Středa 11. ledna 2017, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Petr Gazdík)

203.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb.,
o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 783/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujala ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová a zpravodajka garančního výboru pro sociální politiku paní poslankyně Jana Pastuchová. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 783/5, který vám byl doručen 30. listopadu loňského roku, usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 783/6.

Nyní se táži navrhovatelky, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy. Paní ministryně nemá zájem vystoupit před otevřením rozpravy, a proto otevírám rozpravu, do které se jako první hlásí paní zpravodajka. Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, tento sněmovní tisk tu máme ve třetím čtení podruhé. Vrátil se nám z třetího čtení do druhého a už minule k němu proběhla velice výživná debata. Výbor pro sociální politiku jako výbor garanční se tímto sněmovním tiskem zabýval 15. prosince a přijal usnesení, které si vám dovolím přečíst.

Usnesení výboru pro sociální politiku ze 48. schůze konané 15. prosince 2016 k pozměňovacím a jiným návrhům k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, sněmovní tisk 783.

Výbor pro sociální politiku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky jako garanční výbor po projednání návrhu zákona po druhém čtení

I. doporučuje Poslanecké sněmovně hlasovat ve třetím čtení o návrzích podaných k návrhu zákona podle sněmovního tisku 783/5;

II. zaujímá následující stanoviska k jednotlivým předloženým návrhům;

III. pověřuje zpravodajku výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny ve třetím čtení k návrhu zákona přednesla stanoviska výboru;

IV. pověřuje předsedu výboru, aby předložil toto usnesení předsedovi Poslanecké sněmovny.

Jen bych chtěla říct, že až dojde k hlasování, tak vždy před pozměňovacími návrhy řeknu, čeho se tento pozměňovací návrh týká.

Ještě bych ráda načetla legislativně technickou úpravu ve smyslu § 95 odst. 2 jednacího řádu, kdy se v článku I body 1 až 7 vypouštějí. Jedná se o legislativně technickou úpravu navrhovanou předkladatelem, tedy Ministerstvem práce a sociálních věcí. Uvedené body již shodně upravil v současnosti platný zákon č. 367/2016 Sb., ve svém článku 1 bodu 2 a 15. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji paní zpravodajce. Dalším řádně přihlášeným do rozpravy je pan poslanec Vilímec. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vladislav Vilímec: Děkuji, vážený pane místopředsedo. Dámy a pánové, nebudu mluvit dlouho, ale chtěl bych začít poděkováním. Chci poděkovat kolegům skutečně napříč politickým spektrem, kteří při projednávání návrhu zákona v sociálním výboru, zákona, o kterém zde pan předseda Faltýnek prohlásil, že je důležitý, podpořili mé pozměňovací návrhy, které posilují skutečně pozici a postavení obcí při vyplácení doplatků na bydlení. Já to vnímám velmi pozitivně, že výbor projevil snahu schválit zákon v takové podobě, která umožní lépe zakročit proti obchodníkům s chudobou a zamezit dalšímu vzniku sociálních ghet v některých městech a obcích České republiky. Věřím, že nemluvím jen za sebe, mluvím za celou řadu starostů a komunálních politiků a také za ty občany, kteří musejí žít v těsném sousedství s těmito ghetty.

Nedávno jsme dostali, věřím, že všichni poslanci, dopis od starosty města Bruntálu, který nás vyzývá k podpoře takových změn v tomto zákoně, které zabrání jeho zneužívání. Myslím, že každý poslanec ve svém volebním obvodu, ve svém kraji najde obec, kde si prostě někteří majitelé nemovitostí postavili na sociálně nepřizpůsobivých nájemnících byznys. Byznys, který český stát vytrvale dotuje, a není zatím schopen mu vystavit stopku.

Podal jsem pět návrhů, a to ve spolupráci se Svazem měst a obcí, které by měly alespoň v rámci možností tomuto podnikání s chudobou zabraňovat. Podle mého soudu samozřejmě můžeme čekat na to, že se tady objeví ještě v tomto volebním období nějaký zákon o sociálním bydlení apod. Mám informaci, že se teď přepracovává. Ale uvědomme si, že tato předložená novela zákona o hmotné nouzi je možná jedna z posledních šancí v tomto volebním období, jak alespoň částečně zastavit obchodování s chudobou, které bují s podporou státu.

Věřím, že bez ohledu na naše mnohdy velmi rozdílné politické názory se shodneme na tom, že právě oblast bydlení je třeba řešit odspodu. Namísto čekání na nějaký zákon, který možná přijde, možná nepřijde v tomto volebním období, nebo nějaké jiné řešení máme nyní možnost podpořit malou, ale podle mého soudu velmi prospěšnou a možná i velmi významnou změnu, která v rozumné míře a zcela jistě v souladu s ústavními pravidly - to podotýkám - zachová možnost obcí ovlivnit vyplácení doplatků na bydlení. Proto vás ještě jednou prosím, podpořte, tak jak to podpořil výbor pro sociální politiku, návrhy, které jsem podal.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci Vilímcovi. Paní ministryně se hlásí s přednostním právem. Prosím, paní ministryně, máte slovo.

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová Děkuji za slovo. Já jsem se jenom chtěla stručně vyjádřit právě k těmto pozměňovacím návrhům. Budu k nim vyjadřovat negativní stanovisko. A to ne z toho důvodu, že bych nesouhlasila s principem, že bychom měli v obcích začít bránit vzniku ghett a snažit se rozptylovat ghetta stávající. Nicméně to negativní stanovisko je proto, protože tak jak je to tady napsáno, tak za prvé to směřuje na všechny doplatky na bydlení, nejen na ty do ubytoven, ale i na ty do normálních bytů. A především se domníváme, že ten návrh je i z hlediska správního práva a věcně z hlediska ústavního práva, jsou prostě značně problematické. A že vlastně prostřednictvím těch dávek ten problém takhle řešit nelze. Jinak říkám, s principem samozřejmě souhlasím.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji paní ministryni. Ta byla zatím poslední přihlášenou do rozpravy. Ptám se, kdo další se hlásí do rozpravy. Jestliže se nikdo do rozpravy nehlásí, rozpravu končím. Ptám se na závěrečná slova. Není zájem o závěrečná slova.

Přikročíme tedy k hlasování o pozměňovacích návrzích. Prosím zpravodajku garančního výboru, aby nás seznámila s procedurou hlasování, přednášela jednotlivé pozměňovací návrhy a před hlasováním nám k nim sdělila stanovisko. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Dovolte mi, abych vás seznámila s procedurou hlasování. Návrh na zamítnutí zákona nebyl podán.

Jako první bychom hlasovali návrhy legislativně technických úprav podle § 95 odst. 2, které jsem přednesla ve třetím čtení.

Jako druhé hlasování bude hlasován společně bod A1, A2 a A5. V případě schválení budou nehlasovatelné body B3 a B4.

Dále budeme hlasovat samostatně o bodu A3, A4, společně o bodech B1 s B2. Pokud nebudou schváleny A1, A2 nebo A5, budeme hlasovat společně o B3 a B4.

Dále budeme samostatně hlasovat o bodu B5, B6, bodu C a na závěr hlasovat o návrhu zákona jako celku.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Ptám se k proceduře. Má někdo jiný návrh procedury, než jak ji navrhla paní zpravodajka? Není tomu tak. Budeme tedy hlasovat o návrhu procedury.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro proceduru, jak ji přednesla paní zpravodajka, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování pořadové číslo 22. Přihlášeno je 186 poslankyň a poslanců, pro 176, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Jako první se bude hlasovat o legislativně technických úpravách.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Stanovisko garančního výboru, prosím? (Souhlasné.) Stanovisko paní ministryně? (Souhlasné.)

Zahajuji hlasování o legislativně technických úpravách. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování pořadové číslo 23. Přihlášeno je 186 poslankyň a poslanců, pro 177, proti žádný. Návrh byl přijat. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Teď budeme hlasovat společně o bodech A1, A2 a A5. Já si myslím, že kolega poslanec Vilímec vám k těmto pozměňovacím návrhům před chvilkou řekl vše podstatné, takže bych se asi neopakovala.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Je tady žádost o odhlášení. Odhlašuji vás všechny. Prosím, abyste se přihlásili svými hlasovacími kartami. Než budeme hlasovat o návrzích A1, A2 a A5, prosím stanovisko garančního výboru. (Souhlasné.) Stanovisko paní ministryně? (Nesouhlasné.)

 

Zahajuji hlasování o návrzích A1, A2 a A5. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování pořadové číslo 24. Přihlášeno je 176 poslankyň a poslanců, pro 135, proti 30. Návrh byl přijat. (Slabý potlesk zprava.)

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu A3.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Omlouvám se, děkuji za upozornění, nicméně prosím techniky, aby upravili kvorum, kvorum u těchto zákonů není 101. Děkuji. Prosím, paní zpravodajko.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Takže teď budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu kolegy Vilímce uvedeném jako A3. Jedná se o rozšíření možnosti obcí získávat údaje o počtu osob, kterým jsou poskytovány doplatky na bydlení.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Stanovisko? (Souhlasné.) Stanovisko paní ministryně? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování o návrhu A3. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování pořadové číslo 25, přihlášeno je 178 poslankyň a poslanců, pro 135, proti 33. I tento návrh byl přijat.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Dále bychom hlasovali pozměňovací návrh taktéž kolegy Vilímce A4. Ten počítá s přehodnocením maximální výše odůvodněných nákladů na bydlení z 90 % normativních nákladů na bydlení na 80 % po uplynutí 12 kalendářních měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. Pozměňovací návrh navrhuje zkrátit tuto dobu na šest kalendářních měsíců. Stanovisko výboru je souhlasné.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Stanovisko paní ministryně? (Nesouhlasné.)

Zahajuji hlasování o pozměňovacím návrhu A4. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování pořadové číslo 26, přihlášeno je 179 poslankyň a poslanců, pro 102, proti 31, návrh byl přijat.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Teď budeme hlasovat o bodech B1, B2 společně. Jsou to mé pozměňovací návrhy a je tam zachování role obce před přijetím problematické novely o pomoci v hmotné nouzi a písemné doporučení obce k dalšímu postupu v těchto věcech.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Stanovisko garančního výboru? (Souhlasné.) Stanovisko paní ministryně? (Neutrální.)

Zahajuji hlasování o pozměňovacích návrzích B1 a B2. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování pořadové číslo 27, přihlášeno je 181 poslankyň a poslanců, pro 113, proti 10, i tento návrh byl přijat.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Děkuji. Nyní nebudeme hlasovat o bodech B3 a B4, protože byly schváleny body A1, A2 a A5, a budeme tedy hlasovat o bodu B5, což je také můj pozměňovací návrh, a je to opatření, které navrhuje využít v rámci příspěvku na živobytí poukázky opravňující k nákupu zboží ve stanovené hodnotě. Vyjádření výboru bez stanoviska.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Paní ministryně? (Neutrální. Pardon, to je B5. Negativní.)

Zahajuji hlasování o B5. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování pořadové číslo 28, přihlášeno je 183 poslankyň a poslanců, pro 101, proti 28, návrh byl přijat.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Dále budeme hlasovat pozměňovací návrh B6, který je také můj, a jedná se o zrušení § 30, který navrhuje, aby se částka živobytí osoby zvýšila až do výše 300 korun u osoby, která prokáže, že má zvýšené náklady spojené s hledáním zaměstnání.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Stanovisko garančního výboru? (Doporučuji.) Stanovisko paní ministryně? (Neutrální.)

Zahajuji hlasování o pozměňovacím návrhu B6. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování pořadové číslo 29, přihlášeno je 184 poslankyň a poslanců, pro 140, proti 8, i tento návrh byl přijat.

 

Poslankyně Jana Pastuchová: Nyní budeme hlasovat o bodu C. Tento pozměňovací návrh kolegy Fiedlera je o tom, že doplatek na bydlení nebo jeho část může být použita bez souhlasu příjemce k přímé úhradě nákladů na bydlení tak, že plátce doplatku jej poukazuje pronajímateli nebo poskytovateli služeb nebo poskytovateli energií.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Stanovisko výboru? (Doporučuje.) Stanovisko paní ministryně? (Negativní.)

Zahajuji hlasování o pozměňovacím návrhu pod písmenem C. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování pořadové číslo 30, přihlášeno je 184 poslankyň a poslanců, pro 139, proti 25, i tento návrh byl přijat.

 

Tím jsme vyčerpali veškeré pozměňovací návrhy. Je to tak? (Ano.)

Přikročíme tedy k hlasování o celém návrhu zákona. Přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 783, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Stanovisko garančního výboru? (Souhlasné.) Stanovisko paní ministryně?

 

Ministryně práce a sociálních věcí ČR Michaela Marksová Upřímně řečeno, já jsem na lehkých rozpacích po tom, co všechno za pozměňovací návrhy tam bylo schváleno, ale budiž. Prosím kladné.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Zahajuji hlasování o návrhu zákona jako celku. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?

Je to hlasování pořadové číslo 31, přihlášeno je 185 poslankyň a poslanců, pro 127, proti žádný, návrh zákona byl přijat. Konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dámy a pánové, dobré odpoledne, budeme pokračovat v dalších bodech schváleného programu. Další bod, který otevírám, je

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.




Přihlásit/registrovat se do ISP