Úterý 12. července 2016, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze
(pokračuje Jaroslava Pokorná Jermanová)
223.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 839/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas v prvém čtení. S přednostním právem pan poslanec Kalousek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Vážené dámy, vážení pánové, opozice si je dobře vědoma prekérního postavení vlády, která díky své liknavosti a neschopnosti se v případě implementace nových pravidel vratky ze spotřební daně již dvanáctý den ocitá v režimu nepovolené veřejné podpory. Jakkoli vláda si sama sobě již v prosinci uložila, že k 1. červenci musí být nová pravidla předložena Evropské komisi, tak máme 12. července a ono tady nic takového není. Takže my rozumíme, my rozumíme snaze vlády schválit to pokud možno v prvním čtení. Nicméně my bychom vám v tomhle případě skutečně rádi pomohli. Nemáme rádi, když vláda České republiky, byť nejsme jejími členy, vypadá jako neumětelové. Ale pomohli bychom vám pouze v případě, kdybyste byli schopni dodržet zákon.
V okamžiku, kdy vláda žádá z důvodů, které tady uvádí, že se jedná o implementaci Evropské unie, tak v případě, že vláda žádá schválení podle § 90, přímo § 90 jednacího řádu říká - a teď prosím cituji zákon: V případě, že důvodem je provedení závazků vyplývajících ze smluv, kterými je Česká republika vázána - což v tomto případě zcela jistě je - předloží předkladatel k návrhu český překlad úplného znění těch právních norem, které mají být provedeny.
Já jsem si teď ještě ověřoval se svými kolegy z obou dvou poslaneckých klubů, zda předkladatel tuto zákonnou povinnost naplnil, nebo nenaplnil. Nenaplnil. Vždyť je to zákon. Proč by to dělal? A jakkoli nás tedy bolí srdce, jakkoli jsme vám opravdu chtěli pomoct a vyhovět, tak protože nedokážete, nedokážete dodržovat ani právní řád České republiky, nemůžeme povolit projednávání podle paragrafu, jehož znění jste nenaplnili, a jménem obou dvou poslaneckých klubů, TOP 09 i ODS, si dovolím vyjádřit veto k projednávání podle § 90, jehož literu jste nebyli schopni ve své neschopnosti naplnit. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Já děkuji. A nyní prosím, aby, z pověření vlády předložený návrh uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.
Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka Děkuji. Vážená paní předsedající, milí kolegové, kolegyně, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů.
Cílem předkládaného zákona je rozšířit daňové zvýhodnění minerálních olejů, které jsou spotřebovávány v rostlinné výrobě, i na minerální oleje, které jsou spotřebovávány při vybraných činnostech živočišné výroby a produkci zvířat. Návrh zákona má zajistit, aby bylo osobám podnikajícím ve vybraných činnostech živočišné výroby a produkci zvířat umožněno uplatnit nárok na vrácení spotřební daně z minerálních olejů, které pro vybrané činnosti živočišné výroby a produkci zvířat spotřebovaly. Konkrétně se jedná o chov skotu, prasat, drůbeže, ovcí nebo koz za účelem výroby, získávání a zpracování živočišných produktů nebo produkce chovných a plemenných zvířat uvedených druhů hospodářských zvířat. Zavedení tohoto instrumentu přispěje alespoň částečně ke snížení rizikových faktorů projevujících se v současné době v živočišné výrobě a v produkci zvířat.
Vrácení části spotřební daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto minerální oleje pro živočišnou výrobu splňuje všechny podmínky stanovené nařízením Komise Evropské unie č. 651/2014 ze dne 17. června 2014, kterým se v souladu s články 107 a 108 smlouvy prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné s vnitřním trhem. Podpora však musí být oznámena do 20 pracovních dnů ode dne nabytí platnosti tohoto návrhu zákona.
Vláda navrhovala s ohledem na délku legislativního procesu a potřebu urychleného schválení navrhovaného opatření projednat tento návrh zákona podle § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů, tedy aby Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyslovila s tímto návrhem zákona souhlas již v prvém čtení. S ohledem na současnou prohlubující se krizi zemědělství by však bylo vhodné vládní návrh projednat ve standardním legislativním procesu a v rámci projednávání ve výborech se zamyslet nad tím, jak by bylo možné vládní návrh zákona ještě upravit, aby zemědělcům pomohl více, než je navrhováno ve vládou projednaném materiálu.
Vzhledem k nutnosti urychleného schválení změn, které povedou ke zmírnění krize zemědělství, bych chtěl současně požádat o možnost zkráceného projednání ve výborech na třicet dnů. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Já děkuji a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Miroslav Kalousek. Prosím, máte slovo.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, dříve než předložím svoji zpravodajskou zprávu, dovolte mi prosím stručnou rekapitulaci vládních rozhodnutí, která vedla k tomu, že máme dnes - bohužel až dnes, domníval jsem se, že to budeme mít mnohem dříve vzhledem k rozhodnému datu 1. července 2016 - tuto předlohu.
Historie, když odmyslím od schvalování spotřební vratky ze zelené nafty z loňského roku, historie této předlohy začala na jednání vlády konaném 7. prosince 2015, kdy vláda projednala materiál předložený ministrem zemědělství a přijala usnesení týkající se vrácení části spotřební daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto oleje pro živočišnou výrobu, neboť dosavadní úprava se týkala vždy jenom rostlinné výroby podle rozsahu hektarů. Vláda také tento den přijala usnesení, kdy na základě tohoto bodu uložila místopředsedovi vlády pro ekonomiku a ministru financí, aby zpracoval novelu zákona o spotřebních daních ve znění pozdějších předpisů tak, jak navrhoval materiál předložený ministrem zemědělství. Z přítomných 13 ministrů pro hlasovalo 11. A není těžké uhodnout, že nehlasovali ti dva ministři, kterým z toho plyne jednoznačný majetkový prospěch - pan ministr zemědělství kroutí hlavou, že nikoliv, tedy pouze pan ministr financí, jemuž z toho plyne majetkový prospěch. Pokud pan ministr zemědělství to podpořil, tak i jemu z toho plyne přímý majetkový prospěch, neboť bez ohledu na to, že svůj zemědělský majetek přepsal na svou manželku - známe všichni institut společného jmění manželů, tedy ekonomické výhody paní Jurečkové týkají se logicky i pana Jurečky. Ale to uvádím jenom pro pořádek, aby bylo zřejmé, že ze všech ministrů české vlády ten majetkový prospěch mají právě ministři financí a ministři zemědělství.
Ministr financí tento úkol splnil až 18. dubna! Vzhledem k tomu, že vláda si byla vědoma toho, že 1. července je rozhodné datum - skutečně nejsem schopen pochopit, co na těch dvou odstavcích trvalo čtyři měsíce, nicméně stalo se tak, a až 18. dubna ministr financí předložil tento návrh do vlády. Vláda přijala tento návrh ministra financí a uložila ho obhájit ministrovi zemědělství. V bodě 4 svého usnesení ukládá materiál ministra financí obhájit ministrovi zemědělství. A pak se ještě zamyslela, nevím, co vedlo k tomu zamyšlení, protože v bodě 4 zmocnila ministra zemědělství, aby jménem vlády předložil tento návrh, což činí, samozřejmě, a v bodě 5 ještě zmocnila předsedu vlády, aby se když tak mohl zamyslet a zmocnit nějakého jiného ministra. Zde přítomný pan ministr dopravy disponuje zmocněním pana předsedy vlády a skutečně byl připraven na základě jeho zmocnění to předložit. Pravděpodobně si pánové na poslední chvíli uvědomili, že by to bylo příliš trapné, takže nepředkládá ministr dopravy, jak jsme se ještě v poledne mohli domnívat, neboť byl vybaven zmocněním pana předsedy vlády, předkládá alespoň ministr zemědělství.
Nicméně není pochyb o tom, že tady tak jako v mnoha dalších případech čelíme skutečně megakonfliktu zájmů. Pan ministr financí je současně největším příjemcem výhody, která je nám tady předkládána, pan ministr zemědělství rovněž. Vládu o úkol pro ministra financí požádal jeden z majetkově zainteresovaných ministrů, druhý majetkově zainteresovaný ministr to do vlády předložil, vláda to schválila, a protože oba dva ministři jsou majetkově zainteresovaní, tak spolu s panem premiérem podepsal návrh zákona, který máte před sebou - který člen vlády, dámy a pánové? Teď můžete hádat, jestli to byl ministr financí, který ten návrh zákona předložil, nebo ministr zemědělství, na jehož popud Ministerstvo financí ten návrh zpracovalo. Ne, ten návrh zákona vedle pana předsedy vlády podepsal pan ministr Ťok! Máme na stolech předlohu zákona o spotřební dani, což z hlediska kompetence patří do působnost ministra financí, z hlediska věcné příslušnosti to patří do zájmů ministra resortu zemědělství, z hlediska soukromých zájmů příjmů jejich rodin to patří do zájmů ministra financí a ministra zemědělství - a podepsán je tam pan ministr Ťok.
Domnívám se tedy, že je naprosto vyloučeno, abychom tento návrh projednávali bez přítomnosti pana ministra financí. Možná je všechno v naprostém pořádku. Ale těch otázek, těch podezření je tam tolik, že si neumím představit, že budeme projednávat tento návrh bez přítomnosti pana ministra financí. Pevně doufám, že nebudu jako zpravodaj přinucen klást své otázky tak dlouho, dokud se pan ministr financí nedostaví. Jsem na to sice připraven, ale myslím si, že efektivitě našeho jednání by to nemohlo prospět.
Já jsem vás již při schvalování tohoto programu prosil, zda bychom nemohli tento bod projednávat až zítra, až tady pan ministr financí bude. On je dnes v Bruselu na Ecofinu, o tom prostě nemůže být diskuse, že je zcela řádně omluven, ale i zítra máme jednací den, před sebou celou řadu důležitých bodů, a bude-li tento návrh přerušen a pevně zařazen na zítřejší den po obědě, jsme ho schopni projednat za přítomnosti obou zainteresovaných ministrů. Budeme-li trvat na tom, že ho musíme projednávat dnes, budeme ho prostě projednávat tak dlouho, až tady oba dva zainteresovaní ministři budou. Já prosím o racionální úvahu každého z nás v této Sněmovně vzhledem k mimořádné citlivosti této otázky, která by měla trápit zejména vládu České republiky, pokud ta ale tvrdí, že je vládou protikorupční.
Dovoluji si tedy dát procedurální návrh, abychom přerušili projednávání tohoto bodu a zařadili jeho pokračování jako pevný bod zítra bezprostředně po polední přestávce. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Pokorná Jermanová: Já děkuji. Takže pane zpravodaji, jenom abych zopakovala váš procedurální návrh. Vy navrhujete přerušení bodu a jeho pevné zařazení na zítra jako první bod, ale to je úprava programu. Tak když dovolíte, přeruším na pět minut jednání Sněmovny a pak se vrátíme k projednávání. Děkuji.
(Jednání přerušeno v 16.47 hodin.)
(Jednání pokračovalo v 16.52 hodin.)
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Hezké dobré odpoledne, milé kolegyně, milí kolegové, budeme pokračovat. S přednostním právem se ještě hlásí pan zpravodaj, který chce modifikovat svůj procedurální návrh. Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Miroslav Kalousek: Dobrý den, dámy a pánové. Po diskusi předsedů poslaneckých klubů, kterou samozřejmě respektuji, bych si dovolil modifikovat svůj návrh, kdy jsem navrhl přerušit a pokračovat zítra bezprostředně po polední přestávce, si dovoluji navrhnout přerušit a pokračovat zítra bezprostředně po projednání bodu 224. Podotýkám, že bod 224 je "proti legalizaci výnosů z trestné činnosti", kterou předkládá pan ministr financí, a pak bychom bezprostředně navázali pokračováním bodu spotřební daň. Takže toto je můj procedurální návrh.
Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji za modifikaci. To je procedurální návrh, o kterém budeme hlasovat bez rozpravy. Budeme hlasovat o tom, že přerušíme tento bod do zítřka do projednání bodu číslo 224.
Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro, nechť zvedne ruku a zmáčkne tlačítko. Kdo je proti?
Je to hlasování číslo 180, přihlášeno je 169 poslankyň a poslanců, pro 121, proti žádný. Návrh byl přijat a já přerušuji bod číslo 223.
Dalším bodem našeho jednání je
Aktualizováno 31. 10. 2017 v 18:00.