(10.40 hodin)
(pokračuje Ondráček)
Když se podíváte do statistik Policejního prezídia, tak můžete porovnat, jaká jsou personální obsazení jednotlivých útvarů, a dozvíte se, že třeba na Policejním prezídiu sedí o dvanáct lidí více, než je plánovaný tabulkový stav. Zřejmě dobré kanceláře, dobrá teplá místa, ale na ulici se nikomu nechce.
Dnes odpoledne budeme jednat o reorganizaci, o sloučení dvou útvarů. Současná Národní centrála proti organizovanému zločinu má mít tabulkově 870 míst, má jich však 797, to znamená, že 73 příslušníků na tomto elitním útvaru - výraz elitní používají novináři, já si to po svých zkušenostech ani tak moc nemyslím - chybí. Naplněnost tohoto útvaru je 91,6 %. Ještě horší stav, a sami zvažte, jestli to je správně, je na ředitelství služby cizinecké policie, kde tabulkový stav je 1 256 policistů, ale skutečný evidovaný stav je 909. Chybí 347 policistů. Naplněnost této služby je 72,4 %. Služby, která může mít hodně práce v případě problémů s migrační krizí.
A teď jaké jsou důvody odchodů a jak nám policisté ve službě vydrží. Policisté podle věku služby odcházejí ve 35 %, to znamená ve více než jedné třetině, do patnácti roků služby, tedy ještě do doby, než jim vznikne ze zákona nárok na výsluhový příspěvek. Když se zeptáte těchto policistů, i těch, kteří odcházejí po, proč odcházejí, když je to taková perspektiva a jsou tu ty bonusy, o kterých jsme zde třeba hovořili včera v porovnání se strážníky městské policie, tak vám odpovědí: Nejsem už u policie rád. A nechtějte slyšet, o čem se mluví dále.
Pokud porovnáme věk odchodů, tak do 50 roků věku odchází 74 % policistů. Mohli byste říci ano, od toho je výsluhový příspěvek. Zarážející ale je, že do 40 let věku, což je policista, muž nebo i žena, v nejlepší fyzické kondici, plný odborných znalostí, kdy by měl zúročit to, co do něj stát investoval, tak do 40 let věku odchází 44 % příslušníků Policie České republiky. Jaká to jsou čísla, zase nechám na vašem zhodnocení.
Další bod jsem nazval "však oni to nějak zvládnou". Dochází právě kvůli podstavům k různému přelévání sil a prostředků, chybějí lidé a noví lidé jsou buď ve školách, nebo popřípadě na zahraničních misích, ale prostě chybějí tam, kde by chybět neměli.
Připravuji interpelaci, kdy několikrát zmíněná stálá pořádková nebo speciální pořádková jednotka Praha, která slouží čtyři dny ve dvanáctihodinových službách, pak má čtyři dny volna a takto jede svůj cyklus dál, tak v prvním období svého cyklu po čtyřech odsloužených dvanáctihodinových službách přechází na výpomoc na Pražský hrad, kde odslouží další čtyři služby ze svého volna, možná do přesčasů, a pokračuje další čtyři dny služby u svého domovského útvaru. Dvanáct dní v kuse po dvanácti hodinách! Když se těchto policistů zeptáte, řeknou vám: Mně už nejde o peníze, já také mám svoji rodinu, mám svoje zdraví. Ale služba musí být naplněna a ber kde ber, když policisté nejsou. To je (nesrozumitelné) Prahy.
Pokud se zeptáte ve svých domovských okresech, tak vám také řeknou, že na obvodním oddělení na noční službu je jeden policista, který v noci zavře oddělení, sedne do auta, jede na vedlejší oddělení, kde nabere podobného policistu, který také slouží sám, aby vykonávali hlídku alespoň ve dvou, a spojí své obvody v jeden. Dva policisté na dva policejní obvody. A není to žádná chiméra, je to příklad třeba z mého okresu.
Mohl bych také zmínit problémy - hovořili jsme o nich poměrně často - balistické ochrany, výstrojních součástek a dalších a dalších věcí. Nebudu to tady teď dále rozebírat, protože by to bylo už zbytečné.
Dalším bodem je 150 hodin. Budou zrušeny, jak říká koaliční smlouva? Pokud se do ní podíváte, vážení kolegové zejména z koalice, tak v bodě 11 oddíl 11.2 v posledním bodě máte napsáno: Prosadíme systémovou změnu v proplácení přesčasů tak, aby se povinnost sloužit ročně 150 hodin bez nároku na odměnu či náhradní volno vztahovala jen na zákonně vyhlášené krizové stavy a mimořádné události - povodně, teroristické hrozby a podobně.
Je to vaše koaliční smlouva, kterou jste podepsali v roce 2014. Jsme v roce 2017 a neudělali jste zatím nic. Abych vám nekřivdil, je připravována novela zákona č. 361, která to řeší, ale jsme v lednu na schůzi Sněmovny, tento sněmovní tisk zde není a víte, jaký je legislativní proces. Tento materiál prošel v nedávných dnech, možná na začátku tohoto týdne nebo na konci minulého týdne, vládou. Je tam zajímavý materiál, s tím, že se vypouští těch 150 hodin, ale celkový rozsah služby přesčas nesmí činit v průměru více než 10,5 hodin týdně ve vyrovnávacím období, které může činit nejvýše 52 týdnů po sobě jdoucích. Četl jsem to snad třikrát nebo čtyřikrát, ale vůbec jsem nepochopil, co jim předkladatel dává. Možná je to taková trošičku kamufláž, protože já říkám, že každá iniciativa musí být potrestána.
A když se podíváte do připomínkového materiálu právě k této novele 361, tak z dílny Ministerstva financí je uvedeno - zásadní připomínka, podotýkám: Základní služba příslušníka činí 37,5 hodin týdně, zatímco u jiných to je 40. Takže pokud lze zvažovat možnost proplácení přesčasů do 150 hodin ročně, tak to lze připustit pouze za splnění následujících podmínek - píše se v materiálu Ministerstva financí. Za prvé se zvýší základní doba služby ze současných 37,5 na 40 hodin týdně. Když to spočítáte poměrně jednoduše, pokud zvýšíte základní dobu služby z 37,5 na 40, což je 2,5 hodiny týdně, vynásobíte 52 týdny v roce, jste na krásných 130 hodinách, takže každý příslušník odslouží 130 hodin navíc a vlastně v podstatě odslouží to i ti, kteří seděli v kancelářích a těch 150 hodin do takzvaných zelených nedávali. Ti, co je dávali, tak je odslouží vlastně v podstatě ze zákona a úspora dvaceti hodin určitě pro ně není nijak významná. Samozřejmě pokud zmíníme problémy, například vyhlášení výjimečného stavu, ve Francii už je rok a něco, v takovém případě by to byla mimořádná událost podle zákona a 150 hodin by se do zelených takzvaně dále psalo.
Myslím, že toto schování, tato zásadní připomínka, která tady je z Ministerstva financí a kterou nevím, jak bude Ministerstvo vnitra, popřípadě vláda akceptovat, je dobrá vychytávka. Řekl bych, že spíš velká podlost na příslušníky policie a ostatních bezpečnostních sborů, protože dalších 130 hodin měsíčně si tím způsobem odlegalizujete do toho, aby si je odsloužili. Takže v podstatě žádných zrušených 150, ale uzákonění plus 30 hodin. ***