(17.10 hodin)
(pokračuje Laudát)
Zabili jste zcela zbytečně, a tím jste i umrtvili poměrně ojedinělý pokus o to, aby se tato oblast někam pohnula. Doporučoval bych vám, abyste si sedli všichni do autobusu, členové vlády, a do toho Bavorska se na ta pracoviště dojeli podívat.
Co se týká dopravy, to už je velmi smutná kapitola. Toto období navzdory tady vicepremiérovým prohlášením bude, co se týká uvedení do provozu nových dálnic zřejmě nejhorším vůbec od začátku výstavby dálniční sítě v bývalém Československu a následně České republice, které začalo v roce 1970, protože když vezmu toto období, tak z těch hrubých čísel v roce 2014 to byla dokončovačka, bylo uvedeno 7,3 km tehdy ještě rychlostní silnice z Hrádku nad Nisou na státní hranici, je to ten tah Liberec-Žitava. O rok později byla uvedena ta podivná stavba, tj. na Karlovarské, dneska D6, 4,1 km, a v letošním roce, pokud vám to odjede dolů do Labe ze svahu Středohoří, tak otevřete asi 12,5 km D8, takže suma sumarum to bude nějakých necelých 25 km. 25 km bylo najednou otevíráno v červnu 2013 dálnice, dva úseky D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Tak jenom abychom si řekli, jak že konečně investujete do dálnice. Tady je skutečně vytvářen matrix, protože stejné stavby jsou pořád aplikovány, jak je rozestavěno, jak se zahajuje, akorát to nějak nemá žádné konce a chybějí ty dokončené dálnice.
Zase dneska ve vašich médiích vyběhla atraktivní mapka, jak bude Česko jedním velkým staveništěm. Ale ta realita je přesně opačná a čísla stavebního průmyslu mluví jasně. V takovémto ekonomickém rozpuku v minulých měsících přes léto byl meziroční propad stavební výroby 13,5 %, teď jásáte, že to kleslo na 6,5 %. To je opravdu výsledek minus 6,5 %. Inženýrské činnosti se dramaticky propadly téměř o polovinu, 43 % meziročně. Takže čísla z toho sektoru jsou naprosto jasná. Domnívám se, že veřejnost by už měla mít právo na pravdu, co se v tomto resortu opravdu děje.
A to, že máte přebytky. Vždyť z oficiálních zdrojů si je najděte, jak katastrofálně nevyčerpali Státní fond dopravní infrastruktury jeho dva klíčoví investoři, a to je Ředitelství silnic a dálnic a SŽDC, železniční stavby, jak katastrofálně nevyčerpali miliardy v loňském roce, a ty se převádějí. Takže pořád se holedbáte přebytky, ale tahle země a občané se zabíjejí na vyasfaltovaných polních cestách, které byly narýsovány za c. a k. Rakouska. To je ta skutečná realita. Tři roky, a kdo ví, jak by to dopadlo, kdybychom to tady netlačili a nepožadovali naléhavé předložení novely stavebního zákona a novely EIA, na to je usnesení tady ze Sněmovny. Vy jste tady, pane vicepremiére, nebyl, tak snad ani v tomhle období se už podle těch zákonů, které by to zrychlily, a my to budeme podporovat, tak bychom se asi za čtyři roky nedočkali. To je ta skutečná tvář této republiky.
A já vás naléhavě, pane vicepremiére žádám, už tady zase není, abyste skutečně ještě po zbytek tohoto funkčního období přestali tady tlačit ekonomiku minulého století a skutečně nasměrovali Českou republiku na technologické, moderní, inovativní společnosti. Zatím jste pro to neudělali nic a dáváte na to méně peněz, je tam horší situace, než byla v době krize. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Dále se do obecné rozpravy přihlásil pan poslanec Michal Kučera. Prosím, pane poslanče. Už ne, už to přešlo. To byl zatím poslední přihlášený do rozpravy. Ptám se, jestli ještě někdo další se hlásí do rozpravy. Pokud se nikdo další do obecné rozpravy nehlásí, končím obecnou rozpravu.
