(15.50 hodin)
(pokračuje Kaňkovský)

Ve druhém čtení jste vy zde na tomto místě kvitoval můj návrh na vyřešení jedné oblasti, kterou velmi často kritizují rodiče, a to je povinnost předložit potvrzení o očkováních na zotavovací akce dětí, jako jsou letní tábory. Řešení, které jsem zde navrhovalo s kolegou Davidem Kasalem, spočívalo v navázání této povinnosti na preventivní prohlídky dětí. Slíbil jste zde na tomto místě, že by to bylo možné vyřešit do tří měsíců. Den, kdy jste zde hovořil, byl 28. dubna 2015.

Komise dostala k řešení i další témata. Tím nejdůležitějším je dle mého názoru zřízení fondu na odškodnění následků povinného očkování. I zde existoval příslib, že legislativní řešení bude rychlé. A v neposlední řadě je to diskuse kolem počtu povinných očkování, sledování nežádoucích účinků, problematika očkovacího kalendáře atd.

Pokud je mi známo, do této doby k žádnému viditelnému pokroku v řešení sporných otázek kolem očkování nedošlo. Chci vás proto, pane ministře, požádat, abyste nás seznámil se současným stavem přípravy legislativního řešení fondu (předsedající upozorňuje na čas) na odškodnění následků očkování i dalších témat, které komise má k projednání. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní požádám pana poslance Kostřicu a připraví se pan poslanec Okleštěk. Prosím.

 

Poslanec Rom Kostřica: Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, kolegyně a kolegové, chtěl jsem se vás zeptat na jednu věc. V současné době probíhá rozsáhlá rekonstrukce dálniční sítě, rekonstrukce silnic první, druhé i třetí třídy, mnohdy k nemalé radosti a pochopení českých řidičů. Chtěl jsem se zeptat na jednu věc. Celá řada těchto dálničních sítí není opatřena nějakým systémem, který by bránil pronikání divoké zvěře. Chtěl jsem se na to zeptat, protože jenom velmi malá část je opatřena plotem, který je svým způsobem také kontroverzní, protože pokud někde třeba ta vysoká zvěř pronikne za tento plot, pak je odsouzena k fatálnímu konci, mnohdy i té posádky.

Chtěl jsem se zeptat, jestli neuvažujete o moderním, novém způsobu, což jsou takové solární pulsní ultrazvukové sloupky, které plaší tu zvěř, a jeden sloupek stačí až na 32 metrů dálnice, což je nepoměrně levnější než nějaká varianta výstavby tady tohoto plotu nebo jiných zabezpečovacích systémů. Navíc je tento systém funkční bez obsluhy po dobu jednoho roku, a pokud je ještě spojen se solárním napájením, pak na dobu pěti roků. Chtěl jsem se zeptat, jestli o tom uvažujete, a pakliže ne, z jakého důvodu. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Poprosím pana ministra o odpověď. Prosím.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, jedním z úkolů Ředitelství silnic a dálnic České republiky jakožto majetkového správce dálnic a silnic první třídy je ochrana nejenom samotné pozemní komunikace, ale také všech jejích uživatelů před vnějšími vlivy, které by mohly narušit bezpečnost a plynulost provozu na dálnicích a silnicích první třídy. Jedním z těchto vnějších vlivů je zvěř, především ta migrující.

Ředitelství silnic a dálnic České republiky pro ochranu jím spravovaných pozemních komunikací převážně používá tzv. pachové ohradníky, v rámci jejich dlouhodobé aplikace usiluje o jejich neustálé vylepšování. V současné době je většina tzv. pachových ohradníků plně biologicky odbouratelná. Současně se na silnicích nižších tříd testovaly elektronické odpuzovače. Tyto elektronické odpuzovače jsou účinné stejně jako pachové ohradníky, avšak vykazují značně vysokou pořizovací cenu s nutnou následnou likvidací. O jejich využití v současné době Ředitelství silnic a dálnic neuvažuje.

Cílem Ředitelství silnic a dálnic České republiky je realizace stoprocentního oplocení dálnic a vybraných úseků silnic první třídy, které protínají migrační koridory zvěře, neboť právě oplocení je stoprocentním nástrojem k zamezení přístupu zvěře na pozemní komunikace. Pachové ohradníky jsou hojně používány nejen v České republice, ale také v okolních státech, a to jako nepříliš nákladná varianta odpuzování zvěře od pozemní komunikace. Každopádně je tato varianta vhodná na úseky prvních tříd a nižších tříd, nikoliv na dálnice, kde se nám jeví jako osvědčený, avšak nákladný prostředek zabránění střetu zvěře s projíždějícími silničními vozidly oplocení. V uplynulých letech došlo k oplocení značné části nejenom dálnic, ale také dnes již bývalých rychlostních silnic, nyní dálnic druhé třídy. Na druhou stranu je nutné uvést, že případné poškození oplocení je nutné opravit vždy rychle, neboť se stává jakýmsi vstupem zvěře na chráněnou pozemní komunikaci, která se pak pro tuto zvěř stává pastí.

Je pochopitelné, že se zvěři nedá úplně zabránit v přirozené migraci, a ani tuto činnost nelze považovat za ohleduplnou vůči životnímu prostředí. Ideálním řešením, jak ochránit pozemní komunikace a její uživatele od styku se zvěří, je efektivní budování ekoduktů. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pan poslanec nemá doplňující otázku, dobře.

Nyní požádám pana poslance Oklešťka a připraví se pan poslanec Koníček. Pana poslance nevidím, v tom případě požádám pana poslance Koníčka o interpelaci a připraví se pan poslanec Vácha. Prosím.

 

Poslanec Vladimír Koníček: Vážený pane ministře, v nedávné době jste se několikrát vyjádřil v médiích k činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu. Pro Deník 9. října: "ČSSD mají šéfa Senátu, Sněmovny, Nejvyššího kontrolního úřadu, který dělá zpolitizované kontroly." Pro Mladou frontu Dnes 29. září: "NKÚ permanentně zneužívá pan Kala, dělá účelově kontroly proti nám."

Od roku 2006, kdy kontrolní výbor vznikl, projednal desítky kontrolních závěrů Nejvyššího kontrolního úřadu a za celou dobu jsem se nesetkal s takovým hodnocením, jako jste vyslovil vy. Uvědomujete si, pane ministře, že svými prohlášeními poškozujete dobré jméno státní instituce? Jaké máte pro tato svá prohlášení podklady? Bohužel jsem se již několikrát sám setkal s vašimi ústními prohlášeními, která jste v písemných podkladech úplně popřel. Dokonce jsem vás kvůli tomu i interpeloval a ptal se vás, kterému Babišovi je možné věřit. Tomu, co mluví do médií, nebo tomu, co píše poslancům. Očekávám, že ve své odpovědi se budete opět vymlouvat, že je to vytržené, že jste to tak nemyslel. Já vás ale žádám, abyste svá tvrzení v písemné odpovědi doložil.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pan vicepremiér vám jistě písemně odpoví.

Nyní požádám pana poslance Váchu a připraví se pan poslanec Hovorka. Prosím.

 

Poslanec František Vácha: Děkuji za slovo. Pane ministře, rád bych znal váš názor na situaci kolem letecké záchranné služby v Jihočeském kraji. Kraj investoval nemalou částku z veřejných prostředků na vybudování heliportu na letišti a stejně i v nemocnici a vaším rozhodnutím by měla nově letecká záchranná služba být provozována Armádou České republiky. Ta ale bohužel nemá techniku, která by mohla operovat z letiště v Českých Budějovicích. Její vrtulníky jsou asi tak dvakrát těžší, a tedy nemohou létat z Českých Budějovic, a údajně nemohou ani přistávat v nemocnici. Budou létat z Bechyně, pravděpodobně přistávat někde jinde a pacienti budou muset být převáženi sanitkami. Takže ten přesun lékařské záchranné služby na armádu může ohrozit účinnost této služby.

Chtěl bych se tedy zeptat, jaký je současný stav věci. Jestli stále platí vaše rozhodnutí převést leteckou záchrannou službu pod Armádu České republiky, jestli je šance zařadit jižní Čechy mezi ty kraje, kde by leteckou záchrannou službu provozoval provozovatel s vhodnými vrtulníky, jestli jste schopni vybavit armádu, pravděpodobně v součinnosti s Ministerstvem obrany, vhodnými vrtulníky tak, aby mohly operovat z letiště v Českých Budějovicích a přistávat na heliportu v nemocnici v Českých Budějovicích. Děkuji vám předem za písemnou odpověď. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP