(17.30 hodin)
(pokračuje Babiš)
Teď bych k investicím prosím vás. Už jsem toto četl, ale vy samozřejmě to účelově vytrhujete z kontextu. Zopakoval bych jen výdaje na dopravní infrastrukturu. V roce 2013 to bylo 49,2 mld. V roce 2014, kdy jsme zdědili rozpočet a nastoupili jsme v únoru, to bylo 52,2 mld. A v roce 2015 91,4 mld. Jenom u železničních drah se navýšil rozpočet v roce 2014 z 25 mld. na 50 mld. Tak samozřejmě když vy porovnáváte rok 2017 vůči 2016, tak můžu porovnat 2013. 2013 bylo 49. Skutečnost 2015 byla 92 mld., takže to je nárůst, nevím o kolik, o 80 %. A schválený rozpočet 2016 je 65 mld. A rozpočet 2017 je 82 mld. Takže 82 mld. versus 49 mld. Tak neříkejte, že neinvestujeme. (Ukazuje.) Vždyť to není pravda.
A já nemůžu za to, že stát takto plánuje investice. To je neuvěřitelné, jak to funguje. To znamená, že v roce 2015 schválený státní rozpočet byl 75,8 mld. A konečný rozpočet byl 246. A skutečnost byla 165 mld. Tak to plánuje stát. Ne, to je metodika. Tak to tady plánujete od revoluce, to je metodika. Pro člověka z byznysu, z rodinné firmy, je to nenormální. Ale já to nezměním. Takže vy samozřejmě to vytrhujete z kontextu a říkáte: je nízký plán. Ano je nízký plán. Ale plnění bude podstatně vyšší. A neříkejte, že jsme neinvestovali. Kolik skončily investice 2013? 102,3 mld. A 2015 to bylo 175,7 mld. Takže rozdíl je kolik? No 73,4 mld. navíc! Tak neříkejte, že neinvestujeme. Investujeme! A jednoznačně jsme řekli, že na všechny investice budou peníze.
Paní kolegyně Semelová tady mluvila o školách. Ano, ještě jako člen rozpočtového výboru jsem byl překvapen, že stát zjistil, že kolem Prahy jsou nové satelity a že tam bydlí mladí, a dokonce mají děti. No to si dovolili hodně tedy! Akorát někdo zapomněl na školy. A v červnu 2014 Ministerstvo financí, které to nemá vůbec v kompetenci, otevřelo program výstavby regionálních škol. Doposud to čerpá 90 obcí a jsou tam 3 mld. A také jsem řekl, že vždy tam budou peníze. A také teď s paní ministryní Valachovou spolupracujeme na novém projektu velkých škol kolem Prahy. Tam jsou vyčleněny další peníze asi jedné miliardy. Takže neříkejte, že neinvestujeme, když investujeme.
Investujeme, ale něco jsme tady zdědili, ano. A máme nějaké zákony. A samozřejmě se čeká na ten nejdůležitější zákon, který dneska je na programu. Ale já tedy zásadně odmítám, že bychom neinvestovali. Myslím, že se skutečně čísly dá prokázat.
Z dalších diskutujících... Byl jsem překvapen rétorikou pana Opálky. Ono mi to připomíná rétoriku opozice na začátku této Sněmovny. Nevím, jestli jsou to nějaké závěry z krajských voleb. Ale já vím, že zaměstnanci mají cenu. To je to nejcennější, co podnikatel má. Protože v rodinné firmě - to je ta rodina. Tam si ten podnikatel váží zaměstnanců. Stará se o ně. Vím to dobře. To, že máme 388 tisíc nezaměstnaných - no proč je máme? Kolik z nich pracuje načerno? Kolik z nich bere takovou dávku, že se mu nevyplatí jít do práce? A proč naše firmy omezují výrobu? Proč máme podivné praktiky při povolování pracovních povolení na Ukrajině a ve Vietnamu? Kolik firem mi to říká. Ukrajinské šičky se těší, že půjdou pracovat do Čech, ale nemůžou, protože je to nějaký podivný systém. Ale to řešíme v rámci vlády a doufejme, že to vyřešíme, protože tady úřady práce nemají co nabídnout. Tady vězni jsou skvělá pracovní síla. I na Mostecku jsem byl ve firmách, kde úřad práce nemá co nabídnout. A jsou rády ty firmy, že tam vězni chodí a pracují. Takže to určitě řešíme.
Pan Vilímec tady mluvil o DPH. Nevím, kam chodí na ta čísla. Já bych jenom připomněl, že všichni žijeme z daní. I když samozřejmě samosprávy vždy říkají, že jsou samostatné. Ano, jsou samostatné. Ale žijí z daní všech a z evropských peněz. Jsou to dva příjmy, které se rozdělují. A samozřejmě my jsme upravovali rozpočtové určení daní pro kraje. A kraje dostaly 3,7 mld. navíc. A plán DPH na rok 2016 - rozpočet je 352,6 mld. A v roce 2015 byl 321,6 mld.
Tady je samozřejmě debata vůbec - jsme kritizováni, jak se plánuje to saldo, pane předsedo Stanjuro prostřednictvím předsedajícího. No, jak my plánujeme ty evropské peníze? No šul nul. A kdo to tedy odhadne přesně? Ale podívejte se, jak plánujeme výběr daní, a tam uvidíte, že moji kolegové mají rozptyl maximálně 1 až 2 %. Takže to plánují exaktně. Exaktně to plánují. A evropské peníze? Ano, samozřejmě. To nové programové období. My jsme přece nastoupili a bylo tam 90 mil. ohrožených a to jsme chtěli maximálně vyčerpat. Fakturace ministra Ťoka v prosinci 2015 byla 24 mld. za jeden měsíc. A počítám, že také teď bude velká fakturace a že plán DPH splníme, který je ambiciózní díky tomu kontrolnímu hlášení.
Byl bych strašně rád, kdybychom si vzpomněli na začátky, jak jsme přišli. Ohrožené fondy, nebyl zákon. Dědictví České exportní banky nás bude stát 18,6 mld. za naši vládu. Ono to tak vzneseně kolegové nazývají - podpora exportu. To není žádná podpora exportu. To jsou prodrbané peníze našich předchůdců v České exportní bance! Ty katastrofální úvěry, které nemůžeme vydobýt. To je ono. Takže abychom věděli, jak jsme začínali, co jsme dělali. Rozumím tomu, že vy všechno kritizujete. Ale já si určitě nemyslím, že jsme socialistická vláda, jak tady říkal pan kolega Karamazov.
Pan předseda Filip tady apeloval, že bychom měli navyšovat daně. A proč bychom měli navyšovat daně? Kdo tady co udělal pro výběr daní? Kdo! Kdo tady dovezl daňovou Kobru a kontrolní hlášení a prokazování původu majetku a EET a nový zákon o hazardu a centrální registr účtů, který jste chtěli a nedotáhli atd.? A ono to funguje. My jsme snížili daně. My jsme zrušili daň pro pracující důchodce. My jsme zavedli školkovné. Třikrát jsme snížili daně pro pracující rodiče. A to nás stálo 22,5 mld. Takže proč bychom měli navyšovat daně, když si myslím, že bychom měli nejdříve nastavit ten systém, že je vybereme. No a samozřejmě příští sněmovní volby si každá strana dá do programu svůj daňový program. Ale myslím, že naše vláda dělá změny, které tady nikdo nedělal. A samozřejmě že to má dopad na podnikatelskou sféru. Ale já myslím, že ti rozumní podnikatelé, kteří vidí, že peníze z toho se skutečně vybírají a že se potom použijí na prospěšné věci. ***