Ptám se na závěrečné slovo pana ministra. Pan ministr má zájem. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Takže vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, začal bych asi od pana předsedy Stanjury prostřednictvím předsedajícího.
Nevím, vy nemáte radost, že ten výsledek je vždy úžasný? Já jsem šťastný, že jste to predikoval. Já se těším, že budeme mít vyrovnaný rozpočet. Ta debata tady je taková, že kdybychom plánovali i přebytkový rozpočet, nebo vyrovnaný, tak byste říkali, že má být přebytkový, a kdyby byl přebytkový sto miliard, tak byste říkali dvě stě miliard, takže to je taková zvláštní debata. Takže ano, my od nástupu naší vlády neplníme deficity. A já se strašně těším, protože ve firmě, a hlavně rodinné firmě, když plánujete ztrátu a potom máte nižší, tak všichni jsou šťastní. A já se taky těším, strašně moc se těším, že pokud skončíme tento rok přebytkově, tak to bude pecka a budeme slavit. Takže v roce 2014 bylo 112 miliard, skončili jsme 77, v roce 2015 100 miliard, skončili jsme 62,8. No není to úžasné? Že neproděláváme peníze? To je úžasné. A tento rok máme minus 70, a když budeme na nule, tak to je přece pecka. A ještě snižujeme dluh. No co si více přát?
Pan Laudát se ptá, kam směřujeme. No směřujeme do špičky Evropy v zadlužení. Jedno z nejnižších. A deficit taky. Já bych si přál, abychom se dostali do první pětky. Takže pane předsedo prostřednictvím pana předsedajícího, i ten růst přece nebyl takový. Kdo udělal ten růst dva čtrnáct? Proč jsme měli třikrát větší růst než Německo? Všichni makro. Vždycky říkali: Německo roste, my rosteme. A je zajímavé, že jsme rostli asi třikrát více, nebo 2,5krát víc. Ale proč? Protože když jsme nastupovali, tak bylo ohrožení čerpání evropských fondů 90 miliard. A neměli jsme zákon o státní službě. Brusel říkal: Nemáte zákon, nebude žádné čerpání. Takže já myslím, že jsme jako vláda předvedli skvělý výkon, snížili jsme těch ohrožených 90 miliard na nějakých 22. A bylo to skutečně krizové řízení rodinné firmy.
Potom je debata o těch stavbách. Nevím, proč říkáme, že když nebudou evropské fondy, tak my nebudeme stavět? Všichni tady mluvíte o stavění. A proč jste nepostavili tu základní dálniční síť do roku 2000? Než vznikly kraje? Házejí nám do toho vidle, jako je Jihomoravský, za osm let neudělal plán rozvoje, takže Ťok nemůže stavět Brno-Vídeň. A než jsme vstoupili do Evropské unie, která nám tady dává ty skvělé EIA? Investice Nexen stojí, protože nějací dva ekologičtí teroristé je vydírají. Měla to být největší fabrika na zpracování kaučuku ve střední Evropě. Například. Takže my to samozřejmě musíme postavit a dostavět, ale ten rozdíl mezi námi a vámi je v tom, že já jsem jasně řekl, že neexistuje, aby ministr Ťok měl nějakou stavbu připravenu, že na to nebudou peníze, jak to bylo za vás. Proto jsme zdědili 560 km dálnic a silnic, 119 projektů v hodnotě 260 miliard, které se z minulosti neudělaly, protože nebyly peníze. A proč nebyly peníze? To nevím.
Je to jako zábavné vás poslouchat, že ty peníze, peníze. Vy všechno děláte proti tomu, aby ten stát měl peníze. Byli jste proti kontrolnímu hlášení, které funguje, a výborně funguje, a proti EET samozřejmě. Takže já skutečně nevím, o čem je tady řeč. A my jsme nikdy neřekli, že bychom zaškrtili investice. My jsme ten růst nastartovali, my jsme udělali ta 4,5 %. To byl náš růst.***