrada nebo pole, a teď vám někdo ohodnotí hodnotu toho pozemku a přijde vám složenka. Co složenka! Respektive musíte vyplnit poměrně složité přiznání k dani z nabytí nemovitosti. Nevím, jestli jste ho všichni viděli, to není úplně jednoduchý formulář. Potřebujete znalecký posudek, další náklady. Nic se nezmění. Stát zapíše v knize na katastru, dvakrát vymění majitele, ale inkasuje do státního rozpočtu peníze z daně za nabytí nemovitosti. A pak si tentýž stát zřídí fond rozvoje bydlení a moudře rozděluje peníze, které ale nejdříve vzal vlastně za nic.
Takže minimálně u fyzických osob bychom měli zrušit daň z nabytí nemovitosti. To by byla mnohem lepší podpora v oblasti bydlení a určitě by si občané s těmi 11 miliardami - a opravdu je to obrovské číslo - poradili.
Současně, a je to v jedné z písemných interpelací, stovky lidí na finančním úřadě administrují tuto daň. Ano, tato daň je poměrně jednoduchá, dobře se vybírá, nedoplatky tam skoro neexistují. Znovu připomínám, přebytek státního rozpočtu 62 mld., ale v tom je i těch 11 mld. daně z nabytí nemovitosti. To je správná cesta, a ne mít fond rozvoje bydlení, tady schvalovat účetní závěrky. A zkusme porovnat například, a poprosím paní ministryni, protože ta čísla zná lépe než já, celkové náklady fondu provozní vůči podpoře mladým rodinám, o které mluvila, která byla v částce 34 mil. Kč. Děkuji. ***