(16.20 hodin)
(pokračuje Junek)

Dovolte, abych citoval z vaší odpovědi, co se týká úseku Opatovice-Časy, Časy-Ostrov: Na úsecích Opatovice nad Labem - Časy - Ostrov byly zpracovány dokumentace pro stavební povolení a probíhá inženýrská činnost pro získání stavebních povolení. Zároveň probíhá majetkoprávní vypořádání. Na obou stavbách je vykoupeno přes 90 % pozemků. V roce 2015 bylo zahájeno zpracování zadávací dokumentace pro výběr zhotovitele stavby. Předpokládá se zahájení staveb na začátku roku 2017.

Zhruba před měsícem jsem se z veřejných otevřených zdrojů v novinách dočetl, že termín zahájení zmiňovaného úseku je polovina roku 2018. Víceméně mi tento termín i potvrdilo pardubické ŘSD.

Chci se vás zeptat, zda tomu tak opravdu je, že se nám najednou zase termín posunul o rok a půl, kde se najednou tahle ta velká časová ztráta nabrala. A zdali tomu tak je, tak proč to tak je. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážený pane poslanče Junku. Ve vztahu k dálnici 35 dochází aktuálně k řešení posledních pozemků a věcných břemen, která bude pro získání stavebních povolení nutno vypořádat. V některých případech se postupuje formou vyvlastnění z důvodu nedohody s vlastníkem. A ten údaj, který jste citoval, že je více než 90 % pozemků vykoupeno, je pravdivý.

Současně probíhá výběrové řízení na záchranný archeologický průzkum, který je v této lokalitě velmi rozsáhlý. Za faktické zahájení prací je tak de facto možno opovažovat i samotné provedení tohoto archeologického průzkumu, který musí vždy vlastní stavební činnosti předcházet. Tady bych jenom rád podotkl, že jak na obou úsecích dálnice D35, to znamená Opatovice-Časy, Časy-Ostrov, tak na dvou úsecích dálnice D11 je ten archeologický průzkum opravdu velmi rozsáhlý. Pro informaci bych rád uvedl, že když se sečtou náklady na archeologický výzkum na těchto čtyřech úsecích, tak poprvé přesáhly historicky zhruba 1 miliardu 100 milionů korun. Je to proto, že archeologové i na vládě zdůvodňovali tento obrovský nárůst prostředků na archeologický výzkum tím, že obě lokality jsou archeologicky velmi významné. V podstatě kdybych trošku parafrázoval, co bylo řečeno, tak bude překopán archeologicky každý metr čtvereční té stopy dálnice. Takže opravdu toto je ten velký důvod, který by mohl mít vliv na nějaké posunutí, ale já o tom budu za chvíli mluvit.

Tento úsek, nebo oba dva ty úseky se právě potýkaly s tím, že mají EIA podle zákona 244, to znamená, že před vstupem do Evropské unie. Dobrá zpráva je, že oba úseky se dostaly jako jeden do těch devíti úseků, ve kterých bude EIA na základě ověřovacího stanoviska ověřena. Stanovisko EIA předpokládáme, že bude vydáno v tomto zvláštním režimu paragrafu 23a zákona o EIA po jeho aktuálně rychle přijaté novele. Předpokládáme jeho vydání v průběhu podzimu, tak abychom o stavební povolení mohli žádat v prvním kvartálu roku 2017.

Zároveň ještě do konce září tohoto roku zahájíme i samostatné výběrové řízení na zhotovitele, a to formou užšího řízení. Rád bych podotkl, že odůvodnění veřejné zakázky vláda už schválila u obou úseků a chystá se vypsání. Bude dvoukolové. V prvním kole se bude pouze posuzovat kvalifikace neomezeného počtu dodavatelů a v druhém kole se bude vybírat samotný zhotovitel, tím pádem bychom měli zhotovitele pravděpodobně vybraného ještě před platností stavebního povolení.

Co se týká dalších kroků po ukončení EIA, předpokládám, že to bude - budeme tlačit na to, a ty peníze se taky platí tak velké proto, aby to bylo co nejdřív, tak já věřím, že fyzické předání, nebo mám tady napsáno od úřadu, že fyzické předání staveniště zhotoviteli by mělo proběhnout do podzimu roku 2017. Takže 2017 by měl proběhnout archeologický průzkum a mělo by se začít se stavební činností. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Pan poslanec má doplňující otázku a nemusí se k tomu hlásit. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Jiří Junek: No já tedy nevím, jestli můžu být s odpovědí spokojen, protože já jsem se vlastně v tuto chvíli dozvěděl, že vlastně jsme na tom velice dobře, protože tím, že jste řekl, že archeologie se může počítat do zahájení stavby, tak my jsme vlastně v předstihu. Tak to je úžasná zpráva. Ono se sice začne stavět 2018, ale my jsme vlastně v předstihu.

Nezlobte se na mě, prostě z novin čteme: "Zahájíme stavbu v polovině 2018." Teď mi říkáte, že archeologie je vlastně součástí zahájení stavby. Tak to podle mě není. A navíc vy, když jste mi psal tu písemnou odpověď na interpelaci, to byl únor 2016 a v té době vy jste o archeologii nevěděli. Vy přece víte, jak na D11 byla ta archeologie náročná, pracná atd. Tak s tím už jste v té době museli počítat. Tím pádem byste mi do té odpovědi nemohli psát, že výstavba bude zahájena 2017 na začátku roku. To neštymuje.

A další věc - jenom poznámka k té ceně. Vy jste říkal, že je obrovský objem v té archeologii. Tak jenom bych chtěl upozornit na to, že velká část té ceny je za skrývku, která k tomu musí také vést, atd. Tak abychom zase všechno neházeli na archeology, jak nám prodražují stavby a časově nám tu stavbu natahují. Na to bych taky dával pozor a na to bych chtěl upozornit.

Ale říkám, došlo k malému zázraku, že vlastně jsme na tom lépe, než jsme vůbec byli.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Prosím, pane ministře, vaše doplňující odpověď.

 

Ministr dopravy ČR Dan Ťok Vážený pane poslanče, když budu trošku pokračovat ve vaší ironii, máte pravdu, protože ta skrývka by se musela udělat, i kdyby tam ta archeologie byla, nebo nebyla. Takže když budu dělat skrývku horniny a horních vrstev zeminy pro archeologický průzkum, tak vlastně zahajuji stavby, protože tuto práci bych musel udělat i v normální stavební činnosti. Že ta bude potom přerušena, bude se dělat archeologický průzkum a po jeho ukončení bude dále pokračovat stavební činnost, tak to prostě probíhá na všech stavbách.

Nechtěl jsem svým projevem nebo svým vysvětlením kritizovat tu rozsáhlost archeologického výzkumu nebo průzkumu. Já jsem chtěl upozornit, že nás to trošku zarazilo. Protože když vezmu, že archeologický průzkum například dálnice D8 v té trase, která se dokončuje sice dlouho, stál 30 milionů, a tady stojí na tomto úseku, mám takový pocit, 500 milionů, tak ten rozdíl je opravdu velký. A je to v souladu se zákonem a s tím, co je v právním řádu České republiky. My jsme jím povinni se držet a my se ho prostě držet musíme a budeme. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi. Pátou interpelaci přednese paní poslankyně Marta Semelová, která bude interpelovat nepřítomného ministra financí Andreje Babiše ve věci privatizace bytů ČEZ. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Marta Semelová: Děkuji. Vážený pane nepřítomný ministře, obracím se na vás ve věci kritické situace zhruba tří tisíc lidí žijících v nájemních bytech na pražské Písnici a dalších ve Vršovicích. Hrozí jim urychlená bytová privatizace. Ta už byla v roce 2003, kdy urychleně si rozprodali chaty, auta, vzali si nevýhodné úvěry, jen aby na to měli, no a potom firma, která tyto byty vlastní, tedy ČEZ, privatizaci zrušila. ČEZ, jemuž, jak už jsem řekla, byty patří a který se ohání péčí řádného hospodáře, aniž by toto heslo v praxi při investování do bytů naplňoval, nastavil takové podmínky privatizace, na něž nájemníci nemohou dosáhnout, a pochopitelně mají strach, co bude dál. Jestli to získá developer, který jim nasadí vysoké nájemné, nebo prodá dalšímu třetímu subjektu. Vznikla tam petice, jsou demonstrace.

Upozorňuji na to, že se jedná o podnikové byty. Sami zaměstnanci bývalí i současní do bytů investovali - nebo bývalé podnikové byty. Platí vysoké nájemné. Ty byty vlastně už dávno zaplatili a také jim bylo přislíbeno, že po odpracování určitého počtu let na ně budou zdarma převedeny. Přišel rok 1989, takže už se to nestalo. Zato byly zdarma převedeny ČEZu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP