(19.10 hodin)
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se omlouvám, pane poslanče, že vám vstupuji do vašeho projevu, ale požádám kolegyně a kolegy, kteří mají potřebu něco řešit, tak jděte do předsálí.
Prosím, pokračujte.
Poslanec Petr Bendl: - aby do té zakouřené místnosti vcházel. Pak nevidím důvod, proč bychom něco takového nemohli v tom zákoně povolit, tak jako to má řada jiných evropských zemí zaneseno ve své legislativě. Pro mě princip, že si rozhodne vlastník sám, je nejlepší princip. Ale vidím, že většina Poslanecké sněmovny chce odmítnout tento princip, chce mluvit provozovatelům a vlastníkům restaurací do toho, jakým způsobem se budou živit a zdali přizpůsobí třeba i pro ty nekuřáky prostor, aby si mohli neobtěžujícím způsobem zajistit nějaký byznys pro fungování té restaurace. Já jako člověk, který je z malé vesnice, kde nám už po tom všem teď, na konci srpna, hospodský hospůdku zavřel, protože když viděl, co všechno se na něj valí a že tam chodí ti místňáci hlavně na pivo, na kafe a pokecat a dát si cigaretu, v okamžiku, kdy ví, že je vyžene ven, že to není jenom problém sídlišť, který tímto vneseme na stůl zcela určitě a přeneseme ten problém na starosty, protože budou muset řešit fakt, že zvlášť v období léta, ono se to krásně nese, když se tam ti lidé baví a obtěžuje to své okolí, ale to není jenom problém sídlišť, ale i problém malých vesnic, že zkrátka ti lidé se sejdou před hospodou a pak obtěžují tím, že se třeba baví hlučně. Ono večer se ty hlasy nesou daleko více než přes den a je to potom vždycky problém.
Ten zákon, tak jak je předložen, už reaguje na řadu nesmyslných návrhů toho předešlého vládního návrhu zákona. Řada těch věcí už tam není, což je možné asi kvitovat v tom smyslu, že je dobře, že vláda vyslyšela argumenty poslanců, které poukazovaly na řadu nesmyslností, které v těch zákonech byly. To byly ty různé předzahrádky a podobně, že si nemohl dát člověk v přestávce v průběhu divadelního představení skleničku vína atd. Zůstává tam ten problém, který tady popsal Marek Benda, to je, že si mohu dát desítku, desetistupňové pivo a víno, ale už si nemohu dát dvanáctku. Možná by stálo za to, abychom hledali alespoň nějaký kompromis v tomto smyslu, že bychom to neomezovali desetistupňovým pivem a podobně. Stejně jako si myslím, že je něco jiného sportoviště, které v malé obci plní zároveň funkci jakéhosi kulturního střediska, kde se odehrává všechno možné, a velké fotbalové nebo hokejové arény v Praze a podobně. To jsou absolutně jiné rozměry. Na té vesnici hraje úplně jinou roli takovéto zařízení. Plní spíš tu kulturní nebo kulturně sportovní, neboť nejsou peníze na to, aby bylo na jiné investice do kulturáku a podobně, takže často je to takto, a v okamžiku, kdy tam máme natvrdo napsáno, že se nesmí pít alkohol na sportovišti, pak to pro řadu vesnic bude znamenat, že holt budou dál porušovat zákon, anebo zkrátka budou někde za plotem, nebo přejdou někam jinam. Když budou chtít dodržovat zákon, najednou se nebudou mít postupně kde sejít, protože budou součástí toho sportoviště.
Takovýchto věcí v tom návrhu zákon je, které si myslím, že je třeba odstranit. Stejně jako tady Marek Benda zmínil toho 31. 12., účinnost tohoto zákona. To znamená, hurá, už ani Silvestra si neužijete! To si myslím také, že je zbytečné. A chcete-li tam, ti z vás, kteří pro ten zákon budou hlasovat, tak bych spíš poprosil, abyste účinnost dali k 1. lednu 2017.
Jsem hluboce přesvědčený, že pro ten zákon jako celek hlasovat nebudu, ale určitě bych se, pokud tady bude vůle, na některých změnách, které by byly praktické, rád podílel, pokud k tomu bude vůle v Poslanecké sněmovně.
O sankcích tady Marek Benda mluvil. To je jedna A4, když si to vytisknete, sankcí, které budou muset všichni ti provozovatelé hlídat, a ponesou tvrdé odpovědnosti za to, když se cokoliv stane, na úrovni likvidace. Proto bych se přimlouval za to, aby zákon v těchto parametrech některé sankce zmírnil, neboť opravdu nepůjde kolikrát ani zjistit, jestli někdo zjevně, nebo kdo je vlastně zjevně pod vlivem alkoholu. Jestli už to je na sankci, anebo jestli mu může nalít ještě skleničku. I tohle by mohlo v praxi přinést problémy. Nakonec nikdo nebude respektovat, pak je to zbytečné, protože ten zákon sice bude napsán, ale v zásadě to každému bude jedno, protože v praxi všichni uvidí, že to kontrolovat nejde. Anebo najdeme formulaci, která je kontrolovatelná, jasná, průhledná, tak aby nedocházelo k mýlkám a nebyli vystavováni sankcím nevinní lidé a zaměstnanci jednotlivých restaurací.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče, a táži se, zda někdo další se hlásí do rozpravy. Nikoho nevidím. Jestli je tomu tak, v tom případě rozpravu končím. Přivolám kolegyně a kolegy z předsálí a táži se, zda pan navrhovatel nebo pan zpravodaj si chce vzít závěrečné slovo. Nejprve pan navrhovatel. Prosím.
Ministr zdravotnictví ČR Svatopluk Němeček Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych chtěl napřed poděkovat za kultivovanou rozpravu k tomuto tématu. Myslím, že se asi shodneme a že je nám všem jasné, že se vzájemně úplně nepřesvědčíme, protože argumenty na téma ochrany nekuřáků, resp. svobody kuřáků a těch dalších věcí, které ten návrh řeší, jsme tady měli opakovaně a byly vznášeny z obou stran, a jak jsem to pozoroval, tak vzájemně nedošlo ke změně pozic, a myslím, že je to asi logické a normální.
Za druhé. To, co tady bylo vzneseno k tomu, že ne všechny věci, tak jak v tom návrhu jsou, jsou logické a provázané. Je tomu tak, protože jsme respektovali tvar, ve kterém ten návrh schválila Poslanecká sněmovna. Mám teď na mysli hranice u piva výčepního a pak u vína. Tak to prostě Sněmovna schválila a my jsme to respektovali a asi k tomu bude ještě debata ve výborech.
Dovolím si jedno konkrétní vysvětlení k dotazu, který tady padl, to je o posunutí účinnosti toho zákona na 31. 12. 2016 oproti 1. 1. 2017, tak bylo mi kolegy řečeno, že to není proto, že bychom chtěli pokazit někomu Silvestra, ale proto, že Sněmovna schválila novelu zákona o obecní policii v zákoně číslo 188/2016 Sb., která nabývá účinnosti právě k 1. 1. 2017, a ta reguluje i kontrolu provozoven včetně toho, zda tam nejsou osobám mladší 18 let podávány nebo prodávány alkoholické nápoje. Došlo by tak k legislativní kolizi a novela naše, tedy Ministerstva zdravotnictví by tuto přebila. Je třeba však preferovat tuto širší novelu zákona o obecní policii. To je důvod. Jenom na vysvětlenou.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní pan zpravodaj. Prosím, vaše závěrečné slovo.
Poslanec Jaroslav Krákora: Pane místopředsedo, moje závěrečné slovo bude také krátké. Já jsem chtěl navrhnout zkrácení lhůty mezi prvním a druhým čtením o 30 dní.
Jinak pro úplnost bych chtěl říci, že vystoupilo v dnešní rozpravě osm lidí. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já se pouze obávám, pane zpravodaji, že tento návrh musí zaznít v rozpravě. Nejsem si vědom, že tento návrh na zkrácení zazněl v rozpravě, abychom o něm mohli hlasovat. To znamená, že jediné řešení, které existuje, že některý z ministrů vystoupí a otevře rozpravu, aby tento návrh mohl zaznít.
Táži se, zda se někdo z ministrů ujme slova. (Hlásí se ministr Němeček.) Prosím. ***