(17.20 hodin)
(pokračuje Černochová)
Zmiňoval to tady kolega Korte. Probíhala tady mezi vámi válka, přestřelka. Probíhá dál ohledně sloučení ÚOOZ a ÚOKFK. Vznikl ten úřad, jehož název si stále nejsem schopna zapamatovat. Asi v tom nejsem sama - Národní centrála proti organizovanému zločinu. Opět se ptám - proč v koncepci té národní centrály nějakým způsobem nebylo zakomponováno i to, že tady bude někdo řešit Vojenskou polici? Proč se tohleto nediskutovalo v rámci vzniku té centrály? Na jednu stranu tady vzniká nějaký úřad, kterému říkáme centrální, nějaký kriminalistický úřad - nebo to je jedno, ten název - a na druhou stranu zase pokoutně někomu přidáváme nějaká oprávnění.
Chtěla bych se zeptat také pana ministra, skutečně, zajímalo by mě to velmi, kdo bude počty odposlechů, zneužití pravomoci vojenského policisty, kdo bude kontrolovat? Tady existují stálé komise, několik stálých komisí, ať už to je pro Vojenské zpravodajství, pro Generální inspekci bezpečnostních sborů, velké ucho. Kde je návrh, který by nám ukázal, jakou cestou tato vláda bude chtít jít z hlediska kontroly? Opět nedomyšlené, nedotažené a opět si tady říkáte o rozšíření pravomoci na něco, co vůbec není úkolem vojáků. Vojáci ty úkoly mají úplně jiné.
S čím přijdete příště? S celníky? Že budete chtít, aby biologický materiál odebírali celníci pro účely trestního řízení? To přece nemůžete myslet vážně!
Z tohoto důvodu navrhuji, kromě toho, že podpořím návrh na zamítnutí přednesený kolegou Kortem, tak v případě, že by neprošel, navrhuji jej vrátit k dopracování navrhovatelům a k vyjasnění věcí, které jsou skutečně sporné.
Vidím tady pana ministra Chvojku. Jsem za to ráda, protože jeho předchůdce pan ministr Dienstbier měl několik stran připomínek k tomuto návrhu zákona. A já bych skutečně byla velmi ráda, abyste vy měl dostatek času - jste ve své funkci, pane ministře, krátkou dobu - se seznámit s těmi připomínkami. Protože jak v jiných věcech jsem s panem ministrem Dienstbierem nikdy nesouhlasila, tak stran jeho stanoviska k tomuto návrhu bych mohla podepsat každé jeho slovo.
Stejně tak k tomu měl řadu připomínek i pan ministr Pelikán. Ohledně evidencí, ohledně registrů. Možná se něco z toho vypořádalo, možná ne. Ale byla bych velmi ráda, aby kromě pana ministra Stropnického, který by mi, jak pevně věřím, objasnil mé obavy, odpověděl na moje otázky, tady vystoupili oba dva páni ministři, jak Chvojka, tak Pelikán. Pokud pan ministr Chvojka je s tím seznámen, protože skutečně tady se ho musím zastat, protože to stanovisko nedával on, ale ještě jeho předchůdce. A na názor pana ministra spravedlnosti ohledně nejasné terminologie, na kterou poukazoval v tom svém stanovisku, vágnosti, obecnosti některých termínů - tak bych ráda věděla, co se stalo, že teď to najednou nikomu nevadí.
Takže navrhuji proceduru: po návrhu na zamítnutí hlasovat o vrácení k dopracování, tak aby se skutečně vyjasnily tyto záležitosti, které jsou sporné, i ve vazbě na Národní centrálu proti organizovanému zločinu a v případě, že by neprošlo nic z toho, budu navrhovat prodloužit lhůtu pro projednání v příslušných výborech.
Ale chtěla bych poukázat ještě na jednu věc. Když jsme dneska projednávali zákon o kybernetické bezpečnosti, respektive o vzniku toho úřadu, já jsem k tomu nevystupovala, protože jsem si k tomu své řekla na výboru na obranu. Ale kdy už sem přestanete dávat zákony týkající se obrany a bezpečnosti naší země touto otřesnou salámovou metodou? Každá schůze dva tři zákony. Tu Vojenské zpravodajství, tu Vojenské zpravodajství druhé, tu jedna kybernetická bezpečnost, tu druhá kybernetická bezpečnost, tu zákon o Vojenské policii. Předtím Bezpečnostní informační služba, do toho se mluví, že se bude novelizovat služební zákon. Do toho se mění 221 zákon o vojácích z povolání. Můžu vám tady vyjmenovat spoustu těch zákonů, které se teď mění a které ani nemohou na sebe navazovat, protože je v tuto chvíli máte v procesu. Vy nevíte, co se tam načte v rámci pozměňovacích návrhů v jednotlivých výborech a co schválí tato Sněmovna, přesto to sem valíte hlava nehlava vidlema.
Do toho tady běží ještě debata o tom, že se jeden zákon o takzvaném DNA, neboli říkejme mu zákon o DNA - víme, Dan Korte na mě kývá, ví, o čem hovořím. Tento zákon jsem tady kritizovala před rokem. Byl stažen, přepracován vládou. Má řešit nakládání s biologickým materiálem. Přesně s těmito věcmi, ke kterým teď to oprávnění dáváte Vojenské policii. Mě by zajímalo, jaký dopad toto zmocnění pro Vojenskou policii bude mít na tento zákon o DNA. Bude na to mít dopad, nebude na to mít dopad? Myslíte na to?
Skutečně, je tady celá řada věcí, které jsou sporné. Jsme devět měsíců před koncem volebního období. Všichni to víme. A mám pocit, že jste se rozhodli trhnout v tomto roce rekord na předkládání zákonů týkající se bezpečnosti a obrany této země. Já bych proti tomu nic neměla, pokud by ty zákony byly dobře zpracované, navazovaly by na sebe a byl by k nim důvod. Tady žádný důvod nevidím. Voják má být vojákem a policista policistou. (Potlesk z řad poslanců ODS.)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Janě Černochové. Pan kolega Ondráček bude zase trpělivý, protože máme před sebou faktickou poznámku paní poslankyně Heleny Válkové a jedno vystoupení s přednostním právem pana ministra spravedlnosti. Paní poslankyně, máte slovo k faktické poznámce.
Poslankyně Helena Válková: Děkuji. Milé kolegyně, milí kolegové, jenom bych si dovolila trošku upřesnit, oč tady v tom zákoně jde. Protože z přednesu mé předřečnice, vaším prostřednictvím, milé kolegyně paní Černochové, možná vyplývalo, že jde o nějakou velkou rozsáhlou koncepční novelu, nikoliv o zpřesnění definic a vymezení kompetencí, které založila jiná novela, kterou jsme nedávno přijali, novela trestního řádu a souvisejících právních předpisů. Tam jsme tedy měli uplatnit připomínky, které tady byly uplatněny, protože tam jsme vložili ty kompetence vojenským policistům. S tím musí korespondovat i zákon o Vojenské policii, a on ne vždy koresponduje. Čili aniž bych šla do nějakých - nemám na to bohužel ani časovou dotaci - konkrétních příkladů, obecně platí, že pokud uděláme takto koncepční zásah, jaký jsme si schválili, tak na něj musí i ta konkrétní speciální úprava zákona o Vojenské policii navazovat.
A to měl za úkol, nebo má za cíl, právě projednávaný zákon, respektive novela. A právě proto jsem pro, abychom jej pustili do druhého čtení s tím, že v případě, že se ukáže, že jsou tam nějaké nesrovnalosti, tak bychom mohli v rámci výboru - a jistě jeden z nich bude výbor pro bezpečnost - omezit některé věci, zredukovat navrhované změny. I když já osobně si myslím, že jich je třeba pro efektivní fungování Vojenské policie v mezích daných novelou trestního řádu, kterou jsme nedávno schválili. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní poslankyni Válkové za dodržení času k faktické poznámce. Ještě upřesňuji, že postup, který navrhla paní poslankyně Jana Černochová, je podle § 63 odst. 6, to znamená, že nejdříve budeme hlasovat zamítnutí, a pak teprve vrácení k přepracování, nikoliv tak, jak je běžné. Protože to byl návrh takzvaně podmíněný.
Ještě konstatuji omluvu paní poslankyně Zelienkové do konce jednacího dne a nyní už s přednostním právem pan ministr spravedlnosti Pelikán. Prosím, pane ministře, máte slovo.***
Ministr spravedlnosti ČR Robert Pelikán Děkuji, vážený pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, nebudu mluvit dlouho. Já se jenom cítím být vyvolán, tak musím říci, že všechny moje připomínky byly plně vypořádány k mé naprosté spokojenosti, takže návrh má mou podporu. Víc k tomu nemusím dodávat. ***