(16.10 hodin)
(pokračuje Koubek)

Zájmem všech by tedy mělo být, aby veřejná soutěž byla spravedlivá a transparentní. Ptám se proto, pane ministře, zda podpoříte žádost iniciativy Moje Písnice o prodloužení lhůty pro podání nabídky do 31. května 2017. Věřím, že vám osudy více, než tří tisíc občanů nejsou lhostejné. Lidé se oprávněně obávají scénáře, který dobře známe z kauzy bytů OKD. Doufám, že už si v roce 2016 nikdo nedovolí zopakovat podobnou chybu. Děkuji, pane ministře.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. Třetí interpelaci přednese pan poslanec Antonín Seďa, který bude interpelovat pana ministra Dana Ťoka ve věci pokuty za Kapsch. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane místopředsedo. Chci poděkovat panu ministrovi, že si udělal čas a přišel na moji interpelaci.

Takže vážený pane ministře, již podvakráte jsem vás interpeloval ve věci pokračování smlouvy s firmou Kapsch. Jednou to bylo před rokem ve věci projektového manažera a v únoru tohoto roku ke zrušení zakázky na poradce. Vždy jsem varoval, že se nejedná o korektní postup ze strany Ministerstva dopravy. Nyní jste dostal pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to právě z důvodu prodloužení smlouvy na výběr mýta. Podle úřadu se Ministerstvo dopravy dopustilo správního deliktu, když uzavřelo dodatky ke smlouvě s firmou Kapsch v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by byly splněny podmínky pro užití tohoto druhu zadávacího řízení.

Vážený pane ministře, mé předchozí interpelace upozorňovaly právě na tento problém, za který jste následně dostal milionovou pokutu. Nejen že jste nedbal varování, ale údajně se proti verdiktu úřadu ani neodvoláte a pokutu zaplatíte. Proto mám na vás dva dotazy. Za prvé, kdo konkrétně z vašich náměstků či úředníků stojí za přípravou a realizací tohoto postupu s firmou Kapsch. A za druhé - budete jako ministr vymáhat tuto milionovou pokutu po těch podřízených, kteří dodatky ke smlouvě připravovali? Děkuji za vaše konkrétní odpovědi.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. Prosím pana ministra o odpověď. Prosím, pane ministře.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, na začátek bych chtěl poděkovat panu poslanci Seďovi vaším prostřednictvím za neutuchající zájem o mýto. Chtěl bych odpovědět následovně.

Za prvé. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném z moci úřední dne 9. 9. 2016 v souvislosti s uzavřením dvou dodatků ke smlouvě o poskytování služeb souvisejících s provozem systému výkonového zpoplatnění vybraných pozemních komunikací v České republice a ke smlouvě o dodávce systému výkonového zpoplatnění v rámci veřejné zakázky s názvem zajištění provozu systému elektronického mýta po roce 2016 zadané v jednacím řízení bez uveřejnění rozhodl dne 25. října 2016, že zadavatel, tedy Česká republika, Ministerstvo dopravy, se dopustil správního deliktu, a za tento delikt mu uložil pokutu ve výši jednoho milionu korun.

Obecně lze říci, že pokud jde o rozsah odůvodnění tohoto rozhodnutí, Ministerstvo dopravy s ním souhlasí v tom, že stav exkluzivity byl vytvořen v roce 2005 a 2006, kdy byly připraveny obě jmenované smlouvy a proběhlo zadávací řízení na dodávku a provoz stávajícího systému elektronického mýta. Ministerstvo dopravy si je vědomo skutečnosti, že zadání veřejné zakázky v otevřeném řízení neomezující z hlediska okruhu potenciálních dodavatelů a umožňující univerzální přístup na trh s veřejnými zakázkami je ideálním východiskem. Ministerstvo dopravy proto také vyvinulo úsilí směřující k tomu, aby otevřené zadávací řízení k zadání předmětné veřejné zakázky mohlo uskutečnit. Bohužel bylo zjištěno, že základní předpoklady pro úspěšnou realizaci otevřeného zadávacího řízení nejsou naplněny a není a nebylo v moci Ministerstva dopravy bez souhlasného projevu vůle třetí strany, tedy stávajícího dodavatele služeb, konsorcia společnosti Kapsch, bez dalšího tento stav zvrátit.

Jinými slovy, pokud bych měl reagovat na ty dotazy, které pan poslanec uvedl, prostě stav exkluzivity byl v podstatě zapříčiněn rozhodnutím, jak bude zakázka vypsána a jakým způsobem byla dodatkována. A pokud jsme nechtěli a neučinili z České republiky parkoviště a zajistili to, co jsme chtěli zajistit, že budeme vybírat mýto i nadále a Česká republika bude vybírat 10 mld. z mýta, tak jsme tento krok učinit museli.

Takže já nevidím vůbec žádný důvod, abych se zabýval tím, kdo z mých stávajících náměstků pochybil, nebo nepochybil. V dobré víře jsme udělali kroky, které bylo lze udělat, a myslím, že i to odůvodnění Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže mluví v tomto smyslu. Takže jsem přesvědčen, že jsme udělali krok, který jsme udělat museli v zájmu občanů této země, a jestli z toho vzniknou, nebo vznikají nějaké problémy pro ty, kteří to podepsali nebo schválili, tak jsem připraven tento krok nést. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Prosím, pane poslanče, vaše doplňující otázka

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, pane místopředsedo. Děkuji, pane ministře. Tohle všechno je známé. Nicméně i v roce 2005 až 2006, kdy se připravovala ta smlouva s Kapschem, a správně říkáte, že to je stav exkluzivity, někdo byl za to zodpovědný. A zlí jazykové tvrdí, že za tím stál váš náměstek Kopřiva, i současný náměstek. Takže to je jedna věc.

Druhá věc. Já tomu rozumím, že jste vlastně stál před těžkou volbou a volil jste to lepší z toho horšího řešení. Ale na druhou stranu za mnou chodí lidé se ptát, kdo zaplatí z peněz daňových poplatníků ten jeden milion. A já si myslím, že by to měli být i ti úředníci, kteří pochybili. Možná že v roce 2005-2006. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Prosím, pane ministře, vaše doplňující odpověď.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, o úloze současného náměstka Kopřivy vím jenom to, že nebyl náměstkem v době, kdy se ty smlouvy připravovaly. Nechci to hodnotit. Vím, že se celou záležitostí zabývaly orgány činné v trestním řízení, a pokud z toho něco vyplynulo, tak ať z toho vyplyne.

Teď v současné době... Za prvé chci říct, že když porovnáme tuhle pokutu, kterou zaplatí Ministerstvo dopravy na Úřad pro hospodářskou soutěž, tak když to porovnáme s těmi 10 miliardami, popřípadě když to porovnáme s denním výběrem mýta zhruba v úrovni 25 až 40 milionů, přijde mi, že je to záležitost, kterou není nutno se zabývat. A pokud ano, tak samozřejmě je tady Nejvyšší kontrolní úřad a další orgány, které se tím zabývat mohou a dojdou k nějakému závěru. Mým úkolem bylo, abych zajistil celý průběh toho, aby se mýto dále vybíralo. A jsem přesvědčen, že to jsem zajistil. A hledání viníků bych nechal na těch, kterým to přísluší. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi za tuto odpověď. Ve čtvrté interpelaci pan poslanec Karel Rais bude interpelovat nepřítomného ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka ve věci informačního systému Visapoint Ukrajina. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Rais: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády. Vážený nepřítomný pane ministře zahraničí, vím, že vás pracovní povinnosti zavály do Koreje, naštěstí do Jižní, a samozřejmě budu akceptovat písemnou odpověď. Takže velmi stručně.

Z veřejného tisku vím, že počet víz, která získali Ukrajinci v roce 2015, oproti předcházejícím rokům, například roku 2007, velmi dramaticky poklesl. Současně při politických diskuzích o migrační politice čeští poslanci, vláda, Hospodářská komora České republiky a jednotliví čeští podnikatelé výrazně preferují pracovníky ze slovanských států, zejména z Ukrajiny. Máme proto společný zájem, aby získávání českých víz pro ukrajinské žadatele probíhalo plynule a v souladu se zákonem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP