(12.30 hodin)
(pokračuje Babiš)

Tento institut je v dnešní době téměř neznámý a využívalo jej v minulosti méně než padesát podnikatelů, tedy téměř nikdo. Podle mého názoru k tomu byly dva důvody. Jednak poměrně restriktivní nastavení tohoto institutu, kdy paušální daň mohl využít pouze podnikatel bez zaměstnanců, který neměl jiné příjmy než právě příjem z podnikání, a pak také nízká efektivita kontroly a výběru daní od podnikajících fyzických osob, kdy bylo jednodušší si do daňového přiznání takzvaně namalovat nějaké vhodné číslo než se dohadovat s finančním úřadem o výši daně a pak tuto uhradit.

My však věříme, že jde o nástroj dobrý, který může být pro podnikatele užitečný. Proto jsme se rozhodli jej zatraktivnit novelou zákona o daních z příjmů, která je součástí projednávaného tisku. Odstraňujeme zmíněné restrikce a věříme, že paušální daň z příjmu zaujme větší skupinu podnikatelů a že se pro ně stane užitečným zjednodušením daňové administrativy.

S tímto zatraktivněním paušální daně jde ruku v ruce náš návrh úlevy z EET pro drobné podnikatele, po níž bylo voláno od koaličních i opozičních stran. Tento pozměňovací návrh vycházel právě z diskuse o zatraktivnění paušální daně a mě mrzí, že se stal předmětem kritiky z pohledu souběhu se spuštěním EET. Ale to nechci rozebírat. Myslím, že každý návrh by měl být posouzen spíše z pohledu věcného obsahu.

Náš návrh spočívá v tom, že podnikatelé s obratem do 250 tisíc ročně by byli z povinnosti evidence tržeb vyňati, pokud by si požádali o sjednání paušální daně, a tato daň by měla být sjednána. To není automatické, to je jenom možnost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane ministře, že vstupuji do vašeho projevu, ale požádám kolegyně a kolegy o ztišení, aby bylo dobře rozumět, co říkáte. Prosím, pokračujte.

 

Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Proč právě 250 tisíc a ne třeba jeden milion? Protože sjednání paušální daně je a bude určitý proces, ve kterém správce daně důkladně zkoumá situaci konkrétního podnikatele, velikost jeho podnikání, finanční ukazatele atd. Jde vlastně svým způsobem o daňovou kontrolu dopředu. Nehodnotí se daň tvrzená podnikatelem, ale daň, o které se vede jednání. Proto byla stanovena hranice, která míří skutečně na drobné podnikatele bez zaměstnanců, případně ty, kteří mají podnikání jako vedlejší příjem například zaměstnání. U těchto podnikatelů bude zvolená hranice 250 tisíc lépe prokazatelná pro správce daně na bázi posouzení situace daného podnikatele.

Když to uvedu na příkladu, pokud bude stanoven věkový limit deset let pro vstup zdarma na dětský den, bude pro personál pokladny poměrně jednoduché určit podle vzhledu či výšky, koho skutečně pustit dál. Když tam přijdu já, asi mi to neprojde, ani když se oholím. Ano, možná proklouzne dovnitř pár jedenáctiletých a pár devítiletých, naopak budete chtít potvrdit věk u rodičů, ale u většiny příchozích se jasně určí, zda ano, či ne. A teď si představte, že stanovíte maximální hranici pro vstup na společenskou akci na 40 let. Tady už budete v pozici personálu u vchodu bez kontroly občanského průkazu poměrně často ztraceni, mnoho lidí urazíte a kapacitu personálu budete potřebovat značně posílit.

A ještě mě napadá, kdybych se oholil, ale to je asi o ničem.

Ano, s každým zvýšením finanční hranice obratu, a to je potřeba říci otevřeně, narážíme jak na kapacitní možnosti Finanční správy, tak na smysl zavedení evidence tržeb, tedy správné stanovení výše hotovostních tržeb a z nich se odvíjející daně. Ano, v budoucnu je určitě možné diskutovat o zvýšení této hranice třeba na 500 tisíc, ale v současné době, kdy jsme podnikateli často upozorňováni na fakt, že řada jejich konkurentů skrývá tržby, aby se vyhnuli registraci k DPH, která je povinná od jednoho milionu korun, něco takového není možné. Vzhledem k odhadovanému počtu více než půl milionu podnikatelů - fyzických osob přijímajících hotovostní platby to skutečně není možné.

Proto vás prosím o zvážení, zda drobným podnikatelům tuto možnost dát. Ano, je to pouze možnost a je na zvážení každého, zda ji chce využít. Pokud chtít bude, není to automatické, skutečně zde nedáváme nikomu výjimku z evidence tržeb. To je potřeba zdůraznit. Každý, kdo bude chtít této možnosti využít, bude muset projít výše zmíněnou kontrolou a diskusí se správcem daně. Pokud bude shledáno, že se jedná skutečně o drobného podnikatele, že jde o seriózního prodejce občerstvení, že jde o důchodkyni přivydělávající si prodejem vyšívaných zástěr na trhu, že jde o zaměstnance, který večer občas opravuje počítače, má-li zrovna čas, že jde skutečně o někoho, u koho lze poměrně jistým způsobem ověřit výši hrubé tržby do 250 tisíc korun ročně, ano, pak bude mít nejen možnost sjednat si daň a nepodávat daňové přiznání, ale také nevést evidenci tržeb. Naopak na tuto možnost nedosáhne majitel celoročně otevřené restaurace, majitel samoobsluhy, majitel autoservisu se zaměstnanci.

Já znovu opakuji, jak jsem zde říkal před rokem - naším cílem je nastolit rovné podnikatelské prostředí a z principu evidence tržeb nemůže obsahovat výjimky podle výše obratu. Může však obsahovat zjednodušení pro drobné podnikatele, pro podnikatele na vedlejší činnost, pro ty, kteří si podnikáním přivydělávají pár tisíc korun za rok. Jde o zjednodušení, které je životaschopné, které je z pohledu státní správy aplikovatelné a které nenaruší tržní prostředí.

Tímto vás chci poprosit o zvážení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. Otevírám rozpravu, do které eviduji dvě přihlášky. První je pan poslanec Šincl - ale s přednostním právem se hlásí pan předseda Stanjura. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, možná začnu překvapivě, ale chci říci, že výsledek hospodaření v rozpočtu na rok 2016 je dobrá zpráva. Dobrá zpráva pro koalici, dobrá zpráva pro opozici, dobrá zpráva pro Českou republiku a její občany.

Teď se nechci pouštět do komentářů a analýz, co k tomu přispělo. Už jsme k tomu leccos řekli, že si myslíme, že investice mohly být vyšší, vliv jednorázových příjmů z Evropské unie, ale je to dobrá zpráva. Na druhé straně se ukazuje, že stát vybral od daňových poplatníků ve všech daních více, než potřebuje, než je schopen rozumně investovat, a to o 62 mld. korun.

My jsme přesvědčeni, že to je okamžik, který říká nám všem, že je prostor pro snížení daní. Já ve svém poměrně krátkém vystoupení se pokusím získat podporu pro naše pozměňující návrhy. Nebudu argumentovat proti těm, které nepodpoříme. Myslím si, že jejich autoři když tak mají také možnost obhájit a vysvětlit, proč návrhy podávají, a pokusit se získat podporu.

My jsme podali celkem tři návrhy k zákonu o DPH, jeden návrh k dani z příjmu a dva návrhy k zákonu o elektronické evidenci. Tady musím říci, že bychom to neudělali, pokud by jako první neotevřel tento zákon pan ministr financí, protože v původním vládním návrhu se o zákonu o elektronické evidenci tržeb vůbec nehovořilo.

Pojďme nejprve k tomu návrhu změn v zákoně o DPH. My dlouhodobě přicházíme s návrhy, které mají zjednodušit daňový systém a snížit daně. Náš první návrh, který je obsažen v pozměňovacích návrzích H1 a H2, směřuje k návratu ke dvěma sazbám DPH s tím, že návrh H1 snižuje základní sazbu DPH z 21 na 19 %, a druhý návrh pod písmenem H2 zavádí pouze jednu sníženou sazbu, a to ve výši 10 % DPH.

Já jsem v minulých dnech zaznamenal vyjádření pana ministra financí, který říkal, že bude navrhovat snížení daní. Pane ministře, ono už to je navrženo, můžeme to dneska společně prohlasovat.

Debaty, které vznikly od okamžiku, kdy jste zavedli vládní většinou třetí sazbu DPH, se pravidelně opakují. Mnozí z těch, kteří mají první sníženou sazbu, se ptají, proč když ti druzí mají tu sníženou druhou, těch 10 %, proč my máme 15 %. A také jsme několikrát, my jako Poslanecká sněmovna, rozšířili seznam služeb, které padají, které přešly z 15 % na 10 % DPH, naposledy dnes ráno, když jsme výraznou většinou, myslím, že bylo 130 hlasů pro, snížili DPH z 15 % na 10 % u tiskovin. Když se mě někteří kolegové nebo i někteří novináři ptali, proč jsme tento návrh podpořili, říkal jsem, že je to naprosto logické, dnes ještě budeme hlasovat o tom, aby v desetiprocentní sazbě byly všechny služby, produkty, které mohou být ve snížené sazbě, tak proč bychom u jednoho jediného hlasovali jinak. (Řečník se odmlčel pro velký hluk.)

Já chvilku počkám. Myslím, že debatě o daních bychom měli věnovat náležitou pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP