(19.00 hodin)
(pokračuje Šlechtová)

Já tady vítám návrh pana poslance Bendla na uskutečnění nějakého semináře. Nemáme s tím problém. Ráda ho zorganizuji, pozvu všechny skupiny, které tam byly, případně které - prostřednictvím pana předsedajícího, promiňte mi - můžeme doporučit. Vysvětlíme i sdělíme, jakým způsobem vláda hlasovala o klíčových rozporech, protože na tom posledním jednání vlády po jeho přerušení jsme hlasovali dále zhruba o dvaceti rozporech, kde jsme měli argumentaci, a to si myslím, že by Poslanecká sněmovna možná měla vědět, kde MMR stále není spokojeno. Experti, kteří se s námi podíleli na této novele, jsou na naší straně. Tady je to otázka vodních děl u staveb a souborů staveb, že vodní díla měla být součástí právě tohoto společného řízení. Nicméně vláda odhlasovala opak, čili vodní díla nejsou součástí koordinovaného řízení. Takto vám přišla novela do Poslanecké sněmovny. Já samozřejmě po všech debatách ve výborech se budu snažit vás přesvědčit, že je to správné. Máme na to právní analýzy, nicméně s Ministerstvem zemědělství máme různé právní analýzy, takže následně to bude na vás jako zákonodárcích, abyste opravdu rozhodli správně a v zájmu stavebního práva v České republice. Já jsem připravena se svými kolegy vám dát veškeré argumenty.

Nám na té novele záleží, dali jsme si s ní opravdu velké množství práce. Projednávání vůbec nebylo jednoduché, protože jak jsem říkala, 44 zákonů včetně tohoto zákona, tzn. 43 změnových, jenom když si to vezmete, je nás sedmnáct členů vlády, snad jenom pan premiér k tomu neměl opravdu žádné připomínky, protože není předkladatelem žádného zákona. Jinak každý resort k tomu má změnu zákona.

Co se týká pana poslance Petrů ohledně malých staveb, tam ty výhody jsou v těch paragrafech od sto výše. Beru na vědomí, co jste zde zmínil, nicméně tady bych to nechala spíše na projednávání ve výborech. Co se týká těch plotů apod., naopak my chceme stavebním úřadům ulehčit jejich práci, proto jsme tam dali i ty autorizované inspektory, kteří už ponesou odpovědnost za to rozhodnutí. Následně to nahlásí stavebnímu úřadu a tím to končí pro toho stavebníka. Tady chceme ušetřit práci, čas. Děláme to pro stavebníky, ne samozřejmě proto, aby stavební úřad neměl práci, ale také spíš proto, aby se stavební úřad soustředil na ty velké věci a upřímně ne dohady mezi sousedy. To ať řeší soudy.

Co se týká pana poslance Klána, tady co se týká toho společného řízení, ano, to přinese časovou úlevu, a to už z jenom z toho důvodu jednoho odvolání a jedné správní žaloby, která je na konci toho společného řízení. Ale tady vás chci informovat, vážená Poslanecká sněmovno, MMR původně navrhovalo, aby to tehdy jednotné povolovací řízení bylo povinné, protože samozřejmě pro určité typy staveb by to mělo smysl. Po debatách meziresortů to povinné není. Čili je to na stavebníkovi, zda půjde rozděleným řízením, to znamená tři separé, anebo dohromady. V každém případě to jednotné koordinované společné řízení je výhodné pro menší stavby. Pro ty miliardové stavby samozřejmě je výhodnější, aby stavebníci a investoři neutratili tolik peněz za projektovou dokumentaci a někdo jim to v závěru až po mnoha letech nezarazil, jít tím separátním procesem a jít například separátně EIA a následně spojit územní řízení a stavební povolení do jednoho, protože tam už je větší jistota.

Čili to jenom na to společné řízení. Tady opravdu velice spolupracujeme s Ministerstvem vnitra ohledně správního řádu, který samozřejmě je odpovědný za různé věci, které nejsou v gesci MMR. Ale to bych také ráda, jestli dovolíte, probrala na výborech, abychom tady nezdržovali plénum Poslanecké sněmovny v takto pozdních hodinách.

Co se týká vašeho komentáře - malého stavebního úřadu, vnímám připomínku na zrušení. Ano, byla jsem to já, kdo s tím přišel. V České republice máme 720 stavebních úřadů včetně těch speciálních, včetně všech ostatních. Tato novela neruší žádné stavební úřady. To, že bych já osobně to plánovala do nového zákona, jehož teze na komplexní rekodifikaci systémového stavebního práva v České republice již máme napsané, ano, tam to je. Ale příprava nového zákona je možná na pět, osm let, takže v této novele to není. To vám zaručuji osobně, protože samozřejmě nebyla z vůle, nebyla vůle kolegů a nebyla vůle ani ostatních.

Na druhou stranu otázka stavebních úředníků - tam musím říci, že jako ministra, který má v gesci stavební řád České republiky, ta mě velmi trápí, protože stát před mnoha lety přenesl přenesenou působnost státu na obce. Tam mají stavební úřady, ale ten stavebník je zaměstnán z mnoha procent na radnici a z dalších procent jako stavební úředník. A teď si tady položme otázku: Není to náhodou střet zájmů, když například píše projektovou dokumentaci, pak ji možná schválí, pak ji povolí a v závěru ji zkolauduje? Toto je věc, kterou bych velmi ráda řešila v tom novém zákoně, ne v této novele. V této novele si beru za úkol především školení stavebních úředníků. Ministerstvo pro místní rozvoj jako stát má kompetenci vůči krajským stavebním úřadům. Krajské stavební úřady mají kompetenci vůči nižším úrovním. Máme jednotkové, dvojkové, trojkové, krajské úřady a pak je MMR. Pak máme drážní úřady a další a další úřady. Takže detaily bychom probrali také ve výboru, nicméně děkuji za vaše podněty. Určitě na všechno dokážeme odpovědět.

Co se týká pana poslance Raise ohledně prodloužení lhůty na územní plány do roku 2031. Já to vnímám, že Praha to nestíhá. Já jsem sama posílala několik dopisů na magistrát už v průběhu posledních dvou let, protože územní plán hlavního města Prahy se prostě nevyvíjí dobře. Rozumím tomu, že jediná obezlička je to změnit v tomto zákoně, ale pak si položme otázku, jestli tento stát postupoval správně vůči ostatním 6,5 tisíci obcí, které si územní plány hradily z dotací MMR, z dotací Evropské unie. A v tuto chvíli zhruba 4,5 tisíce obcí ten územní plán má a do roku 2020 se dá předpokládat, že budou pouze čtyři města, která to nezvládnou. A z toho ještě tři by to mohla zvládnout.

Tady samozřejmě bych ráda tuto debatu vedla velice intenzivně na výborech, protože dělat výjimky zrovna ve stavebním zákoně - stejně jako jsem udržela zákon o zadávání veřejných zakázek, tak se budu snažit udržet tento zákon bez jakýchkoliv výjimek. Od roku 2007 všechna města v České republice vědí, že ten termín končí v roce 2020. Pokud si to někdo špatně naplánoval, neměl by se jenom kvůli tomu měnit zákon. Takže to, jestli byste dovolili, bych nechala také na výbory. Samozřejmě můžou tam být jakési objektivní skutečnosti, co se týká třeba Brna - přesun nádraží, nepřesun nádraží. O tom se můžeme bavit, ale kvůli dvěma městům se nedomnívám, že by Poslanecká sněmovna měla udělat výjimku ve stavebním zákoně, který řeší něco úplně jiného, nebo mnoho jiných věcí. Pardon.

Co se týká počtu míst, těch 155 - my nárokujeme 95 milionů a pan poslanec má pravdu, my jsme je nedostali. Takže já tady samozřejmě budu žádat od účinnosti zákona mimořádné rozpočtové opatření na vládě, o tyto peníze, které nejdou do rozpočtu MMR, ale do rozpočtu právě těch obecních v rámci RUD, aby to šlo na kraje a aby to šlo na obecní stavební úřady i ty speciály. A jedná se o místa do území, na územní veřejnou správu, na stavební úřady, ne na místa na Ministerstvu pro místní rozvoj. V tuto chvíli na MMR nechci ani jedno místo. Nějakým způsobem to zvládneme. Potřebuji posílit stavební úřady v území. Tak to jenom na vysvětlení.

Co se týká dalších věcí, o kterých hovořil pan poslanec Bendl. Děkuji za to, že vnímáte, že ty tři oblasti, to spojení je efektivní. Mělo by to samozřejmě přinést mnoho pozitivního. Co se týká té kvality územních plánů, my jsme se také velice zaměřili v této novele právě na tu první část, to územní plánování, na ZÚRky, na územní plány měst, které prostě musí být podmínkou pro stavební řízení. Často to tak nebývá nebo bývají různé dohody. Takže to je věc, jestli byste dovolil, pane poslanče prostřednictvím pana předsedajícího, abychom detailně probrali na výborech, protože jsme se tím opravdu velice detailně zabývali.

Děkuji, že považujete tento zákon za důležitý. Děkuji za ty komentáře, to mě těší.

Chtěla bych tady ještě zmínit pár dalších věcí. Ať už tento zákon bude přisouzen jakémukoliv výboru, vzhledem k tomu, že tento zákon byl zpracován samozřejmě Ministerstvem pro místní rozvoj ve spolupráci se spolupředkladatelem, chtěla bych vás informovat a zároveň tímto žádám své kolegy, všechny ministry, kterých se to týká, především dopravu, MPO, Ministerstvo zemědělství, aby se účastnili těchto výborů se mnou, protože já to zastřešuji, nicméně speciální úřady jsou na všech těchto pěti ostatních resortech a je to nutné. Dále bych tady ještě chtěla uvést, že budu velmi ráda, pokud přizveme i jednotlivé podnikatele k těm debatám do toho semináře, aby se oni sami vyjádřili, jakým způsobem tuto novelu vidí.

Děkuji za ty podněty a tímto bych ukončila své závěrečné slovo, na což už jsem upozorňovala asi čtvrt hodiny. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní ministryni pro místní rozvoj Karle Šlechtové.

Ještě tady mám omluvenku pana místopředsedy vlády Pavla Bělobrádka.

Nyní závěrečné slovo pana zpravodaje a rád bych to shrnul. Prosím, pane zpravodaji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP